@ Kaaaaren, morgen vraag ik of mijn instructrice even mee wil. Met andere paarden is ze gewoon braaf, zolang ze niet voorop hoeft. Ik begrijp dat het gebrek aan vertrouwen in mij als ruiter is, maar dan weet ik nog niet hoe ik dat op moet lossen.
@ Zij, ik heb het op verschillende manieren geprobeerd, omdat alle manieren niet of maar tijdelijk werken. In het begin hielp het nog wel eens als ik op het goede moment een tik gaf, maar ze is zo slim dat ze nu alweer iets nieuws heeft bedacht om er onderuit te komen.
Even een paar quotes (uit een HK-topic)
Snoekiej schreef:Goeiemiddag!
Gisteravond ben ik voor het eerst alleen de weg op gegaan met Vorstin. Heb wel voor de zekerheid een slof eraan gedaan, want ze kan echt rot doen buiten. Vorstin wilde eerst het erf niet af, dus ik ben in het standje achteruit de straat op gegaan. Daarna omgedraaid en gelijk in een flinke draf doorgereden. Pas op de terugweg ben ik weer gaan stappen. Vorstin vond het wel heel spannend allemaal, maar gelukkig bleef ze braaf. Alleen zijn we nog een beetje gevaarlijk voor de fietsers, aangezien Vorstin af en toe ineens de weg op springt.
Derde (?) keer buitenSnoekiej schreef:Goeiemiddag!
Ik heb vandaag de eerste echte confrontatie met Vorstin gehad op buitenrit. Ik sloeg een pad in wat naar de polder ging, maar daar wou Vorstin niet op. Ze ging alleen maar achteruit en zijwaarts, ook richting de sloten. Heb haar eerst hard aangepakt, maar dat werkte niet. Daarna haar steeds een pasje achteruit (in de goede richting) gezet, en iedere keer uitvoerig beloond. Daarna weer rechtgezet en beloond. Toen voorwaarts, maar dat wilde ze niet. Weer even boos geworden, toen weer lief gedaan. Op een gegeven moment kon ik haar schouderbinnenwaarts vooruit krijgen en na een paar passen draafde ze zelf aan. Ben toen in een flink tempo een stuk over het pad gegaan, en halverwege weer omgekeert. Morgen na crosstraining ga ik nog een stukje aan de hand stappen, maandag ook en dan dinsdag weer onder het zadel. Ik ben in ieder geval superblij dat ik het gevecht gewonnen heb

Snoekiej schreef:Ik ben weer terug van Vorstin. Eindelijk weer gereden! Eerst in de bak, daarna nog een stukje naar buiten gegaan. Daar was Vorstin het niet zo mee eens, voor een paar tunneltjes stond ik al een kwartier te stinkmodder, toen op de weg van de tunneltjes naar de stal waar Lotte & Wolin staan. Dat hele pad ben ik achteruit opgegaan, als ik haar recht zette wilde ze niet, maar achteruit kreeg ik haar wel. Ik wilde pas terug als ze het rechtdoor ook zou doen, dus dat duurde ff. Gelukkig kwam iemand met een fries me eventjes helpen op het laatste stukje

De terugweg was ze wel braaf.
Snoekiej schreef:Buitenritje in de Vlietlanden ging wel goed. Als Vorstin liep, gingen we in een uitgestrekte draf overal langs, maar ze stond ook weer een heel stuk stil. Achteruit ging het wel, en ernaast was het ook geen probleem. Als ik er dan weer opging, deed ze alleen weer precies hetzelfde. Ze draait gewoon bewust naar de sloten/greppels. Heb haar echt even een paar flinke meppen verkocht, en toen wilde mevroi ineens wel weer.
Snoekiej schreef:Zo, ik ben weer terug van stal. Eerst in de bak gereden, daarna slofje eraan en naar buiten. Ik had me voorgenomen gewoon de hele route achteruit af te leggen als ze er geen zin in had. Na 5 minuutjes achteruit kwam ik toen Lotte tegen

Ze is een klein stukje meegeweest, en daarna ging ik een andere kant op. Na nog een stukje achteruit heb ik haar weer rechtgezet, 1 tikje gegeven en toen ging ze weer

Ik heb het hele pad in draf afgelegd, en daarna ben ik weer teruggegaan. Ik was trots op haar! Ze heeft niet meer dan 10 minuutjes achteruit gelopen

Snoekiej schreef:Vorstin was trouwens vandaag weer ontzettend vervelend buiten.

Heb weer een heel stuk achteruit afgelegd, en ipv een beetje omhoog komen stond ze ineens steil overeind! Dat heeft ze nog nooit gedaan onder het zadel! Ik heb het flink afgestrafd, is ze helemaal gek geworden!? Onderweg stond ze nog een keer overeind, op een heel smal weggetje, dus ik ben afgestapt en ben naar het Molenpad gelopen, waar ik de ruimte had om het uit te zoeken. De rest van de weg was ze braaf, en ik hoop dat ik het steigeren genoeg afgestrafd heb, zodat ze het niet meer doet. De volgende keer geef ik haar echt een dreun op haar kop!!!
Snoekiej schreef:Goeiemiddag!
Heb Vorstin al gereden, weer bitloos. Daarna nog ff een rondje bitloos naar buiten geweest. Ze weet precies dat ze meer macht heeft, want ze begon al te ouwehoeren op stukjes waar ze normaal nergens naar kijkt

vandaag:
Snoekiej schreef:Iemand hier die er nog een paard bij wil hebben

?
Ik ben de mijne ff helemaal zat. Ik weet niet of ik ooit normaal met haar een buitenrit kan maken, laat staan een cross rijden. Ik ben nu al 1,5 maand buiten aan het rijden, en ik zie nog geen verbetering. Af en toe gaat het goed, maar meestal staakt ze. Altijd op hetzelfde paadje. Ben vandaag weer 1 uur bezig geweest met naar het einde van het paadje komen. Toen ze begon te ze*ken ben ik afgestapt, en wilde ik naar het einde van het paadje lopen, en daarna weer terugrijden en naar het einde van het paadje rijden. Toen begon ze aan de hand ook ineens te ze*ken dat ze niet verder wilde
Ben boos geworden, heb lief gedaan, heb haar gewoon genegeerd tot ze naar me toe kwam, niets hielp. Op een manier (vraag me niet hoe!) ben ik op het einde van het paadje gekomen, met een paard dat over de rooie was. Stilstaan wilde ze niet meer, en achteruit draaide ze steeds weer naar de sloten toe. Ben een stukje terug gereden en wilde toen weer omkeren. Begon het weer! Uit eindelijk heb ik haar zo'n 20x omgedraaid op deze manier: Teruglopen, schouderbinnenwaarts links, keertwending om de achterhand naar links en been. Dan deed ze het wel, maar waarschijnlijk heeft ze morgen al weer iets gevonden om er onderuit te komen. En ik kan moeilijk in de cross haar even omdraaien, een stukje schouderbinnenwaarts gaan rijden, keertwendingtje en dan over de hindernis springen. Weet echt niet hoe ik Vorstin zo ver kan krijgen dat ze gewoon iets voor me wil doen.