Heeft er al iemand ervaringen met rijbroeken gekocht bij Temu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:52

Als je zo graag ethische aankopen wilt doen dat je het liefste een lijst zou hebben met waar je dat kunt doen.. zou een logische stap dan niet zijn om de bedrijven te mijden waarvan je weet dat de kans heel groot is dat het niet ethisch geproduceerd is? Dat lijkt mij een logische conclusie.

Tenzij je vooral zoekt naar redenen om wel bij temu te kunnen kopen (andere producenten zijn ook niet altijd ethisch bezig, wellicht zijn sommige producten op Remi wel ethisch etc).

Als je graag zoveel je kunt onethisch geproduceerde producten wilt vermijden is er maar 1 conclusie.

Kan ook zijn dat je dat niet ambieert. Is ieder zijn eigen keuze, maar doe dan niet alsof?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:02

Rizette schreef:
verootjoo schreef:
Het staat gewoon open en bloot op internet hoor. Of moet ik er voor jou een studie van maken, terwijl je de uitkomst weinig interesseert.
Als je geïnteresseerd bent kun je zo uitzoeken wat bedrijven doen aan sustainability :)

Overigens is productie in China niet per definitie slecht.

Het is maar een vraag, lijkt me geen probleem toch als jij dat weet en ik het nog moet gaan zoeken?. Ik kan het niet zomaar vinden waar ze precies produceren. Dus leek me een redelijke vraag als je dat allemaal al onderzocht hebt. Raar dat jij er vanuit gaat dat het me niet interesseert, waarom zou ik het dan vragen?

Het maakt mij niet uit waar ze produceren. Het gaat mij erom of ze verantwoord produceren. Dat kan op zich op de hele wereld. Lokaal produceren is nog fijner maar kan niet altijd.
Dus nee, ik weet niet per merk waar ze produceren, als je dat wilt weten kan je zelf op onderzoek uit.

Earth

Re: Heeft er al iemand ervaringen met rijbroeken gekocht bij Temu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:43

Gewoon weg blijven bij dit soort sites, dat is moeilijk ik weer het want GOEDKOOP. Maar gewoon, denk een beetje aan je medemens.
Voor €40 euro kun je bij de Decathlon een hele fijn broek kopen, zeker als je niet van dat hele plakkerige houdt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:47

@Rizette: Boter op m’n hoofd nog wel. Maar jij bent dat merk dus daarom gaan googlen? Best sneu als je op die manier denkt iets te moeten ‘winnen’.

Maar goed, als je het graag wilt weten: ze moeten zeker nog verbeten maar er zijn ook wat goede punten op werknemersgebied: https://directory.goodonyou.eco/brand/marie-jo

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:59

Jammer dat dit topic in een off topic discussie verandert. Again. Op bokt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 09:28

Tiggs schreef:
@Rizette: Boter op m’n hoofd nog wel. Maar jij bent dat merk dus daarom gaan googlen? Best sneu als je op die manier denkt iets te moeten ‘winnen’.

Maar goed, als je het graag wilt weten: ze moeten zeker nog verbeten maar er zijn ook wat goede punten op werknemersgebied: https://directory.goodonyou.eco/brand/marie-jo

Ik wil helemaal niets winnen, wat valt er hier te winnen? Als winst is er achter komen dat het ene bedrijf hetzelfde doet als een ander alleen in staat is om het mooier te verpakken? Ik had dus al info gelezen over dat merk en zelf weten ze het idd mooi te brengen. Als ik de foto zie van die naaizalen dan kan ik niet zien of het een Chinese is of een Tunese maar blijkbaar zijn ze er trots op omdat ze wat aan de omstandigheden hebben gedaan................ Geen duidelijkk maar een vaag verhaal waaruit je moet geloven dat het allemaal helemaal goed zit daar. Het is niet voor niets dat die productie in de landen zit waar men nog voor een loon moet werken wat te veel is om dood te gaan en te weinig om van te leven. Europa heeft een afpraak gemaakt met Tunesie dat ze vluchtelingen tegen houden. Feit is nu dat de Tunesiers door de slechte economische omstandigheden zelf mee komen als vluchtelingen en dat er niets tegen gehouden wordt. IK krijg de indruk dat waar ik ook koop dat diegene aan de naaimachine sowieso niet best af is. En als ik niet meer koop hoe gaat het dan? Hebben ze onze overconsumptie nodig. Ik bedoel ik heb een rijbroek daar zou ik het best mee kunnen doen. Maar als we consumindern met zijn allen hebben ze helemaal geen werk meer............. Ik vind het geen probleem wat even zo makkelijk te duiden is als Temu is slecht en Marie Jo is goed. Of Temu is slecht en Ariat en Kingsland zijn goed. Het is niet voor niets dat alle productie uit de Westerse landen verdwenen is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:15

Maar de situatie is niet zwart-wit, hè? Het is niet omdat het in Tunesië niet zo is zoals we het hier zouden produceren dat dat daarmee Marie-Jo net zo “slecht” is als de plekken waar bijv. Temu hun kleding laat produceren.

Er zit echt nog héél veel tussen kleding produceren in een atelier zonder airco maar met toilet en regelmatige pauzes, en kleding produceren met zwaar giftige stoffen in een kleine ruimte zonder pauzes of kleding produceren onder dwangarbeid en daarna teruggaan naar een cel waarin je niet rechtop kan zitten (Oeigoeren).

Zeggen “ja maar waar ik het ook koop, het is nooit goed” vind ik dan ook een bar slecht argument.

Daarnaast zeg je: het blijft vaag, het is niet duidelijk of het daar beter is. Misschien heb je gelijk! MAAR: het is echt tot in den treuren bewezen dat de kleding bij Temu ZEKER onder slechte omstandigheden en met gevaarlijke stoffen worden gemaakt. Daar is gewoon geen twijfel over mogelijk. :n

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 12:08

Urbiezira schreef:
Maar de situatie is niet zwart-wit, hè? Het is niet omdat het in Tunesië niet zo is zoals we het hier zouden produceren dat dat daarmee Marie-Jo net zo “slecht” is als de plekken waar bijv. Temu hun kleding laat produceren.

Er zit echt nog héél veel tussen kleding produceren in een atelier zonder airco maar met toilet en regelmatige pauzes, en kleding produceren met zwaar giftige stoffen in een kleine ruimte zonder pauzes of kleding produceren onder dwangarbeid en daarna teruggaan naar een cel waarin je niet rechtop kan zitten (Oeigoeren).

Zeggen “ja maar waar ik het ook koop, het is nooit goed” vind ik dan ook een bar slecht argument.

Daarnaast zeg je: het blijft vaag, het is niet duidelijk of het daar beter is. Misschien heb je gelijk! MAAR: het is echt tot in den treuren bewezen dat de kleding bij Temu ZEKER onder slechte omstandigheden en met gevaarlijke stoffen worden gemaakt. Daar is gewoon geen twijfel over mogelijk. :n

Slechte omstandigheden idd, dat heb ik ook gelezen uit stukken van de onderzoeksjournalisten, gevaarlijke stoffen heb ik nog niet gevonden. De katoen waarmee gewerkt wordt bij Temu is ook bij Zara gevonden zag ik en bij nog een paar grote kledingmerken. Maar gaat het hier nu om de slechte betaling of over het risico wat je als persoon loopt door de kleding te dragen. Want als die kleding zoveel risico´s gaf was het toch heel simpel voor de grote ruitersportketens? Breng een paar van die rijbroeken voor onderzoek weg en maak het onderzoek openbaar toch? Of zou het toch meevallen en is het een hetze voor de portemonnee? Maar kunnen de slechte stoffen niet in de broeken gevonden worden? Of laat men zelf ook in dezelfde regio of zelfde stof of producten produceren? Of op een andere manier laten zien dat je afstand neemt van deze producten door kenbaar te maken waar jouw eigen productie ligt en hoe die er uit ziet? Waarom is dat allemaal zo moeilijk te vinden. Als het al te vinden is ga ik er ook nog eens vanuit dat wat er niet staat en benoemd is misschien wel het belangrijkste is om na te gaan.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:41

Genoeg broeken op Vinted te vinden :)*

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:46

Chinese troep is het. Ver bij weg blijven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:50

Rizette schreef:
Slechte omstandigheden idd, dat heb ik ook gelezen uit stukken van de onderzoeksjournalisten, gevaarlijke stoffen heb ik nog niet gevonden. De katoen waarmee gewerkt wordt bij Temu is ook bij Zara gevonden zag ik en bij nog een paar grote kledingmerken. Maar gaat het hier nu om de slechte betaling of over het risico wat je als persoon loopt door de kleding te dragen. Want als die kleding zoveel risico´s gaf was het toch heel simpel voor de grote ruitersportketens? Breng een paar van die rijbroeken voor onderzoek weg en maak het onderzoek openbaar toch? Of zou het toch meevallen en is het een hetze voor de portemonnee? Maar kunnen de slechte stoffen niet in de broeken gevonden worden? Of laat men zelf ook in dezelfde regio of zelfde stof of producten produceren? Of op een andere manier laten zien dat je afstand neemt van deze producten door kenbaar te maken waar jouw eigen productie ligt en hoe die er uit ziet? Waarom is dat allemaal zo moeilijk te vinden. Als het al te vinden is ga ik er ook nog eens vanuit dat wat er niet staat en benoemd is misschien wel het belangrijkste is om na te gaan.

Zara staat dan ook heel slecht bekend als het gaat om duurzaamheid en eerlijke productie
https://www.demorgen.be/nieuws/duurzaam ... oogle.com/

Dus ik ben niet verbaasd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:01

Zara bungelt idd onderaan met bv Primark, daar blijf ik ook ver van weg.

Overigens vind ik Zara niet bepaald een groot kledingmerk.
Dat is fast fashion pur sang.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:23

Rizette schreef:
Er wordt natuurlijk ook met `informatie´ rond gestrooid over de Chinese productie door Westerse bedrijven die hun winst niet kwijt willen en misschien zelf wel productie in China hebben. Met de prijs kunnen en willen ze niet concurreren,misschien lukt het met desinformatie?

Citaat:
Desinformatie betaald en in de wereld geholpen door de concurrent.

Citaat:
De beste leus voor de concurrent

Citaat:
omdat Temu een bedreiging is voor de portemonnee van heel veel mensen

Citaat:
zou het toch meevallen en is het een hetze voor de portemonnee?

Het valt me als stille meelezer in het topic op dat je het vaak hebt over 'de concurrent'. Ik ben heel benieuwd naar welke concurrenten je suggereert

Ik vraag me ook af hoe veel bedrijven nou echt verliezen door de komst van deze webshops

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:31

Ik denk dat bedrijven absoluut veel verliezen door dit soort Chinese webshops, er verdwijnen imo wel behoorlijk veel winkels en complete winkelketens. Europese winkels, Nederlandse winkels gaan failliet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:47

En recycling bedrijven voor kleding verliezen ook door fast-fashion (in het algemeen) en dus ook door Temu. Gevolg is dus dat er veel meer kleding wordt verbrand in Nederland, want niemand wil het meer hebben (https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/19/wie-zit-er-nog-te-wachten-op-tweedehands-textiel-uit-nederland-a4863129)
Voor de gene die het artikel niet kunnen lezen, de conclusie is:
Citaat:
Als het gaat over afvalbergen in het buitenland, denk ik vaak: we hebben echt boter op ons hoofd. Meer dan de helft van de honderden miljoenen kledingstukken die we hier in Nederland jaarlijks weggooien, gaat direct naar de verbrandingsoven. De grootste afvalberg van kleding, daar zitten we hier zelf op.”

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:04

Maar verspreiden andere bedrijven desinformatie over Chinese webshops omdat ze de concurrentie niet aankunnen zoals ts herhaaldelijk herhaalt?

Love bodin, wat interessant daar had ik nog nooit over nagedacht

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 14:12

verootjoo schreef:
Zara bungelt idd onderaan met bv Primark, daar blijf ik ook ver van weg.

Overigens vind ik Zara niet bepaald een groot kledingmerk.
Dat is fast fashion pur sang.

Groot qua omzet

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 14:21

Amber_anne schreef:
Rizette schreef:
Er wordt natuurlijk ook met `informatie´ rond gestrooid over de Chinese productie door Westerse bedrijven die hun winst niet kwijt willen en misschien zelf wel productie in China hebben. Met de prijs kunnen en willen ze niet concurreren,misschien lukt het met desinformatie?

Citaat:
Desinformatie betaald en in de wereld geholpen door de concurrent.

Citaat:
De beste leus voor de concurrent

Citaat:
omdat Temu een bedreiging is voor de portemonnee van heel veel mensen

Citaat:
zou het toch meevallen en is het een hetze voor de portemonnee?

Het valt me als stille meelezer in het topic op dat je het vaak hebt over 'de concurrent'. Ik ben heel benieuwd naar welke concurrenten je suggereert

Ik vraag me ook af hoe veel bedrijven nou echt verliezen door de komst van deze webshops

Geen namen. Maar vraag maar eens in een stenen winkel wat men van Temu vindt. De omzet van Temu verdwijnt natuurlijk niet als ze er mee stoppen. Dat geld/omzet gaat ergens anders heen en toen ze begonnen kwam het bij andere omzet vandaan lijkt mij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:46

Foaly schreef:
Dan nog even afgezien van de kinderarbeiddiscussie, twee andere dingen om over na te denken:

- Ja, andere merken laten ook alles in China maken. Nee, dat is niet hetzelfde: alles wat binnen de EU verkocht wordt, moet een CE markering hebben. Dat betekent dat het product veilig kan worden gebruikt. Als iets in China verkocht wordt, is die markering niet nodig (al zetten ze er soms wel een C en E op, gewoon omdat het kan :+ ). Hoewel iets dus hetzelfde product LIJKT, weet je niet zeker of dezelfde veiligheidstests zijn gedaan en of jouw mooie rijbroek met siliconen vlakken niet vol zit met giftige textielverf of weekmakers. Om maar wat te noemen.
Bron: https://www.westwoodsourcing.com/blog/c ... uwbaar-152

- Temu haalt enorm veel van jouw gegevens binnen. Maar dan ook écht veel, meer nog dan Tiktok (en dat wil wat zeggen). Dat begint al zodra je de app uberhaupt opent, dus nog voordat je ook maar iets hebt gekocht. En het gaat niet alleen om je eigen gegevens (waarvan je nog kunt zeggen dat het niet uitmaakt 'want ze weten toch alles al'), maar ook om gegevens van anderen. Die dus, for the record, géén toestemming hebben gegeven en nooit met de voorwaarden van Temu akkoord zijn gegaan.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54415 ... lfs-tiktok

En die bronnen zijn de eerste twee links die ik vind door te googlen op 'Temu CE markering' en 'Temu privacy'. Er is enorm veel informatie over te vinden, meer dan genoeg om er zeker van te zijn dat ik zelf nooit bij zo'n platform in de buurt ga komen. Als je goedkoop uit wilt zijn, ga dan naar de sale, naar marktplaats of Vinted of de kringloop, dat is stukken beter voor iedereen.

Ik kruip even onder de meeleessteen weg. Ik was wel getriggerd door het CE verhaal. Vandaag was ik bij de Action en zag ik bij de gekochte producten ook geen CE markering. Wat wil dat dan zeggen?

Ook op bijv bol.com of andere dagstunt-sites zie je vaak de foto’s die ook op Ali staan maar dan hier verkocht voor een hogere prijs, de levertijd is dan vaak ook langer waardoor je wel na kan gaan dat het van Ali oid komt.
Zo wordt het wel ingewikkeld om ook blind te kunnen vertrouwen op Nederlandse (web)shops.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:58

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:06

Tiggs schreef:

Kijk dat is nou jammer dat is mijn favoriete BH merk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:18

CrazyCat schreef:
Tiggs schreef:

Kijk dat is nou jammer dat is mijn favoriete BH merk.

Wellicht bij een ander merk hetzelfde verhaal.....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:19

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:30

Rizette schreef:
Wellicht bij een ander merk hetzelfde verhaal.....

Misschien inderdaad, maar als het weet is het toch anders op de een of andere manier.