Natuurlijke hoefsmeden in Friesland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Natuurlijke hoefsmeden in Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:52

Hallo,

Mijn paard heeft een enorm probleem bij de hoefsmid.
Hij is als veulen 2x in het leven gesneden, waardoor hij een trauma aan de hoefsmid heeft overgehouden.
Zodra hij hem hoort/ruikt, flipt hij en is hij doodsbang.

Ik ben nu dus opzoek naar een hoefsmid, die heel veel geduld heeft en samen met mij dit probleem zou willen oplossen. Ik ben van plan om grondwerk met het paard te gaan doen onder begeleiding van iemand en die wil me dan ook begeleiden bij de hoefsmid.

Weet iemand van jullie toevallig een hoefsmid in Friesland (paard staat in Rijperkerk, vlakbij Leeuwarden) die aan zoiets zou mee willen werken, of in ieder geval: een hoefsmid met veel geduld.

Alvast bedankt!

Groeten Jacqueline

elllis

Re: Natuurlijke hoefsmeden in Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:56

Wil je natuurlijk bekappen of zoek je gewoon een hoefsmid met geduld en gevoel bij angstige paarden ...?

Natuurlijk bekappen ben ik absolut geen voorstander van maar een fijne goede gediplomeerde hoefsmid in Friesland weet ik wel voor je ..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:59

Ik kan ook adviseren om niet naar een natuurlijke bekapper te gaan.. die verkloten echt de boel..
Ga naar Monja Erb en zorg dat je paard gewoon het vertrouwen terug krijgt in de mens..
Zoek geen alternatieve hoefsmid die nog meer kan verkloten.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:20

Oke, ik heb verder geen ervaring met natuurlijk hoefbekappen.
Maar ben echt op zoek naar iemand die samen met mij en eventueel begeleider dit probleem wil oplossen. Dus iemand met veel geduld en gevoel bij angstige paarden ja.

@ elllis: wil je die hoefsmid mij per pb doorgeven? met telefoonnummer eventueel of mailadres?

@ JulienSVU: Monja Erb? Zit die in friesland?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:34

Verplaatst van NA naar EA-GZ Diensten.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:05

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:16

Natuurlijk bekappen is geweldig en die staan vaak ook heel open voor moeilijke paarden en hebben veel geduld!
Ook het bekappen an sich ben ik errug tevreden over. Mijn Tinker heeft nu knoertharde hoeven en loopt ook gemakkelijk 2u over het asfalt zonder te kreupelen of in het gras te willen.
Het gewicht wordt beter verdragen en hij glijdt niet uit.

Ik vind het heel flauw om te zeggen dat alle NB-ers de boel verkloten.. Duidelijk een mening zonder ervaring.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:23

Eigenlijk moet ik nu op mijn vingers gaan zitten ... ik heb respect voor ieder zijn mening ...

Maar pardon wie zegt dat ik geen ervaring heb met natuurlijk bekappen ... ik kan je vertellen dat ik er nog niet zo lang geleden een paardje hier kreeg die niet meer durfde te lopen omdat èr een natuurlijk bekapper aan zijn voetjes had lopen bikken ... ik moest laagjes onder de hoeven laten spuiten .. en pijnstilling geven ..voordat ze ook maar weer een pas durfde lopen ...

Omdat zo`n ongediplomeerde prutser na een dagcursus natuurlijk bekappen zijn filosofie wel even uit wilde leven op haar/en andere hoeven ...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:00

Ik heb sinds kort een superhoefsmid. Nou is mijn paard errug makkelijk, maar bij stalgenoten met lastigere paarden gaat hij ook super te werk. Dit zijn zijn gegevens:
Klik

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:25

elllis schreef:
Omdat zo`n ongediplomeerde prutser na een dagcursus natuurlijk bekappen zijn filosofie wel even uit wilde leven op haar/en andere hoeven ...

En dáár heb je het hekele punt!

Zeg dan dat je ongediplomeerde NB-ers niet goed vindt :)
Ben ik het ook helemaal met je eens!

Ik ben dolblij met mijn gediplomeerde NB-er :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:27

ik ga niet met de discussie bekappen mee doen,

weet er nog wel een paar:
1 natuurlijk bekapper, en een natural balance bekapper( erg goed, erg duur)

edit: weet niet of het helpt, maar de natural balance bekapper is ook gek op moterrijden!(getrouwd in moterpak :z )

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 04:52

hoi
pb diphranil eens
die staat met haar paardje in munein en heeft natuurlijke bekapper

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:09

Amaretto27 schreef:
Oke, ik heb verder geen ervaring met natuurlijk hoefbekappen.
Maar ben echt op zoek naar iemand die samen met mij en eventueel begeleider dit probleem wil oplossen. Dus iemand met veel geduld en gevoel bij angstige paarden ja.

@ elllis: wil je die hoefsmid mij per pb doorgeven? met telefoonnummer eventueel of mailadres?

@ JulienSVU: Monja Erb? Zit die in friesland?

Ja die zit in Friesland, in Oostellingerwerf. Zij lost gedragsproblemen op bij paarden.
www.balingehof.nl
Waarom zou een natuurlijk bekapper wel jou probleem kunnen oplossen inplaats van een gewone?
Hij moet gewoon het vertrouwen terug krijgen dat een vreemd iemand aan zijn benen zit.
Probeer het eens bij haar, zij heeft ervaring en verstand van zaken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:14

ik heb sinds een paar maanden (ruim een half jaar ofzo?) fred emmerig. ik kan hem je zeker aanbevelen! hij komt uit friesland, maar komt speciaal voor mijn paard naar flevoland :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:24

Oke, echt dikke onzin dat NB'ers de boel verprutsen.
Mijn paard wordt natuurlijk bekapt, en sinds dat zo is, heeft ze echt ontzettend sterke hoeven en hoeft ze eigenlijk bijna nooit naar de hoefsmid. Ik kan zo tijdenlang over het asfalt rijden, zonder dat ze last krijgt.

Ons veulen is ook voor het eerst natuurlijk bekapt (uberhaubt de eerste keer in zn leven dat er een smid bij kwam). En hij heeft daar wel moeite mee, ook met voetjes geven enzo. En toen de smid erbij kwam, ging het echt zo goed. Hij was erg geduldig en gaf ons instructies etc. Ging echt perfect.

Ik heb Marco Krul. Ik weet niet precies waar hij allemaal komt, hij woont iig in Gieterveen (Drenthe) en hij komt altijd naar Onnen (Groningen), dus dat gaat hij vast ook wel naar Friesland.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:11

nou ben ik zeker hartstikke gek...
bekappen is bekappen en of je nou natuurlijk doet of niet,ze zitten beide in de hoef.
dus als de ts graag een natuurlijke bekapper wil dan kan dat,maar een goede geduldige hoefsmid is denk ik gewoon het belangrijkste ;)

ik kan alleen deze aanraden:
Prins, Hoefsmid
Veenweg 43
9367RA De Wilp(0594)643765

mijn pony was angstig geworden door eerder hoefsmid en toen kreeg ik deze en sindsdien is hij heel braaf.
als je hem belt kan hij je zelf wel vertellen of hij nog klanten aanneemt en of hij je helpen kan

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:47

fred emmerig is oke als natuurlijk bekapper maar je kan nils holgersson ook proberen :j die woont nu in duitsland maar werkt nog steeds in friesland. een erg geduldige man bij angstige paarden :j

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:59

Natuurlijk bekappen hoeft niet per definitie de oplossing te zijn. Ik had een paard die ook helemaal flipte als die de smid alleen al rook. Na veel geduld van de smid, is dit opgelost, soms moest ie hem in twee keer doen; vandaag voor op ijzers, morgen achter.
Door de jaren heen is hij beslagen door 3 smeden, die allen het geduld konden opbrengen, ik denk dat dat het belangrijkste is.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:18

Fred Emmerig was bij mijn draak niet zo heel geweldig. Hij is 2 keer geweest en heeft maar 3 benen gedaan.

Ik ben helemaal weg van Marco Krul. Enorm veel verstand van paardenbenen en -hoeven. Ook in de omgang rustig en geduldig. Mn ponnietje was ook was angstig. Na 3 bekapbeurten staat ie er als volleert beestje bij. Marco is te vinden op www.marcokrul.nl
Mn ruin heeft snel last van gevoelige zolen. Bij iedere smid die ik geprobeerd heb, liep ie na het bekappen gevoelig. Marco is de eerste waarbij hij vanaf de eerste stap lekker loopt!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 08:24

@ pendrag: oei dat is niet handig...
bij mijn draak heeft de hoefsmid in het begin twee benen gedaan( alleen voor)
dat is al beter dan 3 benen....