Stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie48

Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:03

Ik heb eigenlijk een best groot probleem waar ik mee zit,
ik ben 11 jaar en ik ga een shetland pony kopen.
maar het probleem is ik heb geld voor de shet en de verzorgspulle enz
maar nu moet ik nog een pensioenstal hebbe
ze koste allemaal duur en ik heb geen geld daarvoor!
weet iemand een goede oplossing?
ik woon in alkmaar trouwens!
groetjes daphne

fjordnina

Re: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:06

Beste oplossing is dan om geen shet te kopen. Als je hem niet kunt onderhouden moet je er niet aan beginnen. Zo simpel is het.

Gewoon nog een aantal jaar wachten totdat je een baantje hebt.

Wat vinden je ouders er verder van?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:07

Geen pony kopen en wachten. Wat heb je er aan als je pony ziek wordt door te weinig eten/slechte stalling? Kun je er nog niks mee en het is erg zielig voor de pony.

Daffie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:09

tjah heb overal geld voor behalve de stalling dat is het probleem

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:10

Geen pony kopen, als je de stalling al niet kunt betalen kun je er beter helemaal niet aan beginnen.
Ik neem aan dat als je de stalling al niet kunt betalen, je ook geen geld hebt voor de hoefsmid en de dierenarts (vooral dierenartskosten kunnen behoorlijk oplopen!!)

Daffie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:11

ik heb op alles berekend eigelijk behalve stalling kom ik niet uit

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:12

Daffie48 schreef:
tjah heb overal geld voor behalve de stalling dat is het probleem

Dus kun je geen pony kopen, want je hebt gewoonweg het geld er niet voor.

Als je ouders het kunnen betalen dan heb je geluk en anders zul je een aantal jaren moeten wachten tot je oud genoeg bent om zelf voor al het geld te kunnen werken.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:13

Dan moet je het niet doen ;) Een paard moet je ruim kunnen betalen en als je de stalling al niet kunt betalen is dat vragen om problemen... Je bent pas 11 jaar dus een bijbaantje kan ook nog niet.

Daffie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:14

me ouders en ik wete nu een oplossing we betale om de maand de stal dus ene maand ik andere maand me ouders dan zou ik wel uitkome:D maar wie weet een stal vlakbij alkmaar?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:32

En hoe betaal jij dat dan? Je bent pas 11 dus werken mag je nog niet :?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:40

Oke, ik snap dat je het ontzettend leuk vind om een eigen pony te hebben maar of dit nou wel zo'n ideale uitgangssituatie is.....ik denk het niet. De aanschaf van een pony is het meest goedkope deel, de stalling, hoefsmid, dierenarts maken dat het hebben van een pony of paard erg duur is.
Denk er heeeeeeeel verschrikkelijk goed over na en als je het dan toch nog gaat doen zou ik als ik jou was gaan kijken bij particuliere stallingen. In Bergen en Egmond zitten een aantal niet erg dure stallingen (denk aan 80 euro per maand), maar daar zit dan ook verder weinig bij wat betreft luxe.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:45

Gewoon niet doen dan... Hartstikke leuk dat je een paard wilt kopen, maar als je het niet kunt betalen moet je het gewoon niet doen!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:52

Shetjes zijn stevige sobere dieren. Over het algemeen kost het houden van zon'n pony niet veel.....maar het kan ook tegenzitten. En voor dat geval moet je soms een behoorlijk spaarpotje achter de hand hebben.
Als je dat nog niet hebt, zou ik gewoon nog even doorsparen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:24

in alkmaar zijn genoeg landjes te vinden. gewoon even rond kijken.

maar houd er wel rekening meer dat er veel meer bij komt kijken. zoals mijn ouders vroeger zeiden; 'een paard kopen is neit zo duur maar een paard onderhouden wel.' bedenkt dat je buiten de kosten van de aanschaf van de pony en je spullen (zadel is ook neit goedkoop), maandelijks je stalling en voer hebt. de hoefsmit om de 8 weken. de dierenarts 1 keer per jaar voor het enten en als het tegenzit ook als je paard ziek wordt. en dat zijn geen kleine bedragen waar we dan over praten. je bent pas 11 waar wil je het geld vandaan halen als de pony ziek wordt. kan je enit beter eerst lekker een verzorgpaardje nemen en dan over een paar jaar een pony. want ik weet ook niet hoe groot je bent, maar bedenk ook dat je over een paar jaar toch wel te groot en te zwaar word voor een shetlander, dan moet je hem al verkopen als je een andere pony wilt, of je meot hem houden en een ander erbij kopen wat dus nog hogere maandlatsen met zich meebrengt.
ik vraag me af of je ouders wel weten wat ze zich op de hals halen door nu al een pony voor je te kopen.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:58

blue_kim schreef:
in alkmaar zijn genoeg landjes te vinden. gewoon even rond kijken.

maar houd er wel rekening meer dat er veel meer bij komt kijken. zoals mijn ouders vroeger zeiden; 'een paard kopen is neit zo duur maar een paard onderhouden wel.' bedenkt dat je buiten de kosten van de aanschaf van de pony en je spullen (zadel is ook neit goedkoop), maandelijks je stalling en voer hebt. de hoefsmit om de 8 weken. de dierenarts 1 keer per jaar voor het enten en als het tegenzit ook als je paard ziek wordt. en dat zijn geen kleine bedragen waar we dan over praten. je bent pas 11 waar wil je het geld vandaan halen als de pony ziek wordt. kan je enit beter eerst lekker een verzorgpaardje nemen en dan over een paar jaar een pony. want ik weet ook niet hoe groot je bent, maar bedenk ook dat je over een paar jaar toch wel te groot en te zwaar word voor een shetlander, dan moet je hem al verkopen als je een andere pony wilt, of je meot hem houden en een ander erbij kopen wat dus nog hogere maandlatsen met zich meebrengt.
ik vraag me af of je ouders wel weten wat ze zich op de hals halen door nu al een pony voor je te kopen.

Ben het helemaal met Bleu_kim eens, denk goed na.. Waarom ga je niet eerst een verzorgpony nemen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:00

Zonder stalling geen paard. Niet zo moeilijk lijkt me.
De aanschaf van een paard is ook het goedkoopste deel.
Het onderhouden dat is pas wat geld kost.
En wat doe je als hij ziek wordt? Paar keer de dierenarts in het weekend en 500 euro is op.

pocono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:49

Wie weet wat de stallingsprijs is van Stal Cruquius? of wie weet er nog een leuke stal in de buurt van vijfhuizen, hoofddorp.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:19

Verplaatst van VSW naar EA-GZ.

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:12

Ik zou het niet doen. Ik weet niet hoeveel je wilt uitgeven aan stalling, hierzo in deze omgeving heb je redelijke stal voor 250 euro maar dan heb je enkelt stal, stalbedekking, voer en een buitenbak, (en een beetje geluk een weide). Daar moet je per maand gewoon nog minstens 100 euro extra bijsparen voor spoedgevallen van de dierenarts, hoefsmid, enting, af en toe wat nieuwe spullen... noem maar op. Het is een grote klus dat als 11-jarige bij elkaar te krijgen. En geloof me je wil straks op deze leeftijd echt nog niet in de schulden zitten omdat je pony een ziekte oploopt die tot over de 1000 euro in kosten oplevert. Ik zou er nog even mee wachten en heel goed over nadenken. Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:49

als je geen geld heb voor de stalling, meot je er zeker niet aan beginnen. Dit zijn de vaste kosten en dan komen daar dierenarts en hoefsmid nog bij. Een paard hebben houd niet op bij alleen de aanschafkosten.
Niet doen dus en voorlopig doorsparen en een baantje zoeken.

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:12

ik heb ook altijd een pony gewild op jou leeftijd!
overal zag ik leuke pony's te koop staan, maar ik mocht het niet van m'n moeder.
ze zei dat ik er zelf maar voor moest gaan sparen en werken, en als ik dan van school kwam mocht ik zelf weten wat ik ging doen.
tot die tijd heb ik altijd pony's verzorgd en een hoop ervaring opgedaan.
toen ik van school kwam heb ik me kapot gewerkt om dat ene paard te kunnen kopen, maar toen ik het geld bij elkaar had wilde de eigenaar het paard toch niet verkopen.
ik ben op zoek gegaan naar een ander paard en vond de kanjer die ik nu nog heb, bo!
ik ben zo blij dat ik toen niet een pony gekocht heb, maar dat ik m'n school heb afgemaakt en nu een paard heb waar ik echt wat aan heb!
ik was er toen niet blij mee dat ik geen pony mocht van m'n moeder, maar het is maar goed dat ze het zo heeft gedaan.
stel dat ik nu die leuke shetlander had gekocht waar ik zo gek op was, wat moet ik er nu nog mee dan?
en verkopen doe je ook niet zo snel, want je raak toch steeds meer gehecht aan je paardje!
dus denk er goed over na, een paard/pony kopen doe je voor de rest van het beestje z'n leven(als het goed is)!
en als je eenmaal gek op je pony ben dan wil je 'm ook niet meer verkopen, maar wat als je er nou te groot voor word?
en er is niks mis met een leuke verzorgpony hoor!
je leer een hoop als je paarden verzorg van een ander.
en dan kost het je niks en je mg er misschien wel net zo veel mee als met een eigen pony!
en als je dan te groot word voor die pony, kan je misschien wel weer een andere pony gaan verzorgen, en daar weer van leren!
ik snap dat je het graag wil, maar weet wat je doe!

boeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:15

wil je toch perse die shetlander kopen, heb je aan een weilandje met schuilstal al genoeg hoor.
een shetlander heeft niet veel nodig namelijk.
een handje voer per dag, een plukje hooi per keer en een droge stal maak je ze al gelukkig mee!
ze zijn eerder te dik als te dun, dus kijk uit met wat je 'm allemaal geef.
een te dikke shet kan een hoop ellende veroorzaken!