Graag jullie mening over dit product

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mhstables

Graag jullie mening over dit product

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:37

Veel mensen denken nog steeds dat paarden koliek krijgen van teveel hooi. Echter dit is niet waar. Teveel stro of krachtvoer kan koliek veroorzaken. Het is juist supergezond om je paard goed verdeeld over de dag ruwvoer aan te bieden in zijn stal. Echter op veel stallen is het niet mogelijk de paarden vaker te voeren (je moet tenslotte ook werken om geld te verdienen ;) voor je paard of de staleigenaar voert te weinig x ruwvoer op een dag).

De mensen die wel onbeperkt hooi voeren, zijn vaak druk aan het puzzelen om een geschikte voerbak voor het hooi te maken. Vaak met gevaarlijke rekken en van hout (waar het paard weer splinters van kan krijgen of aan gaat knabbelen).
Nu is er een goede oplossing om onbeperkt hooi te voeren en het zo rendabel en meetbaar mogelijk te maken.
De Haybar gebruiken.
Dit is een nieuwe, veilige voerbak die zeer binnenkort te koop zal zijn in Nederland. Het voordeel is dat je duidelijk kan meten hoeveel hooi je paard binnenkrijgt. Hij loopt het niet meer door zijn stal (vaak eten paarden hun hooi ook niet meer nadat ze erdoorheen gelopen hebben), waardoor al het hooi dat je haar voert ook daadwerkelijk gegeten kan worden door je paard. Daarnaast is dus het contact met de grond/stro/mest niet meer aanwezig, wat de kans op worminfecties door het contact met het hooi zeer veel verkleind.
De Haybar is onlangs getest op DAP Bodegraven en op de faculteit Diergeneeskunde Uithof te Utrecht. Beide superenthousiast over de werking en over het veilige design. Binnenkort zal de Nederlandse website online gaan, tot dan check voor meer info http://www.haybar.co.uk of mail mij op info@mhstables.nl

Eindelijk een goede oplossing voor mensen die op een pensionstal staan waar de mogelijkheid van onbeperkt hooi niet is, paarden met voedingsproblemen en natuurlijk vermindert de kans op stalgebreken, doordat het paard nu steeds iets te doen heeft.
Daarnaast heb ik een paard wat altijd zijn hooi in zijn drinkbak doopt en door de hele stal sleept. De Haybar om zijn drinkbak gemaakt en het probleem is opgelost, zijn stal is super netjes!!

Wat vinden jullie ervan?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-01-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel in overleg aangepast.

Anoniem

Re: wil je handig en in iedere stal onbeperkt hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:40

Ik zie het vernieuwende er eigenlijk niet zo aan af. Het is gewoon een soort van dichte hoekruif waar ze van bovenuit uit eten zo te zien?
Ik zou er liever een slowfeed-aspect aan toegevoegd zien eerlijk gezegd, zodat je ook écht onbeperkt kunt voeren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:46

Ik ben het wel met Sonja eens dat ik het vernieuwde er niet van zie.

Ja het is mooi dat het sloopproof is, niet te knagen enz. Maar qua onbeperkt voeren zie ik niets geen meerwaarde met het afgetimmerde hoekje van de stal waar ik nu in voer.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:46

Kun je meer uitleg geven over de werking? Want ze kunnen toch ook gewoon het hooi er uit trekken en op de grond gooien en daar verder eten? Want dat zie je ze vaak ook doen als het in een ruif oid zit. En hoezo kun je gemakkelijk meten hoeveel hooi je paard binnen krijgt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:48

Moet je dit aan de muur schroeven, of haak je dit ergens achter vast?

En hoe zorgt dit dat mijn paard de hele nacht kan eten? Stel ze gaat om 6 uur naar binnen, en om 10 uur weer naar buiten. Ik voer om 10 uur 's avonds voor het laatst, en om 8 uur 's morgens voor het eerst, hoe zorgt dit ding dan dat ze daadwerklijk 10 uur doet met het voer wat erin zit?

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:50

Vanuit de bevindingen van de dierenartsen is het 'slow-feed-aspect' dat jij noemt niet noodzakelijk aangezien het paard zich gaat aanpassen aan zijn nieuwe manier van voeren. Aangezien de bak groot genoeg is om veel hooi te plaatsen in de bak, gaat het paard leren dat het hooi er altijd is. Er is dus geen factor waardoor het paard snel gaat eten omdat er geen andere paarden in de buurt zijn om het hooi op te eten en het hooi dus voorradig blijft. De proefpaarden gingen rustiger eten met de Haybar.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:53

Ik zou ook graag wat meer willen weten over de werking. En hoe zit het met het prijskaartje?

Dus eigenlijk is het gewoon een bak waarin je hooi doet en that's it? Dan gooit mijn paard alles er gewoon uit hoor, want de onderste sprieten hooi zijn altijd de lekkerste...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:53

Maar goed, in principe voegt dit dus verder niets toe aan het idee dat je ook een bult hooi op de grond kan leggen? Afgezien van dat het het hooi weer omhoog brengt en dus het paard uit zijn natuurlijke eet-positie haalt?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:55

Mee eens Izzy19. Plus hoe doe je dat als je op een pensionstal staat waar zij voeren en je dat zelf niet mag doen, en die bak dus ook niet vol kunt/mag gooien?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:58

Amable_Chica schreef:
Mee eens Izzy19. Plus hoe doe je dat als je op een pensionstal staat waar zij voeren en je dat zelf niet mag doen, en die bak dus ook niet vol kunt/mag gooien?

Ja maar goed, dat is nogal makkelijk. De TS gaat er vanuit dat je die bak vol mag proppen, ik denk niet dat het de schuld van dat ding is als jouw paard via de pensionstal te weinig ruwvoer krijgt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:59

wat is de prijs in euro's?

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:02

Zou ook de werking wel duidelijk willen weten.
Mijn paard eet gewoon alles in 1 keer op.
Een plakje maar ook rustig een baal.
Ook al heeft ze veel voor haar neus het moet op!!
Terwijl de pony veel rustiger is met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:02

Mhstables schreef:
Vanuit de bevindingen van de dierenartsen is het 'slow-feed-aspect' dat jij noemt niet noodzakelijk aangezien het paard zich gaat aanpassen aan zijn nieuwe manier van voeren.

Ehhhh die dierenartsen hebben geen fjorden en haflingers zeker he? :D

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:03

Sonja schreef:
Mhstables schreef:
Vanuit de bevindingen van de dierenartsen is het 'slow-feed-aspect' dat jij noemt niet noodzakelijk aangezien het paard zich gaat aanpassen aan zijn nieuwe manier van voeren.

Ehhhh die dierenartsen hebben geen fjorden en haflingers zeker he? :D

haha ja inderdaad!

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:04

Ehhhh die dierenartsen hebben geen fjorden en haflingers zeker he? :D[/quote]

ja inderdaad haha.....of een gulzige Kwpn"er

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:04

Ik zie de meerwaarde ook niet. Ik maak 2 hooibulten en mijn paard komt ongeveer toe tot de volgende ochtend. Maar het paard van mijn vriendin eet dezelfde hooibulten binnen 2 uur tijd op. Snel eten uit angst dat het weggenomen wordt of door een ander paard opgegeten wordt, kan praktisch niet, want ze kan geen andere paarden zien als ze hooi eet en er kunnen ook geen andere paarden hun hoofd bij haar in stal steken. Als je ze 2 uur later dezelfde portie hooi geeft , dan eet ze die alsnog even snel op. Net zoals je ze op een uur tijd 3x 2kg krachtvoer kan geven, dat eet zo ook allemaal tot de laatste korrel op en we de DA kunnen bellen voor een verstopping (is 1x per ongeluk gebeurd)

Dus ik vind juist het slow-feeder aspect belangrijk ook om verspilling tegen te gaan...

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:05

Mhstables schreef:
Eindelijk een goede oplossing voor mensen die op een pensionstal staan waar de mogelijkheid van onbeperkt hooi niet is, paarden met voedingsproblemen en natuurlijk vermindert de kans op stalgebreken, doordat het paard nu steeds iets te doen heeft.
Daarnaast heb ik een paard wat altijd zijn hooi in zijn drinkbak doopt en door de hele stal sleept. De Haybar om zijn drinkbak gemaakt en het probleem is opgelost, zijn stal is super netjes!!

De TS gaat er volgens mij wel van uit dat het ook te gebruiken is op stallen waar de mogelijkheid van onbeperkt hooi niet is....

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:11

Ik denk dat die van mij het er als nig uit gaat trekken := opzich is het wel een mooi systeem maarja of het helpt tegen morsen? Slow feed maakt voor mij niets uit. Paard eet zo snel als dat ze dat zelf wilt haha.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:13

feit is wel dat die mogelijkheid vaak niet afhangt of eer een ruif voorzien is om onbeperkt uit te voeren, maar eerder kosten besparend...
Je ziet hier genoeg verhalen dat eigenaars hun paard "onbeperkt" of alleszinds meer willen voeren en 's avonds nog geen pluk hooi extra mogen geven of dat pensionhouders moeilijk doen als je zelf extra hooi koopt... Dus dat heeft weinig te maken met het feit dat de box van het paard dit toelaat of niet...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:18

Ik weet zeker dat als ik dit altijd vol heb met hooi , ik me ijsje binnen 2 weken kan omrollen.

Die vreet echt door tot ze ploft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:33

Eerlijk gezegd vind ik dit een nutteloos artikel. Ze zeveren maar door over de natuurlijk houding van een paard om te eten, vanaf de bodem. En op alle foto's staan ze met hun kop in de lucht om de bovenste laag hooi te eten.
Mijn paard wil van de grond eten dus die zal die hele verrekte bak leegtrekken, over de bodem van haar box verdelen en dan eten. Voorheen eenzelfde systeem (zelfgebouwd) geprobeerd omdat ze dus alles altijd over de bodem verdeeld, maar het werkt niet. Ik zie hier dus echt geen meerwaarde aan of nut, zolang er geen slow-feeder aspect aan zit. Het is gewoon een schotje om aan de muur te bevestigen, zodat je er hooi in kunt doen. Wat véél goedkoper zelf gemaakt kan worden mocht iemand dit een grappig idee vinden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:35

__Esther__ schreef:
Slow feed maakt voor mij niets uit. Paard eet zo snel als dat ze dat zelf wilt haha.

Met een slow-feeder systeem kán je paard niet snel eten, hoe graag ze het ook zou willen, dus zou misschien wel degelijk werken bij jouw beest.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:43

Naar mijn weten eet ze gewoon normaal van mij hoeft het nietslowfeed te zijn. Zou wel blij zijn als mijn vlas stal eens wat minder opgehooit werd maarja ze krijgt al meerdere keren kleine beetjes hooi op een dag.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:51

Ach, misschien is zo'n hoekbak voor in de stal voor sommige paarden een uitkomst ivm het knoeien en het daarna niet meer op willen eten. Maar eten vanaf de vloer is de enige juiste manier en hoewel ze erover spreken op de website hoe belangrijk het is, ik zie paarden die op een niet-natuurlijke manier staan te vreten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:26

VS --> EA-GZ