Zadelmakers België

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Zadelmakers België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:47

Hoi,
Ik zou graag een nieuw zadel aanschaffen want mijn ander zadel is helemaal afgeschreven. Het ligt niet meer goed op zijn rug, maar om een zadel te kopen wil ik wel gelijk een goed passend zadel. Jammer dat je zo weinig zadelmakers in België vindt.
Ik heb al heel wat goede dingen over verhoefstraete gehoort, maar zou Katrien de Wolf misschien beter zijn omdat ze gediplomeerd is? Of zijn er nog andere zadelmakers waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Ik zoek dus eigenlijk enkele ervaringen met die mensen, of ze al dan niet goed zijn.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Katia

CaroR

Re: Zadelmakers België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:50

Ik weet niet waar jij woont? Maar sommige winkels hebben een pas service (dus iemand vn de winkel/zadelmaker gaat mee en past verschillende zadels op je paard en normaal gezien moet je er ook even mij rijden :) ).
Ik heb deze man gebeld en ben er heel tevreden over :)
http://www.hetwaterhof.com/horses/maste ... itting.asp

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:51

Ik woon in de buurt van Sint-niklaas (oost-vlaanderen), verhoefstraete zou het dichtste zijn denk ik ;). Maar mijn ouders zouden naar de Clerck willen in Berchem, maar die lijkt me echt niet professioneel.

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:53

Ah ik woon in Limburg :) Zijn het de mensen van de winkel zelf die het zadel komen passen?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:57

Bij verhoefstraete kun je ze tegen vergoeding laten komen passen. Maar misschien is het makkelijker om zelf te gaan omdat ze daar meer middelen hebben ;).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:03

Je kan altijd eens contact opnemen met Wilfried Acke. Hij zit zo'n 50min bij je vandaan. Hij geeft les in Syntra-West (Veurne) in de opleiding voor zadelmakers en heeft ook een eigen lijn van zadels.
Stel dat hij te ver woont, kan je ook altijd vragen of hij een goede zadelmaker in jouw buurt kent. Hij zal je zeker geen kwakzalvers aanraden.
http://www.aw-net.be/

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:44

katia1993 schreef:
Ik woon in de buurt van Sint-niklaas (oost-vlaanderen), verhoefstraete zou het dichtste zijn denk ik ;). Maar mijn ouders zouden naar de Clerck willen in Berchem, maar die lijkt me echt niet professioneel.

Ik heb goeie ervaringen met De Clerck (Patrick) maar ik heb er ook weer minder goeie over gehoord. Als ik voor mezelf spreek levert deze man echt wel vakwerk, ik had een heeeeeeele oude Passier gekocht die ergens in een stoffige vergeethoek lag, en terecht. :o Zat vol gaten in de zweetbladen, de vulling bestond uit rode, groene en grijze breiwol... overal stiksels en naden los. Naja was echt een stuk schroot. Twas omdat ik hem voor 25 euro kon meenemen dat ik dat gedaan heb. Ik had eigenlijk verwacht dat de boom wel kapot zou zijn maar ik dacht het is nog leuk om hem dan te slopen/ontleden hoe een Passier van die tijd ('79 achteraf gezien) in elkaar werd gestoken.

Dus mee naar Patrick met dat ding, die heeft hem helemaal open gehad, boom nagekeken (heel!) kussens los, nieuwe vulling erin, zweetbladen gerepareerd.... helemaal opgeknapt! :) Het blijft een oud zadel maar hij heeft er echt wel z'n best op gedaan. Terwijl je op het eerste zicht zoiets had van gooi die maar bij het grof vuil en ik smeer je er wel een nieuwe aan. Maar dat deed ie niet! Hij heeft z'n best gedaan om er terug een (weliswaar oud) pareltje van te maken. :D Hij is later nog een keer bij mij thuis geweest omdat het zadel niet meer goed lag (paard was nog jong) en heeft toen in zijn atelier de boom verbreed. En dan lag ie weer goed.

Z'n winkeltje bestaat al van generatie op generatie en de stiel van het zadel- leermaken is ook zo doorgegeven. Verder doet hij ook regelmatig cursussen voor bijscholing enzo. Hij is wel op de hoogte van de laatste nieuwtjes want ik had toen heel veel vragen voor hem waar hij een hele eigen mening over had en ook kon tonen.

Ik kan er dus niet veel van zeggen, maar het is een heel druk bezet man en je moet heel duidelijk (en gewoon vriendelijk :P ) zijn in wat je wil denk ik. Naar mijn idee heeft hij het zo druk dat hij niet erg veel moeite doet altijd om nieuwe klanten te ronselen of nog meer werk binnen te halen. Daar komen denk ik ook deels de slechte ervaringen van bij andere mensen.

Over alles en iedereen valt wel wat te zeggen, maar in mijn ogen is het echt wel een stielman.

Die link van die Björn van de Waterhoeve daar heb ik ook goeie dingen van gehoord. Zelf geen ervaring mee echter, wel aan de telefoon gehad maar nooit aan huis gehad. Vriendelijke man, dat wel.

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:58

katia1993 schreef:
Maar mijn ouders zouden naar de Clerck willen in Berchem, maar die lijkt me echt niet professioneel.

De clerck is een gevestigde waarde hoor in de paardensport.
Ik ga er al 20 jaar en ze zijn zeker wel prof hoor :j
Het is een klein winkeltje, maar ze hebben veel in stock hoor.
Het is geen gigantisch grote winkel zoals Kerkhaert in Temse,
maar ze zijn zeker zo bekend ... en nog meer als het om zadels gaat.

Hier zou ik absoluut niet aan twijfelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:02

Ik ben dus totaaaal niet enthousiast over De Clerck.
Bij twee klanten van mij een zadel aan proberen te smeren (was niet Patrick zelf) wat niet paste, een met een achterkant die al wipte zonder ruiter en ook nog eens scheef lag (nieuw zadel :? ) , de ander brugde.
Het zadel voor mijn pony daar ook gekocht, best wat voorrijkosten betaald vanwege de lage prijs van ponyzadels (vond ik niet erg want ik wilde een zadeltje dat goed paste). Had Patrick maar twee merken meegenomen, geen beugels, geen riemen, geen singel. Ik had zelf nog een singel liggen, dus ik op een zeer pril zadelmakke pony gestapt, zonder beugels of wat ook, alleen maar een beetje stappen over het beton want ik mocht niet de buitenbak in want dan kon het zadel wel eens vies worden. Ik heb het zadel gekocht wat naar mijn idee het beste paste want ik kreeg nauwelijks advies erover en er waren er maar twee. Het is verder best een prima zadeltje hoor, maar ik vond het maar een sneue bedoening met zadelpassen!

Ik heb nog steeds geen goed Belgisch adres gevonden maar ik moet zeggen dat ik, afgezien van mijn Wowzadel, ook bij andere zadels maar bedrogen uitkwam bij de diverse zadelmakers. Ik ben heel wat centjes kwijt geweest aan het aanpassen van zadels en de een verprutste de ligging nog meer dan de ander helaas.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:05

Ik zou je bjorn aanraden!
Je hebt een even grote keuze in merken/prijzen dan als je een ruitersportzaak laat komen, en je bent zeker dat het zadel goed past. Je mag lang met het zadel rondrijden, wat bij ruitersportzaken meestal niet het geval is.

Verhoestraete raad ik niet aan!! Ik heb al verschillende mensen gehoord (en ook gezien) dat hun zadel echt niet goed was, meestal een te smalle boom. Bjorn is dan bij deze mensen geweest en ze hebben een nieuw zadel moeten aanschaffen omdat het zadel niet aan te passen was.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:05

Ok, ik denk dat ik Bjorn eens ga contacteren :). Hij kan ook naar je thuis komen wat een voordeel is voor mijn ouders want die zien er tegen op om lange afstand te rijden :(.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:44

Ik heb al héél veel zadelmakers over de vloer gehad. Gaande van lokale zadelmakers tot de 'betere' bekende! Met De Clerck heb ik absoluut geen goede ervaringen. Hij probeerde me een zadel dat wipte aan te smeren en telkens als ik aangaf dat het niet goed lag, maakte hij er zich met een vaag verhaal van af. Ik heb hem vriendelijk bedankt maar zijn zadel mocht hij mee terug naar huis nemen. ;)

Ik heb echter wel goede ervarigen met Denis Teirlynck. :j (van alea horseshop in Gent en Brugge). Ik weet niet waar je woont TS, maar hij komt doorheen het hele land. Je betaalt natuurlijk wel voorrijkosten. Teirlynck is een man met veel verstand van paarden, een goede kennis van anatomie, ruiter en osteo. Bij een zadelconsult checkt hij eerst op blokkades alvorens hij zadels begint te passen. Hij zal je ook niks proberen aan te smeren. Als jouw eigen zadel nog aangepast kan worden, dan zal hij dat zeker zeggen.

Katrien de Wolf... Tja, ik vind haar niet slecht, zeker niet, maar je moet haar op een goede dag treffen.

Bjorn Vileyn (MSFC'er -> gediplomeerd zadelPASSER) zou ik je ook nog aanraden als het was om je eigen zadel te controleren, maar hij verkoopt zelf geen zadels. Bjorn werkt altijd samen met zijn vrouw Ellen. Zij is fysio, osteo en manueel therapeut. Samen vind ik ze een schitterende combinatie! :)
EDIT: ik zie net dat CaroR de link naar de website van Bjorn al gegeven heeft! :o

Maar dé zadelmaker is voor mij nog altijd Sibyl de Jager :j maar zij verdeelt alleen WoW-zadels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:54

Het nadeel van Bjorn is dat hij geen zadelmaker is maar een zadel passer.
het is wel een toffe.

Zelf heb ik Katrien,die is wat stiller en rustiger,maar kan een zadel helemaal passend maken dat vind ik dan weer prettiger.
Het zijn trouwens collega's van elkaar en werken niet in elkaars vaarwater.

van de clerck ben ik ook niet tevreden daar kom je of je wil of niet,niet zonder een stubben zadel de deur uit.Dus die heb ik overgeslagen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:03

Dit hoort bij EA-GZ-Diensten.
Zodoende een verplaatsing van HAR-->EA.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:32

ikzelf heb vorig jaar ook bjorn gehad en was er zeer tevreden over
hij is zadelpasser en verkoopt ook zadels, hij werkt samen met ruitersportzaak Emmers
deze man kan ik jullie zeker aanraden!