Jansen van den Hout goede handelsstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Jansen van den Hout goede handelsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:46

En zo gaat t vaak. Doe jij een paard (denk jij) een goed leven (met aangepaste prijs) en vervolgens staat ie bij een handelaar. Dit zal altijd zo blijven, zo lang er gewetenloze mensen bestaan.
Het enige dat eraan te doen is, is voorkomen dat je zelf het slachtoffer wordt van zo'n miskoop.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:02

En niet al te goedgelovig je eigen (kapotte) paard wegdoen. Neem je verantwoording daarover.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:04

Zoals zoveel handelaren werkt ook dit bedrijf met maneges.
Maneges hebben vaak immers niet het budget om goede doorgetrainde paarden te kopen (+ veel particulieren willen dit niet + niet ieder paard is geschikt voor manegewerk ( geestelijk en lichamelijk)).
Dus daar gaan paarden na toe, worden uitgeprobeerd, is ie geschikt, blijft ie ( goed manegepaard is immers goud waard)en anders gaat ie terug.
Dus dan kan een bedrijf zeggen dat paard op manege heeft gelopen wat ook de indruk kan wekken dat paard iig braaf is....
Want ja, we leren het allemaal op manegepaarden!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:07

IKbenEllen schreef:
En niet al te goedgelovig je eigen (kapotte) paard wegdoen. Neem je verantwoording daarover.

Helemaal mee eens!

Maar ja, dan zou je kapotte paard misschien afgemaakt motten worden?! En dat is zielig en het brengt geen geld op ...maar ja, dat zou ook een goede tip zijn voor handelaren!
En zo is het cirkeltje weer rond....
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 01-07-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:08

Babootje schreef:
En zo gaat t vaak. Doe jij een paard (denk jij) een goed leven (met aangepaste prijs) en vervolgens staat ie bij een handelaar. Dit zal altijd zo blijven, zo lang er gewetenloze mensen bestaan.
Het enige dat eraan te doen is, is voorkomen dat je zelf het slachtoffer wordt van zo'n miskoop.

Ja dat is de ellende, iemand weet dat zijn paard niet goed genoeg meer is voor de volle prijs, dus gaat dat paard voor een "vriendenprijsje" naar een particulier...
Die dat paard voor de volle mep doorverkoopt want juist dat vriendenprijsje maakt het mogelijk dat er winst gemaakt wordt bij doorverkoop.

En de één na de ander trapt er in.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 01-07-14 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:17

IKbenEllen schreef:

Mee eens. Maar dat is soms wel moeilijk. Want sommige gezondheidsproblemen maken een paard alleen maar ongeschikt voor sportpaard, maar niet ongeschikt voor iemand die er iets minder mee wil.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een 11 jarige ruin met artrose in de rug. Die heeft een bewegingsbeperking in het bekken (kan dus minder zakken) dus minder verzamelen. Heeft geen pijn. Ik ben er bij toeval (na een ongeval met de trailer) achter gekomen. Hij loopt nu echt super, maar het Z zit er niet in vrees ik.
Normaal gesproken zou ik hem hebben verkocht (hij loopt tm M2 prima en springen doet ie ook goed). Ik heb hem laatst nog laten keuren en klinisch is hij volgens de DA goed. Het is zelfs zo, dat hij (na het ongeval) door de ene DA klinisch goed bevonden werd, terwijl wij hem zelf niet goed vonden. Bij dezelfde praktijk bij een andere geweest die toch reden zag voor een foto. En voila, flinke artrose op 3 plaatsen in de rug, waarbij in het bekken (waar de bewegingsbeperking zit) hij wrschl als jong paard al had als gevolg van trauma.
Bij de gratie dat hij goed in de spieren zat is hij er altijd goed mee om kunnen gaan. Geen pijnreactie ook niet bij palpatie van de rug. Komt zo een klinische keuring door. Maar o wee als de spieren eraf gaan...

Maar als je ambities hebt om verder te gaan in de sport en je kunt er geen twee houden, terwijl hij nog zo goed is? Moet ie dan naar de slacht? Moeilijke afweging hoor. Ik heb besloten, hij gaat niet meer bij ons weg dan alleen naar de slacht als het zover is. En dan zien we wel. Hij kan helaas ook geen pensioen op de wei (want insulineresistent). Ik wil in ieder geval voorkomen dat ie bij een handelaar terecht komt; zodra ie pijn krijgt is t klaar. Geen idee hoe lang t nog duurt maar artrose is natuurlijk wel progressief.
Maar bij mij stopt dus de handel Voor het paard en voor een eventueel andere eigenaar.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:39

Dat doe je netjes :D

En ja, dat is ook een lastig geval. Vaak denk ik dat dat soort paarden ook niet helemaal eerlijk vanuit eigenaar in de handel komen.

patje906

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:37

Wij hebben gisteren een paard gekocht bij jvdh. We zijn vriendelijk geholpen, met veel geduld en er werd goed gekeken naar de beste optie voor een paard voor mijn vriendin. Ik heb het idee dat over iedere handelsstal wel negatieve ervaringen de ronde gaan maar onze ervaring met jvdh is tot op heden zeer positief. Waarschijnlijk krijgen wij woensdag ons paard!

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:05

Wat voor iets heb je gekocht patje?

patje906

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:19

Wij hebben daar een 9 jarige KWPN ruin gekocht van prestige VDL.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:24

MarjanB schreef:
Paarden gaan via de achterdeur weer weg of naar een andere handelaar of naar een particulier.

Moet zeggen dat ik nu een handelaar heb gevonden die wel betrouwbaar is en ook echt zegt wat ze doen. Ze geven zelf ook aan dat je beter bij een handelaar kan kopen omdat je als consument dan meer rechten hebt dan kopen bij een particulier.

Ik ben wel benieuwd naar wie dit dan is, dat ga ik dan onthouden voor als ik zelf weer voor een paardje ga kijken. Wil namelijk ook graag liever via handelaar kopen dan via particulier ivm consumentrechten maar zie maar eens een betrouwbare te vinden....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:39

patje906 schreef:
Wij hebben gisteren een paard gekocht bij jvdh. We zijn vriendelijk geholpen, met veel geduld en er werd goed gekeken naar de beste optie voor een paard voor mijn vriendin. Ik heb het idee dat over iedere handelsstal wel negatieve ervaringen de ronde gaan maar onze ervaring met jvdh is tot op heden zeer positief. Waarschijnlijk krijgen wij woensdag ons paard!

Zou je aanraden het paard vooraf door je eigen veearts te laten keuren, ook als er al recente keuringsrapporten bij zitten.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:06

Mijn ervaring is dat ze vriendelijk zijn als je wat koopt, maar minder makkelijk zijn bij problemen of na aankoop toch niet in orde. Het betreffende paard kon wel terug, maar met zeer veel verlies. Gezien de problemen van het paard heb ik het niet zelf willen verkopen en heb ik de verantwoordelijkheid weer terug bij hun gelegd....

FennavanDam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:48

Ik ben daar vandaag met mijn moeder geweest. Ik vind het daar heel netjes en ze zijn heel aardig. Natuurlijk blijven we op onze hoede.
Ik mocht daar 4 paarden achter elkaar proberen. Ze dachten ook mee met het soort paard dat ik zocht.
We mochten ook mee kijken met hoe ze daar de foto's maken voor hun website.
Tot nu toe ben ik positief over de stal, maar een vriend van me heeft daar helaas wel een paard gekocht met slechte nieren en een tumor in de neus.
Ik denk dat het puur om geluk gaat.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:44

Tuurlijk zijn ze aardig, behulpzaam ed :D
Ieder bedrijf (supermarkt, kleding, auto ed)dat iets verkoopt, behandelt ( normaal gesproken) toekomstige kopers / klanten " goed"!
Ze willen van hun waar af immers ....

Tip: altijd grondig laten keuren door eigen of onafhankelijke da + rugfotos kan een hoop ellende en geld schelen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:35

FennavanDam schreef:

Dan moet je wel heel veel geluk hebben, want er staat niet veel dat echt niks heeft. Daarom heel goed laten keuren door eigen veearts. Probleem is dat een keuring vaak ook nog een hoop geld kost en dat je die zelf moet betalen. Daarom gaan er dus veel voor het garantieverhaal.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:13

Sorry hoor maar dat is echt niet alleen bij JVDH dat is overal tegenwoordig, een vriendin is al een tijdje op zoek naar een paard. Wel 30 paarden bekeken en allemaal hadden ze wat en/of kwamen niet door de keuring en dat was allemaal bij particulieren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:18

Babootje schreef:
FennavanDam schreef:

Dan moet je wel heel veel geluk hebben, want er staat niet veel dat echt niks heeft. Daarom heel goed laten keuren door eigen veearts. Probleem is dat een keuring vaak ook nog een hoop geld kost en dat je die zelf moet betalen. Daarom gaan er dus veel voor het garantieverhaal.

Dan heeft onze stal met 3 super fijne paarden van JvdH (lopen nu al jaren in de lessen of prive) wel heel veel geluk.... Wellicht is het ook voor een groot deel dat je gewoon een kundig oog moet hebben, niet op emotie maar op kwaliteit moet kiezen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:19

Je kan beter bij een goede handelaar een paard kopen, dan heb je tenminste nog iets van rechten na de koop. Bij een particulier heb je dit helemaal niet. Moet je alleen wel bij een handelaar iets kopen die zich aan de wet houd :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:24

MarjanB schreef:
Je kan beter bij een goede handelaar een paard kopen, dan heb je tenminste nog iets van rechten na de koop. Bij een particulier heb je dit helemaal niet. Moet je alleen wel bij een handelaar iets kopen die zich aan de wet houd :)

Dat ben ik wel met je eens. Gewoon bij een goede handelsstal; dan betaal je vaak wel wat meer, maar dan krijg je ze vaak al gekeurd aangeboden. Dan kun je alsnog laten overkeuren (door je eigen veearts). Dat zou ik altijd doen, maar je loopt dan minder kans voor niets te keuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:32

Overigens kan het jaren duren eer een paard kreupel wordt op een gebrek. Dan denk je een goed paard gekocht te hebben, maar blijkt ie met 8 of 9 HKO te krijgen of spat oid. Fijn als je je paard dan net in het Z hebt.
Dat soort risico's kun je met een keuring uitsluiten. Je wil niet weten hoeveel paarden met dit soort risico's bij de "snelle" handel staan.
Om maar niet te spreken over de ingeruilde paarden van particulieren die daar ook niet voor niets staan.
De kans dat je een paard keurt en wordt afgekeurd is vrij groot. Heb je 3 paarden gekeurd en ze worden afgekeurd ben je al gauw 1500 euro kwijt. En dan heb je nog niks.
Daarom wil ik ze graag vooraf gekeurd en al aangeboden krijgen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:42

Dat is bij dit soort handelsstallen dus ook een risico, ik zou ook hun va niet op zijn blauwe ogen geloven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:42

Babootje schreef:
Overigens kan het jaren duren eer een paard kreupel wordt op een gebrek. Dan denk je een goed paard gekocht te hebben, maar blijkt ie met 8 of 9 HKO te krijgen of spat oid. Fijn als je je paard dan net in het Z hebt.
Dat soort risico's kun je met een keuring uitsluiten. Je wil niet weten hoeveel paarden met dit soort risico's bij de "snelle" handel staan.
Om maar niet te spreken over de ingeruilde paarden van particulieren die daar ook niet voor niets staan.
De kans dat je een paard keurt en wordt afgekeurd is vrij groot. Heb je 3 paarden gekeurd en ze worden afgekeurd ben je al gauw 1500 euro kwijt. En dan heb je nog niks.
Daarom wil ik ze graag vooraf gekeurd en al aangeboden krijgen.

Uitsluiten kan je weinig. Risico's beperken: dat wel.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:18

Hallo,

heeft iemand hier ervaring met het inruilen van je paard bij Jansen van den Hout, kon het niet zo gauw vinden in dit topic, wij zitten er aan te denken om ons paard in te ruilen,

groetjes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:23

JuliaKamm schreef:
Hallo,

heeft iemand hier ervaring met het inruilen van je paard bij Jansen van den Hout, kon het niet zo gauw vinden in dit topic, wij zitten er aan te denken om ons paard in te ruilen,

groetjes

Denk dat je, als je iets meer de moeite neemt dit topic door te lezen, meer dan genoeg ervaringen vindt... ;)