Hallo,
Ik ben op zoek naar een stal waar ik mijn paard voor een maand zou kunnen plaatsen.
Tijdens die maand zou ze moeten 'herbeleerd' worden, maar dan op een paardvriendelijke manier, liefst via nh of dergelijke.
Mijn verhaal:
Toen ik mijn paard kocht was zij reeds 'zadelmak'. Ze was ondertussen al 5 jaar en was een half jaar 'onder het zadel'.
Toen ze bij mij op stal kwam, was ze echter niet zo zadelmak als ik dacht!
Ze trok zich los bij het vastgebonden staan. Dus dit heb ik stap voor stap moeten aanleren.
Ondertussen staat ze rustig gebonden, zelfs tussen twee muren en onder het solarium.
Borstelen en opzadelen terwijl ze gebonden stond was dan het volgend probleem.
Ze stond nooit stil en spande zich helemaal op! Van het zadel, longesingel en degelijke werd ze gek.
Dus helemaal opnieuw begonnen met gewenning aan het zadel, singel... Het bit accepteerde ze wel.
Ondertussen laat ze dit ook goed toe en na een dikke maand longeren, terug het zadel eropgelegd.
Stap voor stap opgekropen en stilletjes aan beginnen rijden.
Ondertussen heb ik mijn paard 7 maand.
Maar het gaat terug achteruit in plaats van vooruit.
Ze staat nooit stil wanneer ik wil opstijgen, ze schrikt van alles en nog wat, zowel wanneer ik ze rij als wanneer ik ze leidt.
Ik heb reeds geprobeerd om met clickertraining haar te laten stil staan en grondwerk te doen via de clicker. (onder begeleiding!!!)
Maar van de clicker moet ze niet echt weten. Ze begint te steigeren en wordt wild.
Wat me het meeste zorgen baadt is dat ze zo angstig is.
Ik blijf steeds kalm en probeer haar op haar gemak te stellen, maar niks lijkt te helpen.
Ze begint te knorren zoals een varken, al haar spieren gespannen, hoge nek, oren en ogen wijd open...
Ik wil graag terug een paard die op mij vertrouwt, die me laat opstappen, die niet schrikt van alles.
Daarvoor zou ik graag met men paard naar een trainingscenter gaan waar ze me kunnen helpen met dit probleem.
Is er iemand die me kan helpen?