Roux, Wij zijn ook Amsterdammers, dus snap je heel goed. Maar als je wat op bokt schrijft, vallen mensen gelijk over je heen of ligt het aan je achtergrond.
Maar op de Veluwe zijn mensen stug, achterbaks en totaal niet behulpzaam. Dat vinden mensen daar zelf natuurlijk nooit, maar ik heb ontzettend veel import gesproken en ook les gegeven in een groter gebied dan waar wij woonden en veel mensen ervaren het zo.
De een kan daar aan wennen en vindt de voordelen, belangrijker dan de nadelen. Overigens lopen ze op het gebied van paarden welzijn vaak behoorlijk achter. Je hoeft dan niet op mede pension klanten te rekenen om samen dingen op te lossen. Maar uiteraard kennen hier talloze mensen weer voorbeelden dat dit wel gebeurt.
Toen wij de eerste keer in Drenthe, randje Groningen woonde moesten we ook wennen. Nu wonen we 1 dorp verder en dus Groningen, maar mensen zijn hier heel gemoedelijk, relaxt en juist wel vriendelijk. Alleen al boodschappen doen en winkelen is een wereld van verschil hoe je geholpen wordt.
Wij hadden in Amsterdam een zaak, dus was klantvriendelijkheid van huis uit gewend en kon daar moeilijk aan wennen dat mensen stug of gewoon niet vriendelijk zijn op de Veluwe. ( maar ik heb natuurlijk alleen die uitzonderingen ontmoet

)
Wel zijn wij vanuit Amsterdam/Almere wat meer tempo en gejaag gewend. Hier wacht je bij de kassa gewoon tot diegene voor je klaar is en laar je je niet opjagen.
Prijzen liggen ook heel anders. En in het westen en op de veluwe betaalden we voor elk dingetje extra of apart. Toen we hier in pension stonden, kon je veel vragen zonder overal de rekening bij te krijgen.
Qua wonen merk je ook meer dat mensen elkaar kennen. Hebben ze een klus of wil je wat, vraag je die of die en iedereen kent wel iemand.
Wij hebben in het Noorden nooit problemen gehad om werk te vinden en ook geen verschillen qua loon. Mijn man werkt hier nu 2 maanden en het enige is dat hij veel minder overuren maakt. Maar eerlijk is eerlijk, wat je minder zou verdienen, merk je niet meteen, omdat heel veel goedkoper is; hooi, benzine, bouw