Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:42

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:43

Blussem schreef:
Aan de andere kant hoe hoog is de bijstand en hoe veel geld krijgt een gezin eigenlijk niet aan kinderbijslag, kinder opvang toeslag, hypotheek rente aftrek, enz.

Zie mijn post hierboven.

Dat gaat om de wajong en die is zelfs enkele tientjes hoger per maand.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:44

mvdende schreef:
Per maand zn 150.

Voor 150 ga je never nooit niet een paard kunnen onderhouden!

En toch kost mijn Haflinger mij in de afgelopen 10 jaar niet meer dan 150 euro per maand, incl voer, stalling, hoefsmid en ander standaard onderhoud. Komt wel dierenarts bij, maar ook dan is in de afgelopen 10 jaar niet meer dan 200 euro totaal geweest.
Neemt niet weg dat het knap is dat je het rond kan breien van dit bedrag! *D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:49

Yipee schreef:
Als het dier er al is als je in de bijstand komt dan snap ik dat je die niet gelijk weg doet. Paarden en andere huisdieren kunnen mentaal veel steun geven.

Ik heb als dierenarts echter al genoeg dieren onnodig in moeten laten slapen omdat eigenaar in de bijstand zit en een behandeling niet kan betalen. Dus nee ik sta niet te springen bij het idee dat iemand in de bijstand zomaar huisdieren en zeker paarden gaat aanschaffen en onderhouden. Dan komen ze bij ons 'geldwolven' langs op de praktijk met een behandelbaar probleem waar ze zo lang mee hebben gewacht dat het dierenwelzijn geschaad is en/of het dier niet meer te helpen is. Of er is geen geld voor behandeling, en dat is natuurlijk dan weer de schuld van de dierenarts. Een week later staan ze weer met een dure (mislukte ras) pup op je vaccinatie spreekuur. Die natuurlijk wel weer in termijnen betaald moet worden. {:)-:(

Nee kan niet zeggen dat ik het een ultiem goed idee vind als inmiddels ervaringsdeskundige......

Dit kan ik beamen, wij wonen in Frankrijk en mijn man is DA en hoevaak mensen te lang wachten, niet betalen etc etc.
En aan het einde van het liedje is het de schuld van de DA.
Nou zitten er bij ons in de buurt veel mensen met weinig geld, wat ze wel of niet krijgen weten wij natuurlijk niet dus daar oordeel ik niet over.
Maar als je geen geld hebt om je dier de zorg te verlenen die het nodig heeft dan is dat gewoon niet eerlijk.
En dat is hard gezegd dat weet ik, maar als je zoveel van je beest houdt wil je die toch geen zorg onthouden omdat het niet uit kan?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:49

Ik heb niet zozeer ervaring met mensen in de bijstand met een paard maar wel met bijstandsgerechtigden. De mensen die heel goed konden puzzelen en mazzel hadden met huur, geen verslaving en geen moeite hadden met basic leven hielden zo'n 100 tot 150 per maand over. Al heb je die 6000 aan spaargeld; met een paard kun je het gewoon niet meer aanvullen. Dus gaat je auto, fiets, wasmachine, paard of jezelf stuk (hallo eigen risico) moet je beknibbelen op je spaar. En die wordt dan 4000, na het volgende incident 3000 en ga zo maar door.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:50

Robijntjah schreef:
Ja hier, geen bijstand wel Wajong en heb daar jaaaren paarden naast gehouden ( je mag inderdaad spaargeld hebben maar dat mag niet boven een bepaald bedrag uit komen ).

Ik liet er veel voor, zo ging ik nooit op stap, at ik nooit luxe en nieuwe kleding kocht ik zo min mogelijk.

Mijn paard stond op een stal waar ik verder alles zelf deed dus dat kostte me de hoofdprijs ook niet.

Als jij het er voor over hebt om er veel voor te laten is dat jouw keuze, vooral doen.

Ik durf wel te zeggen dat ik zonder mijn paard(en) in die tijd er nu niet meer zou zijn geweest.

Inmiddels al geruime tijd de Wajong uit en het leven is op alle fronten een stuk leuker voor me nu maar ik zou nooit iemand een stuk levenslust/genot willen ontnemen die in een uitkering zit.

Wat een kortzichtige reacties :=

Maar een bijstand en een WA jong is niet met elkaar te vergelijken.
Een Wa jong is het minimum loon, ik geloof voor komend jaar 1658,- (voor 23 jaar en ouder)
De bijstand is maximaal 1000 euro waarbij je nog 200 mag bij verdienen zonder gekort te worden op de bijstand.

Dus stel, (en dit zijn een beetje aannames op een gemiddelde Nederlander in de bijstand),
je krijgt 1000 euro en verdient 200 bij.
Dan heb je 1200,- per maand.
Van die 1200 euro betaal jij je huur, gemiddeld 750 kale huur(er van uitgaande dat er niet in de randstad gewoond wordt),
Gas, water en electra voor een eenpersoonshuishouden, 100 euro.
Je zorgverzekering gemiddeld 100 euro (zonder aanvullende verzekeringen)
Waarschijnlijk is er nog een auto, laten we uitgaan van 80 procent noclaim waarbij de bestuurder geen risicogroep is, dan betaal je gemiddeld 40 euro.
wegenbelasting gemiddeld 30 euro
wellicht is er nog een inboedel verzekering, 10 euro
en een aansprakelijkheidsverzekering, 5 euro

Dan kom ik zonder toeslagen uit op €165 euro.

Dit is natuurlijk een grove berekening gebaseerd op een gemiddelde Nederlander in een eenpersoonshuishouden zonder toeslagen. Deze berekening kan 100 euro voordelig of nadelig uitvallen.

Ik vind het echt knap hoe je dan een paard kan onderhouden.
Van die €165,- moet je nog boodschappen doen, kleding en schoeisel kopen, je auto onderhouden, tanken etc.
En natuurlijk zijn er die toeslagen maar ik zie gewoon echt niet in hoe jij jezelf + een paard kan onderhouden in de bijstand.

Iedereen met het natuurlijk zelf weten maar goed, ik zou het niet kunnen :n

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:51

Sting schreef:
mvdende schreef:
Per maand zn 150.

En toch kost mijn Haflinger mij in de afgelopen 10 jaar niet meer dan 150 euro per maand, incl voer, stalling, hoefsmid en ander standaard onderhoud. Komt wel dierenarts bij, maar ook dan is in de afgelopen 10 jaar niet meer dan 200 euro totaal geweest.
Neemt niet weg dat het knap is dat je het rond kan breien van dit bedrag! *D

Vind het eerder knap van jou!

Mijn paard stond in regio Den Haag en daar was een kale stal al 250 minimaal....

Voor 150 stalling, voer, hoefsmid enz is echt heel laag.

Verder heb ik voor Skip natuurlijk die zorgverzekering waardoor ik nooit voor te veel onverwachte kosten kom te staan. En dierenarts zorg is voor een hond sowieso goedkoper dan voor een paard. Alleen al omdat veel medicatie per gewicht wordt afgerekend en medicijnen voor 25kg huisdier is toch echt goedkoper dan medicijnen voor 600kg huisdier.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:52

Lijkt mij geen goed idee.
Als ik zie hoeveel mijn paard mij al kost per maand, heb ik geen idee hoe je dat met een bijstandsuitkering zou moeten kunnen redden.
Daarnaast is het niet helemaal waar wat bepaalde mensen hier posten over dat je niet hoeft te melden waar je je geld aan uit geeft als je in de bijstand zit.
Er wordt bv. Wel gekeken naar je vermogen. Als jij een auto boven een bepaald bedrag bezit, wordt dit mee geteld in je vermogen en in het besluit of iemand bijstand krijgt, wordt dit meegenomen.
Daarnaast, mocht je ooit gebruiken moeten maken van de voedselbank, wordt daar ook veel strenger dan voorheen gekeken naar auto’s, roken, dure hobby’s etc. Ditzelfde geldt ook voor de schuldhulpverlening mocht je ooit schulden krijgen.
Ik heb hier als professional meerdere malen mee te maken gehad (vooral roken/ het hebben van een auto) en dat gaat allemaal niet meer zo makkelijk als vroeger.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:57

M_D_H schreef:
Robijntjah schreef:
Ja hier, geen bijstand wel Wajong en heb daar jaaaren paarden naast gehouden ( je mag inderdaad spaargeld hebben maar dat mag niet boven een bepaald bedrag uit komen ).

Ik liet er veel voor, zo ging ik nooit op stap, at ik nooit luxe en nieuwe kleding kocht ik zo min mogelijk.

Mijn paard stond op een stal waar ik verder alles zelf deed dus dat kostte me de hoofdprijs ook niet.

Als jij het er voor over hebt om er veel voor te laten is dat jouw keuze, vooral doen.

Ik durf wel te zeggen dat ik zonder mijn paard(en) in die tijd er nu niet meer zou zijn geweest.

Inmiddels al geruime tijd de Wajong uit en het leven is op alle fronten een stuk leuker voor me nu maar ik zou nooit iemand een stuk levenslust/genot willen ontnemen die in een uitkering zit.

Een Wa jong is het minimum loon, ik geloof voor komend jaar 1658,- (voor 23 jaar en ouder)
De bijstand is maximaal 1000 euro waarbij je nog 200 mag bij verdienen zonder gekort te worden op de bijstand.

Dus stel, (en dit zijn een beetje aannames op een gemiddelde Nederlander in de bijstand),
Van die 1200 euro betaal jij je huur, gemiddeld 750 kale huur(er van uitgaande dat er niet in de randstad gewoond wordt),
Waarschijnlijk is er nog een auto, laten we uitgaan van 80 procent noclaim waarbij de bestuurder geen risicogroep is, dan betaal je gemiddeld 40 euro.

Dit is natuurlijk een grove berekening gebaseerd op een gemiddelde Nederlander in een eenpersoonshuishouden zonder toeslagen. Deze berekening kan 100 euro voordelig of nadelig uitvallen.

Van die €165,- moet je nog boodschappen doen, kleding en schoeisel kopen, je auto onderhouden, tanken etc.
En natuurlijk zijn er die toeslagen maar ik zie gewoon echt niet in hoe jij jezelf + een paard kan onderhouden in de bijstand.

Hoho!

Een wajong is niet het minimum loon hoor!

70% van het minimum loon als je nog arbeidsvermogen hebt en 75% als je 100% afgekeurd bent.

Ik ben 25 en heb arbeidsvermogen en ik krijg Wajong €1030 netto per maand.

Met zorgtoeslag en huurtoeslag krijg ik in totaal €1495 netto per maand....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:59

il wil hier op reageren:

Citaat:

ik werk parttime,22 uur.
ik verdien dus dat bedrag per maand...1200 euro

en ik heb 2 paarden,2 oudjes ook nog!
maar het kan allemaal makkelijk?
ik heb geen kinderen , geen auto en woon heel goedkoop...
het kan allemaal wel,maar het ligt er denk ik grotendeels aan hoe duur je woont en leeft.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:01

Robijntjah schreef:

Het zij je gegund en je hoeft je echt niet te verontschuldigen. En ook niet dank je wel te zeggen aan die types die zich zogenaamd een slag in de rondte werken om bij te dragen aan onze maatschappij.

Ik vind het ook nogal ongenuanceerd wat ik lees. Sommige zaken mogen wel, andere zoals een paard weer niet. Gelukkig werkt het zo niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:05

ellepel schreef:
il wil hier op reageren:

Citaat:

ik werk parttime,22 uur.
ik verdien dus dat bedrag per maand...1200 euro

en ik heb 2 paarden,2 oudjes ook nog!
maar het kan allemaal makkelijk?
ik heb geen kinderen , geen auto en woon heel goedkoop...
het kan allemaal wel,maar het ligt er denk ik grotendeels aan hoe duur je woont en leeft.

Volgens mij zei ik ook gemiddelde Nederlander.
Ik zeg nergens dat het wel of niet kan, ik zeg er zelfs nog duidelijk bij dat dit gaat om een gemiddelde Nederlander dus ik snap jouw reactie niet zo goed :n

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:06

Iemand zei het hier al: de bijstand is voor (tijdelijk) vangnet voor de noodzakelijke levensbehoeften, op kosten van de staat (je medeburgers!). Een paard valt daar nadrukkelijk níet onder, dat is een luxeproduct. Nou is het een dier, als je er al een hebt snap ik ook dat je hem niet zomaar wegdoet zoals je met een te dure auto (ook luxeproduct) zou doen. Maar een paard aanschaffen terwijl je onderhouden wordt door de staat vind ik echt not done :n

In wat jaren pensionstallen een hoop mensen met bijstandsuitkering met een paard van dichtbij meegemaakt. En echt allemaal: zwart werken in de schoonmaak of als hulp op stal om paard te kunnen betalen. Besparen op de dierenarts, tuigage, medicatie, supplementen, noem maar op. Momenteel zelfs een stalgenoot waarbij het paard deels gefinancieerd is door crowdfunding ("gered" na verwaarlozing wat ik begrijp), dier heeft al een tijdje dringend nood aan een dierenarts maar die wordt niet gebeld want daar is geen geld voor, en ondertussen krijg je van de jonge kinderen van het gezin te horen dat er geen geld is voor ontbijt/avondeten want ze hebben een paard. Moeders heeft het hart op de juiste plek voor het paard, maar snapt niet dat dat zo echt niet kan. Voor kinderen en paard niet.

Ik vind dat schrijnend, en bij het zien van dat soort gevallen zou ik zelfs nog voor een verbod op het houden van paarden met een bijstandsuitkering zijn. Puur om mensen te beschermen voor zichzelf. En dieren voor het gebrek aan inschattingsvermogen van mensen.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 24-12-19 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:07

mdh nee was niet op jou,maar ging om dat bedrag.
van 1200 moet het kunnen.
zo bedoelde ik dat :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:07

mvdende schreef:
M_D_H schreef:

Hoho!

Een wajong is niet het minimum loon hoor!

70% van het minimum loon als je nog arbeidsvermogen hebt en 75% als je 100% afgekeurd bent.

Ik ben 25 en heb arbeidsvermogen en ik krijg Wajong €1030 netto per maand.

Met zorgtoeslag en huurtoeslag krijg ik in totaal €1495 netto per maand....

Goed punt,
ik was inderdaad voor het gemak die 70% vergeten neer te schrijven, ging er eigenlijk van uit dat iedereen dat wel wist, maar dat is natuurlijk niet handig om niet neer te zetten in mijn bericht, daar krijg je een nogal vertekend beeld van, excuses :n.

Neemt niet weg dat je met 100 procent afkeuring dus wel meer krijgt dan met de bijstand :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:12

ellepel schreef:
mdh nee was niet op jou,maar ging om dat bedrag.
van 1200 moet het kunnen.
zo bedoelde ik dat :j

Ah, helder :j

Ja, ik vind het echt heel knap hoor als je kan leven van dat bedrag per maand :j

Maar het klopt wel, als jij het paard (of paarden) al hebt, je hebt geen auto, woont heel goedkoop en stalt je paard op een weitje, wordt de berekening natuurlijk alweer heel anders :)

Anoniem

Re: Een eigen paard in combinatie met de bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:16

Ik hield aan Wajong netto 1100 euro over. Mijn woonkosten waren toentertijd zeker geen 750 euro, sterker nog, dat waren ze pas toen ik 2 jaar geleden fulltime werkte met ort erbij en toen zat ik in de hoogste huur schaal :+

Dus deze bedragen zijn echt onzin.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:22

Robijntjah schreef:
Ik hield aan Wajong netto 1100 euro over. Mijn woonkosten waren toentertijd zeker geen 750 euro, sterker nog, dat waren ze pas toen ik 2 jaar geleden fulltime werkte met ort erbij en toen zat ik in de hoogste huur schaal :+

Ik zeg het nog maar een keer...
Gemiddeld
Nee, gemiddeld betekend niet dat het voor iedereen zo is,
Nee, gemiddeld betekend niet dat het overal zo is.

Probeer mijn post te lezen zonder je aangevallen te voelen dan is dit bovenstaande bericht plaatsen helemaal niet nodig :n
Ik bedoel het namelijk echt niet banketstaaf :n

Nogmaals, het is een gemiddeld bedrag, dus wellicht dat de bedragen voor jouw niet kloppen maar dat maakt niet dat de bedragen onzin zijn. :n

Probeer je iets minder aangevallen te voelen door de topic, dat is namelijk helemaal niet nodig, in ieder geval niet voor mij, want het maakt mij echt niet uit of jij een paard koop of niet :n

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:22

mvdende schreef:
Ik zeg: niet doen!

Ik heb een wajong en een paard onderhouden zou echt niet mogelijk zijn. Weet wat een paard kost want ik heb er ruim 6 jaar één gehad die mijn ouders betaalde. Zei waren zn 500 per maand kwijt.

Ik heb wel een hond gekocht terwijl ik al in de wajong zat. Maar een hond is dan ook een stuk goedkoper dan een paard in onderhoud.

Ik krijg netto €1495 per maand binnen. Dat is de wajong + zorgtoeslag + huurtoeslag.

Ik betaal 545 huur, 160 zorgverzekering, 160 gas en stroom, 45 internet en tv, 26 mobiel internet, 155 vaste jaarlijkse kosten zoals gemeentebelasting en nog wat meer kleinere maandelijkse kosten.

Ik houdt dus zn 400 over om van te kunnen leven. Daarvan gaat er 40 per week = 160 per maand naar de boodschappen.

Houdt ik nog 240 over (is in werkelijkheid een stuk minder want heb niet alle vaste lasten meegerekend, lijkt veel maar is iedere maand weer puzzelen en er zijn genoeg maanden dat ik spaargeld op eet)

Skip kost mij

39 zorgverzekering, waardoor ik nog maar 10% van de rekening zelf betaal, tot 5000 per jaar krijg ik vergoed.

60 eten

20 kluifjes en beloning enz.

Per maand zn 150.

Afgezien van het feit dat je voor 150 euro pm makkelijk een paard kunt
Onderhouden...

Die gemeentelijke belastingen kun je kwijtgescholden krijgen als je zo'n laag inkomen hebt.

Edit: Ik wil hiermee trouwens niet zeggen of aanraden om een paard te kopen met een laag inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:24

Gemiddeld is vreemd want ik viel in alle standaard regelingen en er waren juist geen uitzonderingen mogelijk.
Een Wajong uitkering (iig de oude regeling) was een standaard bedrag, niets persoonlijks aan.

De huur die je aankon met dat bedrag was nergens 750 euro.

Hoe kom je aan die gemiddelde bedragen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:25

lovelucydan schreef:
Niet alleen een paard,
Maar ik vraag me überhaupt af hoe sommige mensen zo'n"rijk" leven kunnen leiden? Niks jaloezie of iets dergelijks maar een oprechte vraag. Dan ga ik dat ook zo doen namelijk :')

Geen onzin kopen, als je je daar in verdiept zal het je verbazen hoeveel geld mensen over kunnen houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:26

Robijntjah schreef:

Tegenwoordig zijn huurprijzen van 600 - 700 euro heel normaal in de sociale huur. Als je al het gelukt hebt sociaal te kunnen huren. Want ook dat wordt steeds lastiger.

Ik vind de bedragen die genoemd worden best realistisch voor een gemiddelde.

Robijntjah schreef:
Gemiddeld is vreemd want ik viel in alle standaard regelingen en er waren juist geen uitzonderingen mogelijk.
Een Wajong uitkering (iig de oude regeling) was een standaard bedrag, niets persoonlijks aan.

De huur die je aankon met dat bedrag was nergens 750 euro.

Hoe kom je aan die gemiddelde bedragen?

De Wajong is nogal op de schop gegaan he. Ik denk niet dat je jouw oude situatie kunt vergelijken met nu.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:26

Robijntjah schreef:
. Ik hield aan Wajong netto 1100 euro over Mijn woonkosten waren toentertijd zeker geen 750 euro, sterker nog, dat waren ze pas toen ik 2 jaar geleden fulltime werkte met ort erbij en toen zat ik in de hoogste huur schaal :+

Knap, dan is er duidelijk iets veranderd de afgelopen jaren.

Ik krijg 70% van het minimum loon + een toeslag omdat 70% van het minimum loon minder is dan het door de overheid vastgestelde sociaal minimum.

Het sociaal minimum is op dit moment aka december 2019 €1030 netto per maand.

Dat is dan ook precies wat een wajong nu krijgt.

Dus als jij 1100 kreeg, heb je mazzel gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:27

Klopt dus denk dat de situatie er niet bepaald op vooruit is gegaan ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:27

Elinaa schreef:
Afgezien van het feit dat je voor 150 euro pm makkelijk een paard kunt
Onderhouden...

Die gemeentelijke belastingen kun je kwijtgescholden krijgen als je zo'n laag inkomen hebt.

Edit: Ik wil hiermee trouwens niet zeggen of aanraden om een paard te kopen met een laag inkomen.

Voor 150 euro per maand makkelijk een paard kunnen onderhouden geloof ik niet zo in. Met veel moeite zal het misschien lukken. Mits je geen tegenslagen hebt.