Dominant paard: hulp gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Dominant paard: hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:19

Omdat ik vind dat ik lang genoeg heb aangemodderd en nu toch écht iets anders wil, toch maar een topic.

Ik heb sinds 2 jaar een Oldenburgerruin. Hij is nu 6. Al vanaf het begin dat ik hem had was hij wat opdringerig en ietwat brutaal. Maar steeds zo gauw het winter wordt, begint het uit de hand te lopen. Nu weet ik dat het grotendeels aan mij ligt, vandaar ook dit topic. Ik vind het erg moeilijk om hem op zijn plek te zetten en wil altijd maar lief zijn. En áls ik hem op zijn plek zet (schreeuw, evt. een tik) lijkt hij daar weinig van onder de indruk.

Ik zal het even wat duidelijker uitleggen. Als ik het even kort moet zeggen komt het erop neer dat de machtsverhouding niet helemaal klopt. Mijn paard loopt me als hij wil zo omver enz. Zo gauw als het winter wordt, wordt het een graadje erger, hij begint zelfs te stijgeren aan de hand (incl. slaan met de voorbenen) en dat is gewoonweg levensgevaarlijk. Ik geef veel om hem, maar zo kan het niet verder. Wat opvalt, is dat hij het bij anderen veel minder erg doet als bij mij (of eigenlijk is dat misschien juist niet zo apart, aangezien hij gewoon weet dat hij het bij mij wel kan maken).

Even wat dingetjes: Als ik eerlijk ben denk ik ook dat het voor een deel ligt aan het feit dat hij het gewoon niet begrijpt (heb het dan over signalen van anderen, óók van andere paarden). Als hij met andere paarden in de wei staat valt hij ze continu lastig en wanneer een ander paard dreigt, doet hij daar niets mee. Mijn gevoel zegt dan ook dat hij vroeger weinig tot geen opvoeding heeft gekregen van andere paarden.

In principe komt hij iedere dag buiten, maar in de winter komt het wel eens voor dat hij de hele dag binnen staat. Aan reacties van: dan is het je eigen schuld, heb ik niets aan. In belang van het welzijn van mijn paard én mijzelf ben ik al op zoek naar een andere stal waar hij wél altijd naar buiten kan, dus daar wordt al aan gewerkt! (vond het toch belangrijk om erbij te zetten, omdat ik er anders toch vragen over verwacht)

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar mensen die weten waar ze over praten en bereid zijn om (evt. tegen een vergoeding) mij te helpen. Ik wil er écht aan werken, want ik geef te veel om mijn paard om hem weg te doen, er zit ook absoluut geen kwaad in, maar zo kan het niet verder.

Sorry als het een beetje een warrig verhaal is, vraag gerust om verduidelijking! Ik vond het best moeilijk om het écht goed uit te leggen.

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:30

Ik heb (een gedeelte van) de cursus horsecontrol gedaan (zie horsecontrol.nl, zonder www!) met een paard wat ook echt niet luisterde/brutaal was. Daar heb ik oa geleerd om de juiste lichaamstaal ' uit te spreken' richting paard en het paard 'te lezen', leer je heel veel van en paard was na de cursus een stuk handelbaarder! Klinkt op deze manier een beetje zweverig misschien maar is het echt niet! Je leert in principe eigenlijk heel basic dingen bewuster te doen (of juist niet!)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:31

Hmmm lastige situatie. Ik vind het wat moeilijk om echt hulp te geven vanaf de computer, en zie mezelf ook weer niet als een expert om je irl te kunnen helpen.
Ik neem aan dat dit het eerste paard is die jij tegenkomt waarbij het zo loopt? Daarvoor alleen brave en goed opgevoede paarden meegemaakt?

Wat het vooral is, als ik jouw verhaal zo lees, is dat jij consequent moet zijn. Wees kort en krachtig en vooral duidelijk. Nee is nee, niet nog een klein beetje extra.
Als het helpt om je zekerder te voelen kan je een zweepje meenemen. Die kan je gebruiken om snel en consequent te corrigeren en koppel er een commando aan vast.
Loopt hij niet door, dan tik je eens achter je tegen zijn buik, maar blijf je zelf doorlopen alsof er niets aan de hand is. Loopt hij voor de knoeien, dan kan je even een tikje tegen de borst geven. Loopt bij daar doorheen, dan mag je best wat duidelijker doorkomen. Geef vooral niet op, want dan wordt het een spelletje ipv opvoeden.
Vergeet niet om altijd weer terug te gaan naar een kleine aanwijzing. Begin niet eerst te slaan omdat dat de vorige keer hielp, gebruik eerst je stem, dan druk, dan een rammel, dan een lichte tik en dan pas een hele duidelijke. Doe dit echter wel snel en beloon uitbundig..

Misschien komt het zo wat vreemd over.. maar het is lastig om zo uit te leggen dan irl.. Hoop dat je er iets aan hebt ;)

Hoe is hij trouwens onder het zadel?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:36

hoi hoi,
Ik ben blij dat je inziet dat je inderdaad een ander manier zal moeten vinden om een betere verhouding te krijgen in de relatie met je paard. Heb je wel eens aan NH gedacht? Daar leer je hoe je op dit soort dingen in kan spelen en jezelf een betere rol als leider kan geven.
Er zijn een aantal dingen die jouw positie tov van je paard als leider kunnen versterken. Schreeuwen en een tik geven zijn dat niet echt. Wat erg belangrijk is is dat je je eigen ruimte beschermd, dus je paard niet te dicht bij je in de buurt laat komen, tenzijn jij dat echt toestaat en hij op een fatsoenlijke manier naar je toe komt. Als hij dus je ruimte in komt zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven zal ik hem zeker naar achter zetten. Als je dit consequent doet zal hij meer respect krijgen voor jouw ruimte.
Kijk anders ook eens op Parelli.com Zij hebben een studie die je thuis kan volgen en stap voor stap worden dingen je duidelijk gemaakt over het hoe en wat met paarden.
Succes

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:37

Neem eens contact op met Puck van Happyhorsemanhip (Puchje hier op Bokt) of http://www.happyhorsemanship) Zij heeft veel ervaring en ik ben er van overtuigd dat zij je zeker kan helpen!

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:45

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:48

Alvast ontzettend bedankt voor de reacties! Ik zal sowieso de gegeven sites eens bekijken! :j

@ RianneH: Dit is inderdaad het eerste paard waarbij het zo loopt, met andere paarden nooit last van gehad. Ik denk dat het inderdaad vooral aan mijn houding ligt plús het feit dat dit paard daar handig gebruik van maakt. Onder het zadel is hij meestal braaf, af en toe wel een bokje, maar meer niet. Met rijden krijg ik ook wel goed begeleiding, maar aan de hand is gewoon een ramp. Ik ga met je tips aan de slag, maar vooral het steigeren is erg, ik weet niet hoe ik hem daarop moet corrigeren (als ik eerlijk ben denk ik dan alleen maar: 'Rennen!' := )

@ orsini: Daar heb ik inderdaad zelf ook al eens aan gedacht, maar ben bang dat het bij mij nu zo ver is dat ik dit niet meer zelf op kan lossen. Het probleem is alleen dat ik gewoonweg niet weet bij wie ik het moet gaan zoeken... :?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:55

Kan je niet eens een rijles omzetten in een wandelles? Neem aan dat als iemand jouw fatsoenlijk kan helpen onder het zadel, dat ook moet lukken aan de hand?

Op zich denk ik ook dat grondwerken heel goed zal helpen, maar niet zonder echt kundige begeleiding (zoals je zelf ook al aangeeft). Jij bent nog maar een beginner erin en eerlijk is eerlijk, als je het alleen doet is het toch een hoop uitvogelen. Een paard die nu in het bekende verhaal al moeilijk is, zal het jou alleen maar moeilijker maken wanneer jijzelf iets nieuws moet leren.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:18

Ik merk zelf aan mijn paarden dat ze altijd voelen of je het echt meent of niet (net als kinderen) Als ik zelf niet helemaal lekker in mijn vel zit, nemen ze me niet echt serieus maar als ik gewoon stevig in mijn schoenen sta en eens echt oprecht boos word, letten ze ineens heel goed op. Kijk goed naar hoe je je voelt en maak gebruik van de keren dat je heel zeker bent. Heb jij je dag niet of is hij bijzonder uitdagend dan kan negeren soms ook helpen. Loop eens bij hem weg en aai misschien even zijn buurman zodat hij weer zijn best voor je gaat doen. *D Je mag paarden niet vermenselijken maar er zijn best veel overeenkomsten in de omgang :P

isabelleke

Re: Dominant paard: hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:22

ik heb precies hetzelfde probleem
al is de mijne in de zomer dan wel echt een doetje en in de winter geheel dominant, ik hou hout vast maar hij is er nu nog niet aan begonnen (stijgeren aan de hand en kappen met de voorbenen)
bovendien zijn onze paarden even oud!

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:24

oh en dat met andere paarden niet begrijpen heeft de mijne ook.
stel: ze zitten met twee in de wei , de ene rolt, mijn paard zou er zo op gaan staan
Is de jouwe dan ook totaal niet bang en schrikachtig (van zweep bv.)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:38

@ isabelleke: Nee, hij is inderdaad nergens van onder de indruk :n

@ Laurentius: Ja, dat merk ik ook wel, vooral als ik een dag wat minder in mijn vel zit maakt hij daar gebruik van, soms ben ik ook wel streng, maarja, voor mijn paard is dat natuurlijk ook niet echt duidelijk....

@ RianneH: Misschien kan mijn instructrice wel helpen, heb het ook wel eens met haar overlegd, maar volgens mij denkt zij dat het allemaal wel meevalt. Niet gek, want als zij erbij is, is hij meestal doodbraaf...

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:54

Hey myrthe,

Goed dat je een topic hebt geopend.
Zoals hier al eerder aan wordt gegeven : Puck (puchje @bokt).
ZIj kan ook je paard het karakter analyseren enzo...

Zoals gisteren beloofd wil ik ook wel helpen waar ik kan, zoals met dat longeren toen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:47

Dit past beter bij EA-GZ-Diensten omdat je opzoek naar hulp bent.
Zodoende een verplaatsing van OPG-->EA.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:28

Ik heb je een aanbod gedaan via PB gisteren.
Ik heb echter nog niks van je gehoord, dus vraag me af of je het hebt ontvangen?
Als je het aanbod niks vindt (wat ik me best kan voorstellen, het moet wel bij je passen), dan heb ik daar geen problemen mee, maar ik zou het wel fijn vinden om dat even te weten, zodat ik bevestiging heb dat je het bericht wel ontvangen hebt.
Mocht je het niet ontvangen hebben, dan stuur ik het met alle plezier nog een keer.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:34

Ik ga vanmiddag even alle pb's beantwoorden, heb er een hoop gekregen, dus was er nog niet helemaal aan toe gekomen ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:50

TS, ik vind dat je het prima verwoord hebt met je opening bericht. Ik denk niet dat het probleem echt bij je paard ligt eerlijk gezegd. Uiteraard kan je iemand laten langskomen om met hem te werken, maar daarmee verander je niet de situatie tussen jou en je paard. Het zit in jou. Ik denk dat je te veel op je hoede bent met hem en hem daardoor de opening geeft om je te domineren. Een paard heeft de neiging om zichzelf altijd hoger op de ladder te plaatsen. Ik had heel erg veel problemen met mijn tuiger toen ik haar net kocht een flink wat maanden geleden. Door heel erg veel aan de hand te werken met haar en eens flink wat ruzies gehad te hebben zijn we op een punt gekomen dat we elkaar begrijpen. Ze gaf me geen ruimte, liep gewoon over me heen en duwde zo een beetje alles omver om te krijgen wat ze wou. Stak haar hoofd in de lucht en donderde door en over alles heen. Ze kan ook niet met andere paarden in de weide staan ondat ze hun persoonlijke ruimte niet respecteerd. Nu zijn we zover dat ze niet meer in mijn persoonlijke ruimte komt. Is super lief voor mij nu, maar is voor andere nog geen steek veranderd.
Ik kan je aanraden om op de grond te gaan werken met je paard. het klinkt namelijk als een serieuze comunicatie stoornis en die werk je alleen maar in de hand omdat je onbewust te voorzichtig bent met je paard en hem dan de mogelijkheid geeft om je te domineren. Hierdoor trek jij je terug uit zelfbescherming en dat is voor hem een bevestiging dat hij het goed doet.
Maar goed, dat is allemaal speculatie van mijn kant...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:50

Intervarno schreef:
Ik ga vanmiddag even alle pb's beantwoorden, heb er een hoop gekregen, dus was er nog niet helemaal aan toe gekomen ;)

Oh...okay...
Daar sta ik dan niet bij stil, dat klaarblijkelijk zoveel mensen een PB sturen...sorry!

Ik heb onlangs problemen gehad met mijn Pb box. Dan bleven berichten in de outbox staan, maar werden niet verzonden. Dat maakt dat ik al snel denk: die is weer niet aangekomen...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:56

Laat een buitenstaander jou eens observeren als je met je paard bezig bent, diegene kan je dan gericht vertellen wat je beter anders kan proberen. Verder is het inderdaad belangrijk om je eigen ruimte te bewaken. Ga lopen met het paard en als jij stopt, moet hij ook stoppen zonder dat hij te dichtbij komt. Ook achterwaarts laten gaan. Als je het paard van je weg wilt hebben, maak je jezelf groot en kijk je hem aan.
Voor het steigeren; ik zou een zweepje meenemen en misschien zo'n halster omdoen waarmee je wat extra druk kan uitoefenen. Zodra hij omhoog wil komen geef je een flinke ruk aan het touw en zet je hem achterwaarts. Daarna weer vooruit lopen. Zweepje is puur voor eigen veiligheid.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:38

Bedankt weer voor de antwoorden en pb'tjes! Als het goed is heeft iedereen die pb heeft gestuurd, nu antwoord terug!

@LecyTinker: Zoals ik zelf al aangaf denk ik inderdaad dat het vooral aan mijn houding ligt :j De bedoeling was dan ook iemand te zoeken die met het paard én mij aan de slag gaat, niet alleen met het paard, maar daar ben ik misschien niet zo duidelijk in geweest :)

Heb al wat mensen in de buurt gevonden die bereid zijn mij te helpen, dus dat is echt super! +:)+

Even nog een update: Vandaag heb ik mijn paard gelongeerd en heb echt geprobeerd om heel duidelijk te zijn in wat ik wil. Longeren ging dan ook wonderbaarlijk goed! Daarna aan de hand uitgestapt, hij bleef netjes schuin achter mij ( :D ) maar als ik bijvoorbeeld wilde halthouden probeerde hij mij nog een beetje omver te lopen. Dit heb ik een aantal keer geoefend en steeds als hij te ver doorliep heb ik hem terug gezet. Na een aantal keer ging ook het halthouden goed, dus ben stiekem wel een beetje trots! :o

Misschien kan ik vragen of iemand eens een filmpje kan maken van mij en mijn paard? Gewoon van het wandelen/longeren/rijden? Misschien dat het dan wat makkelijker oordelen is vanaf de pc, in ieder geval makkelijker dan met alleen mijn verhaal :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:25

Zie je myrthe met consequent zijn kom je al een heel eind..! het is een heel slim paard die echt wel heel snel de bedoelingen weet, als het hem maar duidelijk vraagt.

Overigens zou ik met schuin achter je lopen wel oppassen dat hij niet ineens in je nek zit :D.

En nog even een reactie op je begin post, paard is niet altijd "gek"' naar andere paarden. Hij heeft gewoon met mijn oude paard op de wei gestaan wat eigenlijk wel goed ging. Ze respecteerde elkaar en liepen niet heel de tijd te klooien zoals hij bij andere wel doet. Wel moet ik erbij zeggen dat die van mij niet echt van de dominantie was, hij was een sulletje, maar tot op zekere hoogte. Hij melde het wel wanneer het echt te gek werd :).

de paarden die nu nog op stal staan zijn allemaal ook wel een beetje van het dominante soort.

giessenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:53

Als eigenaar van een zeer dominant paard snap ik heel goed waar je het over hebt.
Hoe lief je paard ook is hij kan je af en toe echt heel erg moeilijk maken. Een jaar geleden zat ik met mijn eigen paard echt heel erg diep in de put. Ik heb al twaalf jaar (van veulen af aan) maar kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk niets met hem kon. Als ik naar buiten ging (aan de hand of erop) dan bepaalde hij wel wanneer we naar huis gingen. Ook met traileren kwam ik dit probleem tegen. Hij wilde gewoon niet meer terug naar huis. Op het moment dat het paard over je heen dendert (en vijf man achter zich aanlesspt, wordt het echt gevaarlijk.

Zelf heb ik toen als laatste poging contact gelegd met Emiel Voest. Via hem ben ik in contact gekomen met Nicky Star van Equinova. Met pijn in mijn hart heb ik mijn paardje toen bij haar een aantal weken gestald. Na twee weken was de pijn in mijn hart al weer over hoor! Want mijn paard pakte het echt super goed op. Met de combinatie van loswerken grondwerk en het werken aan de dubbele lange lijnen kwamen al onze problemen boven tafel. Hij liep me omver zag me niet staan en op het moment dat hij iets spannend vond ging hij er maar vandoor. Sinds die tijd ben ik actief met het freestylesysteem aan de slag gegaan. Nu rijd ik al een half jaar lang wedstrijden en neem hem alleen overal mee naar toe.

Ik vind het echt super goed dat je hulp wilt zoeken en dat je al door hebt dat het probleem bij jezelf ligt (duiurde bij mij wat langer :o )

Ik denk dat het freestyle systeem ook voor jou heeel veel kan betekenen

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:21

Jou verhaal komt mij bekend voor. Ik heb ook zo'n dominant paard. Vooral als je ernaast loopt. Steigeren en met de voorbenen zwaaien.
Ik heb hulp gezocht bij Annemarie van der Toorn, zij werkt met de methode van Monty Roberts. En ik kan je verzekeren, zij is echt goed. Ik heb nu een heel ander paard.
Ik kan jou haar echt aanraden!

OK, ik moet blijven opletten. Ik heb een speciaal Monty Roberts halster die ik ALTIJD gebruik.
Ik ben ook heel streng voor m'n paard. Hij mag absoluut geen eigen beslissingen nemen en laat hem ook niet te dicht in mijn "omgeving" komen. Reageer niet met je stem op zijn gedrag maar met je houding.

Grondwerk is inderdaad heel erg belangrijk. Houd je paard altijd schuin achter je en werk met je lichaam. Paarden reageren op je lichaamshouding.
En heel heel erg consequent zijn. Het zijn maar wat tips en hopelijk krijg je het voor elkaar. Want het zou zonde zijn voor je paard en ook voor jou.