Stal speeltjes gezocht, paard lang op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suus__

Stal speeltjes gezocht, paard lang op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:28

Ik ben op zoek naar speeltjes voor op stal, omdat mijn bijrijdpaard een poosje op stal moet staan Verdrietig (Ze is naar de kliniek in Utrecht geweest en we hebben dit advies gehad). Natuurlijk niet al te groot. Een link naar de website zou handig zijn! Lachen

Ga nou niet zeggen dat het zielig/dierenmishandeling/etc etc etc is! Helaas hebben we geen keuze!
Laatst bijgewerkt door Suus__ op 01-10-08 17:38, in het totaal 3 keer bewerkt

onley

Re: Stal speeltjes gezocht, paard jaar op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:29

een jaar op stal jemig hoe kan het ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:30

een voerbal? dan moeten ze met de bal rollen om het voer er uit te krijgen, leuke bezigheidstherapie denk ik.

Lik its? daar heb je heel veel soorten van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:32

onley schreef:
een jaar op stal jemig hoe kan het ?

peesblessure... Of we het ook echt zo gaan aanpakken weten we nog niet hoor.. kans op herstel is sowieso heel klein..
Maar voorlopig moet ze nog op stal blijven, en ze staat nu een week op 3 op stal.. En ik heb van m'n stalgenootjes al gehoord dat ze begint met weven en luchtzuigen enzo.. Dus het is wel zaak dat ze zich gewoon niet verveelt..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:33

Als ik de keuze had, zou ik hem een jaar op de wei doen ipv in de stal houden. Een jaar op stal is in mijn ogen dierenmishandeling. Ik ken veel paarden die op de wei goed zijn genezen van een peesblessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:34

moonfish13 schreef:
een voerbal? dan moeten ze met de bal rollen om het voer er uit te krijgen, leuke bezigheidstherapie denk ik.

Lik its? daar heb je heel veel soorten van.

Is zo'n voerbal niet gevaarlijk ivm vlas dat ze binnen krijgen (naja ze staat op vlas dus Knipoog )
En lik it heeft ze meestal zo op Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:35

AnnemiekvM schreef:
Als ik de keuze had, zou ik hem een jaar op de wei doen ipv in de stal houden. Een jaar op stal is in mijn ogen dierenmishandeling. Ik ken veel paarden die op de wei goed zijn genezen van een peesblessure.

zie mijn vorige bericht, we weten nog niet hoe we dit aan gaan pakken... En dit lijkt me niet de plek om daarover te discussieren

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:36

AnnemiekvM schreef:

Als we der op de wei zouden zetten geneest ze niet meer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:37

Een jaar?! Ik neem aan dat er geen andere keuze is.. want een kleine paddock met schuildakje buiten is toch wel een berg interessanter voor een paard.
Ik vind spelletjes niet echt redelijk voor zo'n lange periode. Kan er altijd bij, maar het gaat niet genoeg zijn.
De beste bezigheidstherapie is toch wel een soortgenoot, dus als de stal groot genoeg is.. (of bv een pony onder een klapdeur uit kan en het paard niet).
En als eens van klikkertraining gehoord? Daarmee kan je ook iets uitdagend aanbieden op de momenten dat jij er bent.

Mette

Re: Stal speeltjes gezocht, paard lang op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:39

Heb ik iets gemist in de beginpost? Ik zie namelijk nergens een jaar staan. Maar je kan misschien zo'n Jolly bal kopen, die kan je kopen bij bijna elke ruitersportzaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:51

suus_Mette schreef:
Heb ik iets gemist in de beginpost? Ik zie namelijk nergens een jaar staan. Maar je kan misschien zo'n Jolly bal kopen, die kan je kopen bij bijna elke ruitersportzaak!

Suus had zich vergist, er is eigenlijk nog helemaal geen sprake van een jaar.. Dat is in het uiterste geval. Verder zijn we nog erover aan het nadenken hoe we dit allemaal aan gaan pakken, maar voorlopig blijft ze nog eventjes op stal staan. Tot ik de beslissing heb genomen of ik ga voor het herstelproces, of haar in de wei zet(of paddock) met als gevolg dat er geen kans meer is op genezing. - Wat overigens al best een zware beslissing is - .. Blijft ze dus nog even op stal.

Echter staat ze nu te luchtzuigen en te weven, en dat vind ik toch wel erg slechte tekens.. Helaas is het even niet anders (zoals ik al zei, anders had ik het heus wel geweten hoor Sigaar ).. En ik vind het ook best flauw(ookal was het te verwachten) dat iedereen dit weer aangrijpt als kans, om de eigenaren die hun paard op stal laten staan weer flink te bashen...

Dus ik laat het hier graag bij, en nu weer on-topic Tong uitsteken

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:57

Krijgt je paard wel genoeg ruwvoer om zichzelf te vermaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:59

Vonnie84 schreef:
Krijgt je paard wel genoeg ruwvoer om zichzelf te vermaken?

ja Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:20

Moderatoropmerking:
Verzoek om vooral ontopic te blijven, TS is op zoek naar adressen voor speeltjes, waarom en hoe lang het paard op stal moet blijven en of dit wel of niet zielig is staat hier niet ter discussie.

Adressen voor stal speeltjes gezocht dus ik verplaats dit topic naar het juiste forum: HAR-->EA-GZ Diensten.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:00

Ai..peesblessure (voorbeen?) en ze gaat weven zei je?
Heeft ze wel een vrij open stal? Bijv tralie en opening in deur? Scheelt al een berg, dat ze alles kan zien. En een stalluik of open deur?
Misschien kan je een fijnmazig hooinet ophangen (en evt nog eentje in andere hoek) met stengelig hooi ipv in de stal te doen?
De hond vlak bij de stal vastbinden voor poosje? (miss. maf Cool ), radio aan. Wat stro erbij gooien.
Maistakken plukken en ophangen, vinden ze lekker, of wilgentak.

Ik ken iemand die haar paard door een ernstige blessure (peesklap) gesleept heeft. DA zei dat eea niet meer goed zou komen, maar door haar inspanningen en geduld dus wel.. Bij interesse in verhaal/hulp, graag PM.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:02

lekker poetsen is ook goed voor de doorbloeding.
Verder heb je van hartog van die voerbakken waar grasmix in kan, zijn ze ook uren mee bezig.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:02

Nee beide achterbenen Knipoog
Ja ze heeft overal tralies en de helft van de voorkant is open dus ze kan gewoon rondkijken. Radio staat al aan en loopt een hond rond en 2 katjes.
Dankje!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:07

Heel veel ruwvoer is erg fijn voor paarden die lang op stal moeten staan. Voerbal kan leuk zijn maar het betekent ook dat je krachtvoer gaat geven wat vaak niet verstandig is.
Veel paarden vinden takken lekker om aan te knagen. Wilgentakken en berk zijn heel geschikt.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:56

toen mijn paard langere tijd op stal moest staan heb ik hem ook wilgentakken gegeven. Daar was hij steeds lange tijd mee bezig. Was echt een goede afleider!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:57

misschien dat je een skippy bal op kan hangen.
Een likit midden in de stal zodat ie heen en weer bungeld is ook leuk!

Voor de rest eigenlijk niet meer nee...

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:08

mag je ook niet stappen?
heftig zeg! en een geitje erbij? dan heeft ie wat gezelschap en vaak gaat dat goed!
het is maar een ideetje hoor!
veel sterkte ! groetjes van bren!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:38

Bij jordans hippo heb je een bal die je tussen twee muren kan hangen, waar je dus ook voer ik kan doen, ze moeten dit dus aanraken wil er wat uitvallen. staan op hun site.

Ik heb zelf een jolly bal met een geurtje en daar is ie ook wel zoet mee.

een likit heb ik ook, maar die moet je midden in de stal hangen vrij van muren, dan doen ze er wel lekker lang mee hoor.....

En veel ruwvoer geven, dat ze lekker lang bezig zijn.
je kan ook wat wortels, appels of wat dan ook in het stro verstoppen, zodat ze moet zoeken.....

succes, ik weet hoe het is aan gezien die van mij 4,5 maand een peesschedeontsteking heeft gehad.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:48

Mijn paard heeft vorig jaar noodgedwongen 2 maanden op stal gestaan. (ontstoken hoefbeen, ze is geopereerd en om slagaderlijke bloedingen te voorkomen moest ze op stal blijven tot de hoef weer enigszins dichtgegroeid was).

Ik heb ervaren dat geen een speeltje haar echt kon boeien. Ze wennen wel snel aan op stal staan. Het zijn toch gewoonte dieren. Ze kreeg weinig krachtvoer, maar veel hooi verdeeld over verschillende porties per dag. En haar himalya zoutblok, daar kon ze zich ook wel mee vermaken. Ze kon haar vriendin goed zien, zowel als die binnen stond en als zij buiten stond. Ze heeft aan 3 zijden ramen in haar stal. Zo zijn wij deze tijd eigenlijk wel redelijk doorgekomen. Soms moet je door 'de zure appel heen bijten' als dat bekent dat je paardje weer beter wordt. Ik heb ervaren dat ik het erger vond dan zij, dat ze de hele dag binnen stond.

Succes met het herstel van je paardje.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:08

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:56

brennie75 schreef:
mag je ook niet stappen?
heftig zeg! en een geitje erbij? dan heeft ie wat gezelschap en vaak gaat dat goed!
het is maar een ideetje hoor!
veel sterkte ! groetjes van bren!

bij ons was een paard op de geit gaan liggen, goed plan.