Tarieven privéles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 13:56

MyWishMax schreef:
Ik heb verschillende tarieven betaald bij verschillende instructeurs. Van 20 euro voor half uur ongeveer tot 60 euro, van op stal tot bij instructeur op locatie.

Erg jammer dat het nu gaat over mensen die bij een privéles meegaan rijden en zeggen dat ze dan een verkeerde an hun zouden hebben als er een keer iets mis gaat. Als jij bij een les gaat rijden en helemaal bij zon jonge combinatie moet je zelf ook gewoon opletten. En als je bang bent dat jouw paard de pony niet heel laat dan neem je jouw verantwoording en gaat er dus niet bij rijden.

Ik wil trouwens geen privé les rijden als ik geen 'voorrang' heb met de les. Ik wil gewoon kunnen rijden en de dingen doen die ik moet doen van instructie, ook als dat betekent dat ik dus een keer over de hoefslag moet rechtsom. En niet dat er 10 anderen bij komen rijden. Zelfs de beste kunnen nog wel eens schrikken en er vandoor gaan of een inschattingsfout maken met wendingen waardoor je dicht bij elkaar komt. Als jouw paard dat niet kan, moet je ervoor zorgen dat je niet in die situatie komt en dus soms een half uurtje wachten tot een combinatie klaar is. Doen we hier ook met jonge, net ingereden paarden. Even aangeven dat stuur niet helemaal werkt nog, dan past de rest zich aan of wacht even.

Maar longeren in bak waar de rest rijdt vind ik ook niks. Maar dochter moet toch ooit leren om los te rijden, dan moet de instructie toch iets bedenken om dat veilig te laten gebeuren

Dank. Hier ben ik het mee eens. Ooit zal ze het moeten leren en ik hoor van degenen die er op tegen zijn ook geen andere suggesties.

K_nolan

Re: Tarieven privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:59

Had je al een suggestie gegeven, anders instructrice en dan aan huis lijkt me primA en waarom niet dan een groepsles op een hoger niveau?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:01

Hele topic doorgelezen en ik begrijp goed waar voor jou de schoen wringt.

Ik denk dat je mag verwachten dat de combinatie 8 jarige dochter die veel lest en een eigen pony heeft meer vorderingen kan maken.
Zo te lezen blijven die vorderingen uit en blijft het aanklooien.
Daardoor voelt wekelijks €20 veel.

Mijn conclusie vanuit mijn standpunt als gediplomeerd instructeur.
Zoek een ander, dit schiet niet op, instructrice is zelf nog kind, die heeft niet de didactische vaardigheden en scholing om een kind fijn te leren rijden.
Dan liever het dubbele bedrag en frequentie omlaag bij een goede, kindvriendelijke instructeur, die zijn er zeker

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:05

Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje een principe kwestie hoor. Als je les aanbied, zeker aan kinderen, heb je ook de verantwoordelijkheid om dat op een serieuze en veilige manier aan te pakken en een omgeving te bieden waar een combinatie de kans krijgt zich te ontwikkelen. Dat zij ervoor kiezen om de bak tijdens lessen ook door anderen te laten gebruiken is in feite hun probleem maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van jullie lessen. Hoe ze het oplossen lijkt me dan ook aan hun, als ze het maar oplossen. Tenminste, als je daar überhaupt op zit te wachten want ik denk ook dat je met een ander beter af bent. Of dat nou aan huis is bij jullie of ergens waar ze wel de bak vrijmaken tijdens lessen doet er niet toe, als dochter maar fijn kan lessen en de ruimte krijgt om ook fouten te maken.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:07

K_nolan schreef:
Had je al een suggestie gegeven, anders instructrice en dan aan huis lijkt me primA en waarom niet dan een groepsles op een hoger niveau?

In de groepsles met de manegepony's zit ze in de halfgevorderde les. Maar ik wil dat ze fatsoenlijk les krijgt met haar eigen pony, niet met manegepony's

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:09

Volgens mij heb je meerdere suggesties gehad.

Buiten de al gelezen suggesties om zou je dochter ook nog met eigen pony in de groepsles tussen de manegepony’s kunnen. En dan daarnaast nog privéles op eigen locatie.
Laatst bijgewerkt door Chiren op 24-02-21 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:09

Odetje92 schreef:
Hele topic doorgelezen en ik begrijp goed waar voor jou de schoen wringt.

Ik denk dat je mag verwachten dat de combinatie 8 jarige dochter die veel lest en een eigen pony heeft meer vorderingen kan maken.
Zo te lezen blijven die vorderingen uit en blijft het aanklooien.
Daardoor voelt wekelijks €20 veel.

Mijn conclusie vanuit mijn standpunt als gediplomeerd instructeur.
Zoek een ander, dit schiet niet op, instructrice is zelf nog kind, die heeft niet de didactische vaardigheden en scholing om een kind fijn te leren rijden.
Dan liever het dubbele bedrag en frequentie omlaag bij een goede, kindvriendelijke instructeur, die zijn er zeker

Ik denk dat het inderdaad dat is. Niet zozeer de prijs, meer de kwaliteit. Had ik zelf nog niet eens door haha.
Ik vind het alleen zo sneu voor dochter om nu op zoek te gaan naar inmiddels de 4e instructrice. (1e is gestopt, 2e was die van de oude stempel en dit is de 3e).

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:09

Mag ze dan niet met haar eigen pony hierin rijden? Leert ze met meerdere paarden rijden

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:10

Chiren schreef:

Buiten de al gelezen suggesties om zou je dochter ook nog met eigen pony in de groepsles tussen de manegepony’s kunnen. En dan daarnaast nog privéles op eigen locatie.

Dat durven ze dus niet aan, dochter los te laten rijden tussen andere pony's. Zeker niet wanneer er ook nog gegallopeerd en gesprongen wordt.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:13

Copi schreef:
Chiren schreef:

Dat durven ze dus niet aan, dochter los te laten rijden tussen andere pony's. Zeker niet wanneer er ook nog gegallopeerd en gesprongen wordt.

Zou ze het eerste half uur in die groepsles mee mogen rijden? Waarbij ze los kan en dan zodra er gegaloppeerd en gesprongen wordt je dochter de les uit? En zodra het eerste half uur goed gaat uitbouwen naar ook het galopperen meedoen en dan de groep uit voor er gesprongen wordt.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:18

Zou ze het eerste half uur in die groepsles mee mogen rijden? Waarbij ze los kan en dan zodra er gegaloppeerd en gesprongen wordt je dochter de les uit? En zodra het eerste half uur goed gaat uitbouwen naar ook het galopperen meedoen en dan de groep uit voor er gesprongen wordt.[/quote]

Dat kan ik zeker eens vragen

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:19

Copi schreef:
Ik denk dat het inderdaad dat is. Niet zozeer de prijs, meer de kwaliteit. Had ik zelf nog niet eens door haha.
Ik vind het alleen zo sneu voor dochter om nu op zoek te gaan naar inmiddels de 4e instructrice. (1e is gestopt, 2e was die van de oude stempel en dit is de 3e).

Hé, die hadden we nog niet gehad! Wat vindt je dochter er zelf van? ;)

Heeft zij wel plezier aan de lessen van deze instructrice? Dat is ook wat waard natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat ze in het lesrijden opzich plezier heeft, want anders zou drie keer in de week les wel wat veel van het goede zijn.
Een meisje van 8 heeft zelf ook al wel een mening, toch? Als zij heel veel plezier in deze lessen heeft en goed met de instructrice op kan schieten, zou het mij persoonlijk die €20,- wel waard zijn. Vooral omdat ze toch geen Anky hoeft te worden ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:21

Maar met een manegepony rijdt ze er dan toch ook gewoon los tussen? Wat is het probleem dan, als haar eigen pony een brave is?

Het is al meerdere keren aangegeven, maar ik zou kijken voor privéles aan huis met de eigen pony en 1x per week in de manegeles laten rijden voor de ervaring met anderen in een bak.
En misschien wil haar huidige instructrice van de manege ook wel een lesje thuis geven. Als dat verder goed bevalt.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:28

Akires1 schreef:
Copi schreef:

Hé, die hadden we nog niet gehad! Wat vindt je dochter er zelf van? ;)

Heeft zij wel plezier aan de lessen van deze instructrice? Dat is ook wat waard natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat ze in het lesrijden opzich plezier heeft, want anders zou drie keer in de week les wel wat veel van het goede zijn.
Een meisje van 8 heeft zelf ook al wel een mening, toch? Als zij heel veel plezier in deze lessen heeft en goed met de instructrice op kan schieten, zou het mij persoonlijk die €20,- wel waard zijn. Vooral omdat ze toch geen Anky hoeft te worden ;)

Ze vind de huidige lessen en instructrice erg leuk. Geeft wel zelf aan dat ze graag los wil. Ik heb het nog niet met haar gehad over evt een andere instructrice weer aan huis, omdat ik voor dit topic eigenlijk zelf nog niet doorhad dat ik niet tevreden was :D ik weet wel dat ze de vorige 2 keren switchen niet leuk vond en dat ze nu meer plezier heeft in de lessen dan de lessen aan huis. Of dat dan aan de omgeving of aan de les(gever) ligt
Durf ik niet te zeggen. Ik vermoed het laatste, want de vorige instructrice was gewoon niet leuk en die daarvoor is al even geleden. Toen was ze met haar 5/6 jaar ook nog erg klein en dat was met haar vorige pony.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:39

Waarom niet gewoon naar de ponyclub?
Dat is gezellig en veel goedkoper.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:47

Waarom ben je afhankelijk van je man voor het rijden met de trailer? Is dat zo'n grote en zware combinatie dan?
Wij hebben bijvoorbeeld een VW-Passat diesel met 1,5-paards trailer en daar heb je dus geen BE voor nodig.

Misschien hoef je niet eens BE te hebben voor de combinatie? Een pony is toch niet zo zwaar?

Verder verbaas ik me erover dat je dochter geen voorrang heeft op de andere ruiters in de bak tijdens de privéles. Is dat bij alle privélessen zo? Of alleen bij haar?

Verder denk ik dat het juist goed is voor je dochter om wel manegelessen te rijden op manegepony's en -paarden. Dan kan ze oefenen op hoe het wel moet en dat dan weer oefenen op haar eigen pony.
Ik heb nu het idee dat ze alleen maar bezig is met erop blijven zitten, i.p.v. te rijden.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:49

Ik zou ook zeker eerst kijken voor instructie aan huis (eventueel wel van dat meisje wat je nu ook hebt). Daar oefenen aan controle over de pony (dat kan ook prima thuis in een wei / paddock). En op de manege vind ik het zeker redelijk als je zou vragen dat andere ruiters jouw dochter ontwijken ipv andersom. Ik heb mijn buurmeisje les gegeven en zij had soms gewoon nog niet door dat ze al opzij moest voor een tegenligger (of kreeg het qua stuur net niet voor elkaar) of ik gaf een halve baan vantevoren de opdracht een volte te rijden en ja, oeps, daar was dan ineens een andere ruiter ook. Ik vroeg dan altijd of anderen in de baan het oke vonden om mijn paard + buurmeisje te ontwijken en dat was eigenlijk altijd prima. Ik hield wel rekening met de tijden. Dus ik ging niet precies tijdens spitsuur met mijn buurmeisje de bak in.

Ik vind het nog raarder dat dan aan de longe wel kan, want als er iets moeilijk is om rekening mee te houden als je zelf ook rijdt, is het wel een paard aan de longe. En ook echt link wanneer die lijn ineens "op je af" komt.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:54

30 min. 15 euro
60 min. 30 euro
Dressuur, aan huis.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:55

Marie111 schreef:
Misschien hoef je niet eens BE te hebben voor de combinatie? Een pony is toch niet zo zwaar?

Dat maakt niet uit, lege trailer of maximaal beladen trailer heb je hetzelfde rijbewijs voor nodig.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 14:57

Marie111 schreef:
Waarom ben je afhankelijk van je man voor het rijden met de trailer? Is dat zo'n grote en zware combinatie dan?
Wij hebben bijvoorbeeld een VW-Passat diesel met 1,5-paards trailer en daar heb je dus geen BE voor nodig.

Verder verbaas ik me erover dat je dochter geen voorrang heeft op de andere ruiters in de bak tijdens de privéles. Is dat bij alle privélessen zo? Of alleen bij haar?

Verder denk ik dat het juist goed is voor je dochter om wel manegelessen te rijden op manegepony's en -paarden. Dan kan ze oefenen op hoe het wel moet en dat dan weer oefenen op haar eigen pony.
Ik heb nu het idee dat ze alleen maar bezig is met erop blijven zitten, i.p.v. te rijden.

Ik mag niet met onze combinatie rijden.
Hoe andere privé lessen gaan weet ik niet.
Ponyclub weet ik eerlijk gezegd niks van, zal daar eens naar vragen.
Ze rijd ook wekelijks een groepsles op manegepony's, idd om de redenen die je noemt. Daar stoppen we ook zeker niet mee.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:27

Ik zou, naast je andere vragen, ook aan de instructrice vragen wat zij samen met je dochter bespreekt en afgesproken heeft. Toen ik ( tot 10 jaar geleden ) lesgaf kregen de kinderen aan de longe les totdat ze zelfstandig konden sturen/gasgeven/remmen. Daarna in een duoles, vervolgens groepje van 4 a 5 en daarna naar de groepsles. Wij leerden ze ook om zich heen te kijken om ze voor te bereiden op het feit dat ze rekening moesten houden met anderen. De ene had daar 15 lessen voor nodig, de andere 10 en weer een ander 30, dat verschilt per kind. Maarrrrrr soms wilden ouders dat hun kind in galop ging o.i.d en had ik een huilend of gespannen kind op een pony want die voelde zich daar nog niet klaar voor. Dat durven ze dan wel aan de juf te vertellen maar niet tegen hun ouders. Dus vraag ook wat zij samen hebben overlegd en wat het lesdoel is en wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast kan het best wel zijn dat de manege eigenaar regels heeft waarvan jij misschien niet op de hoogte bent. Zo mochten wij bijvoorbeeld niet te vaak springen, om maar wat te noemen.

Het belangrijkste van zo'n les is nu eenmaal dat je dochter plezier heeft en ervaring opdoet. Bij de ene gaat dat sneller dan de ander. Mijn nichtje van 9 denkt ook dat ze de nieuwe Anky is _O- totdat mijn pony bedekt dat hij links gaat ipv rechts.... en haar reactie is dan ' oh ja dit is wel anders dan op de manege '. Vergis je niet in hoe braaf die manegeponies zijn en hoe anders een andere pony ( hoe braaf dan ook ).

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:32

TO, moet je met de instructrice praten of met de manegehouder? Ik denk dat daar ook nog wel een verschil kan zitten, als de manegehouder zijn instructeurs op het hard drukt de 'kleintjes' zo veel mogelijk aan de longe te houden, zal een 17jarige wellicht zelf geen risico's nemen. Als de manegehouder een regel (als die er is!) als 'privéles heeft voorrang' niet duidelijk uitspreekt naar andere klanten, dan is het gewoon heel lastig lesgeven. En les krijgen. Al vind ik het als ruiter volstrekt logisch om een klein kind met privéles wat ruimte te geven, natuurlijk ook bij volwassen en gevorderde ruiters, maar juist die ukkies wil ik niet laten schrikken met mijn tank van 1,75.

Daarbij is de ene 8-jarige de andere niet. De ene rijdt na een half jaar al zo weg en de andere is na 4 jaar nog snel in paniek. Leerstijlen verschillen enorm, ook de bewustwording van het eigen lichaam. Bij ons op de manege staat 'lol met knol' bovenaan, maar sommige ouders lijken dat niet nodig te vinden en steigeren (haha) als een kind van 7 na een half jaar les nog niet de hulp van galop heeft geleerd, terwijl de meeste jonge kinderen die een half jaartje les hebben echt nog niet ook kunnen nadenken over waar welk been moet liggen. Voor ons als volwassenen die zelf rijden zijn zoveel dingen al zo vanzelfsprekend en ons bewustzijn van links/rechts buitenbeen/binnenteugel is heel anders dan van een jong kind.

Op het moment geeft mijn man veel privélessen aan kinderen, en dan het liefst in de ruime roundpen die wij beschikbaar hebben. Een mooie afgesloten omgeving waarin ze zonder onder de indruk te zijn van andere ruiters om hen heen mooi kunnen oefenen met sturen en de verschillende gangen. Als ze daaraan toe zijn tenminste.
Wat mij opvalt in de ontwikkeling van jonge kinderen te pony is dat het vaak een tijd lollig gehobbel is en dan ineens denk je bij jezelf 'deze kan ineens leuk rijden'. Natuurlijk moet er wel ook stilgestaan worden bij hoe er gestuurd moet worden en met een kind dat zelf aangeeft graag los te rijden zou het ook niet snel mijn keuze zijn om de lijn er maar aan te houden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:12

0000 schreef:
Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje een principe kwestie hoor. Als je les aanbied, zeker aan kinderen, heb je ook de verantwoordelijkheid om dat op een serieuze en veilige manier aan te pakken en een omgeving te bieden waar een combinatie de kans krijgt zich te ontwikkelen. Dat zij ervoor kiezen om de bak tijdens lessen ook door anderen te laten gebruiken is in feite hun probleem maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van jullie lessen. Hoe ze het oplossen lijkt me dan ook aan hun, als ze het maar oplossen. Tenminste, als je daar überhaupt op zit te wachten want ik denk ook dat je met een ander beter af bent. Of dat nou aan huis is bij jullie of ergens waar ze wel de bak vrijmaken tijdens lessen doet er niet toe, als dochter maar fijn kan lessen en de ruimte krijgt om ook fouten te maken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. :j

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:22

Ponyclub is een goede optie, maar dit blijkt ook in iedere regio anders geregeld te zijn.

In onze regio zitten verschillende verenigingen waarbij je 1x per jaar contributie betaald, daarbij krijg je 1x (sommige 2x) per week les in de groep. Groepen worden vaak gevormd naar leeftijd/ervaring. Vaak zijn de instructeurs ook niet te beroerd om een paar privé- lessen te geven om een kind te begeleiden richting het rijden in een groep.

Afhankelijk van de vereniging hebben ze ook nog een eigen binnenbak die je vrij heel het jaar door mag gebruiken.

Misschien zit z'n type vereniging ook bij jou in de buurt TS

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 17:28

Zojuist gevraagd naar de ponyclub. Daarvoor moet ze minimaal een parcourtje kunnen springen. Nou, dan kunnen we wel veilig stellen dat die optie voorlopig van de baan is haha.
Scheelt wel máchtig veel geld. Waar ik nu ongeveer 150 euro per maand betaal voor 4 manegelesjes en 4 privélessen van een half uur, betaal je bij de ponyclub 25 euro contributie voor 2x per week een uur spring- en een uur dressuurles . :oo