veel klachten over trainingsstallen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drupke

veel klachten over trainingsstallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:05

Hallo,

Ik train een aantal paarden voor verschillende eigenaren.En ik heb eigenlijk nooit conflicten met ze gehad.
Ook niet met verkoop enzo .Het is altijd in goed overleg gegaan en meestal kreeg ik er dan weer een voor in de plaats, dus dan is het al helemaal geen probleem!
Ik vind het heel belangrijk ten alle tijde eerlijk te zijn zowel tegen paard als eigenaar!

Maar nou hoor ik steeds meer mensen die hele nare ervaringen hebben met trainingsstallen.Die zijn dus blijkbaar minder eerlijk.

wat hebben jullie allemaal meegemaakt met je paard in training?

daantjuhhh

Re: veel klachten over trainingsstallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:09

Ik zelf niets.

Ik heb wel op een dressuur africhtingsstal gewerkt.
En voor zover ik weet hebben wij ook nooit klachten gehad.
We hadden het altijd ontzettend druk.

Wij hadden zelf wel de klacht dat mensen met een 3 jarig paard uit de wei komen en verwachten dat ze er na 6 weken een B proef mee konden rijden.

Dat konden ze ook wel na 6 weken, maar wij vonden dat zelf altijd erg jammer.
Want dat gaat wel vaak ten koste van het paard.
Met de eigen paarden deden we altijd veel rustiger aan.

We hadden ook gelukkig paarden die voor langere tijd bleven en uitgebracht moesten worden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:11

Heb wel ontevrede mensen gehoord over een stal.

Maar dan heeft het een draai. Dat de stal goed is maar zij zelf niet redelijk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:14

Niks meegemaakt met mijn eigen paard, wel van dicht bij meegemaakt omdat ik er werkte:

- kapotte mond door trekken;
- striemen op kont door slaan met zweep en dus tegelijk trekken;
- paarden die zogenaamd getraind werden, terwijl ze losgegooid werden;
- litteken weefsel in mond door trekken;
- litteken weefsel op buik van de sporen.

Die laatste 2 waren van toepassing op mijn paard toen ik hem van een particulier kocht, zij had een bijrijdster die er noit op durfde en dan die man er op liet rijden, was dus van voor mijn tijd.

1 keer zelfs zo erg, ik stond mijn paard op de spuitplaats klaar te maken om te rijden en er werd een merrie in de bak gereden waarvan de eigenaresse erbij was!! Als de merrie hengstig was was ze niet te rijden, 1 er op met 2 zwepen in de hand en 1 erachter met longeerzweep, dit paard werd dus letterlijk de bak doorgeslagen en een lol dat ze hadden. En het ergste van alles vindt ik dan dat zo'n randebiel op hoog niveau rijdt en dus steeds paarden aangeboden krijgt. Zo heb ik ooit tegen hun gezegd(het waren een man en een vrouw die dit deden) als je je paard een Z-proef moest leren door te slaan, trekken en schoppen ik ermee stopte. Antwoord van hem: Als je dat neit doet kun je ook het Z niet bereiken!!!!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:24

- striemen op kont door slaan met zweep. Kan ook per ongeluk door een goede corectie.

en dus tegelijk trekken; Was je er bij ???

- paarden die zogenaamd getraind werden, terwijl ze losgegooid werden;
Kan een paard word niet altijd 7 dagen gereden. Dus kan op een vrije dag wel eens los gegooid worden.

- litteken weefsel in mond door trekken;
Dat kan lompigheid zijn. Maar er zijn ook paarden heel gevoelig voor..

- litteken weefsel op buik van de sporen.
Dan ben je goed lomp !
Laatst bijgewerkt door Wafel op 02-09-09 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:26

Nu wordt ik wel heel erg nieuwsgierig daffie1986. Ik kom ook bij jou uit de buurt en ken ook wel wat trainers in NH. Mag uiteraard per PB ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:27

ja en die striemen waren niet per ongeluk door een goede correctie of leer jij zo ook je paarden de onderhand en onder te brengen???

@gr_roos: Hun zijn ook geen officieele trainingsstal of trainers, zij rijdt op hoog dressuurniveau en hij deedt dat. Ze staan ook beide los van elkaar, maar staan toevallig op dezelfde pensionstal waar zij de bedrijfsleidster is.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:29

daffie1986 schreef:
ja en die striemen waren niet per ongeluk door een goede correctie of leer jij zo ook je paarden de onderhand en onder te brengen???

Nope maar een striem kan er wel snel staan. Bij een goede tik. Ook per paard afhankelijk. Afhankelijk van de lengte kan ie heel hard aan komen. Als je niet eens heel hard slaat.

Zelf gebruik ik geen zweep.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:30

nou moet je natuurlijk ook niet vergeten dat ze sommige paarden niet voor niets door een professional willen laten trainen omdat ze bijvoorbeeld toch een beetje stout zijn.Dat komt ook voor.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:31

ik denk dat dit een eindeloze discussie gaat worden.

ieder is op zijn eigen manier met zijn paarden bezig. en heeft zijn eigen visie erop. als je je paard naar een stal brengt en je geeft alleen maar aan wat je wilt, dan weet je niet hoe ze dat gaan doen.

zo´n trainingsstal heeft zijn eigen manier van doen... en vast een andere visie.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:34

okey ik zal 't proberen duidelijk uit te leggen wat ik zag. Paard moest leren de achterhand eronder te brengen, maar was totaal niet verzameld, dus kreeg hij echt forse klappen achter elkaar met de zweep en trappen met de spooren, hierop werdt het paard bang en wou vluchten, resultaat: paard wil wegrennen dus zakt in de achterhand om weg te springen, hierop werdt het paard beloont door vol van links naar rechts in de mond te trekken(inclusief slof) om hem op de plaats te houden met een Rollkur. Ik ga al aardig wat jaartjes mee binnen de paardensport en heb op veel handels- en trainingsstallen stage mogen lopen, dus weet echt wel het verschil tussen een correctie of gewoon klinklaar inelkaar meppen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:38

drupke schreef:
nou moet je natuurlijk ook niet vergeten dat ze sommige paarden niet voor niets door een professional willen laten trainen omdat ze bijvoorbeeld toch een beetje stout zijn.Dat komt ook voor.

Betreffend paard was absoluut niet stout, was 6 jaar en kon nog helemaal niks en snapte dus ook helemaal niks. Ik wil niet proberen om hier 1 of andere discussie van t emaken en ik zeg ook neit dat iedereen het verkeerd aanpakt, maar ik weet wel wat goed en fout is en als er mensen zijn die zelf klaarblijkelijk het verschil tussen een correctie of slaan voor het slaan niet kennen, moeten ze mij dat niet proberen wijs te maken. Ik respecteer iedereen zijn keuze zolang ze er niet in doordraaien, kijk bij draaid het om wederzijds respect en niet om angst van het paard en een trotse maar bange ruiter.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:40

Dat is ook een trainings metoden die heet breken....

Ben ik geen voorstander van. Word je paard zo gemolesteerd dat ie daarna geen stap meer verkeerd durft te zetten.

Eindresultaat zal er wel zijn.

Wil je niet dat het zo gebeurd effe veel info inwinnen van te voren.

Dat soort trainens moeten zelf eens behandeld worden met heeeeeeeeeeeeeeele lange sporen :Y)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:42

Wafel schreef:

Ben ik geen voorstander van. Word je paard zo gemolesteerd dat ie daarna geen stap meer verkeerd durft te zetten.

Dat soort trainens moeten zelf eens behandeld worden met heeeeeeeeeeeeeeele lange sporen :Y)

Op die manier heb je alleen tijdelijk succes.
Op langer termijn red je het niet met alleen breken.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:43

daantjuhhh schreef:
Wafel schreef:

Dat tijdelijk suc6 is goed voor de trainer. Krijgt ie paardje mischien nog een keer. :Y)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:44

Dankje wafel, Ik heb echt helemaal niks tegen trainingsstallen maar tegen mensen die die methode gebruiken, sorry daar heb ik geen respect voor. En inderdaad het ergste is dat het nog werkt ook betreffende paard werd binnen 3/4 jaar sucsesvol uitgebracht in een Z proef met totaal 2 winstpunten.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:45

Denk dat je bij een goede ! trainer ook vaker lest. Zo dat je de manier van rijden zelf op kan pakken. Zodat het resultaat blijft.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:47

tja maar als er een bekende ruiter op zit zijn de punten misschien ook maar relatief.en aan 1 proef zou ik ook niet zoveel waarde hechten

daffie1986 schreef:
Dankje wafel, Ik heb echt helemaal niks tegen trainingsstallen maar tegen mensen die die methode gebruiken, sorry daar heb ik geen respect voor. En inderdaad het ergste is dat het nog werkt ook betreffende paard werd binnen 3/4 jaar sucsesvol uitgebracht in een Z proef met totaal 2 winstpunten.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:47

daffie1986 schreef:

Dat is het probleem dus... Er werkt dus wel iets. Dat dat paard dat nivo gaat lopen.
Daarom blijven er ook mensen komen.

Helaas gaat dat tenkoste van de paarden. Tijdens hun training zitten ze in een straf kamp....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:49

daantjuhhh schreef:
Wafel schreef:

Was dat maar waar daantjuhh, ze had 1 paard al 8 jaar in training en komt nog steeds hoger op, niet snel maar 't lukt wel. Er zijn helaas te veel onzekere paarden die dit pikken en ik hoop dan ook nog steeds op de dag dat deze paarden zich massal verzetten.

@drupke, ze is niet bekend. Maar voor dat betreffende paard geldt straks waarschijnlijk het zelfde als haar eigen paard die ze 8 jaar traint, de punten gaan straks niet zo hard meer maar ze krijgt ze wel.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:51

Vrees dat het bij niet onzekere paarden ook wel werkt. Er zijn werkelijk waar metodes die het dag licht niet verdragen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:52

@ Daffie
Ja maar dan blijft zij die breek methode gebruiken.

Ik bedoel:
Je brengt een paard naar trainingsstal..
Word gebroken.
Paard doet braaf wat hij moet doen.
Paard gaat naar huis.
Paard krijgt langzaam weer zelfvertrouwen en komt weer op oud niveau.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:53

Daar onbreekt het sukje les bij de trainer.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:54

Ik zelf ben overigens voor het jaar langer en op een nette mannier alles leren.

Mischien kunnen we op bokt een topic openen over GOEDE ervaringen bij trainers.

Slechte zal niet mogen. Of alleen zonder naam er bij. Maar dan heb je er niks aan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:02

@daantjuhhh: nee want het betrefende paard heeft meerdere eigenaren die niet durfen/kunnen rijden, dus blijft eht paard in training verder bestaan de trainingspaarden uit haar eigen paarden en tevens rijdt ze paarden van mensen aan wie ze les geeft. Probleem hier en bij veel mensen is dat als je hoog start(ze heeft 1x grand-prix gestart met een paard die het allemaal al kon) dat dat volgens de meeste betekend dat je kan rijden en dat je sucsesvol kan rijden, dus heeft ze veel lesklanten en paarden die ze afentoe eens rijdt voor de eigenaar.