Leuk paard gezien, ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:00

Klopt inderdaad. Zelfs bij wilde paarden ligt het percentage vrij hoog.
Grootste oorzak van maagzweren is stress. En dat hebben paarden nogal veel.
Ene paard is uiteraard wel stress gevoelig dan het andere.
Maar goed, vervoeren, andere locatie, rijden, maar ook onrust in de kudde, slecht weer etc etc zijn alle vormen van stress momenten.
Overigens weet je het uiteraard pas zeker zodra ze gescoped zijn en daarvoor 24h gevast hebben.
(Ook weer 3 a 4 stressmomenten die maagzweren kunnen triggeren :+ )

Zijn heel wat studies over te vinden ook waarbij grote groepen paarden gescoped zijn. Dit uit verschillende disciplines, verschillende leeftijden en rassen.
Bij renpaarden ligt het percentage overigens inderdaad hoog. Dit ondanks het feit dat ik ze op veel renstallen (afhankelijk van land, trainer, discipline) veel vaker buiten zie komen en in groepen etc als op veel sportstallen. Ook is er een verandering gaande in gewoon hooi geven voor de koers etc. Enfin het zijn doorgaans natuurlijk wel stress gevoelige dieren en het is een feit dat percentage hoog ligt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:10

Babootje schreef:
kyrkelover schreef:
Vergis je niet dat alle rijpaarden/wedstrijdpunten ook rond de uit mijn hoofd 85% maagproblemen heeft.

Ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan.

Want dan gaat het op de stal waar ik nu sta al mis met het gemiddelde. Ik denk 85% wedstrijdpaard, 0 maagzweren, waar ik van gehoord heb.
Nu moet ik wel zeggen dat er heel goed wordt gevoerd (4 x daags ruim hooi van goede kwaliteit, waarvan de ochtendvoerbeurt altijd voor de krachtvoerbeurt) . Volgens mij is het voerbeleid wel de grootste oorzaak van het onstaan van maagzweren.

Ik denk minder voerbeleid en meer stress gerelateerd.
Stress krijgen ze ook bij een slecht voerbeleid.
Stress krijgen ze ook bij een goed voerbeleid maar veel prestatiedruk.

Dedikley

Re: Leuk paard gezien, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:36

Is topicstarter er nog?

Ik ken een aantal mensen met volbloeden/dravers die enorm veel plezier aan hun recreatiepaard beleven of beleefd hebben. Maar ook daar kan afstamming een dingetje zijn of worden, gedragsmatig naar mens en andere paarden.

Ik snap op zich de keuze voor een volbloed, als een in aanschaf voordelig recreatiepaardje zoekt, dat nog in de leeftijd en op het trainingsniveau is, dat je je eigen stempel er op kunt drukken.

Iemand meenemen bij het kijken, altijd doen.
Keuring, en degelijk koopcontract eveneens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:36

Diddykong schreef:
Mijne kon eigenlijk alles wel. Maar goed, ik had wel een uitzonderlijk braaf dier. Rechtstreeks van een trainer in Duindigt gekocht, dus ik kon wel vertrouwen op een eerlijk verhaal. Mijne werd ook op buitenrit in het bos gereden en ik mocht met proefrijden ook een stuk buiten rijden. Stap, draf, galop zat er gewoon op. Ik houd me ook voor dat het zelfs in een race niet hop gaan met die banaan is :D. Ook daar zijn ze stuurbaar en kun je ze (wat) inhouden. Alleen ja, hun galop gaat wel echt hard ja, al een heel stuk voor hun max. Mijn volbloed is nooit oncontroleerbaar geweest, niet buiten en niet in de bak. En was super verkeersmak. Wat ze moeilijk vinden in de dressuur is vaak balans houden, bochten rond doorkomen, voltes netjes rond blijven. Verruimen, nu ja hun lichaam in balans gebruiken en in evenwicht blijven. En als je zelf niet zo handig bent (zoals ik :') ), dan zie je ook elke fout wel terug. Waar ik ooit 1x op een 'gewone' warmbloed reed en dacht gewoon van achter naar voor rijden en hop paard in balans, gaf na en ik kon zo rijden. Daar liep ik met mn volbloed dus elke x wel te prutsen want het klopte nooit helemaal. Maar ja wel een paard waar als ik mn evenwicht verlies, ze stil staat zodat ik niet val. Waar mn dochter met 4 al los op kon rijden, want ze doet zo ontzettend voorzichtig. En die zich voor 1000% inzet om het voor mij te doen. Het zijn wel paarden voor wat kalme ruiters, die niet snel stressen, angstig of nerveus zijn. Want dan nemen ze dat over en ik denk dat je dan een beroerde combi hebt.
Ik zou me minder zorgen over de maag maken, meer over de hoeven. Maar weinig kunnen pijnloos lopen zonder (voor)ijzers. Zowel de wand als de zool zijn vaak dun en niet van heel beste kwaliteit. Dat maakt ze in de winter ook minder geschikt voor 24/7 buiten. Zeker als het natter wordt, verliezen te gewoon snel een ijzer. Hoefschoenen lukt dan vaak weer niet omdat ze vrij kleine ronde hoeven hebben, en een gevoelige huid wat snel kapot schuurt. Nu ja voors en tegens :D.

Dank voor je uitgebreide antwoord :j

Ik heb zelf in het verleden wel volbloeden en kruisingen gereden.
Maar het waren geen ex racers.
Het karakter vond ik toen wel fijn.
Atijd eerlijk.

Maar dat waren paarden die hier zadelmak gemaakt waren, door een ander of mijzelf.
En dus de normale dressuur/spring opleiding hadden gehad.
En zeker lekker hard een bospad over konden knetteren, maar nooit geleerd hadden echt vol vol te gaan zeg maar :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:49

Moderatoropmerking:
Omdat het bespreken van advertenties (met link) niet is toegestaan sluit ik dit topic. De link naar de advertentie heb ik bij deze verwijderd.