opfok voor mijn late veulentje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evita1996

opfok voor mijn late veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:07

Hoi allemaal,

Helaas wilde mijn merrie vorig jaar niet zo gemakkelijk drachtig worden en is de uiteindelijke veulendatum uitgekomen op 1 augustus 2009. Het is dan niet meer mogelijk om het veulen na afspenen in een normale koppel te doen omdat die veulens al veel ouder zijn en al een groep gevormd hebben.

Graag zou ik het veulen na afspenen samen met andere late leeftijdsgeno(o)t(en) in een grote stal laten opgroeien. De kleine pensionstal waar ik met mijn merrie sta heeft hier de mogelijkheid toe. Zomers kunnen ze in de koppel op de wei.

Graag zou ik in contact willen komen met mensen die ook een laat veulentje krijgen en die met hetzelfde probleem zitten.

Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt voor de reacties!!!

Evita

Evita1996

Re: opfok voor mijn late veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:16

Oh ja ik woon in de omgeving van Gorinchem. Tevens ben ik 2x maal daags op stal te vinden dus er is elke dag controle.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:41

Ik heb ook een laat veulen. (halverwege juli uitgerekend). Maar is het dan echt niet meer mogelijk om een veulen er nog tussen te krijgen?

Evita1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:35

Je kan het natuurlijk wel doen, maar de koppel in de opfokstallen zijn dan al gevormd. Het veulen is dan een stuk jonger en kleiner en komt in een al gevormde groep. Waarschijnlijk wordt hij/zij dan helemaal in elkaar getrimt of krijgt minder voer tot z'n beschikking. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Hoop dus dat er iemand is met een laat veulen zodat ze samen kunnen opgroeien. Is toch altijd beter dan in z'n eentje.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:41

Als wij zo'n laat veulen zouden krijgen zouden wij het de winter thuis houden (bij moeders) en in de lente in de koppel gooien. Nu hebben wij altijd meerdere veulens dus die kennen elkaar en staan vaak bij elkaar.

Nu hebben wij onze jaarlingen ook net naar het land gebracht, staan met jaarlingen twenters en driejarigen. Ze zijn nou niet per definitie de pineut ofzo hoor. Ze krijgen neit veel klappen ofzo ondanks het leeftijdsverschil. Dus in principe maakt leeftijdverschil niet heel veel uit. Wel als je ze bij elkaar in een heel klein hok stopt. Daar komt wel ruzie van natuurlijk. Maar zolang ze de ruimte hebben lost het zichzelf wel op!

Succes

Gewoon laten opgroeien in de koppel, dat is het beste!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:41

Mijn merrie is van juli... Zij is gewoon naar opfok gegaan... Er was niets aan de hand..
Ik heb haar de winter thuis gehouden en in de zomer naar de opfok gebracht dan is er een nieuwe inscharing

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:54

OP de site van Verenigig Eigen Paard staan geloof ik adressen van opfokbedrijven etc mischien kan je daar eens kijken

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:44

Wat ik ook wel gehoord is om late veulens ( van paarden) in een groep pony veulens te zetten. Daar zijn ze dan toch mooi op grote.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:47

Bij ons op stal is er ook een laat veulen gewoon bij de groep gedaan en ik moet zeggen dat het toch wel heel goed gaat. Ziet er goed uit en heeft een maatje gevonden in de groep.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:03

-> EA-GZ

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:09

Ik heb een veulen van juli nog in de opfok geplaatst en vorig jaar een veulen van midden juni. Het is gewoon beide keren heel goed gegaan. Ze werden meteen geaccepteerd en bij het voeren is er altijd iemand aanwezig.
Ook worden er wel eens wat later veulens bij een opfok gebracht. Deze zou je ook eerst samen kunnen zetten en dan na een dag of 3 bij de groep. Zo hebben ze elkaar...

Het is altijd weer aankijken hoe het gaat als er een nieuw dier in een groep komt.
Ik heb grote veulens weggeslagen zien worden door kleintjes, (eerder weggepest) maar dat was meestal na 2 dagen alweer helemaal in orde. Even de rangorde bepalen en de rust is weer terug.

Evita1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:25

Ok bedankt voor jullie advies, had al contact opgenomen met een opfokbedrijf, maar die zeiden dat het veulen niet meer in de koppel kan. En ik zou het veulen toch graag met leeftijdsgenoten in een grote stal willen hebben. Is goed voor de opvoeding he! Zal nog wel even navraag doen bij andere opfokbedrijven.

Het liefst wil ik het veulen natuurlijk thuis houden zodat ik er goed zicht op heb. De pensionstal heeft namelijk ook ervaring met veulens en er is altijd wel iemand aanwezig dus vandaar. Tevens hebben ze speciaal voor het veulenen van mijn merrie een hele grote stal gemaakt waar straks het veulen met maatje in kan! Dus als jullie nog geen plek hebben?!?

Evita1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:32

Effe een vraag aan de moderator: waarom is dit verplaatst? Zou dit het toch graag bij de fokkerij hebben willen staan omdat daar degene zijn die een veulentje krijgen!