Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: Welke kliniek/arts bij aanhoudende diarree/mestwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:04

Ik zou mij nu even niet blindstaren op een analyse.
Je kan altijd nog op het oog voeren.
Slowfeedertje gebruiken.
Ik denk dat jou paard echt al baat bij hebt als het hooi gewoon niet is gefermenteerd.
En even geen brok of andere dik makers.
Metazoa balancertje b.v.
En lekker bewegen met je paard.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:06

En als met al je goede zorgen dit ook geen vruchten afwerpt zou je als laatste strohalm nog Den hoek kunnen proberen.
Misschien ook een idee om in je achterhoofd te houden.
Succes!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:18

Wat fijn dat dat gelukt is en het je lukt om soms 2x per dag te gaan.
Hoe wel het het niet makkelijker maakt als de oorzaak voordroog is, hoop ik het ergens wel voor je. Dan weet je waar je aan toe bent.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 16:34

MaiNat schreef:
Het klinkt misschien gek, maar is zijn gebit nog op orde? Mijn shetlander had ook periodes van diarree en dat kwam ook door zand in combinatie met een slecht gebit. Ik ben toen op aanraden van de paardentandarts seniorix Priores gaan voeren van Subli en toen heeft ze geen diarree meer gehad!

zand is uitgesloten op de kliniek en gebit is prima in orde en gedaan:) maar dank voor het meedenken!

roosa schreef:
Ik zou mij nu even niet blindstaren op een analyse.
Je kan altijd nog op het oog voeren.
Slowfeedertje gebruiken.
Ik denk dat jou paard echt al baat bij hebt als het hooi gewoon niet is gefermenteerd.
En even geen brok of andere dik makers.
Metazoa balancertje b.v.
En lekker bewegen met je paard.

Dankjewel!! Daar heb je ook zeker wel een punt denk ik, eerst maar is beginnen met hooi... ik heb fijne slowfeeders met kleine mazen dus dat scheelt:) ik probeer hem wel aan het werk te houden maar ik merk dat hij gewoon snel wat meer hijgt tijdens het mennen, dat was ook een reden om hem te laten onderzoeken en was te linken aan de bloedarmoede. Den Hoek is inderdaad mijn volgende optie als dit echt niet gaat lukken.

Slmt9 schreef:
Wat fijn dat dat gelukt is en het je lukt om soms 2x per dag te gaan.
Hoe wel het het niet makkelijker maakt als de oorzaak voordroog is, hoop ik het ergens wel voor je. Dan weet je waar je aan toe bent.

Klopt, dan is er een nieuwe uitdaging, maar het zou ook een enorme opluchting zijn als de oplossing er is en de duidelijkheid er is! Het is nu nog zo onzeker allemaal, daar kan ik niet zo goed tegen. Als moet ik 3x per dag op stal zijn, dat doe ik, zo ben ik. Maar ik doe nu alles wat ik kan, het is alleen helaas niet genoeg/niet de oplossing. Ik vind het lastig dat ik weet dat gezondheid begint in je darmen en zolang die niet op orde zijn voelt het niet goed. Daarbij ben ik iemand die echt houdt van poetsen en lekker staart elke dag even doorkammen, maar deze staart wil je niet aanraken. Die wil je wassen en doorkammen en na 1x poepen kun je er beter niet aankomen. Een vies paard is een gelukkig paard, maar wel vies van zand en niet van je eigen mestwater...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:59

Ja, dit geeft ook veel zorgen en het kost je ook een hoop energie.
Mijn paard zn darmen waren ook zo slecht dat hij hb bleef worden, geen enkele DA kwam eruit, pas toen Eric Laarakker met hem aan de slag ging knapte hij in korte tijd enorm op.
Dat geldt vast niet voor elk paard en ik geloofde ook nooit zo in dingen die ik niet kan begrijpen (lecherantenne), maar het werkte fantastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:48

roosa schreef:
En als met al je goede zorgen dit ook geen vruchten afwerpt zou je als laatste strohalm nog Den hoek kunnen proberen.
Misschien ook een idee om in je achterhoofd te houden.
Succes!

Denk dat de TS meer gebaat is bij haar geld uitgeven aan hooi, dan naar die firma te gaan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:06

Mijn spaanse merrie heeft op mijn eigen stal behoorlijk dunne mest en soms ook nat. Volgens de pensioneigenaar kwam het door wat ik erbij geef (metazoa, grasbrok en suikerarme muesli). Bloed gecheckt, opgevoeld, alle bijvoer gestopt, medicijnen om het vocht uit de darmen te trekken.
Niks geks gevonden en allemaal matig effect.
Nu staat ze een paar dagen op de kliniek vanwege een ocd operatie. Op veel heel droog hooi. En wat denk je?

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:36

Heb jouw topic meegelezen, ben het even uit het oog verloren, maar ik ben nu weer bijgelezen... https://www.marktplaats.nl/q/hooi+te+ko ... ode:1825AB , dit is vanuit een postcode in Alkmaar gerekend, maar hier zie je vast wel wat tussen staan waar je droog hooi kan begaan!
Hoop dat het droge hooi jouw paard over de streep trekt en dat het daardoor weer goede mest gaat krijgen!
Paarden die om wat voor reden ook erg natte mest hebben en dus problemen met hun darmen kunnen inderdaad veel baat hebben bij droog onverpakt hooi!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:16

Fijn dat je duidelijkheid hebt TS! Onbehandelde bloedwormen kunnen de darmen helaas erg aantasten en ook blijvend gevoelig maken.

Mij lijkt het ook een goede om echt hooi te proberen en geen gefermenteerd hooi, zijn toch veel paarden die daar niet goed tegen kunnen. En ook Den Hoek is geen verkeerde optie als de klachten blijven.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 11:00

Slmt9 schreef:
Ja, dit geeft ook veel zorgen en het kost je ook een hoop energie.
Mijn paard zn darmen waren ook zo slecht dat hij hb bleef worden, geen enkele DA kwam eruit, pas toen Eric Laarakker met hem aan de slag ging knapte hij in korte tijd enorm op.
Dat geldt vast niet voor elk paard en ik geloofde ook nooit zo in dingen die ik niet kan begrijpen (lecherantenne), maar het werkte fantastisch.

Ik heb zelf dubbele ervaringen ermee, maar ik zal het in de toekomst niet uitsluiten.
Ik heb ook een reading gedaan, waar uit kwam dat hij heel misselijk is. Bijzondere was wel dat de cranio die ik al jaren kan nog nooit heb gehoord over een misselijk paard en meteen zei, jeetje wat is jouw pony misselijk en beroerd.

@Tilmar, dat ziet er goed uit, heb je jouw paard nu nog steeds op hooi staan?

Ik heb hooi kunnen vinden, frans weidehooi met analyse laag in eiwit en suiker :D Klein uurtje rijden dus ik ga eerst 2/3 baaltjes halen vanavond even aankijken hoe het gegeten wordt, dan kan ik volgende week altijd meer halen. Begin nu toch echt enorm te duimen dat dit toch de oplossing zal zijn al weet ik niet hoe dat dan verder moet op de plek waar ik nu sta, maar goed dat is voor later...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:06

Wat fijn dat je hooi hebt gevonden. Ik kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk dat wil geven. Ik ben heel benieuwd hoe hij het er op doet. Ik duim voor jullie!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:14

Elisa2 schreef:
Fijn dat je duidelijkheid hebt TS! Onbehandelde bloedwormen kunnen de darmen helaas erg aantasten en ook blijvend gevoelig maken.

Mij lijkt het ook een goede om echt hooi te proberen en geen gefermenteerd hooi, zijn toch veel paarden die daar niet goed tegen kunnen. En ook Den Hoek is geen verkeerde optie als de klachten blijven.

Klopt. Mijn paard is intussen 22 jaar en heeft zijn hele leven al gevoelige darmen. Hij doet het goed op hooi en tweede/derde snee voordroog. Hij krijgt als krachtvoer muesli en that’s it. Dus met goed hooi kan een paard best oud worden.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:29

Mijn merrie krijgt dunne mest van te grof, langstengelig hooi.
Dus ingepakt of niet: het moet fijn genoeg zijn, dan is de mest goed.
Ik vermoed dat ze het niet goed gekauwd krijgt en hierdoor gaat de vertering minder goed.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:52

De mijne heeft ook heel lang vreselijk dunne mest gehad. Ze stond juist op verpakt vochtig hooi omdat ze last had van haar longen. Omdat haar longen stabiel waren toch overgegaan op droog onverpakt hooi en een structuurrijke balancer. En haar mest werd keurig.
Zij doet het juist heel goed op grof langstengelig hooi, hoe grover hoe beter.

Inmiddels zijn we zelfs zover dat ze deels droog hooi en deels (echt droge) voordroog krijgt. Wij hooien zelf dus ik laat het net zolang drogen als voor onverpakte baaltjes nodig is en laat het dan inpakken. Puur omdat ik het, als het onverpakt is, niet zelf op kan slaan voor een heel jaar.

Ze doet het er nu super op, zowel qua longen als qua mest. Ik denk dat het mede ook komt omdat we het hooi in eigen beheer hebben (niet spuiten, weinig mest) en we ook weinig wisselingen in de kwaliteit van het hooi hebben (wat je wel hebt als je verschillende partijen zou kopen).

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 13:22

hoelang denken jullie dat het nodig heeft om blijvende verandering te zien op onverpakt hooi?
Volgens de kliniek was 2 weken nog te kort om er echt duidelijke conclusies aan te verbinden, al was de DA waar hij onder behandeling is even op vakantie dus dit was een collega.

De 1e dag zag ik direct meer glimmende/gladde vaste mestballen. Normaal had hij ook vaste mest maar viel wat wat sneller uit elkaar en dan vaak nog zeker 1 of 2 héle dunne meer vlaaien, soms meer dunne vlaaien. De vlaaien zag ik niet meer en de billen bleven schoon! Maar nu komt het... voor welgeteld 2 dagen. Toen begon het feest weer en dus weer natte billen en scheten etc. Er ligt nu wel héle gladde mest, maar ook dunnere die sneller uiteen valt en dus 1/2 vlaaien.

Ik probeer mezelf maar elke dag moed in te spreken dat ik moet doorzetten en dat doe ik ook, maar frustrerend is het wel ;( Ik hou alles nauwkeurig bij, ik heb een appgroepje met mezelf waarin ik ook foto's maak van de mest etc, hoeveel hooi hij eet per dag, hoeveel mestballen er zijn, of hij goed drinkt. En dan doe ik dat dus vaker 2x per dag dan 1x per dag. Er is alleen niets uit te ontdekken waar ik nog een logica uit zou kunnen halen om vervolgens nog een aanpassing in te doen.

https://www.depaardentherapeut.nl/darmen-cursus

Ik kwam deze cursus nog tegen, spreekt me zeker aan maar ik vind het erg veel geld om even te proberen. 400 euro en geen idee wat ik nou krijg en of ik er wel iets mee ga kunnen...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:39

Wat een bedrag…. Ik krijg daar altijd een hele nare bijsmaak van..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:52

Even een vraagje voor mijn beeldvorming want misschien heb ik er even overheen gelezen: voer jij zelf of doet iemand anders dat voor je?

Ik zou je graag een antwoord willen geven maar helaas…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:58

Is er een verband wanneer de mest dun is? Ken er namelijk een die dat bijvoorbeeld snel krijgt van nat gras. Het positieve is dat er wel ook vastere mest al tussen zit. Ik denk dat je het wel twee maanden moet voeren voor een duidelijk beeld.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:06

Dat is een goede gedachte ja. Wat zou er gebeuren als je de pony van de wei afhaalt? En in een paddock zou zetten? Met het onverpakte hooi?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:07

i denk echt minimaal 3 weken hoor, als het echt iets is waardoor er een verkeerde balans in de darmen was dan heeft dat best wel even tijd nodig.
heb je een foto van je hooi?
en hoeveel kilo gaat er in nu per dag?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:11

Utrecht, Mathijs Theelen. Overweeg transfaunatie :) Succes!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 14:28

dank voor jullie respons!

karijn schreef:
Even een vraagje voor mijn beeldvorming want misschien heb ik er even overheen gelezen: voer jij zelf of doet iemand anders dat voor je?

Ik zou je graag een antwoord willen geven maar helaas…

Ik doe alles zelf, dus ik voer ook zelf. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal op zandpaddock. Komt al sinds ik hem heb (februari) sowieso niet op de wei.

Elisa2 schreef:
Is er een verband wanneer de mest dun is? Ken er namelijk een die dat bijvoorbeeld snel krijgt van nat gras. Het positieve is dat er wel ook vastere mest al tussen zit. Ik denk dat je het wel twee maanden moet voeren voor een duidelijk beeld.

Helaas echt 0,0 verband te vinden met iets.

ellepel schreef:
i denk echt minimaal 3 weken hoor, als het echt iets is waardoor er een verkeerde balans in de darmen was dan heeft dat best wel even tijd nodig.
heb je een foto van je hooi?
en hoeveel kilo gaat er in nu per dag?

Ik kan een betere foto maken van dichtbij, maar hier toch even een beeld.
Pony weegt 200 kilo, zijn gewicht is al sinds februari stabiel.
Hij eet nu ongeveer 5 kilo hooi per 24uur uit een slowfeeder zodat het niet de hele paddock en stal door gaat. Het is er onbeperkt dus hij staat nooit zonder! Er is een PAVO analyse op gedaan (voor wat het waard is, want een analyse is ook geen garantie). Energie en proteïne staan in het midden. Het mag nog lager, maar ik was al blij dat ik dit gevonden had. Suiker staat namelijk in het een na laatste vakje aan de linkerkant.

Afbeelding

Jasmijn159 schreef:
Utrecht, Mathijs Theelen. Overweeg transfaunatie :) Succes!

Dat is de volgende stap van de kliniek, maar ze willen eerst alles geprobeerd hebben vooraf.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:41

Wat gebeurd er als je hem beperkt hooi gaat voeren. 5 kilo wegwerken voor een pony van 200 kilo lijkt mij wat veel.

Beperkt en afgepast voeren gaf hier heel veel winst tav. Mestwater

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 14:53

belle_boef schreef:
Wat gebeurd er als je hem beperkt hooi gaat voeren. 5 kilo wegwerken voor een pony van 200 kilo lijkt mij wat veel.

Beperkt en afgepast voeren gaf hier heel veel winst tav. Mestwater

Dat wil ik op dit moment niet proberen. Het staat ergens onderaan mijn nog te proberen lijst.
Het is tegen het advies vd kliniek in en dat pad volg ik voor nu. Daarnaast geloof ik zelf dat een paard gewoon 24/7 beschikking zou moeten hebben tot ruwvoer om andere klachten te voorkomen.

Hij krijgt voernijd als hij beperkt wordt in zijn ruwvoer, iets wat naar mijn idee juist aangeeft dat hij dat eten nodig heeft.

Wijziging; Stress is niet goed voor de darmen dus die stress wil ik sowieso vermijden.

Ik moet de prednison nog t/m 6 nov geven. Ik hoop dat er anders daarna nog meer verbetering zal komen, prednison is ongetwijfeld ook niet goed voor de darmflora. Desondanks is de prednison nu wel nodig.
Laatst bijgewerkt door Rosje8 op 25-10-23 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:55

Heeft de pony overgewicht?