les op een hoog opgeleid paard (vanaf ZZ-licht)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

les op een hoog opgeleid paard (vanaf ZZ-licht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:31

Hoi,

Misschien een beetje rare vraag... Mijn eigen paardje is nu anderhalf jaar onder het zadel (heb haar zelf aangereden) Ondanks dat dit erg goed gaat, zou ik zo graag eens een les willen hebben op een echt leerpaard. Natuurlijk heb ik goed les met mijn paard en denk ik wel ongeveer te weten hoe het voelt als je paard fijn loopt, en goed aan de hulpen is. Maar het lijkt me van onschatbare waarde om eens écht te voelen hoe het zit. Ben ik bv wel écht op de juiste weg met mijn eigen paard? Ik denk dat dit me ook zou helpen wanneer ik mijn eigen paard bv nieuwe oefeningen wil aanleren. Maar.... waar haal ik zo'n hoogopgeleid paard vandaan??? Een vriendin van mij vertelde (zij zou ook graag eens les willen hebben op een echt leerpaard) dat er wel stallen/instructeurs zijn die lesgeven op hun (oude) grand-prix paard. Bij ons op stal is er helaas niemand die een paard op dat niveau heeft. Zij had ook wel eens iemand op internet gevonden, maar helaas kon ze zich niet meer herinneren wie en waar dat was. Weet iemand hier op bokt toevallig instructeurs/trices die lesgeven op hun paard(en) speciaal voor dit doel?

Ik ben heel erg benieuwd.

Groetjes,
Saskia

Kaka

Re: les op een hoog opgeleid paard (vanaf ZZ-licht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:09

Bij de Duinrand in Egmond (NH) hebben ze verschillende paarden die minimaal Z gelopen hebben en erg fijntjes afgericht zijn. Ik rijd er zelf 1 maal per week onder begeleiding een priveles. Hoewel ik zelf Z niveau gereden heb, merk ik toch dat het op een ander paard verre van automatisch goed gaat. Ik heb in de 9 jaar dat ik op mijn eigen paard gereden heb (en weinig op andere paarden) mezelf heel wat gewoonten aangeleerd waarop deze paarden heel anders reageren. Het was voor mij een openbaring om eens op een fijn en hoog afgericht paard te kunnen rijden. Ik blijk altijd iets scheef te zitten. Ik voelde me een enorme knuppel toen ik een paard niet in de rechtergalop kreeg omdat ik teveel druk op mijn linkerzitbeenknobbel had. Het gaat per week makkelijker, gelukkig.

Dus ja, ik ken 1 stal waar deze mogelijkheid bestaat. Ik ben erg blij met het bestaan van deze stal. Na de verkoop van mijn eigen paard zag ik het niet zo zitten om terug te gaan naar een manegeles. Hier kan ik een beetje op niveau blijven rijden, rijd ik op paarden die me keihard op mijn eigen fouten wijzen en kan ik mezelf blijven ontwikkelen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:56

Kaka, dat klinkt goed. Ik heb gelukkig wel de mogelijkheid om zo nu en dan op andere paarden te rijden, maar dat zijn helaas geen paarden van hoog niveau. Ik leer daar natuurlijk ook heel erg veel van, maar juist om de dingen die jij beschrijft zou ik graag een fijn afgericht paard rijden. Ik kan me zo voorstellen dat je op die manier zo goed leert te 'fine tunen'. Bedankt voor de info! Ik ga eens informeren.

Mochten anderen nog adresjes weten, houd ik me aanbevolen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:30

Wij hebben deze zomer een Grand Prix springpaard gekocht uit frankrijk. Het paard kent ook alle dressuur trucjes van zijn SGW verleden.

Nou rijdt ik allerlei paarden, maar vooral jonge dieren en altijd basis niveau. En ik merk inderdaad dat als ik op dit "gevorderde" paard stap, ik opeens allerlei nieuwe problemen tegenkom die ik op mijn jonge dieren ook weer kan toepassen.
Sowieso heel leerzaam op om verschillende paarden te stappen natuurlijk, maar juist je eigen fouten kom je erg tegen bij paarden die boven je eigen niveau getraind zijn.
De Duinrand schijnt ook erg goede lessen te geven idd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:44

--> EA GZ

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:00

PM licorne eens hier op bokt, heeft een ZZ paard die ook wordt ingezet voor les

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:58

Ook bij ons bestaat de mogelijkheid om te lessen op een van onze hoger opgeleidde paarden. Je kunt altijd een kijkje op de website nemen, dan heb je een beetje een idee.

Het is echt heerlijk om te voelen of je recht zit, om alleen maar door het draaien met je navel in een ofening te kunnen gaan en zo je elke keer weer bewust te worden van het feit dat je echt niet heel veel hoeft te doen om bij een paard binnen te komen. Minder is ook echt in dit geval nog altijd veeeeel meer Knipoog
Succes!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:51

Ik heb een keer gereden bij Dressage Experience, op een Grand Prix paard. Dit is in Bergen (N-H). http://www.dressage-experience.nl/index.htm is hun website. Het is mij goed bevallen, er mocht ook gefilmd worden.

Verder ga ik misschien een keer met een klein groepje rijden bij xenophon in Alphen aan de Rijn, maar volgens de website zijn de paarden daar t/m Z2 afgericht dus dat voldoet dan niet helemaal aan jouw eisen. http://www.xenophon.nl/index.htm

Kaka: ik ben wel benieuwd naar meer info. Wat zijn de kosten? Rijd je elke week op hetzelfde paard/een paard naar keuze?