Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:54

Babootje schreef:
Heb je er al opgezeten?

Een Z-paard narijden is nog niet zo eenvoudig. En dat geldt misschien voor het paard van TS net zo.

Ik he meerdere Z en hoger geklasseerde paardebn nagereden en zo lqstig is het allemaal niet. Als ze correct opgeleid zijn en je hebt een beetje ruitergevoel is het wel degelijk eenvoudig. Zodra iemand erop heeft zitten hakken, duwen en schoppen wordt het moeilijk idd.

Ik zeg dat ik ervoor zou gaan. Dus je leest een advertentie en gaat ernaartoe om te kijken of het matcht en klopt met wat er in de advertentie gezet wordt.

Dus nee ik heb er niet opgegeten maar de uitleg trekt mij meer dan kwalificatie en dat is wat ik benoemde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:57

Elcid:
Dat vind ik altijd zo'n kulsmoes..sorry..een goed opgeleid paard rijdt gewoon de punten op de wedstrijden. Als ze dat niet doen dan gaat er toch echt iets mis met de africhting/ opleiding. Vaak zie je bij de "klassiek" gereden paarden dat ze alleen maar terug gereden zijn en niet kunnen verruimen/ verlengen en in verbinding kunnen lopen. Ja dan scoor je geen punten, ligt niet aan de jury maar aan het gereden zijn. Het is altijd makkelijk om naar de jury te wijzen.

Een paard moet kunnen verkorten en verlengen in het frame als een harmonica, in aanspanning.

En ja, ik reed ook Duits klassiek en scoorde gewoon op wedstrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:58

GabberGill schreef:
Babootje schreef:
Heb je er al opgezeten?

Een Z-paard narijden is nog niet zo eenvoudig. En dat geldt misschien voor het paard van TS net zo.

Ik he meerdere Z en hoger geklasseerde paardebn nagereden en zo lqstig is het allemaal niet. Als ze correct opgeleid zijn en je hebt een beetje ruitergevoel is het wel degelijk eenvoudig. Zodra iemand erop heeft zitten hakken, duwen en schoppen wordt het moeilijk idd.

Ik zeg dat ik ervoor zou gaan. Dus je leest een advertentie en gaat ernaartoe om te kijken of het matcht en klopt met wat er in de advertentie gezet wordt.

Dus nee ik heb er niet opgegeten maar de uitleg trekt mij meer dan kwalificatie en dat is wat ik benoemde.

Een filmpje zegt ook genoeg toch? Dan is heel simpel te zien hoe een paard gereden is.
Als ze correct gereden zijn en je kent zelf de knopjes dan is het inderdaad niet zo moeilijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:16

Ik snap echt dat er een bepaalde ruiter gezocht wordt. Ik vraag me alleen af of je geen doelgroep uitsluit door maar 1 stroming te willen. De manier waarop ik heb leren rijden heeft nooit een naam of label gekregen. Behalve dat aantal instructeurs klassiek opgeleid waren, omdat dat gewoon de manier was waarop ze het leerden in die tijd en in Duitsland.
Maar ik zou dus al niet in jouw plaatje passen, met als meer mensen die ik ken. Terwijl ze allemaal gewoon van achter naar voor rijden, zachte hand. Ook zijgangen/oefeningen rijden om paard te verbeteren en sterker te maken en niet als doel omdat het in een proef gevraagd wordt.

Als je die groep die geen label heeft niet uisluit en wel laat komen zie je snel genoeg of een koper past of niet. Jij kan altijd nee zeggen he? Net als dat een koper dat kan doen, als jij denkt dat het niet passend is verkoop je hem niet.

De vooroordelen over wedstrijden zijn nogal apart. Als een paard correct opgeleid is en het niveau beheerst scoren ze gewoon goed. Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind en een onafhankelijke blik erg waardeer. Juist om te kijken of het wel echt correct is.
Het gaat maar een heel klein gedeelte over smaak van jury :+ ze worden gewoon opgeleid om volgens het skala te beoordelen en ja er zijn juryleden die een bepaald beeld belonen, maar goed gereden kunnen ze nooit omheen. Maar ik scoor juist enorm hoog door harmonie, correcte basis en vriendelijke manier van rijden. Juist geen spektakel en trucjes. Ben nog geen 1 jury tegengekomen die ons afstraft. De mensen die dat roepen kijken vaak niet realistisch naar hun eigen proeven. Als er 1 jury is die anders beoordeeld is het pech, zijn het er meerdere dan kan je er vanuit gaan dat er toch iets niet goed genoeg is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:27

MyWishMax schreef:
Ik snap echt dat er een bepaalde ruiter gezocht wordt. Ik vraag me alleen af of je geen doelgroep uitsluit door maar 1 stroming te willen. De manier waarop ik heb leren rijden heeft nooit een naam of label gekregen. Behalve dat aantal instructeurs klassiek opgeleid waren, omdat dat gewoon de manier was waarop ze het leerden in die tijd en in Duitsland.
Maar ik zou dus al niet in jouw plaatje passen, met als meer mensen die ik ken. Terwijl ze allemaal gewoon van achter naar voor rijden, zachte hand. Ook zijgangen/oefeningen rijden om paard te verbeteren en sterker te maken en niet als doel omdat het in een proef gevraagd wordt.

Als je die groep die geen label heeft niet uisluit en wel laat komen zie je snel genoeg of een koper past of niet. Jij kan altijd nee zeggen he? Net als dat een koper dat kan doen, als jij denkt dat het niet passend is verkoop je hem niet.

De vooroordelen over wedstrijden zijn nogal apart. Als een paard correct opgeleid is en het niveau beheerst scoren ze gewoon goed. Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind en een onafhankelijke blik erg waardeer. Juist om te kijken of het wel echt correct is.
Het gaat maar een heel klein gedeelte over smaak van jury :+ ze worden gewoon opgeleid om volgens het skala te beoordelen en ja er zijn juryleden die een bepaald beeld belonen, maar goed gereden kunnen ze nooit omheen. Maar ik scoor juist enorm hoog door harmonie, correcte basis en vriendelijke manier van rijden. Juist geen spektakel en trucjes. Ben nog geen 1 jury tegengekomen die ons afstraft. De mensen die dat roepen kijken vaak niet realistisch naar hun eigen proeven. Als er 1 jury is die anders beoordeeld is het pech, zijn het er meerdere dan kan je er vanuit gaan dat er toch iets niet goed genoeg is.

Hier sluit ik mij bij aan.
Ik heb werkelijk geen idee in welke label ik les heb gehad.
Maar het stamt van ver uit de tijd van wat we nu idd te veel zien. En gelukkig wel weer wat op zijn retour is.
Van achteruit rijden met weinig in de hand. En voelen wat het paard aanbied. En dat voelen mis ik tegenwoordig nog het meeste.
Maar gelukkig nog genoeg ruiters die dat wel doen. Zonder label.

En wedstrijd niveau zegt zeker niet altijd wat. Heb ook wel eens op van die zwaar van voor paarden gezeten waarop de eigenaar nog enthousiast riep loopt lekker ligt hé.
Maar gelukkig lopen er een hoop op wedstrijd ook goed. En in onze achtertuin rijden we bij wijze van allemaal Gp. Maar op wedstrijd komen ze de b niet uit. En is pi en die pa niets anders dan beentjes optillen.

En ja een paard waar je veel van houd is altijd moeilijk om te verkopen.
Ik hoop dat je je fijne mensen vind ts.
Maar zou idd het strikte label los laten. Maar kijken naar vriendelijke rijden in het algemeen.

MyWishMax

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:33

Het is idd vreselijk, ts :(:) Heel veel sterkte ermee. En gewoon in gedachte houden dat jij ook kan en mag bepalen of je hem verkoopt aan kopers of niet. Dus als jij het geen fijne ruiter vindt, dan zeg je dat jij het niet vindt passen en dus niet verkoopt. Er zullen mensen zijn zonder label die gaan passen en mensen met label die toch niet passen. Tijdens de verkoop heb je nog invloed, daarna helaas niet meer. Dus maak gebruik van die invloed, maar beperk jezelf niet teveel.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:04

Ik denk dat de juiste mensen vinden ook een kwestie is van mensen laten langskomen om kennis te maken en/of proef te rijden. Iemand kan aan de telefoon of bij een schriftelijke reactie op je advertentie een top-verhaal hebben, maar in de praktijk een hork zijn die rukt en plukt. Iemand kan zichzelf niet beschrijven als klassiek geschoolde ruiter, maar wel die rijstijl hebben.

Realiseer je dat je met bezichtigingen nog nergens toe verplicht bent. Als mensen komen kijken bij je paard hoef je ze er niet op te laten; als het horken zijn met opzadelen kan je ze altijd weer wegsturen. Als ze opstappen en je vind het niks, dan vraag je ze er weer af te komen. En als je mensen treft die je wel aanspreken qua rijstijl kan je ze altijd vragen nog eens te komen kijken, nodig evt ook je instructeur erbij uit. Het is nu nog jouw paard, dus jij maakt de regels.

Dus dat is wat ik zou doen. Je paard 'gewoon' adverteren, vrijer zijn in wie je langs laat komen, maar wel op je strepen staan bij een bezichtiging en alleen akkoord gaan met wat echt oke is voor je.
En verder wil ik je sterkte wensen. Je paard wegdoen omdat omstandigheden je daartoe dwingen is ontzettend naar :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:44

Goede tip, Lijsken. En misschien ook iemand vragen aanwezig te zijn die wat minder bij het paard betrokken is en die bij bezichtigen/proefrijden duidelijk kan zijn als het niet goed gaat/voelt. Bij voorbeeld een partner of stalgenoot die rustig blijft en iemand vraagt te vertrekken of af te stijgen als het niet goed gaat. Denk dat dat voor TS moeilijk kan zijn als ze, heel begrijpelijk, wat emotioneel kan worden in zo'n situatie. Dan is het voor haarzelf ook zo min mogelijk rot.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:52

Ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan de discussie qua niveau enzovoort,maar wil de TS wel sterkte wensen.
Ik voel je verdriet TS :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:12

Babootje schreef:
Heb je er al opgezeten?

oke sorry maar nu overdrijf je. Als een Z-paard na rijden moeilijk is, dan is hij of beroerd opgeleid of je hebt echt geen gevoel voor rijden.

Verder ga ik eigenlijk mee met Mywishmax. :) Ik zou bv ook al "buiten" je voorkeursgroep vallen kwa duits klassiek. :) En toch denk ik dat als je me zou zien rijden en trainen ik wél binnen je voorkeursgroep zou vallen. :) Net zoals MWM dat zou doen zo ver ik haar al heb zien rijden en nog wel wat bokkers die zich desalniettemin niet "Duits klassiek" zouden noemen.

Uiteindelijk is er nog een punt: Jij kent je paard. Als jouw paard zich duidelijk happy voelt bij iemand die komt kijken dan is dat ook al een belangrijk punt. Dat is iets wat je alleen kan zien als je mensen de kans geeft kennis te maken met hem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:18

Babootje schreef:
Heb je er al opgezeten?

Z is gewoon basis. Een goed opgeleid paard is ook door een beginner te rijden.

Een GP-paard, dat is een ander verhaal. Maar Z? Nee. Dat is echt niet moeilijk.

Edit: dat zou niet moeilijk moeten zijn. Mits het paard goed opgeleid is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:22

Het enige kan zijn dat een echt fijn opgeleid paard zo goed is aan de hulpen dat een minder ervaren ruiter daarmee in de problemen komt.
Maar heeft de minder ervaren ruiter netjes geleerd klein te rijden rijd die idd zo weg op een z paard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:32

DuoPenotti schreef:
MyWishMax schreef:

Hier sluit ik mij bij aan.
Ik heb werkelijk geen idee in welke label ik les heb gehad.
Maar het stamt van ver uit de tijd van wat we nu idd te veel zien. En gelukkig wel weer wat op zijn retour is.
Van achteruit rijden met weinig in de hand. En voelen wat het paard aanbied. En dat voelen mis ik tegenwoordig nog het meeste.
Maar gelukkig nog genoeg ruiters die dat wel doen. Zonder label.

En wedstrijd niveau zegt zeker niet altijd wat. Heb ook wel eens op van die zwaar van voor paarden gezeten waarop de eigenaar nog enthousiast riep loopt lekker ligt hé.
Maar gelukkig lopen er een hoop op wedstrijd ook goed. En in onze achtertuin rijden we bij wijze van allemaal Gp. Maar op wedstrijd komen ze de b niet uit. En is pi en die pa niets anders dan beentjes optillen.

En ja een paard waar je veel van houd is altijd moeilijk om te verkopen.
Ik hoop dat je je fijne mensen vind ts.
Maar zou idd het strikte label los laten. Maar kijken naar vriendelijke rijden in het algemeen.

Ik zou het persoonlijk ook heel erg belangrijk, zo niet belangrijker, vinden hoe het paard gehouden gaat worden. En of de ruiter duidelijk doch vriendelijk is in de manier van omgaan en rijden. En keuzes gaat maken die ‘for the horse’ zijn.
Succes met vinden van de juiste koper, heb zelf een paard gefokt en opgeleid; zou er niet aan moeten denken in je schoenen te staan.
De tip van iemand meenemen vind ik ook een hele goeie. Want het zal emotioneel zijn. En dan maak je niet altijd de juiste keuzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:49

Ayasha schreef:
Babootje schreef:
Heb je er al opgezeten?

oke sorry maar nu overdrijf je. Als een Z-paard na rijden moeilijk is, dan is hij of beroerd opgeleid of je hebt echt geen gevoel voor rijden.

Verder ga ik eigenlijk mee met Mywishmax. :) Ik zou bv ook al "buiten" je voorkeursgroep vallen kwa duits klassiek. :) En toch denk ik dat als je me zou zien rijden en trainen ik wél binnen je voorkeursgroep zou vallen. :) Net zoals MWM dat zou doen zo ver ik haar al heb zien rijden en nog wel wat bokkers die zich desalniettemin niet "Duits klassiek" zouden noemen.

Uiteindelijk is er nog een punt: Jij kent je paard. Als jouw paard zich duidelijk happy voelt bij iemand die komt kijken dan is dat ook al een belangrijk punt. Dat is iets wat je alleen kan zien als je mensen de kans geeft kennis te maken met hem.

Eens met élke zin in dit bericht!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:16

DuoPenotti schreef:
Het enige kan zijn dat een echt fijn opgeleid paard zo goed is aan de hulpen dat een minder ervaren ruiter daarmee in de problemen komt.
Maar heeft de minder ervaren ruiter netjes geleerd klein te rijden rijd die idd zo weg op een z paard.

Ja die problemen had ik veel met mijn paarden, toch een stukje fijngevoeligheid wat dan bij minder ervaren ruiters nog mistte en de paarden wel gewend waren. Maar ik zie dat meer als finetuning, iets wat iemand met een goede basis en een paar lessen en wennen als combinatie wel voor elkaar krijgt.

Verder ga ik met de rest mee, goede tips worden er gegeven. Het is vreselijk om je paard door zulke omstandigheden te moeten verkopen dus heel veel sterkte ermee TS.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:20

Zuidpool29 schreef:
Dank jullie voor jullie reacties.
Ik snap wat jullie zeggen en ik ga ook ea aanpassen aan mijn eisen. Ik denk ook niet dat er geen match is. Ik heb ip ook de tijd maar niet eindeloos anders hoef ik hem natuurlijk niet weg te doen.

Het probleem is eigenlijk voornamelijk dat ik nooit voornemens was dit paard te verkopen en zo zuinig mogelijk met hem ben geweest, waardoor ik er buikpijn van krijg als ik er ook maar aan denk dat hij straks stuk gereden wordt.
Alle mogelijke opties om hem zelf te houden heb ik natuurlijk allemaal overwogen maar is geen optie voor mij.

Mocht iemand van jullie toevallig iemand weten die vriendelijk en afwisselend rijdt en die een paard zoekt; laat dat aub weten.

Ik zie er erg tegenop om een advertentie te zetten. Ik voel me echt een vreselijk mens

Niet banketstaaf bedoeld TS, maar het klinkt wel een beetje Penny meisje achtig. Alleen jij kunt dit dier op de juiste manier rijden, een ander kan dat niet. Ik zal je vertellen, er zijn veel, heel veel goede en kundige ruiters op de wereld. Echt niet alleen jij of jouw instructrice zijn zuinig op hun paard.

Je bent geen vreselijk mens als je je paard moet verkopen. Vreselijk rot is het wel, maar dat maakt jou geen vreselijk mens.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 04-09-23 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:21

rien10 schreef:
Zuidpool29 schreef:
Dank jullie voor jullie reacties.
Ik snap wat jullie zeggen en ik ga ook ea aanpassen aan mijn eisen. Ik denk ook niet dat er geen match is. Ik heb ip ook de tijd maar niet eindeloos anders hoef ik hem natuurlijk niet weg te doen.

Het probleem is eigenlijk voornamelijk dat ik nooit voornemens was dit paard te verkopen en zo zuinig mogelijk met hem ben geweest, waardoor ik er buikpijn van krijg als ik er ook maar aan denk dat hij straks stuk gereden wordt.
Alle mogelijke opties om hem zelf te houden heb ik natuurlijk allemaal overwogen maar is geen optie voor mij.

Mocht iemand van jullie toevallig iemand weten die vriendelijk en afwisselend rijdt en die een paard zoekt; laat dat aub weten.

Ik zie er erg tegenop om een advertentie te zetten. Ik voel me echt een vreselijk mens

Niet banketstaaf bedoeld TS, maar het klinkt wel een beetje Penny meisje achtig. Alleen jij kunt dit dier op de juiste manier rijden, een ander kan dat niet. Ik zal je vertellen, er zijn veel, heel veel goede en kundige ruiters op de wereld. Echt niet alleen jij of jouw instructrice zijn zuinig op hun paard.

Ik denk dat dat niet perse is wat TS wil uitschijnen... Ik denk dat dat vooral voort komt uit het feit dat TS gewoon erg veel moeite heeft met de situatie en het moeten los laten van dit paard. :(:)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:22

Dat is ook moeilijk. Mijn post (en de edit van mijn post) was louter bedoeld om te laten zien dat er veel goede ruiters zijn en dat je dan best de boel een beetje kan loslaten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:50

DuoPenotti schreef:

Exact :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:53

Ja ik zie hoe je dan van mening kan zijn dat een Z paard na rijden issues geeft ja.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:54

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:

Exact :D

Maar wat is er dan niet eenvoudig aan?
Als je die nog niet zo ervaren ruiter dan leert hoe kleine hulpen zijn dan gaat het best snel goed.
Of die ruiter moet het gevoel van een pepernoot hebben. Nee die leert het nooit. En zal ook nooit fijne paarden hebben. Die zijn er ook. En ja helaas na veel starten ook in het Z.
En ik begrijp dat ts die net niet zoekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:57

Ik heb nog niet zo ervaren ruiters nog nooit goed afgestelde hulpen zien geven. Maar goed dat is een andere discussie.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:59

Vriendin van mij gewezen op topic. Is Duitse en heeft altijd deze stijl gereden. Kent op moment ook niemand die paard zoekt.

Ik snap wat topic neemster bedoelt hoor. Heb zelf een Frans gereden paard dat is toch ook stukje anders rijden dan ik voorheen aangeleerd heb! Die is zo fijn gevoelig gereden dat er geen hand en been aan te pas komt maar puur je zit en ademhaling in orde is! Die verruimd en komt daarop terug voert zijn buiging en stelling er zelfs op uit. Hoe luier jij bent hoe fijner hij is. En van nature komt zijn kont in gang nog nooit zo makkelijk kunnen rijden. Alleen als hij in werk te heet wordt en niet op zit en adem lukt hoef je je teugel alleen op te tillen niet eens vast te pakken. Galop komt ook uit je bekken. Voor mij was dit eyeopener hoe fijn dit is. Je hoeft voor het werk niet eens zadel en hoofdstel op als je geen zin hebt. Hij doet het bijna alleen. In begin zat ik in de weg met alles bij hem

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:59

Ik heb hier wel eens geschreven dat ik nooit op Totilas zou durven rijden. Als ik één keer been geef, dan zoeft hij weg en lig ik er naast. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:04

Babootje schreef:
Ik heb nog niet zo ervaren ruiters nog nooit goed afgestelde hulpen zien geven. Maar goed dat is een andere discussie.

Nee dan krijg je inderdaad dat ze been geven en het paard travers gaan lopen en dat soort dingen. :D :+

Of aandraven en iets teveel tegenhouden aan de voorkant en ze zitten in passage.

Ligt er ook nog aan of een paard dan vergevingsgezind is of dat die er van in de war raakt en gefrusteerd raakt. Daarom zijn ook niet alle paarden goede leermeesters. Maar inderdaad, een andere discussie.

Iemand die zelf gewoon een goede basis heeft en de hulpen t/m Z kent zou in de basis wel weg moeten komen op een goed getraind paard met een goede basis.