Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Adoptie/verwaasloosde/slacht paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:39

Ik zou een zoekertje op bokt/facebook/marktplaats plaatsen en kijken wat voor reacties je krijgt.
Daarbij goed in ogenschouw houden wat je nog wilt kunnen doen met het toekomstige dier en mogelijk toch keuren zodat je weet wat je binnenhaalt.

Ik heb meerdere malen een paard/pony gratis over genomen omdat er meerdere “maren” aanzaten en nooit spijt gehad, maar weten wat je in huis haalt en hoe om te gaan met de bemerkingen is wel erg fijn.

Ik zou zeker niet beginnen aan plekken als pzb en dergelijke. Hun kopen sommige dieren ook gewoon op de markt om dan weer te “herplaatsen”, die dieren kan jij net zo makkelijk vinden en dan kost het je veel minder + je hebt volledig beslissingsrecht over het dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:48

Ik denk wel dat het maar een klein percentage paarden is dat bij de slacht staat dat daar particulier staat als alternatief voor inslapen. De meeste paarden zijn toch gewoon de dieren die opgekocht of gefokt zijn voor de slacht (shetlanders, trekpaardveulens,...). In dat opzicht zou het natuurlijk wel 'redden' kunnen zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:54

Gini schreef:
Ik denk wel dat het maar een klein percentage paarden is dat bij de slacht staat dat daar particulier staat als alternatief voor inslapen. De meeste paarden zijn toch gewoon de dieren die opgekocht of gefokt zijn voor de slacht (shetlanders, trekpaardveulens,...). In dat opzicht zou het natuurlijk wel 'redden' kunnen zijn.

Toen ik in Nijkerk een paard liet slachten had ik niet dat idee, daar kwamen een hoop mensen ter plekke aanrijden met trailer om te slachten.

De dieren die richting buitenland gaan voor slacht heb ik wel meer dat gevoel bij, dat zijn ook de dieren die je bij grote markten massaal opgekocht ziet worden voor export.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:00

Ik heb mijn vorige paard ook in Nijkerk laten slachten. Allemaal mensen met een trailertje die een enkel (rij)paard kwamen brengen. Heel veel mensen in tranen. Er was ook een dierenarts bij.

Maar dat is het typische vrijdag-verhaal.
Dezelfde slachter is ook wel eens bij ons op stal geweest om een paard op te halen, maar dat was op een andere dag, een dinsdag dacht ik. Ik neem aan dat die dan ook op een andere dag dan de vrijdag geslacht worden. Wat er dan gebeurt en wat voor paarden er dan worden geslacht weet ik niet.

Op de vrijdagen zijn het in ieder geval vrijwel allemaal geliefde paarden voor wie een heel moeilijke beslissing is genomen.

tamary schreef:
Slager/handelaar die bij jouw paard komt ophalen mag (van de wet) zo'n dier doorverkopen. Staan ze eenmaal op het terrein van het slachthuis, dan moeten ze geslacht worden (wettelijk verplicht). Dus het maakt nogal uit waar in dit verhaal eigenaar en paard uit elkaar gegaan zijn.

Oh, dat wist ik niet dat de wet zo was. Wel logisch ook.
Dan is het in theorie voldoende om mijn paard op het slachthuis af te zetten en hoef ik niet bij het schieten te blijven. Dat scheelt weer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:14

Hevonen schreef:
moonfish13 schreef:
Ik snap je gevoel Lindy. :(:)
Erop spuiten: stuk. Ik heb pijn.
Frees op zijn hoeven op de wand: pijn pijn, pijn.
Of beter: houden van is soms loslaten erop spuiten... misschien komt dat meer aan.

Het zal wel aan mij leggen, maar ik begrijp eigenlijk niet wat je met dat spuiten en die frees bedoelt.

Het merken van je paard eigenlijk, net als dat sommigen de staart enorm kortwieken.
Ik ken iemand die elk paard voor de slacht de staart zo kort knipt als kan zodat het bij doorverkopen opvalt.
Er is eens een verhaal in de penny geweest, heeeeel lang geleden en dat paard had een brandmerk op de hoef.
Idee was dat men dan wist dat het een afgekeurd paard was.
En zo dom is dat niet eens, zo’n hoef groeit niet heel snel dus verberg zo’n brandmerk maar.
Dat zou eigenlijk een optie moeten zijn, dat je bij slachten vooraf kunt laten merken door je dierenarts.
Desnoods met cijfercode met registratie zodat mocht er wat fout gaan de laatste eigenaar nog een jaar traceerbaar is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:16

Vroeger was dat ook zo toen brandmerken nog mocht.
Als een paard dan afgekeurd werd door de verzekering kwam er een grote A op de schouder te staan.
Dan was gewoon de handel in als rijpaard niet meer mogelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:38

Gini schreef:

In Nederland brengt een paard bij de slager niet zo veel op dat het rendabel is daarvoor te fokken.
Dan is verkopen aan een particulier beter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:45

Klopt, in België komt het merendeel van de slachtpaarden ook uit het buitenland. Dus voornamelijk opgekocht door handelaars etc.
Ik denk dat de particuliere paardenhouder maar een klein aandeel is binnen de hele veestapel die geslacht wordt.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:42

Brainless schreef:
Talietjuh schreef:
Mijn tip: ga langs bij slachthuizen of slachtweides

Paarden die bij de slachterij staan mogen niet meer verkocht worden.

Je moest eens weten wat er allemaal gebeurt wat eigenlijk "niet mag."

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:14

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:00

StormMilagro schreef:
Op marktplaats staat nu een pony die jouw hulp zo te zien wel kan gebruiken zodat ze niet in verkeerde handen valt: https://link.marktplaats.nl/m1554268396

Idd. Dit is wel een leuke ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:23

Dit is zeker 1 waar je een goed huis voor kan creëeren TS. Zelf had ik deze naar een paardenrusthuis gedaan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:28

Volgens mij zit de eigenaar wat klem. Dan had ik hem in laten slapen. Of naar familie gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:35

Knert schreef:
Volgens mij zit de eigenaar wat klem. Dan had ik hem in laten slapen. Of naar familie gedaan.

Oké....

Ik laat het maar ff bij oké.... :+

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:37

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:43

Oké toch niet, kan niet laten te reageren. O:)

Paardje is 11 hè,op reactie naar de slacht.

En familie nou, mijn familie zal dan niet echt blij met mij zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:45

Knert schreef:
_Mir schreef:

Oooh ja.. wat een scheetje
27 jaar en dan nog je paard te koop aanbieden. Tja, absoluut niet mijn ding.

Ja..daar breekt je hart toch van.
Zo lief beesie jaren trouw aan de baasjes en dan op MP eindigen op je oude dag...

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:47

Knert schreef:
_Mir schreef:

Oooh ja.. wat een scheetje
27 jaar en dan nog je paard te koop aanbieden. Tja, absoluut niet mijn ding.

Dat was ook mijn gedachte. Het dier oogt op zich gezond en in goede conditie. Maar op zo'n leeftijd nog van eigenaar te moeten wisselen ? Of in de handel belanden.. germ.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:48

Talietjuh schreef:

Hhahaha, wat je niet laten kan :-)

Ik ben idd als de dood dat zo’n dier wordt ingezet wat niet kan. 11 jaar is jong. Maar het dier is wel ‘stuk’

Ik ken wel mensen, heb familie met grond. Twente hè?

Dan zou ik dit dier wat mooie jaren geven. Maar overdragen via mP zou ik echt niet doen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:57

Knert schreef:
Talietjuh schreef:

Hhahaha, wat je niet laten kan :-)

Ik ben idd als de dood dat zo’n dier wordt ingezet wat niet kan. 11 jaar is jong. Maar het dier is wel ‘stuk’

Ik ken wel mensen, heb familie met grond. Twente hè?

Dan zou ik dit dier wat mooie jaren geven. Maar overdragen via mP zou ik echt niet doen.

Precies dit. Dat ie op zo'n leeftijd alsnog ingezet gaat worden. Ik vrees dat er weinig mensen zijn die zon paard serieus willen om er goed voor te zijn/zorgen. 11 jaar pas ... dat zijn nog vele jaren met bergen kosten. Onderhoud dierenarts etc. Ontzettend duur helaas

Vraag me af wat ie de eerste 11 jaar van zijn leven heeft gedaan.. puur grasmaaier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:04

Oké, begrijpelijk hoor.

Hoe kijken jullie naar paardzoektbaas aan in dit geval?

Zij vangen deze paarden op en ik zie dat er toch veel goede huisjes gevonden worden voor dit soort paarden.

Het is toch n beetje gek dat een paard waar niks mee gedaan kan worden maar dood moet uit angst dat hij verkeerd terecht komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:09

Over mensen die een paard op 27-jarige leeftijd nog willen verkopen heb ik een heel uitgesproken mening. En die is niet positief.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:16

Ik ook niet.

Heb niets tegen slacht, eeuwige weidegang, of verkoop.

Maar je hebt de plicht om hier correct in te staan.
Oud en nog verkopen? Kapot en nog verkopen?

of weggeven? Nou ... daar gaat je lieve pluisje die je kleinkinderen leerde rijden. Hop naar een onzekere toekomst

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:19

Jeetje, dat arme mopje van 27 jaar....
Ik heb hier een oudje (ex manege) rondlopen van bijna 29. Kwam met 27 jaar bij mij en schrok van zijn toestand, maar juist daarom wilde ik hem nog wat tijd geven zonder maar iets van hem te vragen. Hij gaat hier maar op 1 manier weg, of hij valt om ineens of wanneer leven lijden zou worden mag hij in mijn armen sterven. Die wordt niet meer verplaatst.
Zo zielig om na zo lang je veilige plekje te moeten verlaten. Zo'n mensen moeten zich schamen.