PLIP huren of iemand in NH die er mee past?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sybelle

PLIP huren of iemand in NH die er mee past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:31

Ik heb een merrie waarbij niet zo makkelijk een passend zadel te vinden is. Eindelijk dacht ik het perfecte zadel gevonden te hebben: niet glijden, niet bruggen, niet te lang.... Maar na een paar keer rijden ben ik toch aan het twijfelen. Voor ik nu weer een zoektocht begin zou ik graag een zadelafdruk (laten) maken.

Ik heb al Greendistance en Trekking saddles gevonden maar die zijn beide vrij ver bij mij uit de buurt. Is er misschien iemand in NH die hiermee (of een andere methode van druk meten) werkt?

Via de zoekmachine kwam ik ook op PLIP huren maar ik kan de persoon die het zou doen niet meer terug vinden.

DubbelFun

Re: PLIP huren of iemand in NH die er mee past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:59

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:44

Ha, ja dank je. Die had ik gevonden. Omdat niemand reageerde vanmorgen voor mijn werk even snel bloem, zout en aluin gehaald. Ik ga vanavond eens proberen of ik zo iets kan knutselen. Hoop dat mijn plastic sterk genoeg is.

Ik zal E-bay eens in de gaten houden. Volgens mij is het heel handig om zo'n ding te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:04

Volgens mij heeft Shyla25 er ook eens eentje gemaakt. Misschien heeft die nog handige tips vor je.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:37

:D Al klaar:

Het resultaat:
Afbeelding

En toen moest het natuurlijk geprobeerd worden:
Afbeelding

Na 20 minuten rijden de afdruk:
Afbeelding

Mocht iemand het interesseren:
Ik ben begonnen met het plastic. Ik heb een stuk van 90x55 cm in een soort van enveloppen gevouwen van 20cm breed met een tussenruimte van 4 cm. De uiteinden van de enveloppen naar binnen, die vastgetaped. En toen aan de buitenkant weer tape. Alleen de voorkant heb ik open gelaten.

Daarna de 1 kg bloem, 600 gr zout, 100 gram aluin, 1 liter kokend water en 6 lepels olie door elkaar gemengd. Ik had aluin kristallen ipv poeder dus voor ik het door het meel mengde heb ik het opgelost in wat heet water. Lekker kneden en daar was mijn deeg.
Daarna in tweeën gedeeld, twee worsten van 55 cm gemaakt. Die tussen het plastic, laatste openingen dichttapen op een klein gaatje na (lucht er uit) en uitrollen maar.
Gaatje dicht tapen, bandjes er aan en klaar is klara.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:41

Intressant! Wat voor plastic heb je gebruikt? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:56

Zo dat heb je netjes en snel gedaan. Om een goed zicht op de indrukking te krijgen lkun je hem best tegen het (zon)licht houden of voor een lamp.
Nu is het wat moeilijk te zien of het deeg egaal aan beide zijden is ingedrukt. Aan de achterkant lijkt hij iets meer weggedrukt te zijn als aan de voorkant.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:57

Dapnik: Ik had een hele mooie zak waarin een HAF pad gekomen was. Stevig maar ook flexibel. Dus die heb ik opgeofferd. Maar ik zag in de voerwinkel ook zakken waar ik een oogje op heb. Zat hondenvoer en geitenmuesli in. Die leken me precies de goede maat en gebruiksklaar. Alleen het midden even dichttapen met dubbelzijdig plakband dan. Dus volgende keer ga ik die proberen.

Dit was tegen het licht maar toen was er al een beetje in geschoven:
Afbeelding

Ik ging testen omdat ik dacht dat de voorkant met dit voorijzer te krap was maar daar gaf hij dus minder druk dan verwacht.
Het stuk waar ik zit was het deeg wel dunner dan bij de rest. Dat zie je bij de eerste afdruk foto wel. Maar ik weet nog niet wat voor conclusie daar dan bij hoort. Jij wel DD?

Overigens foutje in de maat van het plastic. Het was 10cm langer. 90x65 dus. Ik heb 10 cm voor de omslag gebruikt om de zak dicht te tapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:16

@Sybelle : het is moeilijk in te schatten en een juiste konklusie er aan te hangen. Met een engels zadel met kussens zou ik me er minder druk om maken als met een westernzadel. De voorkant luistert idd nauwer gezien het kopijzer.
Zolang de afdruk netjes gelijk is aan beide kanten rij jij ook netjes in balans.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:39

Ah, ok. Ik ga nog even wat andere dingen testen met andere kopijzers en evt een padje er onder. Kijken wat dat doet. Maar mocht het geen verschil maken dan blijf ik dit nog even proberen. Het zadel heeft fijne zachte kussens die op zich mooi de rug blijven volgen. Als ik tijd heb ga ik ook even de 394 pagina's van het huiskamertopic doorspitten. Ik hoorde van iemand dat daar ook ergens wat afdrukken staan. Kan ik nog wat vergelijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:25

Ik heb alleen maar afdrukken van westernzadels, daar wordt je niet altijd even vrolijk van ;(

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:38

Afdrukje van de pad met een bontje tussen het zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MY3YXEKU-1.jpg

Tegen het licht- zon was feller dan de dag ervoor (de gaten bij de riempjes komen omdat ik er in geknepen heb)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I4NXQMYD-1.jpg

Nog steeds iets dunner op de plaats waar ik zit maar nu veel minder verschil. Er was echt een dikker laagje deeg achtergebleven dan de dag ervoor. Ben wel positief verrast eigenlijk.

Dat scheve komt omdat ik nog wat scheef zit door een afgeknelde zenuw die er voor zorgt dat mijn rechterkant niet helemaal doet wat ik wil. Eigenlijk hoor ik nog niet te rijden maar tja... :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:04

Ziet er wel goed uit. Kun je herleiden wat dat hele lichte vlekje aan de linkerzijkant onder is ??

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:14

Ja, dat heb ik ook geknepen. Hij gleed namelijk toen ik hem op wilde hangen en toen greep ik hem erg onhandig beet. Het deeg schuift ook wel als hem ophangt dus je moet heel snel kijken en een foto nemen.
Het mooist zou een lichtbak of een glasplaat op bakstenen met een lampje er onder zijn. Maar die heb ik even niet.

Ik wil ook nog even mijn oude kunststof zadeltje testen als vergelijk. Dat brugde. Kijken wat je daar op ziet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:32

Ik heb ook een Carola pad gemaakt maar als je die scheef houdt om te kijken blijft het deeg echt wel op zijn plek :j
Ik heb er toen ook een aantal foto's van verschillende tests op bokt gezet.
Het is makkelijk te maken en geeft je een duidelijk beeld waar veel en weinig druk is +:)+

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:34

HAR-->EA-GZ Diensten