Wegens een naar ongeval is de boom van mijn Kieffer zadel gebroken, en ik heb een ander springzadel die opgevult moet worden. Nu zoek ik een zeer goede, betrouwbare zadelmaker in drenthe of nabije omgeving. Natuurlijk weet ik dat ik daarvoor niet in dit topic moet zijn, maar een telefoonboek moet pakken of op internet moet zoeken, maar dat is niet de reden voor de opening van dit topic. Ik zoek namelijk naar ervaringen van jullie. Welke zadelmakers raden jullie aan en naar wie kan ik beter niet gaan? Ik heb mijn Kieffer namelijk al 7 jaar en het is mijn fijnste zadel die ik ooit gehad heb. Ik wil gewoon zo graag dat hij weer gemaakt kan worden, dat ik hem niet naar de eerste de beste zadelmaker durf te brengen.
Ik kan je Corry Stoker zeker aanbevelen. Een zeer goede zadelmaakster! Ze kijkt eerst naar het zadel, past het wat aan, laat je ermee rijden om te kijken hoe het ligt, past het evt nog een keer aan etc. Dit doet ze allemaal bij je thuis, zodat je je zadel niet kwijt bent. Ze heeft voor ons meer dan eens een zadel nagekeken, opgevuld en aangepast (bespiering van de pony veranderde nogal) en we zijn er altijd heel tevreden over geweest. Bovendien vraagt ze relatief weinig.
Enige nadeel is dat ze uit Dronten (flevoland) moet komen, dus niet echt in de buurt. Je zou even moeten overleggen wat de reiskosten dan worden, maar in vergelijking met andere zadelmakers is ze niet duur, dus het kan gauw uit
Ik zou in 1e instantie gewoon eens bellen met een zadelmaker wat de kosten zijn voor het vervangen van de boom. Een ander zadel kan nl. weleens goedkoper zijn. Weet niet precies waar je woont in Drenthe, maar in Enschede zit een ik een goede. In Haaksbergen dito, dat is Koenderink.
@ Blijheid: Voor het repareren van de boom zal het zadel wel naar haar toe moeten lijkt me. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze dat bij mij thuis gaat doen?
@ aslo: Dat is zo, maar het is niet zo dat ik persé de goedkoopste zoek. Ik wil een goede. En een ander zadel... tja. Dit is echt mijn zadel, ik ben er zo gek op en het is het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten, dus het liefst wil ik deze laten repareren.
@Unseen: Ik bedoelde ook meer voor het zadel dat opgevuld moet worden Ik denk inderdaad niet dat ze er zo een andere boom in kan zetten, maar je kan het altijd vragen. Ze heeft ons zadel ook een keer helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet, dus er is wel veel mogelijk
barrye
Geplaatst: 09-08-09 20:22
Waarschijnlijk heeft je Kieffer een kunststofboom, hier en daar versterkt met ijzer/staal. Soms tref je het nog om een Kieffer te hebben met een traditioneel houten boom.
Het ligt er aan waar de breuk zit, en hoe het zadel gebroken is, maar de kans is dus erg groot dat de boom moeilijk te repareren is en hooguit vervangen kan worden. En dan zou je zadel terug moeten naar Kieffer. Maar of dat je zadel waard is?? Je kunt eens informeren bij een zaak die nieuwe Kieffers levert, wat je dat gaat kosten.
Verder kun je op de site van de vorig jaar opgerichte vereniging voor zadelmakers ( onder auspicien van hoofdbedrijfschap van Ambachten, dus niet zomaar een pariculier initiatief) kijken naar aangesloten bedrijven. WEllicht zit daar iemand bij die je past c.q. advies kan geven.
Ik ben nieuw op het forum en lees helaas veel onzin. In deze rubriek zie ik vragen over een goede zadelmaker. Realiseer je eerst eens, welke opleiding heeft een zadelmaker gevolgd in Nederland? Er is nl. geen beroepsopleiding. Dit geeft direct aan waarom er zo weinig kwalitatieve goede zadelmakers zijn in nederland. In Engeland is er de society. De club in nederland die hiermede mee samenwerkt is de MSFC. Zij leiden ook zadelmakers op. Dit zijn dus mensen die een 2 of 3 jarige opleiding volgen om het vak te leren van een Engelse master saddlemaker. Dus toppie. Kijk eens op hun site en je kan zien welke mesnen naast gediplomeerd zadelpasser ook zadelmaker zijn.
Pellie
Geplaatst: 11-08-09 11:55
feike krijgt van mij ook een aanbeveling onderhoud al een paar jaar mijn zadels en ze liggen prima op mijn ronde tinkers. hij heeft het vak dan ook van één van de beteren uit zadelmaakland geleerd: van Triest.
Zadelpiet: helaas is het e.e.a. in jou verhaal niet correct. Hier stellen de meeste die MSFC hebben gevolgd helaas niet echt veel voor, weinig kennis en heel weinig kunde. Daarnaast is de opleiding hier het eerste jaar, nou ja jaar, 24 dagen wel te verstaan, sorry maar daar leer je de echte basis niet mee, op een enkeling na dan wel te verstaan die er dan ook echt feeling voor heeft, maar die zijn zeer zeldzaam. Wil je echt een goed zadelmaker, ga dan naar Kootstra in Groningen, de heer Groeneveld. Wel verder weg voor je, maar je hebt dan wel iemand............ Hij heeft geen rijbewijs, dus je dient hem op te halen en terug te brengen als je hem bij je paardje wilt hebben. Je kunt ook daar langs gaan met je paard. Bellen kan geen kwaad lijkt mij, hij kan je vast wel adviseren over het e.e.a.. Succes met je keuze en je zadels.
barrye
Geplaatst: 11-08-09 13:34
De MSFC leidt nog geen "echte "zadelmakers op. Alleen mensen die een zadel zouden moeten kunnen passen op een paard.. De laaste lessen verrichten ze ook wat opvulwerk aan zadels. Maar heel veel praktische werkervaring met het opvullen, laat staan reparen van zadels hebben ze ( nog) niet.
De lijst van de NVZR is een lijst van mensen die beroepshalve met het werk van zadels repareren en opvullen bezighouden. Sommige hebben een opleiding gevolgd in Engeland of duistland. Andere hebben het vak geleerd van andere oude rotten in het vak.
Om in Nederland te komen tot een gedegen opleiding met mogelijheid tot bijv. stage / leerberdijf, om te zorgen dat de oude vakkennsis niet verloren gaat is deze vereniging opgericht. Niet als een soort vrijetijdsclubje, maar als vereniging met mensen die van het maken c.q. repareren van dadels en tuigen hun beroep hebben gemaakt. Die ook van lievelee duidelijkheid willen brengen in dit segment van de markt, voor opleiding en voorlichting willen zorgen.
Dit is dus geen door een "particulier " opgericht clubje zoals MSFC, maar een organisatie van een groot aantal mensen die al jaren een oud ambacht / vak beoefenen.
Dat niet iedereen zich heeft aangemeld die jullie opnoemen, tja wat moet ik daar van zeggen.
deflin
Geplaatst: 11-08-09 13:38
Ik kan je Feike ook aanraden. Hij ziet er niet echt uit, praat ook niet veel maar hij is goed in wat hij doet.