Zadelmeting bij DAP Bodegraven en Van Rijs, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Zadelmeting bij DAP Bodegraven en Van Rijs, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:22

Hallo,

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus ik zet het maar hier neer.
Ik heb van een stalgenootje gehoord, dat je bij dierenkliniek Bodegraven een zadelmeting kan laten doen. Ze werken hierbij samen met Zadelmakerij van Rijs.
Ze kunnen hiermee de drukpunten van je zadel opsporen.

Ik ben erg benieuwd of iemand dat daar heeft laten doen en hoe de ervaringen hiermee zijn.

Graag reacties.. :D

Groetjes Ilona

DinaxUllie

Re: Zadelmeting bij DAP Bodegraven en Van Rijs, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:16

Hee
ja ik heb dat ook gedaan.
Helaas kwam dit omdat ik een nieuw zade had gekocht en dat lag elke keer niet goed. (half jaar bezig geweest).
Uit die meting kwam precies wat er niet goed was. De boom bleek dus te smal te zijn. Ik ben blij dat ik er heen ben gegaan. Het is wel vergoed door waar ik dat zadel gekocht had.
Maar je weet gelijk wat er mis is aan het zadel en je kan zien of je zelf ook recht zit ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:01

De zadeldrukmeting die Van Rijs uitvoert is absoluut niet betrouwbaar. Hij gebruikt een drukmetingssysteem dat compleet verouderd is en ook compleet achterhaald.
Geen aanrader. Hij zal je altijd een te krap zadel aanmeten.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:24

Aimee schreef:
De zadeldrukmeting die Van Rijs uitvoert is absoluut niet betrouwbaar. Hij gebruikt een drukmetingssysteem dat compleet verouderd is en ook compleet achterhaald.
Geen aanrader. Hij zal je altijd een te krap zadel aanmeten.

Ik ben er zelf geweest.
En daar kwam uit dat mijn zadel nu juist te krap was.
En heb nu juist een breder zadel. Klopt niet helemaal met wat jij zegt.
Fysio en alles is er ook bij geweest. Hij ligt nu juist super.
Beter dan hiervoor en toen is het zadel ook al nagemeten met andere apparatuur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:59

De juiste apparatuur is in Nederland niet aanwezig, dus helaas.
Een fysio zegt niks... Welke fysio? Zoals in elk vak is er nogal kwaliteitsverschil.
Dat het zadel nu breder is, zegt ook niets.... Kan het nog steeds te krap zijn.
Van Rijs maakt zadels gewoon niet passend. Ik zie dagelijks de gevolgen ervan en mag dat dan proberen op te lossen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:06

hoor over van Rijs echt alleen maar slechte verhalen. bij mij op stal zijn er 3 die hun zadel door van Rijs hebben laten opvullen/aanmeten/aanpassen en alle 3 waren ze niet goed.
ik heb er zelf geen ervaring mee en dat gaat er ook niet van komen :D

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:11

Ook ik heb slechte ervaringen met van Rijs, zadel tig keer aan laten passen en het lag nog voor geen meter. (maar moest wel alle rekeningen betalen) Het zadel was ook kanonhard geworden. Toen ik de vulling liet vervangen door een andere zadelmaker, kwam er allemaal troep uit het zadel ipv de wol die ik verwachtte. Ik begrijp niet dat ze zo'n goede naam hebben bij de aanschaf/reparatie van zadels. Ik koop er dus nooit meer een zadel, laat staan dat ik er een zadel laat opvullen.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:18

Ach ja, zo heeft iedereen zijn/haar eigen ervaringen...

Ik ken zowel van Rijs, als de fysiotherapeute (aanwezig) en de dierenartsenpraktijk Bodegraven erg goed en persoonlijk en ik kan vol vertrouwen zeggen dat ik nooit vrijwillig andere mensen aan mijn paard laat.
Mijn ervaringen zijn dus uitstekend!!!!
(en ja, ook ik heb al slechte zadels gehad maar NIET van van Rijs, en ja, ook ik heb al paarden moeten laten inslapen)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:24

Bodegraven vind ik wel prima, en de fysiotherapeute zal ook wel goed zijn, maar ik heb het echt over Van Rijs. Ik vind het niet netjes dat je een zadel verkoopt dat niet goed ligt, slecht opvult en je klant met de brokken laat zitten. En wat heeft het inslapen van paarden eigenlijk met een zadelmeting te maken?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:26

Die slechte ervaringen met v. Rijs daar heb ik ook van gehoord. Maar ik vind dat je op een eigen ervaring af moet gaan. Wij zijn ook erg bekend met DAP Bodegraven. Kan me niet voorstellen dat ze werken met een achterhaalde methode van v. Rijs.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:29

@Jol1:
Dat gaf ik aan om duidelijk te maken dat niet al mijn ervaringen rozengeur en maneschijn zijn geweest.
Anders krijg je op dit forum nog wel eens het verwijt dat: "Je hebt zeker nog nooit iets ergs meegemaakt!" dus ik dacht 'dek mezelf alvast in tegen hevige reacties'.
Nogmaals, met van Rijs heb ik niets anders dan goede ervaringen!
Maar Jol1, ik kan me voorstellen dat het een nare situatie geweest is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:32

Als je een "standaardmodel" paard hebt, dan zal het allemaal best wel gaan. Een buitenissige arabier is een heel ander verhaal. Geef mij maar Herman van Country Mill, een heel stuk klantvriendelijker en een echte vakman. Daarnaast kun je wel drukpunten meten, maar als een zadel naar voren schuift dan word je daar nog niet wijzer van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:50

Ollie23 schreef:
Die slechte ervaringen met v. Rijs daar heb ik ook van gehoord. Maar ik vind dat je op een eigen ervaring af moet gaan. Wij zijn ook erg bekend met DAP Bodegraven. Kan me niet voorstellen dat ze werken met een achterhaalde methode van v. Rijs.

Toch is het zo.
Zo'n vijftien jaar geleden is er begonnen met onderzoek naar zadels. Vroeger waren er in feite alleen standaard zadels en daar werden alle paarden meegereden, wat nogal eens problemen op leverde. Als je een recht zadel op een scheef paard legt, zakt het zadel naar één kant. Waardoor het zadel op één kant drukt, waardoor het paard nog schever wordt. Het zadelonderzoek begon dus met het idee daar wat aan te willen doen. In eerste instantie was de oplossing het scheef opvullen van zadels. Als je immers de kant meer opvult waar het zadel scheef naartoe zakt, komt het zadel recht op het paard te liggen en dus komt de ruiter recht op het paard te zitten. In eerste instantie leken de problemen daarmee opgelost. Dit is echt het allereerste stadium van vernieuwende zadelmakerij en Van Rijs was één van de eerste zadelmakers die dit werk deed. Doordat de resultaten aanvankelijk goed leken, heeft hem dit een enorme naamsbekendheid gegeven en zijn klinieken als Bodegraven en Wassenaar met hem samen gaan werken.
Echter, na verloop van tijd bleek dat de zadels weer scheef zakten en de ruiters weer scheef kwamen te zitten. Het onderzoek is toen verder gegaan en wat bleek? Hoewel het zadel recht lag, was de druk niet minder scheef, omdat het zadel immers scheef was opgevuld. Doordat de druk nog steeds scheef was, werd de bespiering op de minder ontwikkelde zijde steeds minder en moest het zadel dus steeds meer opgevuld worden aan één kant en werd de druk op die kant dus alleen maar groter. Het paard werd alleen maar schever, met alle gevolgen van dien.
Op basis van die praktijkgegevens is steeds verder onderzoek gedaan om oplossingen te zoeken. De makers van Flair vonden ze die oplossing in luchtkussens. Dat leverde gigantische verbetering, echter bleven een aantal zwakke plekken van het bestaande standaardzadel bestaan. Met name de drukkende boomtakken op de schoft en het klemmen van de schouder door de doorlopende kussens, moesten als problemen geelimineerd worden. Door verder te onderzoeken zijn nieuwe zadels ontwikkeld.

Wat is er nou aan de hand?
Van Rijs doet nog steeds hetzelfde werk als vijftien jaar geleden en legt alle nieuwe onderzoeken naast zich neer! Hij vult dus nog steeds scheef op om het zadel 'recht' te leggen, terwijl de nadelen al lang en breed bewezen zijn. Die nadelen zijn niet gering, ik zie zelfs regelmatig kreupele paarden puur door het werk van Van Rijs.
Terwijl overal ter wereld zijn inmiddels conventionele methode van opvullen en drukmeting als achterhaald wordt gezien, brult hij nog steeds rond de beste zadelmaker van Nederland te zijn en dat doet hij met zoveel overtuigingskracht dat dierenartsen hem maar geloven en klanten naar hem door blijven sturen. Jammer, want een écht goed passend zadel kan een wereld van verschil maken.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:16

@Aimee:
Ik heb van zeer dichtbij de nieuwe onderzoeken/ontwikkelingen naar drukpunten van zadels meegemaakt van van Rijs en ik heb het gevoel dat jouw argumenten niet helemaal overeenkomen met mijn ervaringen, maar, nogmaals, iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en meningen.

TS ik zou van Rijs gewoon even bellen voor een afspraak en het zelf ervaren en dan beslissen of het bij jou en je paard past ;).
Op een afspraak ben je immers niet verplicht om direct tot aankoop over te gaan. En als je alleen voor advies gaat is het helemaal makkelijk om het gewoon even te gaan ervaren. :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:35

Ik weet hoe overtuigend Van Rijs zijn bevindingen kan presenteren, dus het verbaasd me niets dat je aan je eigen ervaringen vast blijft houden.
De enige tip die ik je kan geven: kijk eens verder dan de "onderzoeken" van Van Rijs.
Waarom is er een drukmetingssysteem ontwikkeld in Engeland dat 180.000 euro kost als het systeem van Van Rijs á 5000 euro afdoende zou zijn? Waarom is het drukmetingssysteem van Van Rijs zo simpel te manipuleren? Waarom wordt dat systeem nergens anders gebruikt? Waarom wordt het elders als onbetrouwbaar benoemd? Waarom wordt elders het scheef opvullen als achterhaald bestempeld?
Stel jezelf vragen en ga op onderzoek uit.

Waarom moet TS zelf iets ervaren? Is het nodig om zelf een fout te maken als anderen je al voorgegaan zijn? De kunst is juist om te leren andermans fouten niet zelf eerst ook te maken voordat je lering trekt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:22

Verplaatst: HAR --> EA-GZ

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:46

Mijn paard is niet echt een "normaal" gebouwd paard.
Ik ben er beter van geworden. Het zadel ligt nu eindelijk goed dankzij die drukmeting. Iedereen zijn eigen mening. Maar als je het niet goed vind kan je beter naar engeland gaan blijkt wel ;)

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:53

Ik heb juist wel hele goede ervaringen met van Rijs. Mijn paard had een nieuw zadel nodig en is nogal gevoelig op z'n rug. Het zadel is een keer niet goed genoeg aangepast waardoor hij gelijk niet meer goed liep... Ik heb toeno ok een zadeldrukmeting laten doen, door van Rijs bij de kliniek van Bodegraven en ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.

Deebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:42

Even een vraag tussendoor.... Wat zijn de kosten van die zadeldrukmetingen daar?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:31

bij mij was hij gratis dusjaa ik weet niet hoeveel het normaal kost. Dit omdat het zadel al 5 keer was nagekeken en nog steeds niet goed lag. dus daar kan ik je niet mee verder helpen. Ik zou anders even naar van rijs bellen.