is dit te vinden in Assen/Achterhoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

is dit te vinden in Assen/Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:03

Als ik over 3 a 4 maanden klaar ben met mijn opleiding wil ik heel serieus op zoek gaan naar een woning+werk in een gebied waar paarden houden nog leuk is.

Mijn keus is al enkele jaren geleden gevallen op Drenthe omgeving Assen en sinds deze week ben ik me ook aan het orienteren in de Achterhoek, nog geen specifieke woonplaats.
Nu zoek ik natuurlijk ook een plek voor mijn 2 poownies.

Deze 2 poownies zoeken een plekje waar ze het hele jaar door buiten kunnen lopen met een paar andere paardjes, een echte schuilhut is niet nodig maar een rij bomen of bosjes zijn fijn zijn.
De baas zoekt een rustig plekje met enkele recreatieruiters(liefst menners) dichtbij een gebied waar je goede men mogenlijkheden hebt.
Een plekje voor de spullen, wagen, wc, een plaatsje waar je even droog kan staan met je paard of waar je even een kopje thee kan drinken (schuurtje), omdat ik niet meer rijd is een bak niet noodzakelijk zou fijn zijn maar ben ook blij met een kleine paddock waar ik wat kan longeren of parelli doen.
Bij een boer is geen probleem mits deze wel een echt hart voor beesten heeft.

Is dit te vinden? en in welke prijsklasse moet ik denken.
Ik sta al jaren zo voor pakweg 85 euro per paard en dan moet ik zelf voor biks zorgen.

fjordnina

Re: is dit te vinden in Assen/Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:17

Dit is in de achterhoek zeker wel te vinden. Misschien niet helemaal precies aan de wensen, maar het is zeker benaderbaar. De dingen waar je dan op in moet leveren is bijv. stalling met meer pensionklanten of het schuurtje voor een kop thee.

In Almen (naast Zutphen) zit bijv. een Hit actief stal. Verder zijn er hier meerdere boeren die een plekje hebben en ook wel gewone (grote en kleine) pensionstallen.

Afhankelijk van de stalling en faciliteiten betaal je hier tussen de 100 en 250 euro.

Je zit hiervoor wel altijd in de buurt van het Grote Veld. Een uitrijgebied met veel brede zandpaden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:46

In Elten bij Pferdehof Montferland, is net over de grens (als je bij hun over het hek stapt sta je weer in nederland), is alleen wel wat duurder dan wat je nu hebt.
Paarden in loopstal met paddock en winterwei, in de zomer 24/7 in de wei, in het dazenseizoen overdag in de stal.
Bos op 600 m afstand met menroutes, binnen- en buitenbak en longeercirkel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:48

Dat ziet er wel toppie uit. Heb je enig idee van de prijzen?
Stallingskosten hangt ook helemaal van mijn toekomstige salaris af en wat ik overhoud van na de vaste lasten en eventueel een auto die nodig is.

Ik zoek straks iets in de (financieel) administratie en dan het liefst in de toeristische branche.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:02

Prijzen moet ik weer even nakijken, ik vergeet ze steeds, prijslijst hangt op stal.
Er is een indeling naar grootte van het paard/pony wat betreft prijzen voor de stalling.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:05

In Beilen (18 km van Assen) is dit zeker te vinden, nl. bij ons :) Wij zijn dan wel geen bedrijf, maar we hebben wel vrij veel land waar nu ook een pensionpaard staat. Wij hebben ook nog een kamer te huur waar je dus kunt wonen. Ook hebben wij een camping. Mocht je meer info willen zal ik je het nummer van mijn ouders geven.

Ik weet trouwens niet of mijn ouders er nog wel een paard bij willen :) Ook is Terhorsterzand in de buurt, en het Heuvingerzand. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:46

In de omgeving van Assen zou je het kunnen zoeken rond Hooghalen, Rolde, Balloo. Daar heb je boswachterijen met ruiterpaden en het Ballooerveld waar je heel mooi kunt rijden.
Ook zijn daar op de zandgronden wel stallingen te vinden waar de paarden buiten kunnen lopen.

Drenthe heb je verder nog veel meer mooie rijgebieden.
Rond het Drents-Friese Woud, iets voor Assen, omgeving Smilde, Appelscha, Elsloo, Makkinga, Wateren, Diever. Hier ook veel zandgrond en meerdere stallingen waar de paarden het hele jaar buiten kunnen lopen.

Richting Hoogeveen heb je Echten en Ruinen met een tussenliggend bos En Gieten heeft ook boswachterij met ruiterpaden.

Dwingeloo met boswachterij en het Dwingelerveld zit ook aan de Drenthe kant tussen Assen en Hoogeveen. Ook een gebied waar vroeger veel ijslanders werden gehouden en de paarden het hele jaar buiten konden staan.
En dan heb je ook nog Ommen wat een mooie paardrijomgeving schijnt te zijn.

Verder meer Overijssel, op grens met Drenthe en centraal gelegen is Havelte, met een voormalig oefenterrein en aansluitende boswachterijen. Als je op de kaarten kijkt, kun je wel zien welke plaatsen rond dat gebied liggen.
Er zijn daar meer zandkoppen waar de paarden het hele jaar buiten kunnen lopen, maar je zult overal toch moeten kijken wat er mogelijk is. Sommige stallen hebben toevallig net natte en laag gelegen grond, of andere stallen teveel paarden op te weinig grond.
Bij Havelte was er ergens een grote paardenhouderij met ijslanders, die organiseerden vroeger ponykampen en die paarden liepen ook het hele jaar buiten geloof ik. (Het Peerdenspul)

In deze gebieden kun je vrij rijden.
In de achterhoek ben ik wel op vakantie geweest, maar daar waren ook gebieden dat je een vergunning moest kopen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:15

In Sinderen op een kleinschalige pensionstal. ook mogenlijkheid voor 24/7. verder is er een buitenbak, het is ong 10 minuten van een bos vandaan. voor vragen PB maar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:47

Ik denk dat je op EA-GZ-DI ook een berg bruikbare reacties gaat krijgen, dus verplaats ik het topic daarheen :)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:20

Pferdehof Montferland is een prachtige stal, echt ideaal, maar wel duur. Voor een paard betaal je 280 of zo per maand. Voor een pony iets minder. Wel uitrijmogelijkheden, maar voor een menner niet overdreven veel.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:41

Marita schreef:
Pferdehof Montferland is een prachtige stal, echt ideaal, maar wel duur. Voor een paard betaal je 280 of zo per maand. Voor een pony iets minder. Wel uitrijmogelijkheden, maar voor een menner niet overdreven veel.

Het pensiongeld voor een paard is 270 euro, voor paarden onder de 1.55 m is het minder. Volgens mij valt er ook nog over de prijs te praten als je meerdere paarden/pony's stalt.
Hoeveel precies ben ik nog steeds vergeten na te kijken.... :o
Imo liggen er best veel menpaden in het bos, er staan tegenwoordig een aantal redelijk fanatieke menners op stal, ik heb ze nog niet horen klagen.