Vakantie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Vakantie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 10:18

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Vakantie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:52

Ik zou je paard verplaatsen voor altijd, een manege waar je paard niet buiten kan is geen paardwaardige stallen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:42

Hi,

ik ben het deels met arabesk eens, maar wil graag eerst weten hoe hij/zij gestald is? hoeveel komen ze buiten? staan ze dan met andere? zijn er wel paddocks?
Sociaal contact en bewegingsruimte vind ik absoluut ontzettend belangrijk. 23 uur per dag in een box van 3 x 3 m en 1 uurtje rijden vind ik ook niet eerlijk tegenover een sociaal kuddedier wat zijn beweging nodig heeft. Dus als dat het geval is zou ik zeggen: verhuizen!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:09

Noord Holland is nogal groot... Mischien handig om je regio iets specifieker aan te geven?

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:40

Ik zou je paard geen vakantie geven, maar een blijvend huis zoeken mét weidegang.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 03:13

Is er geen mogelijkheid dat je voor een paar maanden in de zomer op zoek gaat naar een weiland waar je op kunt staan met andere paarden?
Zo doe ik dat tenminste.
Mijn paard staat op een pensionstal zonder weide. We hebben een klein stukje land, maar zonder gras, dus dit wordt gebruikt om even lekker de paarden de benen te laten strekken voor een paar uurtjes.

Wel komen de paarden dagelijks in de paddocks of de bakken los.

Voor de zomer maanden heb ik via een stalgenoot een weide gevonden, waar we met een aantal van stal opstaan.
Wij betalen nu alleen kale boxhuur, zodat de stal gereserveerd blijft voor ons. Ik durf het risico niet te nemen dat mijn stal verhuurt wordt aan andere paarden, terwijl wij op het land staan.
En verder betaal ik per maand voor het land apart

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 03:22

Je kan je paard ook niet ineens dag en nacht op de wei gooien. Dat gaat verkeerd ivm het gras.

Ik zou verhuizen naar een stal waar meer weidegang is. Een paard hoort niet 23 uur per dag op stal met een uurtje rijden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 03:44

Sancha schreef:
Je kan je paard ook niet ineens dag en nacht op de wei gooien. Dat gaat verkeerd ivm het gras.

Ik zou verhuizen naar een stal waar meer weidegang is. Een paard hoort niet 23 uur per dag op stal met een uurtje rijden.

Ik vraag mij af of het paard van ts wel 23 uur per dag op stal staat.
TS beschrijft nergens of er wel of geen paddocks aanwezig zijn, dus daar kunnen wij niet over oordelen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:40

Volgens mij vraagt de TS om een plekje waar ze haar paard een paar maanden kan stallen waar hij ook het land op kan, niet om stallingsadvies of commentaar op de manier waarop zij haar paard houdt...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:56

Fijn voor je paard dat je zo een plekje zoekt.
Maar pas wel op.
Als je je paard ineens op het gras zet dat die er niet ziek van gaat worden.
Weidegang moet je rustig opbouwen met een paar (2) uurtjes per keer.
Zeker als het dier nu helemaal geen gras krijgt.
Zo ineens de hele dag op de wei kan ook zorgen voor bijv. koliek of bevangenheid.

Ik hoop dat je zo een plekje gevonden krijgt.

succes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:29

En vergeet ook niet dat verhuizen stressvol is voor een paard. Als hij in dezelfde kudde blijft valt het wel wat mee (dan hebben ze elkaar ) maar als ze voor 2 weken aan een nieuwe kudde moeten wennen dan heeft hij/zij er meer stress van dan plezier vrees ik. Ik vindt het heel lief van je dat je de last van het niet buiten komen voor je paard zo wil verlichten maar vrees dat het heel lastig wordt, ik zou toch een andere permanentere oplossing zoeken..

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:20

Staat hij dan altijd op stal? :oo Dan zou ik als daar het geld voor is hem voor altijd verhuizen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:10

Als het niet zo is dat je paard dagelijks minimaal 8 uur de paddock op kan, dan zou ik direct gaan zoeken naar een plek waar je paard in ieder geval 8 uur buiten de box komt! Wei of paddock maakt niet zoveel verschil, zeker als in de paddock hooi/kuil gevoerd wordt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:46

Als je paard nu gewoon dagelijks een ruime tijd buiten komt, en zoveel problemen heeft met het zich aanpassen, dan zou ik ook niet voor een "vakantie" gaan. Waarschijnlijk geeft het je paard dan alleen maar een hoop stress ipv dat ze kan genieten van het gras. Een paard dat zo gevoelig is moet je niet op vakantie sturen, maar lekker bij haar vriendjes laten.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:54

Het probleem is dat mensen voor hun paard denken ;).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 20:56

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:01

Aangezien de TS op zoek is naar adressen waar haar paard op vakantie kan verplaats ik dit topic naar het juiste forum.

VSW-->EA-GZ Diensten

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:21

troi schreef:
En vergeet ook niet dat verhuizen stressvol is voor een paard. .

Hoeft helemaal niet. :n
Het kan ook een enorme openbaring zijn voor je paard om te verhuizen naar een nieuwe plek waar die het misschien veel fijner heeft. :-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:46

Het is niet nuttig om steeds met posts te komen die zeggen dat paard beter af zou zijn of gelukkiger als het permanent de wei in kan. TS beslist nog altijd zelf wat het beste is in haar situatie en voor haar paard. Ze vraagt toch niet om meningen?

Er zijn in Noord Holland weinig boeren en stallen met weides die paarden 'swinters op het land willen, omdat het door het hoge grondwaterniveau nogal zompig wordt en de paarden het dan kapottrappen.
Ik had vroeger het meeste succes met gewoon aanbellen bij mensen waar paarden in de wei stonden in mijn omgeving. Misschien is dat een idee als hier geen aanbiedingen komen?
Met je paard op vakantie gaan ergens waar weide is, kun je doen om te testen of het wel goed gaat. Ruiterkamp idee bedoel ik dan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 14:14

---