Western Hoefsmid Achterhoek gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Western Hoefsmid Achterhoek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:18

Omdat het tijd wordt om Spot op (baby) plates te gaan zetten ben ik op zoek naar een goede en betrouwbare smid in de Achterhoek; omgeving Doetinchem/ Zelhem.
Liefst een smid die aan huis komt, maar we kunnen er evt. ook heen.

Sammy_Jo

Re: Western Hoefsmid Achterhoek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:08

Is het niet gelukt met Gerti ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:05

Heb ik nog niet gebeld, misschien dat er hier nog een smid dichter in de buurt te vinden is. Beetje rondneuzen, het heeft geen haast dus ik sta open voor meerdere opties. Maar ik heb zijn numme genoteerd!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:37

Theo smid is een erg goeie, weet niet precies meer waar hij zit.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:39

Misschien een beetje dom maar.......heb je voor western een speciale smid nodig dan?
Ik heb n.l. pas een quarter gekocht maar heb er geen bal verstand van :')

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:49

Neuh ,heb je geen speciale smid voor nodig. Maar ingeval van plates is het wel handig als je weet hoe dat moet. Ze moeten wel correct gelegd worden om te voorkomen dat het dier zich bezeerd.Je kunt ermee sturen hoe het dier stopt. De ene heeft wel opzet nodig en de ander juist niet. Er zitten geen lippen aan.ze worden anders en lichter genageld met andere nagels als een standaard rim ijzer etc.
Dus is het handig als de smid er ervaring mee heeft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:53

Mijn quarter heeft zowel voor als achter twee lipjes op de ijzers, zou dat ook een reden hebben?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:05

Inprincipe niet, bij een normaal gebruikt westernpaard word zelfs vaak gekozen voor volledig liploos.
Quarters hebben echter vaak kleine voetjes,en om zo licht mogelijk te kunnen nagelen gebruikt men vaak quarterclips om het ijzer wat meer steun te geven,zodat het niet zo snel verdraait onder de voet.
Ik ben zelf niet zo van de dubbele lippen omdat je het hoefmechanisme beperkt.
Helemaal niet van de ijzers eigenlijk,voor sliders maak ik een uitzondering.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:47

Rebel_Gloe schreef:
Theo smid is een erg goeie, weet niet precies meer waar hij zit.

Theo Smidse zit op de Heelweg. Ik weet alleen niet of hij ook aan huis komt.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:50

Theo Smid woont inderdaad in de Heelweg, hij kwam eerder wel aan huis.
Weet niet of hij er nog wel mensen bij neemt, hij heeft het behoorlijk druk.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:06

thank`s voor de info :j
Ik ben ook meer voor het zonder ijzers houden maar deze quarter schijnt nogal slechte voeten te hebben.
Brokkel en scheur hoefjes, vandaar de ijzers.
Ik ga het nu behandelen met laurierzalf en hoop zo over een poos de ijzers er af te kunnen halen :D
Misschien is het najaar een optie, als de grond goed zacht is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 19:47

AFCAAFCA schreef:
Theo Smid woont inderdaad in de Heelweg, hij kwam eerder wel aan huis.
Weet niet of hij er nog wel mensen bij neemt, hij heeft het behoorlijk druk.

Ik heb met Theo Smits een afspraak, ik ga daarheen met mijn paard. Het is hier ca. 15 minuten vandaan, dus dat is makkelijk te doen. De hoefsmid die we eerder wel gebruikten zit onder Nijmegen en dat is ca. 1,5 uur met de trailer, dat scheelt een heleboel slokken op een borrel 8-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:37

Alison-belle ik neem aan dat je tijdens de keuring van de quarter die je onlangs hebt gekocht ook wel naar de hoeven hebt laten kijken omdat hij op ijzers staat??

Kan ook zo zijn dat hij gevoelig is op zijn hoefzolen, dan kan je hem beter op ijzers laten namelijk!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:19

Hoi Elcid, ik heb ook Theo Smits, een echte aanrader.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:06

alison_belle schreef:
thank`s voor de info :j
Ik ben ook meer voor het zonder ijzers houden maar deze quarter schijnt nogal slechte voeten te hebben.
Brokkel en scheur hoefjes, vandaar de ijzers.
Ik ga het nu behandelen met laurierzalf en hoop zo over een poos de ijzers er af te kunnen halen :D
Misschien is het najaar een optie, als de grond goed zacht is.

voor jouw paardje kun je gewoon een goede normale smid nemen en je paard op normaal rijpaardbeslag laten zetten. Hij hoeft niet op plates want je gaat toch geen reining rijden voorlopig :D
Daarnaast is jullie bak niet geschikt om te sliden dus zul je waarschijnlijk geen plates gaan gebruiken. Ook in de wei is het niet handig want plates steken toch wel een stukje uit en dan is de kans op ijzers aftrappen vrij groot en de andere paarden zullen het ook niet fijn gaan vinden als ze een klap krijgen van een ijzer wat uitsteekt :)
Het is wel te doen hoor, er lopen uiteraard meer paarden op plates maar als je niet fanatiek reining gaat rijden heb je ze echt niet nodig.
Miss is ook een reiner en staat ook gewoon op rijpaardbeslag omdat onze bak toch niet geschikt is, maar ik hoef dan ook niet op wedstrijd of fanatiek te trainen :) en dat kleine beetje stoppen oefenen kan zo ook....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:20

inmiddels wel een smid gevonden die ook western paarden doet :D
quarters schijnen toch andere voeten te hebben.......geloof ik......
Ijzers in de zijknatte kleigrond????? ben benieuwd hoe lang dat houd!!

Nou cis.......zaterdag gaan we voor onze eerste buiten rit *\o/*
In een groep......ben benieuwd :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:11

alison_belle schreef:
Ijzers in de zijknatte kleigrond????? ben benieuwd hoe lang dat houd!!

Hier al 8 weken... :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:41

pfjew....gelukkig.....er is nog hoop :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 14:46

Een goede smid zal ook een quarter/ paint op goed beslag kunnen zetten, ze hebben gewoon hoeven net als elk paard, soms misschien wat kleiner maar er is niks "raars" aan hun voeten, als het goed is tenminste! Alleen voor speciaal beslag, zoals plates, zal je een smid moeten vinden die daarmee overweg kan.
Als mijn paard geen plates nodig zou hebben zou hij absoluut geen ijzers krijgen, na het wedstrijdseizoen gaan ze er ook meteen weer af . Ik wil hem ook alleen achter op de plates en voor blootsvoets, hij heeft heel goede voeten en dat wil ik met ijzers niet verpesten!
Zijn er meer mensen die hun paard wel op plates hebben, maar voor niks, en wat is de ervaring daarmee?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:17

Heel goed! alleen moet je wel regelmatig laten bekappen omdat achter niet slijt.
Maar het gaat super,doe het al jaren zo.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:25

cissy schreef:

voor jouw paardje kun je gewoon een goede normale smid nemen en je paard op normaal rijpaardbeslag laten zetten. Hij hoeft niet op plates want je gaat toch geen reining rijden voorlopig :D
Daarnaast is jullie bak niet geschikt om te sliden dus zul je waarschijnlijk geen plates gaan gebruiken. Ook in de wei is het niet handig want plates steken toch wel een stukje uit en dan is de kans op ijzers aftrappen vrij groot en de andere paarden zullen het ook niet fijn gaan vinden als ze een klap krijgen van een ijzer wat uitsteekt :)
Het is wel te doen hoor, er lopen uiteraard meer paarden op plates maar als je niet fanatiek reining gaat rijden heb je ze echt niet nodig.
Miss is ook een reiner en staat ook gewoon op rijpaardbeslag omdat onze bak toch niet geschikt is, maar ik hoef dan ook niet op wedstrijd of fanatiek te trainen :) en dat kleine beetje stoppen oefenen kan zo ook....[/quote]

Sliders moet je zien als sportschoenen,die gebruik je alleen als je redelijk reining gericht bezig bemt en ook
en bak hebt waar je kunt stoppen.
Als sliders goed gelegd zijn steken ze niet meer uit dan een standaard ijzer.
Ze zijn wat breder en dunner,en hebben een ietwat ander model,bijvoorbeeld geen rits(gleuf waar de nagelgaten inzitten zodat deze deels verzinken in het ijzer) er worden andere kleinere nagels gebruikt waarvan de nagelkopen bijna geheel in het ijzer verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:54

Verplaatst van WN-AM naar EA-GZ

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:07

Ik heb al een WESTERN hoefsmid gevonden; zoiets hoor ook echt niet op het western deel van dit forum thuis!
Bedankt voor de tips voordat dit verplaatst werd!