Hulp gezocht; Wie? (problemen met buiten rijden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Hulp gezocht; Wie? (problemen met buiten rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:12

Ik zoek hulp van iemand die mij kan helpen mijn problemen met buitenrijden oplossen. Als ik in mijn eentje een stuk ga buitenrijden, gaat ze staken.
Ze stopt en wil omdraaien. Als ik haar weer voorwaarts in mijn richting wil drijven, gaat ze achteruit. Achteruit in de richting die ik wil gaat ze wel, maar zodra ik haar weer rechtzet wil ze niet meer.

Ik heb alles al geprobeerd:
- Boos doen (dus echt flink afstraffen)
- Lief doen (ieder pasje in de goede richting uitgebreid belonen
- Ernaast lopen als ze niet meer wil
enzovoort. Tot nu toe helpt niets. Ik ben nu al 1,5 maand (bijna) iedere dag aan het buitenrijden, om dit probleem eruit te krijgen. Dit gedrag vertoont Vorstin namelijk ook in crossen. Ik denk dat ze een cross ziet als een soort buitenrit met af en toe een sprongetje.

Wie kan ik het beste inroepen voor hulp? Ik ben totaal niet bekend met mensen die je helpen dit soort problemen op te lossen, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-05-09 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:14

Dit paard wilt duidelijk niet alleen weg. Dusss er zit denk ik maar 1 ding op, met zijn tweeen weggaan en dit afbouwen. Een keertje ver voor het andere paard gaan rijden, een keertje ver achter het andere paard. Een volte van het paard weg maken en uiteindelijk even uit het zicht en weer terug.
Of je moet heel veel met je paard aan de hand gaan wandelen, doet ze dat wel?
Die van mij doet dat trouwens perfect, lekker ontspannen, koppie omlaag. Maar ik hoef met die van mij ook niet alleen van stal weg te gaan onder zadel. Dat doet ie gewoon niet. En ik vind het ook veel te gevaarlijk trouwens.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:20

Zou het niet averechts werken dat je nu zoveel buitenrijd? Als ze het al niks aan vind misschien krijgt ze er dan nu een nog grotere afkeer van, vooral omdat het waarschijnlijk elke keer uitdraait op ruzie/problemen/miscommunicatie etc..

Mijn paard heeft ook wel eens (en vooral in mijn eentje buiten) dat hij ineens omdraait, omhoog komt, achteruit gaat en werkelijk alles probeert wat hij maar kan. Afstraffen heeft dan totaal geen zin dan wordt het alleen maar nog erger en ik kan het toch niet van hem winnen. Eerder strafte ik het wel altijd af maar dat hielp niks. Wat ik nu doe is gewoon gewicht op mijn beugels zetten en wachten tot hij klaar is met zijn kunstjes maar wel been eraan houden en met je handen in de richting blijven waar je heen wil. Mijn paard heeft dan op een gegeven moment wel door dat het toch geen zin heeft om achterlijk te doen omdat ik er niets op uit doe en gaat dan vanzelf weer vooruit, maar dit zal ongetwijfeld per paard heel anders zijn!

Als we zo'n dag hebben dat hij het echt om de 5 meter doet dan doe ik het 1 of 2 keer volgens de methode die ik net vertelde, de keer erna wachten tot hij klaar is, dan omdraaien en 1 keer goed been of sporen erin dat hij hard vooruit gaat en dan ook meteen een kriebeltje door de manen.

Snoekiej

Re: Hulp gezocht; Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:24

Ik heb de eerste 2/3 weken bijna iedere dag buitengereden, maar de laatste tijd maar 1 a 2x per week. Ik denk niet dat het daar aan ligt, want ze doet het al veel langer.

Ik wil graag weten waar ik hulp kan vragen, welke organisaties kunnen bij zo'n probleem helpen en welke raden jullie aan?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:29

Al eens gevraagd of je instructeur mee kan gaan met een buiten rit? misschien kan hij/zij je helpen?

En hoe doet ze het als er andere paarden bij zijn?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:30

ik weet niet of ik juist zit en bedoel dit niet aanvallend, maar het komt op mij zo over:

je paard heeft een leider nodig. jij bent dat duidelijk niet genoeg in haar ogen. aan een ander paard heeft ze steun, maar aan jou niet genoeg en daarom durft ze niet en is ze onzeker.

als dit klopt zou je eerst moeten werken aan jezef. aan je eigen consequent zijn. in mijn ogen beken je als het ware al in je post dat je dat niet bent. je weet niet hoe j ehet staken op moet lossen, dus doet maar wat. en dat is elke keer anders...

grondwerk is de basis, en ik denk dat terug gaan naar de basis niet verkeerd is. dit kun je gewoon eerst in de bak doen, en daarna eens proberen op vreemd terrein. (wel alleen als het veilig is uiteraard).

je kunt eens op google kijken voor informatie en/ of lessen.

succes. ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is..

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:55

@ Kaaaaren, morgen vraag ik of mijn instructrice even mee wil. Met andere paarden is ze gewoon braaf, zolang ze niet voorop hoeft. Ik begrijp dat het gebrek aan vertrouwen in mij als ruiter is, maar dan weet ik nog niet hoe ik dat op moet lossen.
@ Zij, ik heb het op verschillende manieren geprobeerd, omdat alle manieren niet of maar tijdelijk werken. In het begin hielp het nog wel eens als ik op het goede moment een tik gaf, maar ze is zo slim dat ze nu alweer iets nieuws heeft bedacht om er onderuit te komen.

Even een paar quotes (uit een HK-topic)
Snoekiej schreef:
Goeiemiddag!
Gisteravond ben ik voor het eerst alleen de weg op gegaan met Vorstin. Heb wel voor de zekerheid een slof eraan gedaan, want ze kan echt rot doen buiten. Vorstin wilde eerst het erf niet af, dus ik ben in het standje achteruit de straat op gegaan. Daarna omgedraaid en gelijk in een flinke draf doorgereden. Pas op de terugweg ben ik weer gaan stappen. Vorstin vond het wel heel spannend allemaal, maar gelukkig bleef ze braaf. Alleen zijn we nog een beetje gevaarlijk voor de fietsers, aangezien Vorstin af en toe ineens de weg op springt.

Derde (?) keer buiten
Snoekiej schreef:
Goeiemiddag!
Ik heb vandaag de eerste echte confrontatie met Vorstin gehad op buitenrit. Ik sloeg een pad in wat naar de polder ging, maar daar wou Vorstin niet op. Ze ging alleen maar achteruit en zijwaarts, ook richting de sloten. Heb haar eerst hard aangepakt, maar dat werkte niet. Daarna haar steeds een pasje achteruit (in de goede richting) gezet, en iedere keer uitvoerig beloond. Daarna weer rechtgezet en beloond. Toen voorwaarts, maar dat wilde ze niet. Weer even boos geworden, toen weer lief gedaan. Op een gegeven moment kon ik haar schouderbinnenwaarts vooruit krijgen en na een paar passen draafde ze zelf aan. Ben toen in een flink tempo een stuk over het pad gegaan, en halverwege weer omgekeert. Morgen na crosstraining ga ik nog een stukje aan de hand stappen, maandag ook en dan dinsdag weer onder het zadel. Ik ben in ieder geval superblij dat ik het gevecht gewonnen heb :D

Snoekiej schreef:
Ik ben weer terug van Vorstin. Eindelijk weer gereden! Eerst in de bak, daarna nog een stukje naar buiten gegaan. Daar was Vorstin het niet zo mee eens, voor een paar tunneltjes stond ik al een kwartier te stinkmodder, toen op de weg van de tunneltjes naar de stal waar Lotte & Wolin staan. Dat hele pad ben ik achteruit opgegaan, als ik haar recht zette wilde ze niet, maar achteruit kreeg ik haar wel. Ik wilde pas terug als ze het rechtdoor ook zou doen, dus dat duurde ff. Gelukkig kwam iemand met een fries me eventjes helpen op het laatste stukje :) De terugweg was ze wel braaf.

Snoekiej schreef:
Buitenritje in de Vlietlanden ging wel goed. Als Vorstin liep, gingen we in een uitgestrekte draf overal langs, maar ze stond ook weer een heel stuk stil. Achteruit ging het wel, en ernaast was het ook geen probleem. Als ik er dan weer opging, deed ze alleen weer precies hetzelfde. Ze draait gewoon bewust naar de sloten/greppels. Heb haar echt even een paar flinke meppen verkocht, en toen wilde mevroi ineens wel weer.

Snoekiej schreef:
Zo, ik ben weer terug van stal. Eerst in de bak gereden, daarna slofje eraan en naar buiten. Ik had me voorgenomen gewoon de hele route achteruit af te leggen als ze er geen zin in had. Na 5 minuutjes achteruit kwam ik toen Lotte tegen :Y) Ze is een klein stukje meegeweest, en daarna ging ik een andere kant op. Na nog een stukje achteruit heb ik haar weer rechtgezet, 1 tikje gegeven en toen ging ze weer *\o/* Ik heb het hele pad in draf afgelegd, en daarna ben ik weer teruggegaan. Ik was trots op haar! Ze heeft niet meer dan 10 minuutjes achteruit gelopen :)

Snoekiej schreef:
Vorstin was trouwens vandaag weer ontzettend vervelend buiten. :( Heb weer een heel stuk achteruit afgelegd, en ipv een beetje omhoog komen stond ze ineens steil overeind! Dat heeft ze nog nooit gedaan onder het zadel! Ik heb het flink afgestrafd, is ze helemaal gek geworden!? Onderweg stond ze nog een keer overeind, op een heel smal weggetje, dus ik ben afgestapt en ben naar het Molenpad gelopen, waar ik de ruimte had om het uit te zoeken. De rest van de weg was ze braaf, en ik hoop dat ik het steigeren genoeg afgestrafd heb, zodat ze het niet meer doet. De volgende keer geef ik haar echt een dreun op haar kop!!!

Snoekiej schreef:
Goeiemiddag!
Heb Vorstin al gereden, weer bitloos. Daarna nog ff een rondje bitloos naar buiten geweest. Ze weet precies dat ze meer macht heeft, want ze begon al te ouwehoeren op stukjes waar ze normaal nergens naar kijkt :roll:

vandaag:
Snoekiej schreef:
Iemand hier die er nog een paard bij wil hebben :Y)?
Ik ben de mijne ff helemaal zat. Ik weet niet of ik ooit normaal met haar een buitenrit kan maken, laat staan een cross rijden. Ik ben nu al 1,5 maand buiten aan het rijden, en ik zie nog geen verbetering. Af en toe gaat het goed, maar meestal staakt ze. Altijd op hetzelfde paadje. Ben vandaag weer 1 uur bezig geweest met naar het einde van het paadje komen. Toen ze begon te ze*ken ben ik afgestapt, en wilde ik naar het einde van het paadje lopen, en daarna weer terugrijden en naar het einde van het paadje rijden. Toen begon ze aan de hand ook ineens te ze*ken dat ze niet verder wilde -:(-
Ben boos geworden, heb lief gedaan, heb haar gewoon genegeerd tot ze naar me toe kwam, niets hielp. Op een manier (vraag me niet hoe!) ben ik op het einde van het paadje gekomen, met een paard dat over de rooie was. Stilstaan wilde ze niet meer, en achteruit draaide ze steeds weer naar de sloten toe. Ben een stukje terug gereden en wilde toen weer omkeren. Begon het weer! Uit eindelijk heb ik haar zo'n 20x omgedraaid op deze manier: Teruglopen, schouderbinnenwaarts links, keertwending om de achterhand naar links en been. Dan deed ze het wel, maar waarschijnlijk heeft ze morgen al weer iets gevonden om er onderuit te komen. En ik kan moeilijk in de cross haar even omdraaien, een stukje schouderbinnenwaarts gaan rijden, keertwendingtje en dan over de hindernis springen. Weet echt niet hoe ik Vorstin zo ver kan krijgen dat ze gewoon iets voor me wil doen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:00

Je kunt misschien een belafspraak maken met Annemarie van der Toorn (Monty Roberts NL).
Die kan je zeker verder helpen. Er zijn ook nog andere mensen die je kunnen helpen, ook hier op Bokt, maar weet niet hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:16

Weet je zeker dat ze niet wat ziet op die ritten?
Want wat ik nu begrijp is dat ze heel wisselend is in het wel en niet willen. Als je eens goed oplet misschien valt je dan op dat ze het altijd doet bij een koe/sloot/zandweg/boerderij/varken/eikeboom/ ...
Misschien heeft ze ooit een nare ervaring gehad en is het enige wat ze zich daarvan herinnerd die koe/sloot/zandweg/boerderij/varken/eikeboom/ ... en dat het akelig was.

Annemarie van der Toorn zou je kunnen proberen maar dan moet je natuurlijk wel achter Monty's werkwijze staan.
Petra Vlasblom schijnt ook wel goede resultaten te boeken www.twomoons.nl.
John en Monya Erb zijn natuurlijk ook vrij bekend op dit gebied, www.balingehof.nl.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 23:23

Ze is best wisselend inderdaad, maar dat ligt er ook aan hoe ver ik ga. Als ik alleen een rondje door de wijk doe, dan is ze heel braaf. Ga ik in de wijk naar het pad richting de polder, dan doet ze daar vaak moeilijk. Er is daar wel een plekje wat ze spannend vindt, maar niet echt iets waar ze echt bang voor is. Hoe verder ik wil, hoe moeilijker ze uiteraard gaat doen. Maar ze doet het ook op plaatsen waar ze nog nooit geweest is, en hele wisselende omgevingen. Van nare ervaringen zou ik denk ik moeten weten? Ik heb Vorstin vanaf dat ze 1,5 jaar is (ze is nu 7), en ze heeft altijd op dezelfde stal gestaan. Ik ken haar vanaf veulen al en ze heeft nooit iets ergs meegemaakt.
Bedankt voor je tips verder :) Via de PB had ik ook de tip van Petra Vlasblom gehad (die zit hier wel in de buurt), alleen die is heel juni en juli niet beschikbaar helaas. Voor juni zal wel niet meer lukken gok ik zo.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:33

Ik heb ook een merrie voor iemand gereden die halverwege de polder gewoon niet meer verder ging.
Eigenaresse wist niet wat ze er mee aanmoest. Paard ging steigeren, draaien, staken, achteruit.
Een groot trekpaard, dus dat was nogal wat wat dan in protest gaat.
Ik zeg doorzetten, iemand uit de buurt vinden die dit voor je wilt doen, jullie eens observeert wat er nu precies gebeurd.Want soms kun je er helemaal naast zitten, of gewoon even niet doorhebben wat er precies op dat moment gebeurd.

v.b.merrie kon hierna weer netjes buitenritten maken trouwens, zonder dollen langs die plek. Ze kunnen grappig zijn hoor, maar t komt vast goed :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:40

Maar ze doet het toch met een reden, vind ze het buitenrijden wel leuk?
Is ze met rijden in de bak wel vrolijk? Wil ze soms gewoon niet bij andere paarden weg?
Ik zou zeggen, probeer het eerst eens met een ander paard erbij en kijk hoe het dan gaat.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:39

Snoekiej schreef:
@ Zij, ik heb het op verschillende manieren geprobeerd, omdat alle manieren niet of maar tijdelijk werken. In het begin hielp het nog wel eens als ik op het goede moment een tik gaf, maar ze is zo slim dat ze nu alweer iets nieuws heeft bedacht om er onderuit te komen.

ofwel: zij is de baas, en jij duidelijk niet ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:06

klinkt mij meer in de oren als een paard met gebrek ana vertrouwen in ruiter als leider. Dat heeft niets met baas zijn te maken. Vlak bij huis is alles goed, maar zodra ze de veilige haven verlaat, komt de angst/paniek.
En als de ruiter haar dan dwingt om daardoor heen te gaan/haar angstreactie afstraft, heeft ze al helemaal geen reden meer om de baas/ruiter te vertrouwen.
Het gaat van kwaad tot erger.

Pas op... dit is mijn idee aan de hand van datgene wat ik lees. Ik kan er dus naast zitten.
Maar alles wijst in die richting; thuis geen probleem, Vlakbij huis geen probleem, met ander paard erbij geen probleem... alleen met ruiter... Groot probleem. Wat er ondanks pittige aanpak van ruiter bepaald niet beter op wordt.
Vandaar mijn idee dat het onzekerheid van het paard is en dat forceren en heel vaak laten doen alleen maar averechts werkt.

Persoonlijk zou ik eerst werken aan de band met het paard dmv grondwerk en buiten wandelen.
Met wandelen/rijden buiten beginnen op de plek waar ze op haar gemak is, en dat langzaam uitbouwen. Dus net een paar passen waar ze wat onzekerder wordt, maar niet over de grens duwen. Veel rust, de kans geven om na te denken, beetje ermee spelen en niet verder dan een paar meter buiten haar ' comfortabele' plek.

Punt is dat je jezelf moet bewijzen als een goed leider en dat betekent niet alleen bazig zijn, maar vooral ook haar veiligheid garanderen en haar zelfvertrouwen opbouwen.

Hulp hierbij is natuurlijk altijd het beste.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:47

Tja... na dit alles gelezen te hebben blijf ik toch bij mijn tip:
ga samen met een ander paard en bouw dat af.
bouw dmv wandelen aan de hand wat vertrouwen op door ver weg te gaan.

Maar.... wie ben ik...

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:10

Met mijn paarden heb ik het altijd geoefend aan de hand en na het rijden in de bak onder het zadel.
Eerst een piepklein stukje en dan weer terug, de volgende dag weer een piepklein stukje verder en zo langzamerhand steeds verder van huis. Ik doe altijd zo'n klein stukje dat ze nog niet gaan weigeren. Als je te ver gaat en ze gaan weigeren dan kom je in een lastig parket.
Je hebt de kans dat je het niet gaat winnen en dat je zult moeten omdraaien of dat jij je paard langs de openbare weg moet aanpakken en dat is ook voor niemand leuk.
Je paard moet er vertrouwen in krijgen dat hij ook wel weer thuiskomt en hij moet leren op jou te vertrouwen. Maar dan moet je wel een leider voor hem zijn.
Wat grondwerkoefeningen ( zoals ze dat tegenwoordig zo mooi noemen) kunnen je daar bij helpen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:45

Verplaatst van OPG naar EA-GZ.

grover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:52

Ik begrijp precies wat je bedoelt! Mijn paardje doet precies hetzelfde, alleen als ik haar aanspoor, loopt ze achteruit meestal richting sloot. Zodus danig dat we ook inderdaad bijna naar achteren vallen.
Ik heb er zelf ook al eens over nagedacht om hier op bokt advies te vragen, maar was ook inderdaad bang voor de goedbedoelde adviezen hierboven.
Mijn paardje en ik hebben een goede band, veel grondwerk gedaan en zolang we in de bak rijden is er niks aan de hand. Toen ik haar net had, konden we alleen maar buiten rijden (er was op die stal geen bak) en af en toe moest ik even boos op haar worden, maar het ging wel.
Nu staan we op een andere stal en ik krijg haar met geen mogelijkheid alleen mee naar buiten. Samen met een ander paard gaat het aardig, tot ze geen zin meer heeft en gaat staken. De vooruit is dan kompleet kapot/weg en we kunnen alleen nog maar achteruit richting sloot. Vanzelfsprekend stop ik op een gegeven moment met boos zijn, omdat we anders in de sloot balanden.
Wandelen? Ik moet haar letterlijk meter voor meter mee slepen.
Boos worden helpt niet, lief doen helpt niet, snoepjes helpen niet, zwepen of sporen helpen niet. Daarnaast is er niet een bepaald iets wat ze eng vind of een ding waar ze langs moet.
Als het wel een keer goed gaat (samen met een ander paard) vind ze buitenrijden helemaal geweldig en daar ligt het dus ook niet aan.
Maar wat is het wel? Ik kan me jouw vraag heel goed voorstellen en had gehoopt op DE oplossing van een medebokker, want ik weet wat het is.
Mochten er echter op bokt nog mensen zijn met de gouden tip, mijn pbbox staat wijd open!

monya

Re: Hulp gezocht; Wie? (problemen met buiten rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:35

Wij helpen regelmatig mensen met deze problemen weer op weg.

Snoekiej

Re: Hulp gezocht; Wie? (problemen met buiten rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:25

Het lijkt beter te gaan :)
Gisteren is mijn instructrice erop gegaan. Die heeft haar eerst met haar stem en drijven heel lief gevraagd of ze verder wilde, maar dat werkte niet. Ze bleef maar draaien en ze liep steeds naar de sloten en probeerde mijn instructrice tegen bomen te pletten. Daarna heeft ze haar even aangepakt, en toen ging ze ineens :) Als ze wilde stoppen en ze niet op been reageerde weer even aanpakken en na 4x liep ze door. Vandaag weer geweest en het ging al veel beter! Even 2x overtuigen, en daarna ging ze als een trein :)