Cremeren paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:02

Ik heb bij SHCN gewerkt en zou mijn dier daar met een gerust hart achterlaten. Aan de achterkant wordt ook met respect met de dieren omgegaan.

Feit blijft wel dat een overleden dier stijf wordt en een paard dan dus al helemaal log en zwaar is. Je kunt het niet vergelijken met een overleden kat bijvoorbeeld, die kun je bij wijze van spreken in zn mandje in de auto meeneemt en zelf naar de oven tilt. Dat geeft toch een fijner gevoel dan met een paard.

Ik zou het zelf belangrijk vinden dat mijn paard zo snel mogelijk opgehaald wordt en de oven ingaat. Op het erf laten overnachten, vind ik een naar idee. En overnachten in de koeling zou ik ook liever niet hebben, maar daar ontkom je vaak toch niet aan.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:07

Ik heb geen ervaring met cremeren van dieren. Honden en katten en andere kleine huisdieren die begraven we gewoon op eigen terrein, maar met een paard is dat niet mogelijk. Anders zou ik dat zeker willen. Cremeren heb ik helaas het geld niet voor maar ik snap heel goed dat je dat graag wilt doen. Als de rendac komt om je dode paard op te halen dan is dat ook geen fijn idee. Ik vind dat nog het aller moeilijkste van alles, als ze dan opgehaald worden en je weet niet wat er verder mee gebeurt. Natuurlijk is het alleen een omhulsel maar ik heb het daar toch altijd erg moeilijk mee gehad. Ik hoop dat je een goed adres vind voor de crematie en dat alles gaat zoals jij wil als het zo ver is.

superpony

Re: Cremeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 01:52

TS, wordt het de eerste keer dat je een paard van jezelf gaat laten inslapen?

Ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Het kan best zijn dat je na deze ervaring het een volgende keer niet meer zo zal doen. Maar als het nu goed voelt, moet je het gewoon ervaren straks. Achteraf kan je pas zeggen hoe je het ervaren hebt en of dit het voor jou waard was.

Mensen hebben ook wisselende ervaringen over inslapen en schieten en op basis daarvan nemen ze vaak een volgende beslissing.

Persoonlijk kies ik er bij een paard niet voor, maar dat komt ook omdat ik vaker een paard heb laten inslapen en het proces van afscheid nemen al ken. Het loslaten daarna is altijd lastig.
Ik vind op laten halen door Rendac ook niet leuk. Ik weet hoe het gebeurt,heb het vaker gezien, maar probeer daar echt niet aan te denken en er ook niet bij te zijn.
Op het moment dat je je paard verliest is het allemaal naar, het is vooral hoe de mensen het doen en hoe ze jou steunen, begrip tonen die het verschil straks zullen maken.

Zorg in ieder geval voor een mooie laatste levensperiode, maak veel foto's en geniet tot het laatste moment.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 02:06

Iris82 schreef:
Nou. Ik kan me voorstellen als lijkstijfheid al ingetreden is dat het invouwen van de benen niet meer 'met respect' gedaan kan worden.

Lijkstijfheid is een tijdelijk verschijnsel.
Tussen de 24-48 uur na overlijden is deze weer verdwenen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 04:25

Snap ik, maar je ontkomt er ook niet aan dat precies op het moment van ophalen of (handelingen rondom het) cremeren er toch sprake is van lijkstijfheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 05:39

Mijn pony heb ik laten cremeren in Rotterdam. Ik ben super tevreden over de afhandeling. Lieve mensen die gelijk in de auto sprongen toen ik belde dat mijn pony onverwachts was ingeslapen.
Ik kreeg een certificaat met daarop de datum en tijdstip van cremeren.
Kosten waren destijds €1100.

Het enige 'aparte' vond ik het ophalen. Vond het echt een raar gezicht om een ton te zien staan met 17kg as.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:01

Ik was altijd overtuigd dat mijn pony naar de slacht zou gaan, echter toen ze zo ontzettend beroerd liep van de bevangenheid dat ik het ritje naar de kliniek al tenenkrommend vond heb ik haar daar meteen laten gaan nadat mijn vermoeden over haar toestand bevestigd was per rx.

Ik had haar maatje mee, ze was mijn eerste pony en ik heb haar 18jr gehad maar geheel tegen mijn eigen verwachtingen in heb ik er geen enkele moeite mee gehad om na de euthanasie en een moment van afscheid te vertrekken. Het hoopje dier wat daar lag was niet meer mijn vriendinnetje maar een hoop dood vlees. Ze is dus gewoon met Rendac mee gegaan, en ja ik heb heel veel van haar gehouden, onbeschrijfelijk veel.

De rekening had ik het liefste meteen willen betalen maar ze stuurden hem liever op, ook prima. Die was er de volgende dag en is meteen betaald. Ik zie niet wat daar commercieel aan is eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:54

Raafsmits, wat een mooie post, dankjewel! Zo ervaar ik het ook. Denk dat het heel mooi is in hoeverre het mooi kan zijn. Het liefst zou ik haar begraven, maar ja, dat mag niet en zitten ook nadelen aan, want stel je gaat verhuizen...

Wordt de eerste keer inderdaad. Maar pony is verder nog gezond, maar al wel 30 dus is het realistisch om daar eens over na te denken.

Als ik voor mezelf spreek kan ik er gewoon niet tegen als ze met de rendac mee zou gaan. Ik weet wat er daarna mee gebeurd en dat idee vind ik gewoon verschrikkelijk.

Mocht ik op dat moment denken, het kan me allemaal niet schelen, kan ik alsnog bellen.

Bedankt voor het delen van de ervaringen.
Is je paard nog 'mooi' na een dag? Stel ze halen zondags op (doen ze dat?) en je gaat maandag weer heen vlak voor ze de oven in gaan, kan dat of beter van niet?
Koeien die een dag liggen worden heel snel lelijk, dat weet ik wel. Blauwe uiers en neus etc. Of wordt daar standaard wat aan gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:57

Dat verschilt een beetje. Mijn ervaring is dat het ene paard er nog wel prima uitzien. Maar sommige vervallen ook enorm snel, blazen helemaal op.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:07

Vulina schreef:
Iris82 schreef:
Nou. Ik kan me voorstellen als lijkstijfheid al ingetreden is dat het invouwen van de benen niet meer 'met respect' gedaan kan worden.

Dat heb ik mee gemaakt. Paard laten ophalen voor crematie, ik vond het verschrikkelijk. Heb er echt bij staan janken. Benen moesten worden gevouwen en het hoofd terug op de buik. Toen op de wagen getrokken met lieren.

Voor mij nooit weer, nooit.

Dit heb ik ook meegemaakt, maar dan juist een heel positief gevoel overgehouden.

Mijn pony is ingeslapen op de pensionstal buiten in het veld zodat het goed te bereiken zou zijn met de auto en trailer. Na het inslapen hebben wij samen met de dierenarts de benen ingevouwen en het hoofd naar binnen gelegd. Voor mij was het juist een hele vredige houding, aangezien ze ook zo in het land lag te slapen. Daarbij was het ook een stukje afsluiting.

De dag na inslapen is de opgehaald door de taxi-dienst van SHCN. Dit is heel netjes gedaan door de jongen die de auto reed. Het is idd een beetje een gek beeld om het (letterlijk) dode gewicht op een zijl te rollen, maar ik heb actief meegeholpen. Daarna samen met de staleigenares gekeken hoe ze in de speciale trailer werd gesleept op het matje.

Ik ben niet meer in het crematorium geweest en had gekozen voor een groepscrematie. Ook hier heb ik geen spijt van gehad aangezien ik geen as wilde hebben. Van het centrum kreeg ik netjes berichten wanneer ze was aangekomen, voor wanneer de crematie gepland stond, wanneer de geplande datum was van uitstrooien (over zee) en later nog bericht dat ze was uitgestrooid met het weer er toen bij. Tevens een mooie kaart gehad met een tekstje.

Ondanks de zeer trieste gebeurtenis kijk ik zeer positief terug op hun ophaal service en de 'nazorg' die ze hebben. Over het centrum zelf kan ik helaas niets vertellen aangezien ik daar niet ben geweest.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:16

Roodvos schreef:
Als je even Googled dan zijn er 4 paardencrematoria in NL:
Paardencrematorium Westerhout - Beverwijk
Paardencrematorium Rotterdam – Rotterdam
Paardencrematorium Het Hoeksche Hof - Numansdorp
Paardencrematorium De Bréborgh - Bentelo

Het is een kleine moeite die andere 3 even te bellen/mailen met de vraag hoe het bij hun gebeurt.

Roermond doet het ook. Ik heb pas mijn hond laten cremeren. Mijn paarden ga ik niet cremeren. Maar je hebt het over respectvol. Als ze hem op laden met speciale trailer word hij daar in gesleept of dat zo prettig is, snap je. Denk dat het cremeren op de rug net zo iets is. Ze zijn gewoon enorm zwaar dus sommige dingen zien helaas wat minder mooi uit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:21

Iris82 schreef:

Tegen de tijd dat ze bij de oven zijn is die lijkstijfheid al weer weg.
Maar ik snap ts wel al zou het mijn keuze niet zijn.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:36

Ik heb mijn veulen laten cremeren in het hoeckse hof in numansdorp. Vrienden van mijn moeder kennen deze mensen, en ze hebben mij de crematie ook cadeau gedaan. Iets waar ik tot op de dag nog dankbaar voor ben.

De dag zelf nog zijn ze speciaal van Nederland tot belgie gereden (limburg). We hebben meegeholpen met hem in de grote trailer te krijgen, wat makkelijk en rustig ging. Voor mij persoonlijk was dit wel iets moois, ik had het gevoel dat ik afscheid kon nemen.

De assen zijn dan terug opgestuurd naar ons, en ik heb ook een juweeltje met zijn as in. Samen met mijn merrie heb ik dan een mooie boom uitgekozen in het natuurgebied waar we vaak wandelen en daar hebben we hem uitgestrooid (was wel echt zwaar om die doos zo ver het bos in te dragen :') ) Ik passeer er te paard regelmatig, en stop dan ook altijd even..

Voor wie het financieel lukt kan ik het alleen maar aanraden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:33

Iris82 schreef:
Snap ik, maar je ontkomt er ook niet aan dat precies op het moment van ophalen of (handelingen rondom het) cremeren er toch sprake is van lijkstijfheid.

Crematie ovens gaan niet dagelijks aan.
Lichamen gaan in de koeling en vaak 1 maal per week wordt gecremeerd.
Zo ook bij menselijk cremeren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:19

Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag? Dat is hier iig niet zo..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:31

De goden zijn gezegend dat we zelf mogen beslissen wat we met ons overleden dier willen doen. Dus als TS haar dier in de toekomst wil cremeren, liggend op de zij en het is mogelijk, waarom dan niet?

Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo. Iets meer dan een jaar geleden is mijn vader thuis plots overleden en toen hij (na meer dan 16 uur) werd opgehaald (hij was inderdaad al stijf) ging dat ontzettend respectvol. Twee mensen, strak in het pak, met heel veel rust en, voor mijn gevoel alle tijd van de wereld, kwamen hem ophalen en gaven aan dat ze hem moesten gaan strekken (hij lag in foetus houding). Dat dat een naar gezicht kon zijn, maar dat ze dat rustig masserend deden. We mochten daar bij blijven (niet voor gekozen) en ik vond het fijn dat ze zijn lichaam zo respectvol behandelden.

Hopelijk duurt het nog lang voor je deze definitieve keuze moet maken TS. Als het zo ver is: luister vooral naar je eigen gevoel. Het is jouw rouwproces, niet dat van een ander!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:49

Brainless schreef:

Mag ik vragen waar je deze onzin vandaan haalt?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:52

djinnie schreef:
Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo.

Het ging volgens mij over overleden dieren, bij mensen gebeurt het idd zeer respectvol. Fijn dat je zo'n fijne ervaring had, zo hoort het ook.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:56

Brainless schreef:
Iris82 schreef:

Crematie ovens gaan niet dagelijks aan.

Zeer apart wat je hier zegt.

Aangezien je vaak 1 tot 2 dagen na de dood van je dier de as al op kan halen.
Ook bij de crematie van mijn vader kregen we na enkele dagen onze as-kettingen al. (de asbus zelf moest nog een x aantal weken bij het crematorium blijven. Schijnt standaard te zijn)

Verder is de duur van een crematie van een paard in een ronde oven zo rond de 4-8 uur.
In een vierkante oven loopt de tijd op tot 12 uur. (tijden die genoemd zijn in de verschillende filmpjes die ik naar aanleiding van dit onderwerp bekeken heb)

Dus een maal per week de oven aanzetten is dus niet waar.
Misschien bij een heel klein crematorium.
Maar de crematoriums die ik ken. Zowel voor mens als dier, die cremeren gewoon de hele week door.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:07

@TS, ik heb mijn pony afgelopen januari door de Breborgh laten cremeren.

Wat een fijne mensen. Zoveel respect en toewijding. Ophalen ging heel netjes, ik werd aan het einde van de middag keurig gebeld dat ze aangekomen was en dat de crematie de volgende ochtend plaats zou vinden.
Ook die dag ben ik netjes gebeld en bij het ophalen van de as ruim een week later werd ik heel fijn ontvangen.
Mijn vriendinnen mochten achter de schermen en zelfs in de oven kijken. Ik heb dat zelf niet gedaan.

Soms is er dus even een wachttijd. Ik heb er eerlijk gezegd niet bij nagedacht hoe mijn pony de oven in zou gaan en nu achteraf maakt me dat nog steeds niet veel uit.

Ik heb bijna 1200 euro betaald voor een E pony. Mocht je nog wat willen weten, pb me gerust.
Al om de hele ervaring zou ik zo weer voor dit bedrijf kiezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:10

djinnie schreef:
De goden zijn gezegend dat we zelf mogen beslissen wat we met ons overleden dier willen doen. Dus als TS haar dier in de toekomst wil cremeren, liggend op de zij en het is mogelijk, waarom dan niet?

Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo. Iets meer dan een jaar geleden is mijn vader thuis plots overleden en toen hij (na meer dan 16 uur) werd opgehaald (hij was inderdaad al stijf) ging dat ontzettend respectvol. Twee mensen, strak in het pak, met heel veel rust en, voor mijn gevoel alle tijd van de wereld, kwamen hem ophalen en gaven aan dat ze hem moesten gaan strekken (hij lag in foetus houding). Dat dat een naar gezicht kon zijn, maar dat ze dat rustig masserend deden. We mochten daar bij blijven (niet voor gekozen) en ik vond het fijn dat ze zijn lichaam zo respectvol behandelden.

Hopelijk duurt het nog lang voor je deze definitieve keuze moet maken TS. Als het zo ver is: luister vooral naar je eigen gevoel. Het is jouw rouwproces, niet dat van een ander!

Ja, dat las ik ook en is echt grote onzin. We zijn al zoveel mensen verloren en er is altijd netjes mee om gegaan. Ben er vorig jaar nog bij geweest dat mn ( gehandicapte en vergroeide ) broer werd opgehaald na plotseling overlijden in zijn slaap.

veeartsen die inslapen zijn ( op hun manier ) altijd netjes, rendac is netjes, slager is netjes. Ik heb alleen weleens wat irritatie meegemaakt bij een veearts omdat een eigenaresse echt een drama maakte. Verdriet zijn ze echt gewend en het is voor hun dagelijks dat ze er wel mee te maken krijgen, maar het ligt ook een klein beetje aan de persoon hoe ze met jou omgaan. Zelfde als individueel ophalen door Rendac, je bent verdrietig, maar de mensen moeten wel hun werk kunnen doen en doen echt hun best.
Ons jonge paard ging wat moeizaam en dan is het fijn om allemaal rustig te blijven.

Ik denk dat hier ook veel reacties staan uit ervaring. Als het je eerste keer is, sta je er toch anders in. Ik heb vorig jaar nog een jong paard moeten laten inslapen, maar we hadden er echt vrede mee. Dat scheelt ook enorm in het proces van loslaten.

Als het de eerste keer allemaal netjes gaat sta je er later anders in. Misschien zegt TS straks; dat cremeren heeft me toch niet het gevoel achteraf gegeven, zoals ik verwachte. Maar het kan ook zijn dat iemand een paard met spoed moet laten inslapen en het laat ophalen door Rendac en achteraf spijt heeft door het proces en het moeilijk ene plekje krijgt, waardoor iemand de volgend ekeer anders besluit.

Bij 30 denk je er inderdaad over na, maar feitelijk zou iedereen voorbereid moeten zijn. Die van ons zijn 19, 20, 20 en 25, maar ik heb vorig jaar die van 7 moeten laten inslapen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:12

Polly schreef:
djinnie schreef:
Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo.

Het ging volgens mij over overleden dieren, bij mensen gebeurt het idd zeer respectvol. Fijn dat je zo'n fijne ervaring had, zo hoort het ook.

Ik kan jullie verzekeren dat als er een lijk van +100kg een of twee verdiepingen naar beneden moet via een smalle trap, er idd genoeg sleur- en stuiterwerk aan te pas komt. Dat heeft niks met respect te maken maar is gewoon praktisch: op dat moment moet er gewoon gehandeld worden. Niet iedereen sterft in de zetel in een ruime woonkamer, dicht bij de voordeur...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:13

Polly schreef:
djinnie schreef:

Nee, ik las het ook dat iemand zei dat het zelfs bij mensen niet zo netjes ging en dat is gewoon absoluut niet waar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:26

maximuss schreef:
Ik kan jullie verzekeren dat als er een lijk van +100kg een of twee verdiepingen naar beneden moet via een smalle trap, er idd genoeg sleur- en stuiterwerk aan te pas komt. Dat heeft niks met respect te maken maar is gewoon praktisch: op dat moment moet er gewoon gehandeld worden. Niet iedereen sterft in de zetel in een ruime woonkamer, dicht bij de voordeur...

Een goede uitvaartondernemer heeft dan genoeg contacten en vaardigheden om dat respectvol te doen, stuiteren en sleuren hoeft niet perse respectloos te zijn. Was het leven maar zo mooi dat iedereen vredig in bed gaat maar met beide ouders werkzaam geweest in de overledenen/uitvaartzorg heb ik die illusie niet hoor ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:30

Ook als het lastig gaat, kan het wel respectvol gaan. En zoals in Amsterdam wordt toch echt de brandweer gevraagd te assisteren als het niet gaat om iemand van een bovenwoning af te krijgen en ook die handelen dan heel netjes. Het is ook voor de mensen van de uitvaartonderneming niet leuk, want het is hun werk om het netjes en respectvol te doen, dus die doen echt keihard hun best.
Hele grote lichamen, of zoals bij mijn broer, erg vergroeid is lastig, maar ze blijven echt zoooo netjes. Heb helaas al teveel mensen verloren om anders te zeggen.