GZ hulp met trailerladen jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musicfan12

GZ hulp met trailerladen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:19

Hey bokkers,

Misschien een beetje vreemde titel, maar wil het graag nader toelichting. Ik heb een jonge brave ruin met een eigen willetje. Helaas is hij al erg groot en ik niet zo en heb ik al snel (in zijn ogen) weinig te vertellen. Wij zijn nu bezig met een grote dosis grondwerk en dat gaat heel goed. Alleen spookt er nog steeds een "probleem" door mijn hoofd, namelijk trailerladen. Ik heb namelijk een paard gehad, ook een moeilijke ruin die écht die trailer niet inging, waar ik ook behoorlijke (bijna) ongelukken gehad en echt doodsangsten heb uitgestaan. Nu wil ik dit met dit paard allemaal echt voorkomen. Zodoende zoek ik iemand bij mij in de buurt ('t gooi) die bijv. 1 x per 1 a 2 weken de moeite zou willen nemen (uiteraard pas ik mij helemaal aan, aan jou agenda) even met de trailer langs te komen zodat ik mijn paardje even op de klep kan voeren of even kan laden en er weer uit tot hij er makkelijk in en uit stapt. Mocht je in de weekende bijv. wedstrijden rijden en daardoor de trailer regelmatig achter de auto hebben hangen en even een stukje voor mij zou willen omrijden hoor ik het heel graag.
Mocht je er een vergoeding voor willen hebben, ben ik uiteraard bereid om het daar over te hebben. Het gaat tenslotte om gewoon een aantal keer (denk maximaal 5 keer in totaal) om even te oefenen (maximaal 15-20 minuten denk ik).
Mocht je in de omgeving van 't gooi wonen/staan met je paard en deze moeite willen nemen hoor ik het heel graag! je zou ons er een ontzettend groot plezier mee doen!

groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:39

Voordat je dit gaat doen, wat ik overigens een goed idee vind, raad ik je aan het Ebook van Eddy Modde te lezen, dat gaat je zeker helpen bij het leren laden van je paard. Het staat vol met praktische tips en do's en don'ts.
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?page_id=73

ilse86

Re: GZ hulp met trailerladen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:42

ik heb t ook met een jong paard gehad, die absoluut niet de trailer op wilde. heb later een emmer vol brok gepakt en haar daar met de snufferd in gedaan. elke keer de emmer een stukje verder weg, totdat ze echt in de trailer stond. stang er even achter, hapje laten eten en belonen alsof ie een wereldprestatie heeft geleverd, stang weg en weer op stal!

als je dit een paar keer hebt geoefend (paar weekjes geduld hebben), kun je even een eindje gaan rijden. Dan snapt je paard het allemaal wel en gaat het in principe niet meer fout.
Dit heeft bij ons goed geholpen!

tip van cissy is ook wel een goeie om even bij stil te staan!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:43

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:47

lijkt me echt een giga onvriendelijk ding! ik heb ook een lastig paardje. heb een gedragstherapeut benaderd. die gaat me helpen.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:52

@ cissy: heb hem afgelopen zondag helemaal gelezen voor de 2e keer + op youtube alle engelstalige en nederlandse filpjes gekeken.. echt fantastisch en ben het ook van plan om zo te doen en dan ook zoals door Ilse aangegeven hem wel met voer belonen dus gewoon avondeten in de trailer.
Moet dan alleen wel iemand vinden die tegen een schappelijke prijs de trailer wil uitlenen of langs wilt komen om mij die mogelijkheid te geven :+ :D
Zodoende mijn topic..
Dus weet wel hoe ik wil gaan laden ( en kan het ook wel O:).. Maar nu de trailer nog.. :o

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:55

Ok, succes met het vinden van iemand. Twente-Gooi is wel een tippie, dus ik kom je niet helpen ;) Maar als we nou gewoon veel reageren in dit topic, blijft ie bovenaan en is de kans groter dat iemand uit jouw buurt klikt :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:01

Misschien nog een tip als aanvulling op je grondwerken.

Leer je paard over verschillende ondergronden lopen.
Indien mogelijk dus een stevige plaat hout, of zeil dat je even vastzet.
Je kunt bijvoorbeeld pionnen gebruiken op de hoekpunten van de plaat.
Dezelfde pionnen heb ik vervolgens gebruikt bij de hoeken van de laadklep, als herkenningspunt

Leer je paard stilstaan in smalle ruimtes.
Bijvoorbeeld in de opening naar de bak, de staldeuropening et cetera

Leer je paard stilstaan in een neptrailer: zelf heb ik 3 'muren' gebouwd van hindernissen met dekens erover heen.
Steeds verder naar binnen leren gaan, totdat je paard uiteindelijke zelfstandig in de neptrailer kan staan
Mijn paard vond dit in het begin wel moeilijk; hij wilde liever met de dekens spelen :D

Dit alles heeft er bij mij toe geleid dat het paard zonder protesteren zo de trailer opliep!
Ik heb de voor hem bekende pionnen bij de hoeken van de laadklep gezet.
Vervolgens met hem erin gelopen; paard was voorzichtig, maar had veel vertrouwen.
We hadden immers flink geoefend :)

Succes!

(edit: spelfautje)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 22-10-10 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:01

Esther de Vries komt zowel door heel NL als in het buitenland; http://www.trailerlaadtraining.nl/ maar die neemt geen trailer mee, daar moet je zelf voor zorgen. ;)

Er zijn ruitersportzaken die paardentrailers verhuren, zoals Divoza.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 17:04

@ rumpleteaser: dank je wel! bedankt voor de tip! Wel creatief hoor haha..

@ Bravure: dank je wel maar ik wil het graag zelf doen en daarbij om haar een aantal keer te laten komen (ik geloof zelf namelijk niet dat het bij een jong paard in 1 keer opgelost is, en oefening baart kunst :D ) heb ik niet het budget. :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:07

Musicfan12 schreef:

Graag gedaan :D Bedenk je wel dat je er zelf ook vertrouwen in moet hebben.
EN dat de relatie tussen jou en je paard goed moet zijn.
Maar dat heb je volgens mij goed aangepakt door grondwerk te gaan doen.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 17:13

Rumpleteaser schreef:
Musicfan12 schreef:

Graag gedaan :D Bedenk je wel dat je er zelf ook vertrouwen in moet hebben.
EN dat de relatie tussen jou en je paard goed moet zijn.
Maar dat heb je volgens mij goed aangepakt door grondwerk te gaan doen.

Dat besef ik me maar al te goed.. en deze aap heeft het echt nodig haha.. hij is ongeveer 10 cm hoger in schofthoogte geworden als dat de bedoeling was (heb hem zelf gefokt :+ ) en helaas maakt hij gewoon makkelijk misbruik van de situatie : jij is klein en ik is groot :+

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:17

TAO-->EA-GZ-Diensten