hulp bij trailerladen (beetje spoed)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

hulp bij trailerladen (beetje spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:55

Ik zoek iemand die mij op korte termijn kan helpen met het trailerladen van mijn paard. Het liefst in de buurt van enschede (In een cirkel van 25 km ongeveer) . De meeste mensen wonen in het midden van het land of nog verder weg. Ik wil hier best geld aan uit geven, maar zoveel aan km-vergoeding niet.
Mijn paard is 3 jaar lang probleemloos meegeweest op wedstrijden, maar sinds kort weigert ze de trailer in te gaan. erg lastig, want ik wil toch wel weer graag met haar op wedstrijd of lekker buiten rijden.
Dus, wie kan mij helpen of weet iemand die mij kan helpen???

Lolacabana

Re: hulp bij trailerladen (beetje spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:15

Kan je niet met haar oefenen?
Trailer in, snoepje geven en trailer weer uit.
Dan haar steeds iets langer laten staan.

Is er een keer iets gebeurd in de trailer?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:18

Zelfde vraag als hierboven...is er iets naars gebeurd?
Ik heb net dezelfde ellende gehad met mijn paard maar heb hem nu weer zover dat hij er probleemloos in loopt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:16

Kijk eens op mijn site voor info, misschien kan ik je telefonisch al een gedeelte op weg helpen, je zit 160 km bij me vandaan en dat is me effe te ver rijden.
Als je meer info wilt stuur ik je mijn tel in PB.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:17

Is je paard bang? Wat doet ze?

Met een brutaal paard wil ik je best helpen, met angstige paarden heb ik geen ervaring.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:44

Ik zal het verhaal uitleggen (had ik gisteraviond geen puf meer voor). de afgelopen 3 jaar is ze dus regelmatig naar endurancewedstrijden geweest. Soms loopt ze 1 of 2 keer langs de klep en daarna loopt ze er zo de trailer in. Afgelopen november moesten we noodgedwongen van stal verhuizen. Toen hebben we ook een arabier-ruin erbij genomen. Bij onze nieuwe stal kun je niet buitenrijden, dus afgelopen voorjaar zijn we 3x naar het bos gereden. beide paardjes in de trailer, lekker naar het bos rondom onze vorige stal. daar heerlijk buiten gereden. half april had ik een les afgesproken, paard moest even in de trailer. We zijn een half uur bezig geweest, maar ze wilde er niet in. Ze liep langs de klep, probeerde op alle mogelijke manieren niet recht voor de klep te komen. Zodra je ging draaien om recht voor de klep te komen, liep ze achteruit, scheef. Haar hele truccendoos werd opengetrokken. Ze liep mij van mijn sokken, mijn man werd bijna ondersteboven gelopen. Ze let dan totaal niet meer op. Haar hele houding sprak dat ze echt NIET de trailer in ging. Na een half uur de les maar afgezegd, want dat redde we niet meer. Paard maar thuis opgezadeld en daar gaan rijden. Toen was ze vreselijk opgefokt. Liep dus als een tierelier. Paar dagen later weer geprobeerd, want we wilden weer in het bos gaan rijden. In alle rust zonder zweep of dwang, maar nu ging ze gewoon weer niet mee. Ook nu zag je aan haar hele houding dat ze niet van plan was mee te gaan. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze heel onbehouwen de trailer in stormd. Maar zo komt ze er ook uit. De laatste keer lierp ze achteruit, stond op de klep en gooide haar hoofd omhoog. Vervolgens stoot ze haar hoofd tegen het dak. Als we samen weggaan wordt eerst de arbier geladen, dus ze hoeft er niet alleen in. Maar toen ze laatst alleen mee moest, ging ze ook niet. Op endurancewedstrijden hangt ze vreselijk aan andere paarden, dus wij dachten dat het makkelijker was als ze nu een vriendje had die ook mee gaat. De arabier komt overigens van dezelfde stal, dus kenden ze mekaar wel.

Ik heb laatst al met haar geoefend, een beetje op de wijze van Eddy Modde. Dus trailer in de bak, haar longeren en rust bij de trailer. In het begin stormde ze als een idioot langs de trailer omdat ze er van overtuigd is dat er draken in zitten. later werd ze rustiger en bleef ze ook bij de klep staan, ook er recht voor. Maar ze ging de klep niet op. Dus oefenen met trailer in, snoepje, trailer weer uit werkt niet; ze gaat er niet in. we hebben ruim anderhalf uur gewerkt, maar ze ging de klep niet op. We zijn toen gestopt ook omdat het zo warm was. Ze vindt op wedstrijd gaan helemaal geweldig, maar het rijden in de trailer vindt ze ook niet leuk. Die ritjes naar het bos duren ongeveer 10 minuten, maar ze komt drijfnat bezweet van de trailer.
Dus zo zit het verhaal in mekaar. Ik wil dat ze weer gewoon de trailer inloopt, zonder dwang, handdoeken over het hoofd of andere ongein. Ze moet er zelf voor kiezen om mee te willen. Het is een beetje spoed omdat we ons hebben ingeschreven voor de endurancewedstrijd in Ommen komende zondag.
Mocht het echt niet gaan, kan ik natuurlijk altijd afzeggen, maar dat is niet de oplossing. Dat is het probleem vermijden. Ik wil weer gewoon dat ze zo de trailer inloopt, want we willen dit jaar toch nog wel wat wedstrijden gaan rijden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:05

TAO-->EA-GZ-Diensten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:11

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:16

Met dat prutsmuts ben ik heel snel klaar. Hengstenketting onder langs en een keer goed laten voelen. Maakt dat geen indruk? Longeerlijn om de buik, door de voorbenen en door het halster, hoe harder zij trekt hoe meer druk ze zal voelen.

Die van mij was ook een draak met het laden en af en toe probeerd ie het gewoon weer. Trailer negeren, er met een rotvaart er weer af vliegen etc.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:20

PercyLeen schreef:
Met dat prutsmuts ben ik heel snel klaar. Hengstenketting onder langs en een keer goed laten voelen. Maakt dat geen indruk? Longeerlijn om de buik, door de voorbenen en door het halster, hoe harder zij trekt hoe meer druk ze zal voelen.

Die van mij was ook een draak met het laden en af en toe probeerd ie het gewoon weer. Trailer negeren, er met een rotvaart er weer af vliegen etc.

Ja dat kan vast heel goed werken, maar als je de verkeerde treft,dan ben je alles kwijt.
Zeker bij paarden die ''echt'' angst hebben kan dit alleen maar tegenwerken.
Vind het link om zomaar tips te geven zonder dat je het paard ziet reageren etc.
Longeerlijn tussen voorbenen kan heel handig zijn, maar bij verkeerd gebruik of beginners ook levensgevaarlijk.
Vertrouwen en goede communicatie is het belangrijkste.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:22

Daarom zei ook direct in mijn eerdere post al; ik heb geen ervaring met angstige paarden ;) Ik neem aan dat de TS haar paard goed genoeg kent om te weten of het angst is of dat het brutaliteit is.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:24

PercyLeen schreef:

Geen aanrader hoor. Mijn paard heeft hierdoor een beste blessure in de rug gekregen. Hoe harder paard trekt hoe meer druk op de rug er komt op alleen maar het stukje waar de lijn komt en dus niet verdeeld. En wij hadden er wel gewoon een dekje onder. grote spijt van dat ik dit ook gedaan heb.
Paard is er uiteindelijk ook niet in gegaan. Als een paard namelijk ECHT NIET WIL, dan zal die ook nooit gaan. Je kan dus beter een samenwerkingsband creeeren en zorgen dat hij het voor jou wel wil doen.

En ik denk dat zolang wij de houding etc van het paard niet PRECIES hebben gezien, dat we ook niet kunnen oordelen of het gekloot is of toch een deel angst. Paard heeft hoofd ook al gestoten en dat is ook geen fijne ervaring.
Laatst bijgewerkt door Tamadine op 27-04-11 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:25

Ik begrijp je, maar ook zeker bij ''brutale'' paarden kan de longeerlijn op die manier een levensgevaarlijke reactie geven.
Daar moet je echt goed ervaring mee hebben wil je die techniek op een goede manier toepassen en zeker niet als eerste gaan proberen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:29

PercyLeen schreef:

ik denk niet dat de ooit de oplossing is persoonlijk.
Een paard is een vluchtdier (een prooi dus) en wij mensen zijn de jagers.
Waneer jij met man en macht druk gaat geven om je paard op de trailer te trekken, stel jij je alleen maar meer op als een jager en wordt het paard bang voor je.

Volgens mij kun je beter er voor zorgen dat het paard zich veilig voelt bij jou.

Op EquiDay(zie ondertekst) worden er ook dingen laten zien over trailerladen en daarbij ook over horsenalitys. ik denk dat je daar al veel aan hebt en daar lopen ook mensen rond die lesgeven en evt kunnen helpen met trailer laden.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:41

De tip die PercyLeen geeft ga ik dus niet doen. Dat beest snapt niet dat als ze stopt de druk ophoudt. Volgens mij gaat ze door het lint. Ik denk dat het gedeeltelijk angst is. Ik ben bang dat er hele rare dinge gbeuren als ik het zo doe. Ik heb ook aangegeven dat ik wil dat ze het zonder dwang leert. Ik heb een behoorlijk gevoelig paard, dus als dit fout gaat wil ze nooit meer mee.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:47

Is ook zeker geen goede keuze!

Ik heb meerdere angstige paarden zonder hulpmiddelen de trailer in gekregen op vertrouwen.
En je moet bij dat soort paarden echt 10x hetzelfde doen voordat je een stap verder gaat.

Mijn collega heeft van de 2000 paarden met trailer er 1 moeten laten staan omdat de eigenaar niet meewerkte en de instructies niet wilde opvolgen.
Wij hebben dus zat ervaring.

Ook hebben wij de angstige Pandora van bokker MvdBijl netjes de trailer gekregen en gaat zij nu met veel plezier lekker af en toe naar het bos!
Dus je kan haar evt. vragen naar haar ervaringen die overigens ook op onze website staat.

Liesje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:59

Ik las je verhaal en herkende het helemaal. Ik ging ook elk weekend op concour en mijn paardje liep fluitend de trailer en zelfs de vrachtwagen op zonder enige problemen. Toen ben ik er door blessure een jaar tussenuit geweest en nu is het raak. Meneer wil de trailer niet meer op. Hij draait ook weg voor de klep en gooit gewoon al zijn gewicht in de strijd. Zo onmogelijk en frustrerend.

Op advies van mijn instructrice heb ik de trailer voor de staldeuren gezet.. De deuren dicht tot de zijkant van de trailer en het deurtje openlaten. En zelf gewoon rustig blijven en vertrouwende mensen erbij. Voor de zekerheid een longeerlijn bij de hand. Maar dit is voor mij de oplossing. Die van mij twijfelt nog wel een beetje op de klep maar loopt nu wel achter mij aan. Dit doe ik regelmatig (zelfs als ik niet weg moest zette ik de trailer voor de deur en oefenen maar). Je kan het proberen!

Anders idd iemand vragen die er echt verstand van heeft zoals hierboven door Miniboots wordt verteld.

Ik wens je succes en ik zou extra vroeg beginnen zondag met het laden van de paarden...

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:06

O ja, bij ons op stal hebben we geen mogelijkheid om de trailer langs een muur neer te zetten. Dus dat wordt ook al lastig.

Liesje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:17

Oh dat is helaas wel jammer! dan wens ik je succes en ik ben benieuwd of je het voor elkaar gaat krijgen.
Ik denk inderdaad dat geweld weinig oplost!! maar ik snap wel dat je frustraties krijgt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:22

Liesje1234 schreef:
Ik las je verhaal en herkende het helemaal. Ik ging ook elk weekend op concour en mijn paardje liep fluitend de trailer en zelfs de vrachtwagen op zonder enige problemen. Toen ben ik er door blessure een jaar tussenuit geweest en nu is het raak. Meneer wil de trailer niet meer op. Hij draait ook weg voor de klep en gooit gewoon al zijn gewicht in de strijd. Zo onmogelijk en frustrerend.

Op advies van mijn instructrice heb ik de trailer voor de staldeuren gezet.. De deuren dicht tot de zijkant van de trailer en het deurtje openlaten. En zelf gewoon rustig blijven en vertrouwende mensen erbij. Voor de zekerheid een longeerlijn bij de hand. Maar dit is voor mij de oplossing. Die van mij twijfelt nog wel een beetje op de klep maar loopt nu wel achter mij aan. Dit doe ik regelmatig (zelfs als ik niet weg moest zette ik de trailer voor de deur en oefenen maar). Je kan het proberen!

Anders idd iemand vragen die er echt verstand van heeft zoals hierboven door Miniboots wordt verteld.

Ik wens je succes en ik zou extra vroeg beginnen zondag met het laden van de paarden...

Maar ook dan dwing je het paard, want het kan geen andere kant op.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:42

ik stuur je pb TS

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:51

je hebt een pb van ons ontvangen

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:38

Geka en MiniBoots: heb jullie PB ontvangen.
Geka: helaas zitten die mensen die jij stuurde ook aardig verweg.
MiniBoots: ik hou jullie in mijn achterhoofd. Heb ook nu iemand hier in mijn buurt. ik wacht dat even af.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 08:32

okidoki!

derkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:30

Hoi..
Ik zit zelf in kilder..maar ben regelmatig in Enschede want daar woont mn schoonfamilie..zou dat een keer kunnen combineren. Ik werk vanuitde monty-roberts metode, als je dat kent..
Laat maar weten als je intresse hebt..