aeolusnr1 schreef:Eigenlijk is het niet het werk van de smid om een paard rustig en behandelbaar te maken, de eigenaar zou er al zijn tijd moeten insteken dit voor elkaar te krijgen voor de smid komt, indien de eigenaar dit niet kan zou hij het paard moeten wegbrengen naar een soort trainingsstal om het daar dan door anderen te laten aanleren.
Ik hoorde je zeggen ik kan ze toch niet iedere keer laten verdoven door een dierenarts want dat kost geld, in dit geval moet je zeker niet kijken naar hoeveel het gaat kosten maar naar de veiligheid om met dit dier te kunnen werken.
Een hoefsmid loopt zo al risico genoeg hoor.
Ik ben het met je eens dat het niet het werk van de smid is om een (angstig) paard rustig te houden en dat ze al genoeg risico lopen. Maar ze kunnen er zeker rekening mee houden.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan valt het probleem dat mijn paard heeft met de hoefsmid (de persoon) niet op te lossen buiten de hoefsmid om. In het dagelijks leven is ze helemaal niet moeilijk met hoeven uitkrabben enz. dus dan zijn er geen problemen. Pas op het moment dat zij de hoefsmid hoort/ziet raakt ze in de stress. Mijn vorige smid kon niet goed tegen dat onrustige en heeft haar totaal verkeerd benaderd waardoor ze nog moeilijker is geworden. Ik ben toen op zoek gegaan naar een smid die wel de rust kon bewaren (en van te voren gewaarschuwd dat ze geen makkelijke was), nu gaat het elke keer ietsje beter. Het enige wat bij mijn paard helpt is zo vaak mogelijk de smid laten komen zodat ze het vertrouwen weer terug krijgt. Als hij er is dan doe ik er uiteraard alles aan om mijn paard rustig te houden en te zorgen dat het niet serieus gevaarlijk wordt.
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met het paard van de TS, maar soms kun je problemen niet oplossen buiten de smid om en moet je het toch hebben van een geduldig persoon die je paard goed aanvoelt.