Ik heb hier 3 maanden geleden een 20 jarige Anglo Arabier als weidemaatje overgenomen.
Zijn geschiedenis voor zo ver ik kon achterhalen:
Hij en zijn 1 jaar oudere broer zijn alleen op gegroeid met moeders. Die is overleden toen die van mij net 6 maanden was.
Dus met zijn tweeën overgebleven en mochten " alleen maar paard zijn"
Met 3,5 samen met broer verkocht : daar extreem dominant en meer issues.
Terug naar eerste eigenaar onder vermelding van kissing spines en hoefkatrol.
Ok, dat is alleen maar van horen zeggen, dus ik heb geen idee.
Hij kwam bij een forse Tinkerhengst en nog een paard... en van beiden was die de absolute baas.
Paard overleed en Tinker is 2 jaar geleden verkocht.
Hij bleef over totdat ik dus een weidemaatje zocht.
Kon hem zo mee nemen ( eignaar is een kennis van mij)
Hij is een superlief paard - zolang je hem met rust laat...
Hij was jarenlang niet bekapt en ik weet nu ook waarom : hij slaat je -gericht- het licht uit de ogen.
Eerste keer dat ik hem hooi wilde geveb toen hij nog brok aan t eten was, viel hij mij aan.
Kon net nog wegduiken.
Hierna ben ik direct weer in-met zweep . Bij de volgende aanval heb ik hem gemept zoals ik nog nooit in mijn 45 jaar in de paarden, een paard geslaan heb.
Halster mee lopen ? Heeft mij de eerste keer mee gesleurt. Hierna mijn oude Seretta uit de kast gehaald. Die had ik gelukkig 1x nodig en hierna was dat ook geregeld.
Even een knoop uit de manen halen ? Zo snel kun je niet kijken dat jij zijn tanden voelt als het hem niet zint.
En op de andere kant laat die zich soms letterlijk doodknuffelen en is lief en geniet.
Om vervolgens op de wei zijn gekke minuten te krijgen, aan je langs rennen en vlak bij je naar je toe te bokken.
Medisch is die 100% ( en geen ks) maar bij hem is de oorzaak dus geen opvoeding van oudere paarden en compleet ontbreken van opvoeding door de mens.
Nu is het voor mij verder geen probleem want dat voor wat hij kwam doet ie: " weidemaatje"

En verder hoeft ie niets - behalve zich dus gedragen.
M
En de respect en normale omgang gaat die nog leren maar ik weet nu al dat dit een niet gemakkelijke weg is.
Maar een paard waar basis qua paardengedrag en gedrag tegenover de mens ontbreekt gaat normaliter de handel in of naar de slager.
Dus wees wijs
Nb: in die 45 jaar heb ik nog nooit geweld tegen een paard willen of moeten gebruiken.
En meppen al helemaal niet - maar hier gaat het om n paar honderd kg die je niet met een simpele stemverhefging of n tikje
van je wegkrijgt...