Stage lopen op manege om alvast ervaring op te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Stage lopen op manege om alvast ervaring op te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:21

Hallo Bokkers,

Nou kon ik niet ergens een topic vinden hier die antwoord geeft op mijn vraag, en ik weet ook niet of dit hier goed staat.
Maar dan hoor ik het vanzelf wel neem ik aan :)

Ik zit nu al een kleine twee jaar met het idee om beginnersles te geven op een manege hier in de buurt.
Omdat dit mij superleuk lijkt om te doen! Het lijkt me geweldig om mensen(en met name kinderen) de basisbeginselen van het paardrijden te leren.
Naast het leuke, weet ik ook dat het een verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Vandaar dat je er diploma's voor nodig hebt.
Want dan heb je bewijs dat je het kan etc etc. En het heeft met de verzekering van de manege te maken.

Op het moment ben ik bezig met het halen van mijn autorijbewijs, dit wil ik eerst halen anders neem ik teveel hooi op mijn vork.
Want ik heb ook nog school en de paarden om te verzorgen. Ik denk dat ik volgend jaar november me ga inschrijven voor de basis orun.
En heel misschien dit jaar al als ik mijn rijbewijs haal, maar dat denk ik niet.
Ik heb een beetje rondgekeken op bokt hoe er word gesproken over de kwaliteit van de orun- cursussen, de meningen zijn erg verdeeld vind ik wat het lastig maakt om keuze te maken (ga ik het nou wel of niet doen?)

Als je informatie opzoekt over de cursus staat er bij aangeven dat het handig zal zijn als je alvast wat ervaring hebt in het lesgeven. Is dat dan niet een beetje krom? want er word door bijna iedereen gezegd dat je officieel niet les mag geven zonder diploma…
Ondanks dat had ik zelf wel iets in gedachten om toch die ervaring op te kunnen doen, voordat je aan zo’n cursus begint, alleen weet ik niet of dat een mogelijkheid zou kunnen zijn, vandaar dit topic.

Het leek mij een goed idee om een soort van stage te lopen op een manege of stal etc, en dan voornamelijk in de vorm van lesgeven onder begeleiding en toeziend oog van een gediplomeerd instructeur. Op vrijwillige basis dus niet betaald, waardoor ik geen problemen krijg met de verzekering(alleen ik weet niet zeker of dat zo is?) Zo zou ik alvast bijv. een jaar ervaring op kunnen doen voordat ik aan een cursus begin, en zo kan ik ook kijken of het echt wat voor me is.

Nou weet ik niet of je vanuit het niets stage mag lopen (ik doe immers nog geen opleiding ervoor)
Zou het een geldend argument zijn als ik erbij vermeld dat ik over een jaar de basis-orun wil doen?
Of moet ik echt eerst dat papiertje hebben, voordat ik mag beginnen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen… bedankt voor het lezen van dit nogal lange verhaal :o en alvast bedankt voor de reactie’s!

Groetjes Horse321

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:29

niemand? :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:31

Ik denk niet dat je "zomaar" stage kunt lopen maar je zou wel kunnen vragen of je erbij mag zijn als ze lesgeven en dan zelf mischien af en toe een half uurtje lesgeven ofzo.Persoonlijk heb ik niet zulk goede ervaringen met de orun.Ik had toen ook geen lesgeef ervaring en dat scheelt volgens mij wel al een boel.

Jenny_B

Re: Stage lopen op manege om alvast ervaring op te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:35

Momenteel doe ik de orun en mag mijn kinderen lesgeven. Instructrice is er ook bij en op die manier doe ik ervaring op.

De orun is ook niet wat ik ervan had verwacht. Ik dacht het meer over het leren lesgeven zou gaan, maar wij praten alleen over rechtrichten ed.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:41

Oke dus tot nu toe negatief over de orun. Ik hoor en lees dat soort dingen inderdaad vaker en dat het beoordelen van lesgeven erg laag is. Toch word er op een rijvereniging naar deze diploma gevraagd. Stage lopen kan dus blijkbaar alleen als je al met de orun of andere opleiding bezig bent?

Eventueel zou ik manege's in de omstreken kunnen vragen wat bij hun de mogelijkheden zijn.. misschien is dat een idee?

Anders toch maar eerst de orun ondanks dat je misschien niet veel leert, je hebt wel een papiertje die gevraagd word.
Meer meningen welkom:)

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:47

In welke omgeving zoek je een stage plaats?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:40

In de omgeving groningen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:14

ik heb zelf wel erg veel aan de Orun gehad.
gewoon extra tips over hoe je lesgeeft, en vooral de theorie heeft mij veel nieuwe inzicht gegeven. wel gaf ik voor de cursus al reeds enkele jaren rijlessen en therapie, dus dit viel mij reuze mee.
Juist het rijgedeelte is mij zeer negatief bevallen.
en heb dit toendertijd ook met veel tegenzin gedaan.

qua stage zou ik toch enkele manege's aanspreken en vragen of je ervaring mag opdoen en de eerste tijd mag meekijken. ik weet zeker dat er zat manege's zijn die dit wel willen :j

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:23

Ik werk op een manege (zaterdag stalhulp bijbaantje). In de vakanties werk ik er ook. Ik heb inmiddels ook al een keertje les moeten geven aan 6 meisjes tijdens een kinderfeestje. Instructeur stond er naast en gaf aanwijzingen als het nodig was. In de zomervakantie heb ik een aantal keren de campinggasten les moeten geven (een groep van +- 10 mensen die een beetje moeten gymnastieken op het paard, en een klein stukje mogen draven).
Ik denk wel dat dit per manege verschilt of ze dit toestaan of neit. Gewone reguliere lessen enzo hou ik me verder ook gewoon buiten, maar dit is (in mijn ogen) wel de ideale manier om een beetje ervaring op te doen.
Ik denk dat er best manege's waar ze dit toelaten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:18

RT --> EA GZ

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:39

Mijn tip is veel bij de manege langs gaan, misschien wat helpen op stal. Vaak kunnen ze ook hulp gebruiken bij de beginnerslessen.
Het helpt heel erg als je bij veel lessen mee kijkt en mee luisterd, daar leer je heel veel van en wie weet mag je dan ook (met hulp) een beetje les geven.
Les geven moet je gewoon liggen en zeker aan een groep les geven omdat je goed je aandacht moet kunnen verdelen en inschatten wat de ruiters kunnen en wat veilig is.

Dus veel kijken en luisteren. Veel instructrices vinden het niet erg als je bij hun in de les komt mee kijken, gewoon netjes vragen en je mond houden als je erbij mag in de rijhal(dus niet de les proberen over te nemen) zo kan je veel tips krijgen van iemand met ervaring.

Probeer ook bij meerdere instructeurs mee te kijken, iedereen heeft zijn eigen technieken en lang niet alles is perfect zo kan je kiezen voor de methodes die je het meeste aanspreken en je niet blind staren op een manier. Niet banketstaaf bedoelt maar dankzij ORUN zie je tegenwoordig soms instructeurs die echt geen les kunnen geven, en dan bedoel ik vooral de echte beginners lessen aan kinderen in groepsverband(Orun richt zich te veel op prive les/kleine groepen en niet op de absolute basis)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:53

Bedankt voor de tips en adviezen hier heb ik echt wat aan :D
Jammer genoeg zijn de manege's hier erg schaars.. of beter gezegd ze liggen allemaal best een eind bij mij vandaan ;) Ik moet het nog op de fiets doen dusja :+. Ik heb 2 manege's in gedachten waar ik wil gaan kijken en mijn voorstel aan wil voorleggen :) Dat duurt nog wel een aantal dagen denk ik ivm met het weer van nu, maar ik laat het wel weten wanneer ik bij een manege terecht kan :D

meningen, tips etc nog steeds welkom :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:18

Ik ben op het bezig met de instructeurs opleiding van het FNRS. En dat bevalt me prima. In juli ben ik begonnen met begeleid lesgeven. Eerst een paar keer meegekeken, daarna zelf de bak in en de instructrice heeft pen en papier erbij gepakt en is gaan schrijven wat goed en wat verbeterd moet worden.

Wel had ik een jaar daarvoor bij een andere manege stage gelopen en een aantal lessen in de week overgenomen. Was eigenlijk best onverantwoord, maar ik heb er wel een hoop geleerd, eigen inzichten gekregen :)