Wie wil mijn pony eens proberen bitloos te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Wie wil mijn pony eens proberen bitloos te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 14:55

Hallo!

Ik heb een fjordenmerrie van 15. Ze is altijd erg rustig geweest, behalve in de galop. Buiten wil ze dan echt niet stoppen, dus galop buiten is niet leuk, tenzij er een paard voor haar galopeerd. Tot dusverre heb ik hier geen moeite mee.

Nu begint ze hetzelfde gedrag in draf te vertonen, en af en toe zelfs in stap! Terwijl ze eigenlijk altijd zo braaf was. Diverse bitjes geprobeerd, eens een ander hoofdstel, zadel nagekeken op ongemakken, enz, enz. Dit gedrag doet ze overigens ook bij anderen. Ook bij het aanpakken van het bit doet ze ronduit moeilijk.

Nu dacht ik: misschien vind ze het begrip bit gewoon helemaal niets. En is bitloos dus een optie. Nou heb ik dat zelf dus echt nog nooit gedaan, en mijn merrie ook niet. Dus ik voel me niet de aangewezen persoon om op haar rug te gaan zitten emmeren, waardoor dat misschien voor haar wel heel negatief wordt.
Is er iemand (regio 't gooi) die veel ervaring heeft met bitloos rijden en eens een keertje op mijn merrie wilt stappen? Gewoon om eens te kijken hoe ze daarop reageerd? Uiteraard mag dat gewoon bij mij in de bak. Als het nou allemaal heel positief is ben ik uiteraard zelf ook bereid daar wat mee te doen in de zin van wat lessen ofzo.

Vast bedankt voor het lezen!

MarliesV

Re: Wie wil mijn pony eens proberen bitloos te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:00

Goed van je dat je dit niet zelf probeerd maar hier hulp bij zoekt.

Ik kan je niet helpen maar mis in je verhaal de tandarts. Is deze al geweest om haar gebit na te kijken?

Bitloos kan je natuurlijk altijd proberen of ze nu last van haar tanden heeft of niet. Succes met je zoektocht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:02

Dat klopt, ik zal daar ook nog even achteraan gaan. Geloof dat de buren ook nog een afspraak met een tandarts moesten maken. Kan dat hopelijk samen.... :D

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:58

is je pony wel gewend dat je haar rijdt op je zit? want dan zou het niet erg veel verschil moeten maken.
en waar staat ze? even uit nieuwsgierigheid :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:05

Ik zou eerst even de tandarts afwachten.....

Overigens woon ik bij je in de buurt en rij ik zelf bitloos op mijn halve Fjord. Ook zo eentje die soms niet wil stoppen overigens, maar dat zit meer in zijn aard (zit vol eigen initiatief) en je moet dus echt heel, heel consequent zijn. Stoppen is stoppen, rechts is rechts enzovoort. Ik doe zelf heel veel grondwerk, wat hem gevoeliger maakt voor lichaamstaal, waar je ook weer wat aan hebt als je op je zit gaat rijden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 00:02

Mijn merrie staat in Blaricum, tegen Eemnes aan. Ze reageert gedeeltelijk heel goed op de zit. Maar lang niet met alles. Met de rem bijvoorbeeld totaal niet, maar kan haar als ik wil sturen met b.v alleen wat beendruk.

Misschien moet ik inderdaad ook weer wat meer aandacht gaan schenken aan het grondwerk. Eens kijken of we daarmee weer wat recht kunnen zetten. Bedankt voor de tips allemaal!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:01

Verplaatst van NA naar EA-GZ, daar er om een dienst wordt gevraagd.