Waar koop je een gezinspaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Waar koop je een gezinspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Hoe zit het eigenlijk met consumentenrecht op het moment dat je een paard koopt dat door een particulier via een handelaar verkocht wordt? Heb je dan als koper de consumentenbescherming alsof je het dier van een handelaar hebt gekocht, of heb je die niet omdat de verkopende partij in feite een particulier is?

Een jaar of 25 geleden kocht een vriend van mij een paard dat van een particulier was en in training voor de verkoop bij een handelaar/professional was neergezet. Paard kreeg van de keurend DA een positief aankoopadvies voor de sport, dus paard vanaf DA meegenomen en betaald. Maar toen de verzekering de foto's een paar dagen daarna beoordeelde zagen ze beginnende overhoef, waardoor hij door hun werd afgewezen. Vriend ging terug naar de handelaar om aan te geven dat hij het paard terug wou brengen, want toch niet goed, maar de handelaar gaf aan, ja de verkoper neemt hem niet terug. Is nooit een zaak of iets dergelijks van gemaakt, maar anderhalf jaar liep dat dure niet verzekerde paard op 3 benen en moest dus ingeslapen worden ivm die overhoef. Dit is de reden waarom ik daarna altijd als voorwaarde voor de koop heb gesteld, positief aankoop advies ÈN volledige acceptatie door de verzekering alvorens de deal rond is.

Maar ik vroeg mij af hoe dat tegenwoordig zit. Volgens mij is er in die dik 25 jaar wel het eea veranderd aan consumentenrecht, dus hoe sta je nu in een dergelijke situatie als koper in je recht als de verkoper een particulier is maar de verkoop uitbesteed heeft aan een handelaar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Dat ligt er aan wie de contractspartij is, wie er dus op de koopovereenkomst staat. Een slimme bemiddelaar doet dat niet op zijn eigen naam.

Nu denk ik dat dit sowieso wel een lastige case zou zijn geweest, want positief aankoopadvies voor de sport ondanks die overhoef? Dat is natuurlijk ook discutabel.