paddocks aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monikasweety

paddocks aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:12

Voor de wintermaanden (wat helaas al snel komt) wil ik 4 paddocks aan laten leggen.
Zodat de paarden altijd lekker naar buiten kunnen.

Maar ik was benieuwd naar tips van mensen.
En uiteraard naar eigen ervaringen, eventueel foto's enz.

We zitten hier helaas op kleigrond. (Wat kan ik het beste doen om dan een paar goede paddocks aan te laten leggen)
Het zullen paddocks worden van +/- 10 bij 15 m en 10 bij 1 m groot.

Langs 2 paddocks is een klein greppeltje, maar voorderest heb ik niks waar het water afgevoerd kan worden voor de drainage.
Weet iemand hier wat op?

En weet iemand wat het ongeveer gaat kosten.
Het is momenteel een stuk weiland.

Reactie's zijn van harte welkom,
Eventueel ook bedrijven die paddocks aan kunnen leggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:19

Water moet toch ergens heen kunnen dus de greppel zou uitgediept kunnen worden.
Verder moet er op kleigrond drainage in anders heeft het geen zin. Gebruik goed doek op de klei zodat de drainage niet dichtslibt. Verder een ruime laag zand erop, minimaal 40 cm. en de toplaag eventueel wat houtsnippers tegen het zwaar worden van de bak.

Als je echt 4 paddocks wil mag je je bankrekening wel plunderen. Kost echt heel veel geld, alleen al aan materialen als je het goed wil doen. Als je het laat doen komt er nog veel arbeidsloon bij.
Je mag zeker aan minimaal 5.000 euro aan puur materialen denken zonder omheining. En dan praat je over 15 x 15, 1 paddock. Als je het laat doen ga je richting de 10.000.

Duhelo

Re: paddocks aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:35

vraag aan een koeienboer of hij houtsnippers verkoopt, goede dikke laag van die snippers erop, en je bent goed voor een jaar...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:50

En het volgend jaar ben je de sjaak omdat dan de goedkope snippers gaat rotten en de hele bodem dichtslaat.
Niet doen dus !!

Idd de geul uitgraven en het zand zo laten leggen dat het afloopt richting geul.
Maar op klei wordt het idd een kostbare zaak wil je de boel redelijk droog houden. Misschien kun je beter een flink stuk laten bestraten zodat ze iig dáár droog kunnen staan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:41

Wij hebben vandaag van die ecorasters in de paddock laten leggen. Een soort kunststof roosters met gaten die je als een puzzel aan elkaar klikt. Eerst gebroken puin (dat lag er al), dan zand dat netjes uitgevlakt is, de roosters erop en dan afvullen met zand. Helemaal super, want zo heb je een stevige ondergrond, zonder dat de hoeven afslijten en die ook niet glad is. Eerst hadden we alleen zand op het puin, maar dat wordt een vieze moddertroep, ook al haal je elke dag de mest weg. Stelconplaten of bestrating met rubbermatten zou ook een optie voor je kunnen zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:44

Ik zou geen vierkante paddockjes laten maken maar een grote track rondom en dan hoef je niet alles te verharden etc

Inspiratie http://www.paddockparadijs.nl

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:55

VSW-->EA_GZ-Diensten