Ook mijn paard was bekend met trailerlaadproblemen.. Toevallig heb ik samen met mijn paard een clinic kunnen volgen bij Annemarie van Toorn (dit doordat Annemarie bij ons in de buurt een clinic kwam geven en mijn instructrice werd gebeld of zij nog kandidaten wist: nou dat wist ze wel, omdat ik net mijn les had afgebeld, omdat ik na 3 uur omklooien mn paardje nog niet op de kar had en dus niet kon komen lessen). Werkelijkwaar wat heb ik veel aan deze clinic gehad!! Ben daarna thuis ook fanatiek aan het oefenen geslagen, toch wel een paar keer per week. Gewoon stapje voor stapje.. En het heeft gewerkt, ik kan haar nu helemaal in mn uppie op en afladen, owwww wat een genot.
Vroeger werd mij altijd verteld dat koste wat het kost het paard de trailer op moest, al dan niet met zweep ed. Nu weet ik dat dat juist helemaal niet werkt en zeker niet bij mijn paard.
De adviezen die ik van Annemarie kreeg:
Grootste gedeelte waardoor het bij mij eerst niet lukte, was doordat ik te afwachtend richting de trailer stapte (ik verwachtte min of meer al dat mijn paard zou stoppen en wachtte dat moment af). Heel consequent doorlopen met een rechte houding en los touwtje, stopt het paard dat lichte druk om haar voorwaarts te vragen, doe ie dat niet: paar passen terug.
Wat ook een supertip was: de voorstang los doen (als dat mogelijk is en dan wel je buitendeurtje dicht!).
Tsja en verder de opties als tussenschot opzij, trailer aan 1x kant begrenzen (bv tegen de stalmuur).
Succes in ieder geval!!