Zadelmaker omgeving Groningen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Zadelmaker omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:10

Hoi!

Ik heb laatst mijn oude CTD zadel (dochtermerk van Stübben) eens gepast op mijn bijrijdpaardje (een draver van ongeveer 1.48m.) Hij ligt als gegoten en schuift niet. Wel moet hij echt opgevuld en er moeten aan een kant nieuwe singelstoten aan.

Nou ben ik bestwel een beetje kieskeurig aan wie ik dit moet toevertrouwen..

Ik hoor over Kootstra veel goede verhalen, maar van de verhalen van de laatste tijd haal ik er meer uit dat het een labiele oude man is geworden.. :o

Tweespan hoor ik érg veel slechte verhalen tegenover érg veel goede verhalen. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet geloven. Ik heb ze wel gemaild voor een offerte en ik vond ze persoonlijk behoorlijk aan de prijs voor een winkel en niet specifiek zadelmakerij.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met alle zadelmakers in de omgeving van Groningen en dan op het gebied van goed opvullen, nakijken en het vervangen van de singelstoten. Naast Kootstra en Tweespan wil ik eigenlijk toch wel wat meer keuze! ;)

Groeten Evelyn!

germie

Re: Zadelmaker omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:55

Kootstra is inderdaad oud aan het worden. Dus ik ben er niet meer zo over te spreken.

Tweespan, persoonlijk geen ervaring mee. Maar mijn collega's zijn er wel heel erg over te spreken. Zoek anders mijn topic even op, de meeste mensen zijn er toch aardig over te spreken.

En verder heb je nog Venema in Wijnjewoude, tja, dat weet ik niet. Is opgeleid door van Triest en daar heb ik ook absoluut geen hoge dunk van op.

In Scharnegoutum zit nog Berens. Ben er een keer geweest om te informeren naar Flair. Aardige mensen, maar geen ervaring met opvullen.

En dan houdt het in het noorden op.
De zadelmakerij in Bellingwolde hoor ik alleen maar negatieve verhalen over.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:59

En www.zadelmakerij.com
Zij is in de leer geweest bij van Triest en zit in Rouveen.

En dan Heb je ook nog Feike Bruinsma die door van Triest is opgeleid, hij heeft mijn zadels altijd passend gemaakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:02

Het probleem met van Triest en zijn volgelingen is dat ze niet met keilkussens om kunnen gaan. Alle nieuwe zadels zijn fout. En dat is gewoon onjuist. Ze zijn niet objectief. En dat is jammer.
WAnt ook zadels met keilkussens kunnen goed zijn, mits ze uiteraard passend zijn gemaakt op het paard.
Het is gewoon erg jammer dat er eigenlijk geen objectieve zadelmakers in het noorden zitten (en Meppel noem ik al weer zuidelijk hoor).

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:08

Venema is niet opgeleid door van Triest, heeft daar wel het eea opgepikt, maar absoluut geen "opleiding". Zelfde geldt zo'n beetje voor die in Rouveen.

Feike Bruinsma is wel opgeleid door van Triest, hij zit in Wapse(Drenthe), helaas dus geen Groningen.
Overigens zou ik je paard wel laten opmeten voor het passend maken van het zadel, kost je minder geld om het in een keer te doen dan om later terug te moeten omdat het toch niet zo lekker ligt.

Een goed zadel heeft geen keilkussens nodig, de zadels die keilkussens hebben zijn toch vaak zadels met een minder goede boom, dus minder goed passend te maken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:17

Dit betreft een oud zadel zonder keilkussens (gelukkig :D heb het daar niet zo op!)

Drenthe/Friesland mag eventueel ook hoor, zolang de voorrijkosten maar niet achterlijk hoog oplopen! :D

Ylva, het zadel hoeft niet passend gemaakt te worden Het ligt supergoed, het moet alleen opnieuw opgevuld worden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:21

De stal in Noordwijk bij Marum vult ook op. Geen idee of die goed zijn.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:24

Lastig lastig! :=
Ik wil heel graag dat het goed gebeurd en ik vind het echt moeilijk om een betrouwbare, kundige zadelmaker uit te kiezen na alle verschillende verhalen.
Tweespan heeft het ook erg druk trouwens, die kunnen niet eerder dan half februari komen..
Da's ook bestwel een minpunt!

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:30

Als je iemand langs laat komen kan hij evengoed opmeten(waarom komt hij anders?), dan kan je gelijk zien of het inderdaad past. Kwestie van de lijnen van de rug vergelijken met de boom van het zadel, op papier uitgetekend bedoel ik.

Om te vullen is het volgens mij nog steeds handig om de lijn van de rug te weten,maar ben geen zadelmaker...
Ik geloof niet dat Bruinsma vult zonder het paard gezien(en gemeten?) te hebben. Maar volgens mij vervallen zijn voorrijkosten als er daadwerkelijk iets aan het zadel moet gebeuren. Ik weet niet tot hoever hij rijdt en hoe het precies zit qua kosten, maar dat kan hij je telefonisch vast wel vertellen. Ik weet niet of het je bedoeling is dat het ter plekke gevuld wordt, maar dat doet hij dus niet. Geen enkele goede zadelmaker doet dat...

Afijn, ik ben tevreden over zijn werk. Weet niet hoe snel hij tijd heeft aangezien je geloof ik haast hebt, je kan altijd je paard in de trailer gooien en naar hem rijden. Dan ben je wellicht eerder aan de beurt...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:41

Oeh! Tweespan vult dus wel op locatie op.. Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat dat de standaardprocedure was.
Ik laat ook sowieso geen zadelmaker aan mijn zadel zitten zonder dat ie mn paard uitgebreid bekeken heeft!
Trailer heb ik helaas niet ter beschikking op het moment, maar ik zal het eens met m'n ouders overleggen.
Zou wel grappig zijn als ik het door Bruinsma zou laten doen, zo heet ik nl ook van achternaam! ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:44

Beerends in Scharnegoutum vond ik niet zo kundig :n
Over Patrick van www.passendzadel.nl ben ik steeds erg tevreden

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:45

de Divoza in Leek vult ook zadels op, verder geen ervaring mee, maar ik zag dat die nog niet genoemd was..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:47

Kikovski schreef:
de Divoza in Leek vult ook zadels op, verder geen ervaring mee, maar ik zag dat die nog niet genoemd was..

BIIIIIIG No! Echt nooit weer! Daar heb ik het een keer laten doen, daarna nog een keer door een ander en die haalde WASHANDJES uit mijn zadel! :( Hee Divoza, bedankt he! :(

Bedankt Nibbit, ik kijk even op de website!

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:54

hahaha okee sorry :P Wist ik niet maar dan weet ik in ieder geval dat ik het daar niet ga laten doen ooit :P Ze hadden mijn zadel wel mooi gerepareerd trouwens..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:59

Ik geloof best dat er daar ook wel goede zadelmakers tussen zitten hoor, maar ik loop het risico iig niet weer! :=

Het zag er op de voorhand al raar uit en toen ik er 1 keer mee had gereden allemaal vreemde bobbels en het was keihard. Toen hadden we al door dat er iets niet in de haak was met die opvulkunsten daar, dus hebben we het zadel naar een andere zadelmaker gebracht (die nu nogal een eindje weg woont helaas) en we waren erbij toen ie het zadel open maakte.. Allemaal stukken washandjes en handdoeken?! tussen de reguliere opvulstof (geloof dat dat met wol gebeurd)!

Ik natuurlijk woest opgebeld naar Divoza, neeeee natuurlijk niet! dat zat er dan waarschijnlijk al van een vorige keer in en nee ik kreeg m'n geld niet terug! :(

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:07

Ik ben al een tijdje zeer tevreden over Tom vd Brink uit Nijeveen. Daarvoor heb ik zowel Kootstra als van Triest als Bruinsma gehad, maar Tom vd Brink is de enige die mijn zadel ook voor langere tijd passend gekregen heeft (en het eerlijk zegt wanneer een zadel echt niet passend te krijgen is).

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:08

Oh ja, divoza hoort ook nog in mijn rijtje versleten zadelmakers. Al verdient Divoza die naam natuurlijk niet. Prutsers.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:11

Bruinsma is hier ook een aantal keren geweest, goed werk geleverd. :j

Zowel Beerens als Divoza is geen aanrader qua opvullen.

Amulet, komt Tom v/d Brink ook bij de mensen thuis?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:13

Idd, ik ben ook wel benieuwd naar Tom vd Brink! Ik heb hem even gegoogled en ik zie tot nu toe alleen maar positieve dingen over hem! Is hij niet toevallig binnenkort weer bij jou nodig Amulet? O:)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:21

Ik heb Patrick ook al gehad. Hij is eerst langs geweest om mijn paard uitgebreid te bekijken. Hij heeft mijn zadel toen netjes opgevult (niet op lokatie) en ik vond de kosten ook heel erg meevallen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:31

@Sok: haha nee, ik ga altijd naar hem toe met de trailer :D ;)
Moet daarbij wel opletten, langs de hoofdvaart (Smilde e.d.) willen ze nog wel eens flitsen...... :o

Hij ging eerder altijd op maandag 'het land door' om bij mensen thuis te komen kijken, ik weet niet of hij dit nog steeds doet. Daarvoor zou je hem even moeten bellen, ik meen dat hij tussen 10:00-11:00 en 16:00-17:00 door de weeks bereikbaar is.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:32

Patrick is harnessmaker hier op bokt of niet? :)
Vanuit Ede naar Groningen word me toch wel een beetje gek voor de voorrijkosten.. Minstens 70 euri! Plus dan nog het opvullen, meten, nakijken en de nieuwe singelstoot! :=

Bedankt Amulet! Ik zal eens even bellen voor de mogelijkheden!
Smilde is idd een rotstuk :') Nodigt uit om hard te rijden maar je kan het daar echt niet!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:40

Bij ons komt altijd Stoker Zadelmakerij. Ik kan niks anders zeggen dan fantastisch.
Alleen komt zij geloof ik alleen als ze meerdere paarden kan doen.
Je kan hier altijd meer informatie over inwinnen. Ze woont ook niet in Groningen e.o. maar komt wel naar Assen. Dus misschien ook wel naar Groningen???

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:47

Zij moet idd vanuit Dronten komen, zij is destijds ook een keer bij de haflingers geweest die ik reed. Beviel wel goed idd! Maar ik heb helaas maar 1 paard waarvan het zadel gefixt moet worden :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:49

Ik denk dat ik toch m'n paps ga strikken om me met paard en trailer naar óf Wim Geitz in 't Haantje of Tom vd Brink in Nijeveen te rijden! :j Wim Geitz was ik zelf al eerder heel tevreden over, maar hij komt niet aan huis, Tom vd Brink zit een stukkie verder weg en die ken ik ook nog niet := Als ik dan tóch met paard en trailer op weg moet, kan ik net zo goed iemand die ik al kén opzoeken toch? :D