Afscheid cremeren rendac

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:20

Wij hebben vorig jaar onze ruin individueel laten cremeren bij Chevaline.

Erg netjes gedaan. Afhalen was heel prettig. Je krijgt een bericht als het proces begint en eindigt. Krijgt ook een mooi pakketje (buiten je twee grote emmers as) mee. Twee hoefafdrukken, waarvan 1 in een lijst. Een plukje haar in een doorzichtig kistje. Een fotoboekje. Een officieel rapportje. En nog een kaarsje.

Je krijgt een kaars met foto die je kan aansteken als het proces begint.

Ik heb een ring laten maken bij juwelier Wijffels met as van mijn paard in.

Slmt9

Re: Afscheid cremeren rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:24

Ik vind dat afscheidspakket van Chevaline echt zoiets moois. Doen de anderen dit ook? Qua kosten viel het me ook erg me, terwijl wij in Drenthe wonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:38

Zeker weten Rendac. Ik zou mezelf en mijn naasten daar ook wel door willen laten vernietigen als de tijd komt. Na de dood blijft er voor mij slechts een lichaam over. Natuurlijk een lichaam van een dier dat je lief hebt gehad, maar het leven en het gevoel is er uit.

Ik vond de individuele service van Rendac wel heel fijn, want ik heb zelf geen middelen om een dood paard te verslepen. Hierdoor kon ik mijn paard laten inslapen midden in de wei en is hij daar op een afgesproken tijd heel netjes weggehaald. Ik weet dat hij eenmaal daar ook gewoon op de grote hoop kwam maar dat kan ik wel van me afzetten. Waarschijnlijk ook omdat ik het niet hoef te zien. Mijn andere paard was op straat gestorven dus is wel gewoon door de reguliere dienst opgehaald. Ook dat geen heel netjes, fijne chauffeur. Liet mij nog afscheid nemen en stuurde me toen naar binnen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 07:27

Helaas werd Parel 17 juli weer ziek. In maart/april had ze 3 keer in een 1½week tijd kolieken met maagoverlading. Deze laatste keer weer een vreselijk beeld.
Besloten haar te laten gaan. Heel rustig en netjes is ze ingeslapen. De Bréborgh gebeld en die kwam de dag erna,op mijn verzoek.
Samen met meneer Parel op het zeil gerold in de rijdende brancard. Waarna we haar naar het wagentje reden en de kar in de wagen werd gelierd.
Heel fijn om te helpen. Aardige mensen. En een goede afsluiting.
Ik mocht in 2keer betalen.
In deze tijd hebben ze goed op haar gepast. Gisteren hebben we haar opgehaald.
Netjes in een doos met een briefje met haar naam en boodschap. En een witte roos.
Ook hebben we gisteren de foto's ontvangen van de komst en van Parel bij de oven voor de crematie.
Dit was een aanvink optie en vonden we toch wel prettig op de één of andere manier.

Vandaag een rotdag. Kelly ligt niet meer. Maandag hebben we een reading&healing gehad. Ontzettend intens maar ook helpend voor ons. Ze is een oerpaard, sterk karakter een surviver.
Niet rustig inslapen was mijn angst. Ik ben er nu van overtuigd dat ze rustig zal gaan, acceptatie, rust,ontspanning, slapen.
De Bréborgh heb ik gebeld voor vrijdagmiddag. Ik ga ervan uit dat het vandaag en morgen nare dagen zijn met een mooi rustig afscheid en prettige mensen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:40

Een fijne ervaring in een niet zo’n fijne situatie kan zoveel betekenen! :+:

Sterkte!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:41

En dan morgen afscheid van nummer 2. Wat heftig binnen zo'n korte tijd. Heel veel sterkte gewenst morgen.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:44

Heel veel sterkte

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:10

Cinnepin schreef:
Ik zie het cremeren niet als meerwaarde. In principe gebeurt er hetzelfde alleen dan andersom. De resten uit de oven worden ook door een vermaler gehaald hoor. Bij de rendac gebeurt dat eerst en dan verbranding en bij crematie andersom. Ik vind zelf cremeren ook niks, dier ( of mensen ) wordt ook gewoon in de fik gestoken en fikt lekker weg...ook niet zo heel fijn toch?
Konden we maar voor begraven kiezen...

Ik zou begraven ook "mooier" vinden, omdat je dan een plek hebt waar je nog heen kunt gaan.Het schijnt dat dat in Engeland wel mogelijk is (heb ik gehoord). Nederland is denk ik te klein daarvoor, voor mensen al druk op de begraafplaatsen en paarden zijn veel groter. Mijn overleden paarden geef ik met de reguliere Rendac mee, ik persoonlijk heb daar geen moeite mee omdat het een leeg omhulsel betreft waar de ziel uit is. Maar dat voelt voor iedereen anders aan natuurlijk.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 11:32

Een strooi gebied is natuurlijk ook een optie. Ik weet alleen niet of het voor dieren net zo "beschermd " is als voor mensen. Tenminste voor mensen is het toch net als een begraafplaats?
Daar kan niet opeens alles geruimd worden voor woningbouw ofzo.

Rendac, tja het feit dat anderen verdienen over mijn dierbare viervoeter vriendjes ,gaat er bij mij niet in.

Vandaag word kelly opgehaald door de Bréborgh. Parel is al thuis. Fijne afsluiting.
Zij zijn voor ons misschien nog wel waardevoller als een mens. Op onze dierbare naasten na.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 11:49

Horsie84 schreef:
Een strooi gebied is natuurlijk ook een optie. Ik weet alleen niet of het voor dieren net zo "beschermd " is als voor mensen. Tenminste voor mensen is het toch net als een begraafplaats?
Daar kan niet opeens alles geruimd worden voor woningbouw ofzo.

Rendac, tja het feit dat anderen verdienen over mijn dierbare viervoeter vriendjes ,gaat er bij mij niet in.

Vandaag word kelly opgehaald door de Bréborgh. Parel is al thuis. Fijne afsluiting.
Zij zijn voor ons misschien nog wel waardevoller als een mens. Op onze dierbare naasten na.

Ik denk niet dat de Rendac zo veel verdient aan onze overleden dieren. An sich zijn uitvaarten wel een verdienmodel. Zeker bij mensen is het toch een hele business waar je niet aan kunt ontkomen. Graven van mensen worden wel geruimd als je (na een aantal jaren) niet meer gaat betalen. Gecondoleerd in elk geval met het verlies van je dieren! :knuffel:

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 16:55

Wat denk je van de verwerking van diervoeding? Bio-industrie?
Daar word wel geld mee verdient. Als ik het mis heb. En iemand die daar werkt kan er meer over vertellen, graag. En dan zal ik mijn informatie bijstellen.

https://www.google.com/search?q=waar+ge ... e&ie=UTF-8

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:38

Misschien kun je je overleden dier laten opzetten? Het laatste paard van Napoleon is opgezet, dat heb ik weleens op een foto gezien. Na alle eeuwen niet echt mooier op geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:39

Horsie84 schreef:
Daar word wel geld mee verdient. Als ik het mis heb. En iemand die daar werkt kan er meer over vertellen, graag. En dan zal ik mijn informatie bijstellen.

Maar de (een gedeelte van die) opbrengst gaat weer af van de factuur..
Er staat een kopje: Verwerkingskosten en verkoopopbrengsten Dat zijn de kosten - de baten.

Er gaat niks voor diervoeding weg, alleen voor verbranding voor energie en er worden biobrandstoffen van gemaakt.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:42

Brainless schreef:
Horsie84 schreef:

Maar de (een gedeelte van die) opbrengst gaat weer af van de factuur..
Er staat een kopje: Verwerkingskosten en verkoopopbrengsten Dat zijn de kosten - de baten.

Er gaat niks voor diervoeding weg, alleen voor verbranding voor energie en er worden biobrandstoffen van gemaakt.

[ Afbeelding ]

Ze zullen er alsnog minder aan verdienen dan een dierencrematorium, denk ik zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:47

Rendac is door de overheid verplicht/aangewezen om kadavers te verwerken. Vanuit het oogpunt van volksgezondheid. Daar is weinig commercieels aan. Een stuk minder iig dan een crematorium.

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:52

Uitkijken bij rendac dat je paard niet terecht komt bij dode koeien, varkens kippen. Tenzij je dat geen probleem vind..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 23:17

brittevdijk schreef:
Uitkijken bij rendac dat je paard niet terecht komt bij dode koeien, varkens kippen. Tenzij je dat geen probleem vind..

Je weet zeker dat hij bij andere dieren terecht komt, als je niet individueel laat ophalen en cremeren.
En nee, voor mij geen probleem.
A) vanuit mijn gevoel is het nog slechts een omhulsel.
B) Uni en Jam waren gek op koeien, varkens etc, dus denk dat ze dat gezelliger hadden gevonden dan alleen en in een potje :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 23:25

Hier leven de paardjes samen met minischapen en minivarkens dus ik denk niet dat het voor hen een probleem is dat ze dan na hun dood ook bij varkens, schapen, kippen, koeien etc terecht zouden komen :=

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 07:26

Brainless, dat is een mooi overzichtje. Ben ik toch benieuwd hoe bij de berekening de plussen en minnen zijn. Ook rendac moet ergens geld aan verdienen.

_San87_ : feiten is weten. Nu is het giswerk.

Ik ben blij met het paardencrematorium. Mijn pony's krijgen een eervol afscheid en komen weer thuis.
Voor mij belangrijk.

Anjali: opzetten. Ja, dat is ook een manier. Zou ik niet voor kiezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:35

Horsie84 schreef:
Brainless, dat is een mooi overzichtje. Ben ik toch benieuwd hoe bij de berekening de plussen en minnen zijn. Ook rendac moet ergens geld aan verdienen.

_San87_ : feiten is weten. Nu is het giswerk.

Ik ben blij met het paardencrematorium. Mijn pony's krijgen een eervol afscheid en komen weer thuis.
Voor mij belangrijk.

Anjali: opzetten. Ja, dat is ook een manier. Zou ik niet voor kiezen.

Ook het crematorium moet geld verdienen. Hoe je het wendt of keert, beide bedrijven verdienen aan de dood van jouw paard, de Rendac uit volksgezondheidsoogpunt, het crematorium als verdienmodel.

Aan jou de keuze bij welke jij je goed voelt, he. Dat terzijde. Maar vervolgens gaat het er bij jou niet in dat de Rendac verdient aan jouw paard, terwijl je bij het crematorium een factor 12 méér betaalt, voor hetzelfde resultaat. (Waarbij het kadaver bij de Rendac nog een maatschappijk nut dient.)

Over verdienen aan andermans dieren gesproken...

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 07:44

San97, jou eerste zin klopt als een bus.
De laatste had niet gehoeven.

Het is punt is dat ik een waardig afscheid wil en mijn dier mee naar huis.
Ik heb geen probleem met een crematorium voor dieren. Het gaat om een net afscheid en daar moet voor betaald. Je betaald voor een dienst zodat je je geliefde dier weer mee kunt nemen.
Zoals je ook betaald voor je plekje op de begraafplaats of crematie.

Wat mijn probleem is, is dat mijn dier bij rendac gebruikt word voor andere doeleinden.
Daar laat ik mijn dier niet voor gebruiken.
Heel fijn dar zij voor een heel net afscheid bij ophalen kunnen zorgen. Fijn dat die optie er is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:13

Horsie84 schreef:
San97, jou eerste zin klopt als een bus.
De laatste had niet gehoeven.

Het is punt is dat ik een waardig afscheid wil en mijn dier mee naar huis.
Ik heb geen probleem met een crematorium voor dieren. Het gaat om een net afscheid en daar moet voor betaald. Je betaald voor een dienst zodat je je geliefde dier weer mee kunt nemen.
Zoals je ook betaald voor je plekje op de begraafplaats of crematie.

Wat mijn probleem is, is dat mijn dier bij rendac gebruikt word voor andere doeleinden.
Daar laat ik mijn dier niet voor gebruiken.
Heel fijn dar zij voor een heel net afscheid bij ophalen kunnen zorgen. Fijn dat die optie er is.

Kijk, de nieuwe uitleg snap ik volledig. Jij had het in de eerste instantie over geld verdienen aan jouw dier, daar reageer ik op (en anderen ook).

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:29

Goedemorgen. Helaas sta ik voor de (onmogelijke) opgave om een van mijn paarden te moeten laten inslapen binnen afzienbare tijd (weken) en lees ik met interesse mee over de mogelijkheden en ervaringen van jullie, dit helpt. Eigenlijk heb ik altijd gezegd; ik laat Rendac komen als het zover is, maar merk nu gaandeweg (paard is langere tijd ziek incl. spoedopname en IC box in de kliniek) dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen. En ik heb niks tegen op Rendac en de mensen die daarvoor kiezen. Zelf merk ik dat het mijn keuze niet (meer) kan zijn. Dat een crematorium verdient aan het cremeren van mijn paard neem ik voor lief, het is me het waard.

Wel zit ik met een prangende vraag; hoe nodig is het om mijn andere twee paarden afscheid te laten nemen van het paard wat ingeslapen gaat worden? De twee behandelend artsen verschillen daarover van mening. Is dit belangrijk voor de twee die over gaan blijven? Het gaat dus hier thuis gebeuren. Hoe snel moet een paard opgehaald worden door crematorium, na inslapen?

Heel veel sterkte voor de mensen die in hetzelfde schuitje zitten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:39

Ik zou zeker je andere paarden afscheid laten nemen als je die mogelijkheid hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:44

Ik heb nooit ook maar iets gemerkt aan de overblijvende paarden, en ze zijn op 1 na allemaal elders ingeslapen (omdat er bij mij aan de weg gewoon geen plek is om een dood paard neer te leggen)
Er is er 1 hier ter plekke spontaan overleden, die heeft een uurtje gelegen voordat de loonwerker hem aan de weg heeft gelegd (en toen merkte ik dus pas hoe onmogelijk dat eigenlijk is), en geen van de paarden die erbij liepen heeft er ook maar aan gesnuffeld.
Ik heb het idee dat er veel geantropomorficeerd wordt. Heb twee keer een veulen moeten laten inslapen aan een gebroken been, zelfs daar namen de merries geen afscheid van. Die waren eigenlijk ook meteen kalm. "Oh, dood, oh, OK."

Heb recent ook een paar honden laten inslapen, die zijn wel mee naar huis gekomen, maar de rest van de huisdieren keek daar ook niet naar. Ook de dagen erna niet.
Kan mijn eigen nuchtere houding zijn waardoor ook mijn dieren niet reageren.
Of zodat ik niet iets zie wat er niet is, of waardoor ik niets zie dat er wél is.

Anyway, crematorium komt normaal wel dezelfde dag ophalen, maar als jij 's morgens de euthanasie laat uitvoeren en ze komen 's middags, is er voldoende tijd voor dat eventuele afscheid.