Help: Gezocht weiland omg. Bergen op Zoom voor 2 shetlanders

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ilayda

Help: Gezocht weiland omg. Bergen op Zoom voor 2 shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 16:20

Ik wil voor mijn dochters 2 shetlanders halen.
Maar het probleem is dat ik een weiland nodig heb waar ze kunnen staan in de buurt van Bergen op Zoom. Weet iemand hier waar en hoe ik dat het best kan vinden.

En graag wou ik ook informatie over het aanschaffen van een shetlander (is de eerste keer) waar ik op moet letten enzo en wat ik nodig heb.

alvast bedankt

groetjes
Laatst bijgewerkt door Annetje op 18-12-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Tigra_

Re: Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:33

Ik zag laats op Marktplaats een leuk weitje met schuilstal te huur staan in BOZ weet alleen niet of het er nu nog op staat maar je zou daar eens kunnen kijken.

Tja wat zijn je eisen worden het gewoon leuke gezeldschap shetjes om wat mee te knuffelen en poetsen of wil je ook dat de kids erop kunnen rijden?
Voor de rest wat heb je nodig zoiezo hooi en eventueel stro voor in het stalletje nodig.
De rest natuurlijk de basis benodigheden zoals borstels, halster enzo.

En waar je op moet letten is toch ook erg afhankelijk van wat je van de shetten verwacht.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 16:39

Hey hey

Ja ik heb al op marktplaats gekeken maar heb daar alleen een weiland in roosendaal gevonden.

Ja de kids willen er ook graag op rijden en poetsen en knuffelen natuurlijk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:45

Hoe oud zijn je dochters, hoe lang moeten ze met de pony's vooruit kunnen en wat verwacht je van de shetten?

2 shetten is in ieder geval al een heel goed streven. Paard alleen is namelijk not done.
Verder hebben ze op het land beschutting nodig in de vorm van houtwallen, bos, bomen of een schuilstalletje.

Ga niet de mist in met het feit dat shetlanders zo goedkoop zijn, qua aanschaf klopt dat, qua verzorgingskosten niet. De basisverzorging kost voor ieder paard ongeveer hetzelfde.
Entingen, hoefsmid en dierenarts kosten hetzelfde als voor een groot paard. Hooi en ontwormen kost ongeveer de helft, maar tikt toch nog altijd aan.

Koop in ieder geval geen veulens en hengstjes zou ik je ook afraden.

Als ze er op willen rijden zou ik in ieder geval gaan kijken naar een grote maat shet. Een bereden shet kost al snel wat meer. Dan is het misschien ook handig om naar iets anders te kijken, zodat ze er qua formaat langer op passen.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 16:56

Mijn dochter zijn 5 en 7 en het is niet omdat ze goedkoper zijn maar omdat ze gewoon gek op shetlanders zijn.En ja het is natuurlijk ook fijn dat ze gewoon op een weitje kunnen staan, en ik ben ook inderdaad op zoek naar een weiland met schuilstal
Weet je misschien tot hoeveel kilo een grote shet kan hebben?

Ik zit wel heel erg te twijfelen of ik niet beter een kleine pony kan halen en 1 shet. pffffff het is allemaal veel denk werk.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:58

Geen overhaaste beslissingen nemen. En ik zou zeggen: ga eens rondrijden in de omgeving, kijk waar paarden in de wei staan. Zelf een advertentie plaatsen op Marktplaats helpt ook goed!
Succes ermee.

Elmo_tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:04

Bij shetty's vooral op letten als ze niet té koppig en ondeugend zijn . Want dat kan soms wel eens voor problemen zorgen . Kijk eens goed rond en overweeg van alles ennog wat . Succes he !

Elmo_tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:06

ilayda schreef:
Mijn dochter zijn 5 en 7 en het is niet omdat ze goedkoper zijn maar omdat ze gewoon gek op shetlanders zijn.En ja het is natuurlijk ook fijn dat ze gewoon op een weitje kunnen staan, en ik ben ook inderdaad op zoek naar een weiland met schuilstal

Ik zit wel heel erg te twijfelen of ik niet beter een kleine pony kan halen en 1 shet. pffffff het is allemaal veel denk werk.

Shetty's kunnen koetsjes trekken tot 100 kg ( de grotere maten dan ) dus ...
Ik denk niet dat je kids zoveel wegen hé :D
xx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:10

ilayda schreef:

Lijkt me verstandiger... meestal zijn ze met 10 jaar al uit een grote shet (boven de mtr) gegroeid.
Grote shet is meestal max 45 tot 50 kilo (echt niet zwaarder!) maar lengte telt ook.
Persoonlijk denk ik dat je beter wat meer tijd kan nemen om wat meer ervaring op te doen voor je aan kopen van pony's begint.

Ik vind dat je beter eerst kunt investeren in goede (prive) lessen en liefst op een stal met veel en goede begeleiding.
(zet bijv op MP een advertentie, dat je geld over hebt voor priveles voor je kids en écht wil leren zodat jullie wéten wat er allemaal bij komt kijken)
Zeker een paard/pony kopen is een vak apart en als je niet weet waar je allemaal op moet letten kan dat een hoop leergeld kosten én neemt een hoop plezier weg.
(of kost zelfs misschien wel een hoop verdriet)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:11

Een shet kan vele malen meer trekken dan 100 kilo hoor, dat trek ik zelfs nog weg.
Dragen word een ander verhaal.
Maar hoe lang zijn je dochters en wat is de verwachting hoe lang ze gaan worden als ze 1 of 2 jaar ouder zijn?
WEl eens gedacht aan een ijslander? Die kan ook een volwassen persoon dragen en daar groeiwn ze natuurlijk niet zo snel uit.
Kosten in aanschaf wel veel duurder, maar je hebt er zelf dan ook wat aan.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:17

trekken is wel wat anders dan dragen he!
ik dacht dat je voor zo'n sterke ponies echt tot max 20% van het gewicht van de pony mocht gaan (incl. zadel natuurlijk!). los daarvan past een lange smalle meid ook niet meer op een shetje. Het loopt niet zo fijn voor dat beestje als je met je voeten tot onder zn voorknieën bengelt...

verder als tip: bezint er ge begint! shetjes staan wel gekend als uitbreekmonsters, dus van de eerste keer een degelijke omheining voorzien. ook het elke dag gaan voeren (en water brengen met dit weer) , poep scheppen,... niet onderschatten. en op voorhand nadenken waar je je hooi gaat halen, stockeren en of je wel een auto/aanhangwagen hebt waar dat mee kan, wat je gaat doen om een stuk gelopen blubberweitje tegen te gaan,...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:19

Ik heb zelf vroeger ook een paard gehad, dus weet wel wat alleen die stond op een manege.

En ik ben ook niet van plan om ze gelijk weg te doen als ze te groot zijn, ik heb ook nog een dochter van 2 die nu al helemaal gek van paarden is en je kan er nog genoeg leuke dingen meedoen in plaats van rijden.

Het fijne aan een shetlander is, dat je die gewoon lekker op de wei kan laten staan, en een pony heeft al gauw een stal nodig.

Maar

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:20

goh, hier loopt alles gewoon buiten in de winter hoor. een welsh, een new forest, een draver en een paint...
zeker tussen de ponyrassen zijn er voldoende (grotere) die prima buiten kunnen blijven. dat alleen is dus geen reden om aan een shet vast te houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:21

Een IJslander kan je ook het hele jaar door buiten laten, die zijn nu juist in hun element!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:26

mmmm jullie brengen mij op ander gedachten.

Wat raden jullie mij aan voor 2 kids (beginners)

Zal is meer informatie zoeken over de IJslander

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:28

ik zou eerder voor één kleinere en één grotere pony gaan. als ze met de kleine niet meer kunnen rijden, kan die tenminste blijven als gezelschap voor de grote en zo moet er ook nooit beslist worden of één van de twee shetjes weg zou moeten om een grotere pony in de plaats te kopen (en anders zit je ineens weer met 3 ponies)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:30

Ja inderdaad ik wil zeker 1 shetje

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:31

Ik zat net te lezen dat een IJslander niet echt super is voor kleine kids. Misschien een haflinger?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:41

IK ga je niet overhalen om een IJslander te nemen natuurlijk, maar heb jij wel ervaring met Shetlanders?
Hou er rekening mee dat dat zeer intelligente kleine donders zijn, die ware houdini's zijn in het ontsnappen uit willekeurig welke wei ook! Daarbij kan je ze zelf nooit een corrigeren omdat ze gewoon te klein zijn, Haflingers zijn ook heel leuk, al vind ik de Fjord meer geschikt voor kinderen.
Ik heb zelf al de rassen in div. leeftijden en geslacht gehad, dus kan er een beetje over mee praten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:44

Ik zou echt niet te overhaast beslissen; je klinkt alsof je liever gister dan vandaag nog wat op de wil hebben staan.
Ik zou niet voor shetten gaan; trekken is inderdaad héel anders dan dragen, daarbij is niet alleen het gewicht van belang, maar ook de lengte van de ruiter; een te lange ruiter hindert de pony erg in zijn bewegingen, en dat is ook niet goed voor de pony zelf.

Als ik jou was zou ik uitkijken naar een leuke grote Welsh, Ijslander, Haflinger, Fjord, etc. etc.
Shetten groeien ze toch érg snel uit, en daarbij zijn Shetten vaak juist zeker niet de allerbeste kinderpony's. Alle kids vinden ze wel heel schattig, maar onderschat ze niet; ze zijn klein maar verschrikkelijk slim. Opvoeding vergt veel consequentie en streng zijn, anders krijg je inderdaad van die 'kleine eigenwijze krengen'; dingen die mensen imo vaak tenonrechte aan het ras shetlander zelf koppelen. Maar een goede opvoeding doet wonderen.
In mijn ogen is geen enkel ras super voor kleine kinderen; daar moet altijd begeleiding bij zijn, ook al heb je de braafste shet of Ijs.
Dus om enkel daarom de ijslander door te strepen, vind ik persoonlijk wat onzinnig.
Wel goed van je dat jij er niet zo'n eentje bent van 'dochtertjelief wil een pony, we plukken er eentje van de markt weg, zetten hem wel in de achtertuin, dat gaat prima' waar zo'n pony dan in z'n eentje staat te verpieteren.
Maar bedenk je wel dat het veel werk, geld en tijd kost, ook qua onderhoud. Helemaal als je een eigen weide beheert; ik sleep nu dagelijks met water, kom meerdere keren per dag langs om de waterbakken ijsvrij te maken en meerdere voerbeurten (voornl. hooi) per dag. Voordeel is dat mijn pony's slechts op nog geen 2 min. lopen bij mij achterin de straat staan.

Ik zou, voor dat je druk bezig gaat met pony's kijken/kopen, eerst maar eens al het andere goed geregeld hebben; dus eerst een goede wei kunnen regelen, dan moet je ook nog de hele omheining goed hebben, evt. achterstallig onderhoud plegen aan schuilstal, dat soort dingen. Stroomapparaat, etc. etc.

Helemaal nu in dit jaargetijde is het hebben van paarden erg moeilijk en tijdrovend, vooral als ze op de wei lopen. Daar tegenover staat dat je in de zomer vaak wel minder werk hebt dan nu.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:46

Ik zou eens gaan kijken naar ponyrassen als een Dartmoor, Connemara of een New Forest. Die engelsen laten hun kinderen al jarenlang opgroeien met pony's en hebben daardoor verschillende zeer geschikte rassen.

Ik ga Aerdenhout tegenspreken. Ik vind fjorden ongeschikt als kinderpony. Het zijn schatten van dieren, ook voor kinderen totdat die kinderen iets meer kunnen dan alleen erop blijven zitten. Dan komt het eigenwijze karakter van de fjord boven.
Ook haflingers zijn denk ik een maatje te groot.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:50

Wij hebben op stal een Ijslander staan, hele gezin heeft er plezier van! Pony kan uren mee op buitenrit met mams, doet met de kinderen aan horseballen, springlessen, en de kids kunnen er zo met (maar ook zonder zadel) lekker op rondcrossen. Voor hun was het een hele goede keuze en ze hebben er elke dag plezier van.

Misschien stap je zo ook zelf weer eens in het zadel. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:51

Tsja, dat is aan de andere kant ook wel weer zo. En welshsjes zijn vaak weer erg pittig en fel in de omgang.
Ik denk dat je beter niet ras-gericht kan kijken; ze zeggen wel: een goede kinderpony is zijn gewicht in goud waard.
Het is vaak goed zoeken, en sommige pony's worden op bijv. MP als 'perfecte kinderpony's' afgedaan, maar als je dan even komt kijken en evt. komt proefrijden, blijkt al snel het tegendeel. Heb pony's gezien die echt bewust alszijnde perfectie lieve rustige kinderpony werden verkocht, maar bij thuiskomst het ruitertje die toch óók wel goed kon rijden en over lef beschikte, gewoon op allerlei mogelijk gemene wijzen er vanaf probeerden te krijgen.

Het karakter lijkt mij jou geval belangrijker dan het ras of de kleur. Al zou ik zeker niet voor hengsten gaan, en ook jonge pony's zou ik niet aan beginnen, dat geeft vaak garantie tot fout gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:52

In welke omgeving ben je op zoek? Of wil je het echt enkel in Bergen op Zoom vinden?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 18:22

Omgeving bergen op zoom is ook goed