Paard verkopen via commissie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:46

Gaat echt niet om in negatief daglicht te stellen, maar we kennen wel enkel haar kant van het verhaal.

En simpelweg er zijn geen afspraken gemaakt. Dus effectief voor een tweede bezichtiging, en dus ook mogelijke reële verkoop, brengt de trainer dat toch aan? Geheel gebruikelijk en eigen aan de sector.
Slechte communicatie en afstemming, absoluut, maar tot op dat ogenblik was het paard nog niet verkocht, dus nog steeds voorafgaand aan de mogelijke transactie. Dus nu is het aan hen om een oplossing te zoeken...

En er is wel degelijk gebruik gemaakt van haar diensten, want zonder voorrijden had ts de mogelijkheid niet om het paard voor te stellen en was deze zelf niet in vorm om voorgesteld te worden. Die dienst (verkoop en daar een rol inspelen) is niet eigen aan het trainen van het paard of de overeenkomst die ze hadden (betaald of niet). Dat is iets wat hier door sommigen zo ingevuld wordt, maar zo gewoon of vanzelfsprekend is dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:00

Het valt me op dat er allerlei scenario's / aannames voorbij komen die nogal een verschil maken in de hele zaak.

Wist de trainster echt van tevoren dat je zelf een koper ging zoeken?
En meldde je toen een poosje later dat er iemand wilde komen kijken?
Zei ze toen niks over extra kosten?

Of was het zo dat je ineens een potentiële koper mee nam en trainster weinig ruimte had om er ove rte praten?

Heb je aan trainster gevraagd wanneer jouw paard gereden zou worden, en heb je met de potentiële koper om die tijd afgesproken? Heeft de trainster eigenlijk alleen een trainingsrondje gereden zoals altijd, of heeft ze extra tijd besteed aan het presenteren van het paard op een door jou gewenste tijd, het dier nog extra netjes voorgesteld, nog een praatje met potentiële koper gemaakt?

Dat soort dingen vind ik toch best wel een flink verschil maken :)

Als je een koper hebt gevonden door filmpjes / foto's met de trainster er op te laten zien, en je ontvangt de potentiële koper op haar terrein enzo, en het kost haar toch wat meer tijd dan een gewoon trainingsrondje op een vrijblijvend moment...dan mag dat op zich wel een extraatje opleveren denk ik.

Maar als ze echt nu pas ineens met die 10% komt terwijl ze eerder niks daar over verteld heeft (en wel de kans had!) dan zou ik dat toch niet realistisch vinden. Heeft het haar wat extra tijd gekost en gaat ze nog helpen met het afhalen van het paard enzo (als de verkoop doorgaat) dan zou ik zeggen geef 200 euro extra ofzo. Of wees genereus met de opzegtermijn van de stal o.i.d.

Maar vooral: ga in gesprek. Op een fijne, menselijke toon met begrip voor elkaars situatie :j

anjali

Re: Paard verkopen via commissie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:21

Ik vind het echt jammer dat het paardenwereldje zo zakelijk en puur op financien gericht is geworden. waar is het plezier van bezig zijn met onze gezamenlijke hobby,die voor sommigen ook een beroep is,en dan gaat er geld in om natuurlijk. maar als dat er zo dik bovenop ligt dan is dat toch niet chique. De meesten tegenwoordig hebben paarden om van te genieten en al dat geruzie draagt daar niet aan bij.Niets zo erg als paardenhandel. En dan mag je nog heel blij zijn als er met het paard zelf niets mis is,want dan komt er nog meer ellende.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:28

Dat is wel een heel romantische gedachte Anjali. De trainster heeft vast wel plezier in haar werk, maar van dat plezier kan ze moeilijk haar huur/hypotheek en boodschappen betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:35

Qerty schreef:
Dat is wel een heel romantische gedachte Anjali. De trainster heeft vast wel plezier in haar werk, maar van dat plezier kan ze moeilijk haar huur/hypotheek en boodschappen betalen.

Dat begrijp ik heel goed. Maar ik bedoel dat het niet op deze manier gebracht zou moeten worden.Vantevoren alles goed afspreken en beiden moeten zich dan aan de afspraken houden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:40

Wipher schreef:
Normaal gesproken spreek je dat af vóór de verkoop. Je hoeft er nu dus niet mee akkoord te gaan..

Dit dus. Dan had je de vraagprijs wat hoger gedaan. Had ze het maar voor die tijd moeten regelen. Niet zomaar mee eens zijn met 10%. Zeker omdat je er zelf bij bent telefoontjes en advertentie hebt gedaan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:51

Ik heb wel eens iemand (een stalhouder) gezegd dat ik een paard wou kopen en of hij iets wist. Na een tijd vond ik zelf een paardje en kocht die. Die stalhouder was toen kwaad en vond dat ik had moeten wachten! daar begreep ik toen niets van. Ik was zoals afgesproken bij hem op stal komen staan, maar hij is mijn paard slecht gaan behandelen waardoor ik met ruzie vertrokken ben. Nu ik dit lees denk ik dat hij ook kwaad was omdat een commissie aan zijn neus voorbij ging. Dit is al heel lang geleden,ik had toen nog geen ervaring .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:59

Ja jeetje...het lijkt mij als ik zoekende zou zijn ook logisch dat je zelf ook door zoekt in de tussentijd :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:01

pmarena schreef:
Ja jeetje...het lijkt mij als ik zoekende zou zijn ook logisch dat je zelf ook door zoekt in de tussentijd :=

Ja want het duurde maar en hij kwam met niets! Terwijl ik graag snel weer een paardje had.