Rusthuis Sellingen (of euthanasie.....?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cooks

Rusthuis Sellingen (of euthanasie.....?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:03

Wie kan mij vertellen over het rusthuis Over de Dijk in Sellingen?

Ik sta voor de vreselijke beslissing of ik mijn fantastische superlieve quartermerrie van 7 jaar moet laten inslapen of toch naar een rusthuis zal doen. Ze heeft een verminderd gezichtsvermogen en na bezoek aan Utrecht Faculteit afgekeurd voor de sport. Ze zal uiteindelijk blind worden. Wanneer weet niemand. (glaucoom aan beide ogen) De moeilijkheid is dat je het gezichtvermogen van een paard niet kan meten.... Ik rij haar nog, maar kan wel merken in een aantal dingen dat haar gezichtsvermogen toch wat beperkt is. Ik weet gevoelsmatig niet wat het beste voor haar is.

Rusthuis klinkt prachtig, maar je
hoort ook zoveel mindere verhalen over rusthuizen...
Euthanasie, .....vreselijk om een jong levenslustig dier te moeten laten gaan.
ik wordt heen en weer geslingerd tussen beide. Terugkoop van de verzekering is niet mogelijk tot mijn grote teleurstelling.

Willen jullie eens meedenken....? Wie heeft ervaring met het rusthuis in Sellingen? Is het een goede plek voor een levenslustige merrie
vol energie?

Ragebol1977

Re: Rusthuis Sellingen (of euthanasie.....?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:10

Potverdikkie, het is dat ik geen plaats meer heb....

Misschien kan je barbara bij ons uit het Duitsland topic eens aanspreken. Zij heeft net zoals mij een hart voor paarden. Ik heb filmpjes gezien op haar hyves van hoe ze woont en hoe ze met haar dieren om gaat en daar mankeerde helemaal niets aan.

Ik heb mijn merrie zelf een jaar op een rusthuis gehad ivm een jaar Singapore en ook al was dit een vrij kleinschalig rusthuis, je merkt toch dat je paard 1 van de anderen is.

Ik heb haar inmiddels aan huis staan en twee stalletjes verhuurd. Ik heb dus maximaal 3 paarden aan huis waardoor een pensionpaard hier nooit 1 van de velen zal worden.

Ik denk dat je daar goed op moet letten. Iemand die jouw paard wil opvangen moet dat doen uit liefde voor paarden op zich en daar zich ook 200% voor inzetten. Die persoon moet de ruimte hebben, de tijd en de zin.

Ik zou zeggen kom eens in ons Duitslandtopic kijken en meet Barbara. Wie weet is zij wat je zoekt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:13

ik zeg rusthuis, er zijn een hoop top rusthuizen hoor. Een enkele valse, maar dat is een kwestie van ervaringen met het rusthuis van andere mensen opzoeken..
Anders zou ik niet laten inslapen, maar slachten. Ze zal waarschijnlijk vechten tegen de prik anders, gezien ze nog niet erg oud is. Maar als je haar toch naar een rusthuis wil brengen, waarom hou je haar niet gewoon zelf? Je betaalt er evenveel geld voor..

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:17

euthanasie. bij Glaucoom lopen ze de hele dag met barstende koppijn

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 22:36

bedankt voor jullie reacties!

voor de duidelijkheid: mijn verzekering laat me geen keuze: of verplicht naar Over den dijk in Sellingen (kost me eenmalig 500 euro ofzo)of euthanasie omdat ik haar verzekerd heb als gezelschapspaard. Slacht heb ik eerlijk gezegd niet aangedacht....maar de geplaatste opmerking zet me daarover ook weer aan het denken. Is het werkelijk zo dat een paard zich tegen de injectie kan verzetten?!? (ik heb gelukkig geen ervaring in deze zaken....)

Het verrotte aan de situatie is dat mijn verzekering niet aan terugkoop doet.
anders had ik dat zeker overwogen.

De opmerking over altijd koppijn....nu je dat zegt. ik merk niet echt wat aan haar maar het oog is soms aanzienlijk dikker. beide ogen zijn net iets te "bol". Het is best aannemlijk dat het pijnlijk voor haar is. Mijn zorg is idd dat wanneer ik haar naar een rusthuis doe, er niet op tijd ingegrepen kan worden met bv druppels om de druk te verlichten. Iets waar ik zelf HEEL erg mee bezig ben.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:40

Dus jij mag zelf niet beslissen over je eigen paard omdat je verzekerd ben? Als je dan een opvang thuis voor haar kan vinden wat niet dat rusthuis is, mag dat dan niet?
Dan zou ik haar mooi uit de verzekering halen, echt niet dat mensen die mijn paard niet eens kennen erover gaan bepalen wat ik ermee moet doen. Snap wel dat het scheelt in de ziektekosten, maar dan nog.
Tja je merkt zelf wel of je paard er echt pijn aan heeft lijkt me. Als ze dat heeft zou ik er voor kiezen om haar in te laten slapen, of slachten, maar net wat je voorkeur heeft. Heeft ze geen pijn, dan zou ik zoeken naar iemand die het niet erg vind om zo'n paardje erbij te hebben.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:42

Ook ik zou denk ik voor euthanisie kiezen... Je zegt zelf dat het een hartstikke jong en levenslustig paard is. Wil je zo´n paard nog 15 jaar in de wei hebben? Wat hartstikke graag wil werken en aandacht wil krijgen? Wordt je paard daar gelukkiger van denk je? Mijn paard niet, maar ik kan niet voor jouw paard beslissen.

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 23:26

rockwitch: nee feitelijk heb ik die keuze niet. uit verzekering halen kan natuurlijk, echter....dat kost dik geld. het was een duur paard.
niet dat geld alles is, maar ik heb geen geldboom in mijn tuin.....Ik ben gewoon zo naief geweest dat ik die voorwaarden niet goed gelezen heb en gedacht heb dat ik haar wel terug kon kopen. En gewoon NOOIT gedacht dat mijn paardje afgekeurd kon worden... Huilen

sammy: dat is juist mijn grote punt. ik ben bang dat ik haar na enkele maanden als een dood vogeltje aantref in een rusthuis....als ze geen aandacht meer krijgt en niet meer hele dagen lekker met haar vriendinnetjes de wei in kan.

Bovendien: de merrie is qua uiterlijk beeldschoon en perfect in de omgang/onder het zadel: je ziet er niets aan. Wie garandeert mij dat ze niet doorverkocht wordt als sportpaard? Via het rusthuis weer "uitbesteed"wordt...
Quarters van deze leeftijd zijn echt duur en gewild. Ik zou willen dat ik de beslissing nog een jaartje uit kon stellen..... Verdrietig

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:31

Mijn oudje, inmiddels 19, staat in een heel kleinschalig rusthuis met nog een pensioenpaard. Die is geblesseerd aan zijn been of zo, nog geen 10 en kan nooit meer bereden. De mijne geniet echt van haar pensioen, haar vriend is erg baldadig en vaak vervelend. Ik denk dat die zich gewoon verveelt. Bedenk goed wat je doet, en informeer of het te proberen is in dat rusthuis, en als dat niet gaat of je dan alsnog zelf mag beslissen haar in te laten slapen of dat die beslissing bij het rusthuis ligt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:32

met een glaucoom is erg pijnlijk. bij honden enz is het een spoedgeval
wel heb ik al gezien dacht dat ze het in utrecht deden een soort van sponzen achter de oogbol plaatsten waardoor het de pijn wegneemt.

tegenover hetpaard is het niet eerlijk het met veel pijn te laten staan. blind worden is dan minder erg. maar dag in dag uit pijn hebben.
anders goed huisje voor der zoeken. mensen die er de aandacht en tijd en geld nog wel in willen stoppen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:37

Bij glaucoom zou ik toch echt euthanasie overwegen, want volgens mij is dat heel erg pijnlijk. Ik zou daar die arts nog eens naar vragen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:37

ja glaucoom is heel pijnlijk bij een glaucoom is er een verhoogde oogdruk en wordt het oog als het ware langzaam stuk geknepen.... optie is dus oog eruit als het niet te verhelpen is maar aangezien dit beide ogen betreft... moeilijk maar als we het over pijnvrij hebben misschien toch euthanaseren...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:54

Maar, blind en pijn aan beide ogen of geen pijn en beide ogen eruit halen. Ik zie het verschil niet zo, voor het paard. Natuurlijk zitten er kosten aan een operatie maar, dat is iets waar je zelf over na moet denken. Hoe dan ook, het eindigd met dat het paard niets ziet. Aan jou dan de keus of dat hij niets ziet met of zonder pijn.
Er zijn toch ook rusthuizen waar je zelf eigenaar blijft? Is dat niets voor jou Cooks? Dan kan je zelf de medische zorg uit blijven voeren en op die manier ook in de gaten houden hoe het met je paard gaat.
Als je besluit om haar toch naar de eeuwige groene weides te sturen, denk ik dat slachten het beste is in jou geval. Juist omdat ze nog zo jong en werklustig is, is er de kans dat ze zich tegen de spuit gaat verzetten. Of je moet beslissen dat je er niet bij wilt zijn als de DA komt.
Hoe dan ook, het blijft een moeilijke keus en ik wens je veel succes met je beslissing.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:57

Oh ok op die manier, een van de redenen waarom ik mijne niet in de verzekering heb staan, durfde het gewoon niet aan met al die voorwaardes.
Maar als je echt merkt dat ze pijn heeft zou ik er een eind aan maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:03

glaucoom is heel pijnlijk,zeker als je niet nu druppelt tegen een te hoge druk...

ik weet ook niet of ze in een rusthuis zo'n paard dagelijks zouden willen druppelen,om de oogdruk omlaag te houden,maar zo niet...

dan of alle 2 de ogen eruit,of haar uit haar lijden verlossen...

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:30

ik zou haar proberen weg te doen aan iemand die je kent of leert kennen, die je vertrouwt en haar nog kan opzoeke en die er de tijd en moeite in wilt steken.
dus ter adoptie ofzo stellen, (gratis wegdoen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:49

alissaaa schreef:
ik zou haar proberen weg te doen aan iemand die je kent of leert kennen, die je vertrouwt en haar nog kan opzoeke en die er de tijd en moeite in wilt steken.

en dan met pijn laten leven? Of het risico lopen dat ook dit paard bij een derderangshandelaar komt en van de ene markt naar de andere wordt gesleept??????

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:51

Is het mogelijk voor dit paard om bijvoorbeeld na verwijdering van de ogen pijnloos te leven? En hoe erg lijdt een paard eigenlijk onder blind zijn?

Is er bv grondwerk te doen met een paard dat blind is tegen de verveling?

Ik denk dat je dat eerst uit moet zoeken en aan de hand daarvan kan je een goede beslissing nemen.

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 02:24

jeetje wat een pech , ikzelf zou er denk ik voor kiezen haar naar de eeuwige groene weides te laten gaan , , niet alleen wegens pijn , maar wees eerlijk , nu zou het een paardwaardig leven geweest zijn als je wacht moet ze dat allemaal meemaken , je zegt dat ze veel energie heeft wat als ze wegens slecht zichtvermogen zichzelf bezeerd etc etc veel energie en blind zijn en het dus niet kwijtkunnen lijkt me niks , zeker niet als je haar ook nog eens gaat verkassen , of zelf houden totdat het niet meer paardwaardig is , maar niet mee gaan lopen zeulen , hoe moeilijk het ook is , dan weet je zeker dat tot op de laatste dag ze het goed en fijn had bij jou
sterkte iniedergeval

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 02:54

Leuk he verzekeringen Boos! Mijn Paint is een paar jaar geleden geblesseerd (scheur in hoefbeentje) en nadat ik de verzekering op de hoogte stelde vanwege uitkeren, zij stond als sportpaard erin, kreeg ik te horen dat ik maar moest aantonen dat het geweld van buitenaf was en geen overbelasting. Of wel niet aan te tonen en zij hoefden niet uit te betalen Stoom uit je oren
Dat was ook een duur paardje, maar ik heb dr uit de verzekering gehaald met de opmerking die kant op dat de rest die daar ook verzekerd was eruit ging. Waar betaal je dan verdorie voor. Het heeft mij dus ook grof veel geld gekost, maar nu ben ik de enigste die over mijn paard wat te vertellen heeft. Ik heb nu dus ook geen enkel paard meer verzekerd, als puntje bij paaltje komt doen ze de grootste moeite onder uitkeren te komen.

Als ik je verhaal goed gesnapt heb, is het dus de verzekering die zegt "of naar DAT rusthuis of inslapen" ??
Daarmee zou ik niet accoord gaan. En ik vraag me eigenlijk af of ze dat wel waar kunnen maken. Klinkt nl verdacht naar vriendjespolitiek en gedwongen accoord gaan. Want waarom zou een ander rusthuis niet goed zijn. Of om mij bij jou thuis. Geven zij garantie dat het paard wanneer het te veel pijn heeft (en wie kan dat inschatten?) wel ingeslapen (of geslacht) word. En geven zij de garantie dat het paard daar altijd de correcte behandeling, en de intensieve behandeling, krijgt gezien de problemen die ze heeft? En wie heeft dan het laatste woord in inslapen/slachten? Geloof nooit dat je verzekering je die garantie zal geven.

Ik ken dit rusthuis echt helemaal niet, en Sellingen is hier nog geen 5 KM vandaan (Over de Berg zelfs nog dichterbij). Maar mocht je willen kan ik best eens daar rondkijken voor je.
Maar ik ben geneigd te zeggen inslapen/slachten. Je paardje mag nu nog wel levensvreugde hebben maar hoe lang nog. En wat als jij niet meer die beslissing kan en mag nemen. Nee dat zou ik dan weer niet kunnen.

Even ter info. Het is niet gezegt dat jou paard zich zal verzetten tegen het inslapen, maar als het niet goed gedaan word, kan dat idd gebeuren. En ik heb dat idd ook al zien gebeuren. Mijn huidige DA brengt ze volledig onder narcose voordat de spuit erin gaat. Het paard ligt dus ook al voordat het de spuit krijgt. Maar te vaak willen ze het te goedkoop doen en geven gelijk de OD. Bij de slager, heb ik ook helaas al meegemaakt, is het heel simpel en snel. En nee je paardje merkt er niets van. Hij word naar binnen geleid het schot komt en het is weg.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 02:58

suleilitha schreef:
alissaaa schreef:

en dan met pijn laten leven? Of het risico lopen dat ook dit paard bij een derderangshandelaar komt en van de ene markt naar de andere wordt gesleept??????

nee zo bedoel ik het niet..
maar ik zou 't niet over mn hart krijge om mijn eigen paard bv te late inslapen als ik niet zeker wist dat ze echt pijn had.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 03:06

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:12

Af laten maken, ga eens 10 min met je ogen dicht lopen terwijl je al hoofdpijn hebt. Je bent een vluchtdier en kunt de 'vijanden' dus niet meer aan zien komen. Ook omheiningen, drinkbakken en voerbakken kun je niet meer zien.

Dat is toch geen leven voor een paard. Hoe moeilijk het ook is, maak een beslissing voor je paard op basis van verstand niet op gevoel. Dan zul je zien dat er maar 1 juiste keuze is, hoe k*t ook.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:25

mag ik vragen waar je woont?
Ik heb daar eens een shetlander weggehaald uit de paardenopvang.
Ze zorgen wel erg goed voor de paarden, en zoals de herplaatsing ook, als een dier er niet geschikt voor is, blijft het paard daar staan.

Een citaat uit de site (geld voor herplaatsing): Indien wij, gezamenlijk met dienstdoende dierenarts, van mening zijn dat een pijnloos leven voor dit paard of pony niet meer tot de mogelijkheden behoort, dan zullen wij helaas genoodzaakt zijn dit paard of pony te euthanaseren.

Heb je al met de veearts overlegd hoeveel last het paard er van heeft en hoe de ''ziekte'' in z'n algemeen verder verloopt?

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 18:53

Ik neig op dit moment sterk naar de keuze voor euthanasie met daarbij vermeld: absoluut helemaal plat voordat er uberhaupt de dodelijke dosis in gaat!!! (bedankt voor de tip!! zoals gezegd ik ken het gelukkig niet>...)
ik heb een super dierenarts waar ik absoluut vertrouwen in heb en die hier ongetwijfeld in mee zal gaan. Dan kost het maar wat extra.

Ik zal eens nader onderzoek doen naar de pijnbeleving bij een paard. (gek genoeg hoor je daar niets over!) Ik druppel haar regelmatig en ze is onder behandeling van een homeopaat, echter je moet haar ogen dagelijks nakijken. Doe je dat niet dan loop je idd de kans dat ze pijn heeft.
Dit gegeven maakt ook dat ik twijfel over een rusthuis. Hoe goed ze ook voor haar zorgen: ze zal er een van de velen zijn!
Bovendien herken je dan goed het moment dat het klaar is....? het is natuurlijk een degeneratieve ziekte die in de loop der tijd steeds
meer schade veroorzaakt. En ik wil haar niet zomaar afstaan.

Voordat ik een beslissing neem, gaat er eerst nog een "fijne" brief naar de verzekering waarin ik nogmaals zal vragen om
terugkoop en dan kan ik altijd nog zien of ik er een goede plek voor kan vinden (bij idd iemand die er nog een leuke tijd mee kan hebben). Wat me mateloos iriteert is het gemak waarmee
je lievelingsdier tot "papieren tijger" wordt gebombardeerd... Ik vind het meer dan belachelijk dat ik niet de keuze heb voor de plek wanneer ik idd. toch 500 euro betaal!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties: het is wel fijn te horen hoe anderen hier over denken!