Ik maak hier maar even een topic van. Ik zit namelijk met een groot dilemma in mijn maag. Mijn hele leven droom ik al van een plek met mijn eigen paarden waar ze lekker vrij kunnen lopen en ik af en toe een veulentje in kuddeverband kan fokken. Kortom een paardvriendelijke, natuurlijke omgeving. Dit wil ik heel graag combineren met ecotourisme en biologisch boeren. Ik kom zelf echter niet van het platteland maar heb mijn hele leven wel paarden gehad. Ik loop er toch steeds weer tegenaan dat ik er eerder mijn werk van moet maken want ik voel me niet gemaakt voor de pensionstal. Ik heb mijn paard ook 24/7 op een weiland gehad maar na je werk nog snel even naar je paard, in het donker niet meer in het bos mogen rijden etc; het is gewoon niets voor mij. Ik geniet af en toe van een buitenrit maar het rijden op zich hoeft voor mij niet zo. De fokkerij vind ik interessanter en grote trektochten trekken me ook enorm; echt reizen te paard. In een rijbak trainen af en toe vind ik wel leuk maar is geen must. Ik ben net zo lief gewoon in de buurt van paarden en vanaf de grond met ze bezig.
Nu heb ik mijn baan opgezegd per een maart volgend jaar. Een aardige periode te gaan nog maar dat heeft een reden. Ik ben een buffer aan het opbouwen omdat ik via WWOOF (willing workers on organical farms) onder andere wil gaan reizen en werkend leren. Zo kan ik iets opsteken van het hebben van een biologisch bedrijf en ervaring opdoen. Gezien dit vaak tegen kost en inwoning is heb ik dus wel wat geld achter de hand nodig en gezien ik ook van plan ben voor redelijk onbepaalde tijd weg te gaan vergt dat ook veel andere voorbereidingen.
Nou heb ik een probleem want ik ben te vroeg in mijn leven het meest fantastische paard van mijn dromen tegen het lijf gelopen. Ik heb veel paarden gehad en gezien en ben geen emotioneel typje wat dat betreft. Ik heb ook al eerder in mijn leven paarden verkocht maar ik weet dat ik een paard als dit niet snel meer tegen zal komen. Het gaat om een 5 jarige NWR (welsh K, 75%welsh cob), valkkleurige merrie. Ze is bomproef buiten, nooit een stap verkeerd, nooit kreupel, nooit ziek etc. Het enige nadeel is lichte zomerexceem. Ze heeft echter 24 uur per dag op de weide gestaan en met een exceemdeken schuurt ze niet. Het vreemde is dat ze in kuddeverband practisch in het wild is opgegroeid en er daar nooit last van heeft gehad. Zo heeft ze tot en met haar derde jaar gestaan.
Ze staat nu in bruikleen op een manege voor gehandicapten maar gezien ze best gevoelig is ingereden (luistert perfect naar hulpen en zit) lijkt ze in de war te raken van mensen die hun gewicht niet goed onder controle hebben. Bovendien staat ze nu op stal. Als ze buiten komt begint ze zich af te reageren op de andere paarden. Op zich was deze overeenkomst voor mij een veilig idee om nog geen knoop door te hoeven hakken of ik haar wil verkopen ja of nee. Nu moet ze daar dus weg en zoek ik naar een oplossing. Het zou fijn zijn in ieder geval respijt te hebben tot ik daadwerkelijk weg ga. Hoewel ze totaal in mijn toekomstplaatje past weet ik echter niet op welke termijn ik dit zal realiseren. Eventueel kan ze mee naar het buitenland als ik ergens voor langere tijd werk maar ook dan wil ik natuurlijk wel eerst zeker weten dat het me daar bevalt. Het valt niet mee om iemand te vinden die ik haar toevertrouw en die ook nog eens bereid is de kosten van de verzorging op zich te nemen.
Ik rijdt western met haar maar ze zou ook prima geschikt zijn om mee te springen (vindt ze heel leuk en kan ze heel goed), endurance mee te rijden of gewoon lekker natuurlijk mee te rijden.
Iemand tips of ideeen?
opisop_shop
Geplaatst: 17-08-09 20:47
Wat betreft het eczeem; grote kans dat ze dit eerder niet had vanwege haar leeftijd of vanwege de verhuizing. Eczeem komt minder vaak voor bij jonge dieren en kan spontaan op komen zetten. Ook kan het daar niet zichtbaar zijn geweest omdat er niets te schuren viel en op de nieuwe plek wel, omdat ze ander voer kreeg, mugrijkere omgeving enz enz. Je kunt er dus vanuit gaan dat ze gewoon eczeem heeft.
Als je haar helemaal geweldig vindt zou ik er voor gaan en haar "gewoon" voor de tijd dat jij wegbent ergens op het land zetten, bij iemand die bijvoorbeeld een gezelschapspaardje zoekt (staan nu 1 of 2 advertenties op bokt trouwens, misschien even contact opnemen met ze). Kost je dan niet enorm veel geld en niemand kan er iets aan verklooien (wat nu dus wel gebeurd en dat is doodzonde als ze zo mooi gevoelig is als jij beschrijft!. Als je dan terugbent kun je haar gewoon weer oppakken
Ik zou haar graag tijdelijk van je overnemen (vind t een práchtig beest met een super karakter omschrijving), maar kan helaas niet voor 2 paarden het pensiongeld ophoesten!
Ik zou haar niet verkopen als ik jou was. Een échte klik met een paard is zeldzaam en als je perfect in je toekomstplannen past, moet je haar houden! Anders krijg je er (denk ik) spijt van!
Wel veel succes, als ik ergens mee kan helpen, hoor ik het graag!
lagavita
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-09 21:13
Hoi Ronne dat is superlief van je maar ik kan het pensiongeld ook niet ophoesten als ik zelf al van een minimum moet gaan rondkomen de komende tijd. Ook heeft het voor mij heel weinig zin om volledig pensiongeld op te hoesten en ik er zelf misschien wel een jaar of meer helemaal niets mee doe. Wie weet wel langer nog dan dat. Wat het exceem betreft ik ga er ook gewoon van uit dat ze dat heeft. Ze stond voorheen gewoon op grasland en in bosrijk gebied dus schuurplekken genoeg in het wild. In de wei konden we juist dingen afzetten. Met exceemdeken is dat dus niet nodig want dan heeft ze geen jeuk gelukkig. Ik hoor meer dat het zich pas later ontwikkelt. Het is wel heel jammer dat ze dit heeft want via bosbeheer kun je je paard soms heel goedkoop op een natuurgebied zetten. Ik ben echter bang dat ze zich in de zomer dan helemaal kapot schuurt.
ardech
Geplaatst: 17-08-09 21:19
Misschien iemand die haar wilt kopen en als het jouw bevalt daar dat je haar terug kan kopen? Heb je in ieder geval geen kosten.
Ik heb zelf wel opzoek naar een bomproof paardje en qua zomerexceem ik woon aan de kust. Maar goed ik weet niet wat de eventuele verkoopprijs is
Ze staat nu te koop en lease is een eventuele optie. In ieder geval tot maart 2010. Verkopen en dan terug kunnen kopen wanneer ik wil angelique? Dat lijkt me een vrij onrealistisch plan. Ik ga het ook nog niet over verkoopprijzen hebben omdat ik haa in eerste instantie niet wil verkopen. Ik zoek naar tips betreffende een tijdelijke al dan niet voor langere tijd oplossing.
Met lease heb je ook geen kosten maar blijft het paard wel in jouw eigendom. Daar moet je ook maar net een geschikt iemand voor weten te vinden want dat is natuurlijk ook een belangrijke vertrouwenskwestie
opisop_shop
Geplaatst: 17-08-09 22:11
Maar waarom dan niet zoals ik zei op het land zetten ergens, zelf eigenaar blijven maar niet al t ehoge stallingskosten hoeven te betalen?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 17-08-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Moniquex
Geplaatst: 17-08-09 22:20
Je hebt een prachtige merrie, daar zijn er maar weinig van Misschien kun je haar eventueel verleasen voor de fok? (sneu voor de merrie dat ze in korte tijd al vaak heeft moeten verhuizen..... ) Ik hoop dat je een goede oplossing voor haar kunt vinden
Kopen opisop? Ik heb haar al gekocht, ze is van mij. Het liefst heb ik er helemaal geen kosten aan. Inderdaad verleasen zou een optie kunnen zijn cuubje. Daarbij: ze heeft niet zo vaak moeten verhuizen hoor. Ze staat sinds mei op de manege nu en daarvoor heb ik haar bijna twee jaar zelf op een weiland gehad met een haf en een arabiertje. Inderdaad zijn er wel maar weinig van dit soort paarden. Daarom zou een oplossing waar iemand haar wil leasen het beste zijn. Ze blijft dan in mijn eigendom maar de andere persoon kan haar gebruiken alsof het diens eigen paard is; eventueel een veulen mee fokken etc. Alles is bespreekbaar wat mij betreft als er maar goede afspraken worden gemaakt en ik er een goed gevoel bij heb.
heb het net aangepast idd, ik dacht dat je haar wilde kopen maar het nu niet goed uitkwam.
Als je wilt verleasen zou ik daar nu alvast mee beginnen, zodat je zeker weet dat jet goed klikt; dat kun je vanaf het buitenland toch niet controleren. als de lease het komende jaar goed verloopt kun je er wel vanuit gaan dat het het jaar erop ook nog goed gaat denk ik?
ik zou als ik jou was kijken of je haar in het natuurgebied kan gooien aan de kust. Daar hebben de paarden het minste last van zomerexceem. Ik weet dat er in het duingebied bij Wassenaar paarden lopen.
En op texel lopen ook paarden van de Eagles ranch in het duingebied
Ik denk dat je het beste op zoek kan naar mensen die een paardje als bijv weidemaatje zoeken. Dan zou je een deal kunnen sluiten dat zij haar kosteloos mogen gebruiken, maar dat jij haar terugkrijgt, zodra je wil (met bijv. een waarschuwing en paar weken vooraf). Ik denk dat dat wel te realiseren moet zijn, toch?
draaakje
Geplaatst: 18-08-09 20:55
Probeer een beetje mee te denken. al hoop ik natuurlijk heel erg dat ik een keertje mag komen kijken, denk dat er veel te regelen is, evt. een veulentje (kan ook wat later, als je zelf wat meer zekerheid hebt) de garantie dat als ze toch ook verkocht moet worden ze terug gekocht kan worden, misschien een proefperiode zodat we allebei weten dat het is wat we willen en jij ook precies weet waar ze staat. maar dat zijn allemaal dingen die te bespreken zijn, en je moet natuurlijk eerst echt weten of je haar wel wil verkopen, wat me een erg moeilijke beslissing lijkt. (mag ook wel zeggen dat ik nu hetzelfde heb met syl) Maar is er anders geen mogelijkheid als je haar dus niet wil verkopen he dat ze blijft waar ze is en er alleen ervaren ruiters op haar rijden? Of misschien een andere manage waar ze ingezet kan worden voor de lessen maar wel van jou blijft. (ik weet niet hoe het dan met kosten zit, en of er maneges zijn die op de zelfde manier met paarden omgaan zoals jij wil) Of inderdaad een plekje zoeken bij zee waar ze kan staan, maar dat zou dan denk ik wel tegen betaling zijn
lagavita
Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-09 00:40
je hebt pb. Aan allen: heel erg bedankt voor het meedenken en ook jullie vele persoonlijke berichtjes met eventuele oplossingen. Ik ben er nog niet geheel uit. Mijn hart zegt eigenlijk loslaten maar mijn hoofd maakt zich zorgen; wat als ik spijt krijg van die beslissing. Je weet immers nog helemaal niet zeker wat je wilt doen in maart 2010 wat nog zover weg is (voor onbepaalde tijd gaan reizen is een grote stap die veel twijfels met zich mee brengt; ik ben immers al bijna 30 en ja dan vraag je je af of je toch niet eens moet settelen en aan je toekomst werken). Etc etc. Zo kan ik nog wel even door gaan. Ik pieker me suf. Mocht je dus een persoonlijk bericht hebben gestuurd en heb ik het gelezen maar heb ik nog niet gereageerd maak je dan niet druk want dit ligt niet aan jou maar aan mijn eigen gepieker. Morgen ga ik in ieder geval weer even lekker knuffelen bij Sophie. Het wordt mooi weer dus ik denk dat ik maar eens een goede bosrit ga maken om mijn hoofd leeg te maken.