Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vulina schreef:Iris82 schreef:Nou. Ik kan me voorstellen als lijkstijfheid al ingetreden is dat het invouwen van de benen niet meer 'met respect' gedaan kan worden.
Dat heb ik mee gemaakt. Paard laten ophalen voor crematie, ik vond het verschrikkelijk. Heb er echt bij staan janken. Benen moesten worden gevouwen en het hoofd terug op de buik. Toen op de wagen getrokken met lieren.
Voor mij nooit weer, nooit.
Roodvos schreef:Als je even Googled dan zijn er 4 paardencrematoria in NL:
Paardencrematorium Westerhout - Beverwijk
Paardencrematorium Rotterdam – Rotterdam
Paardencrematorium Het Hoeksche Hof - Numansdorp
Paardencrematorium De Bréborgh - Bentelo
Het is een kleine moeite die andere 3 even te bellen/mailen met de vraag hoe het bij hun gebeurt.
Iris82 schreef:Snap ik, maar je ontkomt er ook niet aan dat precies op het moment van ophalen of (handelingen rondom het) cremeren er toch sprake is van lijkstijfheid.
Brainless schreef:Iris82 schreef:Snap ik, maar je ontkomt er ook niet aan dat precies op het moment van ophalen of (handelingen rondom het) cremeren er toch sprake is van lijkstijfheid.
Crematie ovens gaan niet dagelijks aan.
Lichamen gaan in de koeling en vaak 1 maal per week wordt gecremeerd.
Zo ook bij menselijk cremeren.
djinnie schreef:De goden zijn gezegend dat we zelf mogen beslissen wat we met ons overleden dier willen doen. Dus als TS haar dier in de toekomst wil cremeren, liggend op de zij en het is mogelijk, waarom dan niet?
Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo. Iets meer dan een jaar geleden is mijn vader thuis plots overleden en toen hij (na meer dan 16 uur) werd opgehaald (hij was inderdaad al stijf) ging dat ontzettend respectvol. Twee mensen, strak in het pak, met heel veel rust en, voor mijn gevoel alle tijd van de wereld, kwamen hem ophalen en gaven aan dat ze hem moesten gaan strekken (hij lag in foetus houding). Dat dat een naar gezicht kon zijn, maar dat ze dat rustig masserend deden. We mochten daar bij blijven (niet voor gekozen) en ik vond het fijn dat ze zijn lichaam zo respectvol behandelden.
Hopelijk duurt het nog lang voor je deze definitieve keuze moet maken TS. Als het zo ver is: luister vooral naar je eigen gevoel. Het is jouw rouwproces, niet dat van een ander!
Polly schreef:djinnie schreef:Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo.
Het ging volgens mij over overleden dieren, bij mensen gebeurt het idd zeer respectvol. Fijn dat je zo'n fijne ervaring had, zo hoort het ook.
Polly schreef:djinnie schreef:Ik las overigens dat iemand schreef dat als een lijk wordt opgehaald, dat ze daar niet zo voorzichtig mee omgaan, maar dat is zeker niet zo.
Het ging volgens mij over overleden dieren, bij mensen gebeurt het idd zeer respectvol. Fijn dat je zo'n fijne ervaring had, zo hoort het ook.
maximuss schreef:Ik kan jullie verzekeren dat als er een lijk van +100kg een of twee verdiepingen naar beneden moet via een smalle trap, er idd genoeg sleur- en stuiterwerk aan te pas komt. Dat heeft niks met respect te maken maar is gewoon praktisch: op dat moment moet er gewoon gehandeld worden. Niet iedereen sterft in de zetel in een ruime woonkamer, dicht bij de voordeur...