Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 07:47

Ik vind je super onduidelijk TS. Wat WIL je nu precies? Je vraagt om ervaringen met inruilen, waarom? Er zijn gewoon wettelijke regels, dus ga naar je rechtsbijstandsverzekering, of naar de rechtswinkel of contact Floortje die ook in dit topic heeft gereageerd.
Of, als je er wel tijd en geld in wilt steken, regel iemand die jou kan helpen om het dier op te voeden. Als het inderdaad uit het buitenland komt en in korte tijd van hot naar her is gesleept dan snap ik wel waarom hij niet zo gezellig is, arme dier weet niet wat hem is overkomen, heeft misschien niet of nauwelijks interactie met mensen gehad, logisch toch dat hij zo in verzet komt? Dus….neem en beslissing en handel gewoon kordaat.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 08:52

Ik zou toch even bij rechtshulp of iemand die bekend is met hippisch recht informeren. Of je de handelaar nu kent of niet. Dan weet je waar je staat.
De vraag is ook wil je wel op een paard inruilen of wil je geld terug. En dan nog de vraag of dat contract wel rechtsgeldig is.
Bokt kan je hierin duidelijk niet vooruit helpen. Wat het probleem met het paard is kan niemand je vertellen vanachter de computer. Importinkers staan er soms wel om bekend om dit soort problemen. Hoop gereis,veranderingen voor zo n jong dier. Zoals al gezegd, ze sluiten zich af tot het naar buiten komt. Probleem klinkt toch al dominantieprobleem, maar pijn moet mss ook uitgesloten worden dan. Eerst maar even kijken waar je nu staat met je recht, dan eventueel de rest.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:52

Ik heb het idee dat er veel antwoorden gegeven op vragen die er niet gesteld worden.

Als ik goed filter is dit vooral de vraag van ts:

Citaat:
Natuurlijk heb ik contact gehad met haar en zij zegt ik begrijp er niets van.
Dat kan ik NL ook niet.
Maar het feit is er wel.
En zoals al eerder gezegd is er staat duidelijk dat een paard minstens vier weken de tijd nodig heeft om te wennen daarom heeft ze zes maanden inruilgarantie indien er geen klik is.
Maar ik vind dan wel een eerlijke ruil.
IPV gelijk te roepen dat er nog een oude haflinger staat.
Ik heb wel degelijk veel betaald voor het paard.
Ze zei bel maar terug wanneer je iets zie staan.


Kortom:

"Wordt er naar waarde ingeruild bij Stal Doorstap. Heeft iemand daar ervaring mee?"

De vraag is vooral: wat is waarde voor jou, ts?
Waar ben jij naar op zoek? Wat zou jou in dit geval gelukkig maken?

Er hoeft geen juridisch advies ingewonnen te worden want Stal Doorstap staat open voor inruilen. Alleen is nu natuurlijk de vraag: wat is een 'eerlijke' ruil?

cobiie

Berichten: 7317
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:59

Je weet de vraagprijs toendertijd van je tinker.
Wanneer je nu een interessant paard op de site ziet verschijnen, laat dan een "onbekend" persoon vragen naar de vraagprijs.
Dan heb je niet de kans dat de vraagprijs extra verhoogd wordt zodat je moet gaan bijbetalen. :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:37

Stal doorstap geeft toch aan dat als ts een paard ziet staan waar ze interesse in heeft ze mag ruilen.
Ik begrijp het hele topic dus niet.
Het is toch niet dat doorstap zijn eigen gemaakte regels niet na wil komen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25539
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:32

bruintje123 schreef:
Stal doorstap geeft toch aan dat als ts een paard ziet staan waar ze interesse in heeft ze mag ruilen.
Ik begrijp het hele topic dus niet.
Het is toch niet dat doorstap zijn eigen gemaakte regels niet na wil komen?



Wat wel is dat er nu geen paard met dat aankoopbedrag van td te koop staat op de haflinger na en zij dus moet wachten tot er een geschikt paard in haar prijsklasse komt of bijbetalen op een andere
aankoopprijs van een net beleerde 3.5 jarige zal een stuk lager liggen dan een echt bomproof paard

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:38

Ja natuurlijk zal een bomproof paard duurder zijn.
Maar dat is particulier ook zo.
Dat is toch de gok die ts zelf heeft genomen.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:48

Voor een goed beleerd paard betaal je inderdaad meer. Waarschijnlijk stelde Melanie die haflinger inderdaad voor omdat hij binnen de aankoopprijs van de tinker valt. TS zal waarschijnlijk moeten bij betalen.

Verder zou ik als ik TS was die tinker gewoon terugbrengen en haar de vraag stellen om actief op zoek te gaan naar een paard voor je. Je moet zelf geen risico lopen en dit paard heeft geen respect voor je. Paarden zijn duur en een paard hebben waar je zelf bang voor bent, is zonde van je geld.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:52

Ik zou die haf nog niet eens zo'n slechte optie vinden persoonlijk. :)

Maar ben benieuwd wat ts zelf ziet als een eerlijke ruil.

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 13:47

Ik heb me nog niet verdiept in een ander paard.
Ik moet eerst dit netjes afhandelen.
Je mag gerust weten dat het paard voor 2250 gekocht is een de haflinger staat voor 1175.
Dat is 1075 verschil.
En om dat het niet gaat bij mij beroep ik me op geen klik/niet passend bij mijn karakter.
Is dat nou zo erg dat komt veel vaker voor hoor...

En nogmaals hier treft niemand schuld aan zolang beide partijen naar waarheid handelen.
Ik heb zelf daar het paard gezien als ik twijfel had gehad had ik het nooit gedaan.
Maar snap niet dat er van uit gegaan word dat elk jong paard een draak is.
En dat er geroepen word dat ik op een manege paard moet gaan hobbelen.
Dit paard is te hoog gegrepen voor me en dat geef ik grif toe nu dit eruit komt.
Maar daar was het niet zo dus nogmaals wat er ook over gedacht en geschreven word Melanie treft ook geen blaam als zij ook van niets weet.
Ze kan niet zeggen dat hij niet braaf is als hij wel braaf is.

Hij is totaal overdonderd wat hem is overkomen. Hij is totaal overbluft geraakt.
Zeker zijn ze dan braaf maar naar een tijd hier te staan komt dat tot uiting waar ik niet mee om kan gaan.
Ik krijg dat niet opgelost omdat ik bang geworden ben. Komt hij bij iemand die het opgelost krijgt dan zal je er een super paardje aan hebben.
Maar ik kan en wil dat niet.
Leeftijd heeft er niets mee te maken je heb ook oudere paarden die draaken zijn.
Het is op dat moment een paardje wat me aantrekt wat ik mee neem naar huis en achter kom dat hij een heel ander karakter heeft dan dat hij daar vertoonde.

Het lijkt wel of het een schande is dat ik daar voor uit kom.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:01

Wat is er mis met een ex manege paard? Het zijn juist hele leuke dieren die heerlijk opfleuren als ze manege paard af zijn en ze kunnen zelfs kleine draakjes worden :+

Je wordt moeder en bent daardoor iets banger omdat je een grote verantwoordelijkheid krijgt. Veel vrouwen beginnen dan beter op te letten en voorzichtiger te zijn. Je moet er namelijk zijn voor je kindje! Daarom denk ik inderdaad dat het beter is om een braaf en bevestigd paardje te nemen.

Verder denk ik dat je gewoon eerlijk moet zijn naar jezelf. Het paard is niet wat je wilde dus breng hem terug en vraag aan haar of ze mee wil zoeken naar een nieuw paard. Ze is handelaar dus ze heeft normaal gezien de nodige contacten.

Hoe sneller je dit dier los laat, hoe beter voor jou en voor het dier. Het dier krijgt daar iemand op zijn rug die niet bang is en hem terug op de rails probeert te krijgen en jij loopt geen onnodig risico.
Laatst bijgewerkt door Riel op 30-01-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:04

Je moet eventjes alles loslaten over het karakter van het paard en of je nu wel of niet geschikt bent of wat hij wel of niet meegemaakt heeft en wie zn vorige eigenaar was.

Je wil m inruilen. Het klinkt niet. Punt.

Nu is het puur zakelijk. Bedenk wat je wel wil. Bedenk wat je daarvoor over hebt.
Wellicht zul je wat bij moeten betalen. Dat risico loop je. Maar beter dan zo aan blijven modderen.

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:13

Juist.

Dat was ook de vraag vanaf het begin wie is er bekend mee.
En hoe zijn de ervaringen.
Heb je gewacht totdat er een paard staat naar je zin of heb je de eerste de beste geruild.
En hoe is dat gegaan??
Daar was ik opzoek naar.

Ik wacht nog af totdat ik denk dat er een leuke tussen staat
In de tussen tijd zoek ik hulp want er zal toch iets moeten gebeuren met het paardje.
En wie weet komt het allemaal nog goed met beide en dan bedoel ik met het paardje en met mij.
Dit is nooit de bedoeling geweest en al zeer zeker niet om mensen te verwijten of wat dan ook.
Ik was gewoon opzoek naar ervaring

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:25

Kun je niet met haar overleggen dat je m alvast terugbrengt? En dat zij in de tussentijd voor jou een andere zoekt? Net wat Riel ook aangeeft?

BTW: het klinkt niet, moest het klikt niet zijn natuurlijk.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:17

bruintje123 schreef:
Maar floortje hoe moet ze inzichtelijk maken dat het niet aan ts ligt.
Als ik hier de berichten lees van ik ben zwanger en durf nu niet door te pakken. Dan krijg je bijna elk jong paard in een draak veranderd.

Ik weet dat het jou beroep is.
Maar toch begrijp ik niet hoe ze dat moet doen.
Mij lijkt dit hele topic al tegen ts spreken.

@bruintje123: dat is ook verschrikkelijk moeilijk en dat is dan ook de reden dat veel professionals zeggen: als ik het niet keihard kan maken, ga ik geen juridische kosten maken, geef maar weer terug. En daaruit komt dan weer die mythe dat je - als je van een professional koopt - binnen zes maanden hoe dan ook het paard terug mag brengen.

En over dat tegenspreken: hoewel je met zo'n zaak 'blanco' nog wel eens een juridisch geschil in wil gaan, is hier werkelijk geen eer meer aan te behalen. De 'zij kan er ook niks aan doen's', 'het is pas later ontstaan's' en de 'het ligt ook aan mij's' zijn niet van de lucht en als ik heel eerlijk ben, riekt het er een klein beetje naar dat ts voor het karretje van Doorstap is gespannen, die kennelijk nodig had dat er onderbouwing kwam van het standpunt 'wij ruilen altijd heel fair en die omruilgarantie maakt iedereen tevreden'. Dat er dus met dit verhaal gezocht wordt naar mensen die er een paard hebben geruild die willen vertellen hoe eerlijk in omruilgarantie is. Als je een oplossing hebt, waarom zou je dan nog de publiciteit zoeken? Ze vertrouwt Melanie toch?

Rocamor

Berichten: 10973
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:39

@ Floortje,M: is het een mythe dat je (als je van een prof koopt) binnen 6 maanden een paard mag terugbrengen? Dat is dus -als ik jou goed begrijp- niet wettelijk zo geschreven, maar komt meer voort uit het feit dat veel proffessionals gewoon "geen zin hebben in gezeur"?

Zo leer je weer wat.

Ik snap de reden het topic ook niet helemaal. Ten eerste, al die extra informatie die afleidt van de werkelijke vraag. Ten tweede: TS je hebt vertrouwen in de stal, dus waarom die vraag? Je weet dat je 6 maanden omruilgarantie hebt --> dan heb je nog 6 maanden minus 9 (?) weken de tijd om om te ruilen dus al die tijd nog om een paardje te vinden dat wel bij je past. Weet je de prijs niet van die beestjes, laat je een onbekende informeren. Maar goed, je hebt vertrouwen in de stal, het is een vriendin, zij is eerlijk (jouw woorden, niet de mijne!!), dus je kunt dat toch gewoon het vertrouwen hebben dat je een paard aangeleverd krijgt van de geode prijscategorie?

Dus kortom? Wat is je doel van dit topic nou werkelijk?

Booooo
Berichten: 6528
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:49

Ik heb zelf even bij Stal Doorstap/Melanie gewerkt.
Heel veel paarden worden als braaf etc. verkocht. Ik werkte daar, en daar was Basil. Een grote bonte. Dier was echt levensgevaarlijk. Door Basil, kreeg ik een ritje ziekenhuis. Ik ben daar toen ook gestopt met rijden. Een week later zie ik bij een kennis van mij op (toen nog) Hyves, mijn nieuwe aanwinst: Basil!
Ik heb haar natuurlijk meteen gevraagd of hij bij Stal Doorstap vandaan kwam.. En ja hoor. De dag dat ze ging kijken zat er zelfs iemand op 8)7 Ook als er 's middags mensen voor een paard kwamen kijken/rijden, moesten wij de paarden van te voren al rijden zodat ze wat minder fris waren.
Kennis heeft Basil een aantal jaar gehad, en kon er uiteindelijk alleen wat grondwerk/vrijheidsdressuur mee. Ze heeft er nooit op kunnen rijden, terwijl zij toch echt wel ervaring heeft met de nodige paarden. Basil is inmiddels ingeslapen.

Ben benieuwd hoe Melanie dit op gaat lossen..
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Speculatie verwijderd

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:53

makkie79 schreef:
Ik heb me nog niet verdiept in een ander paard.
Ik moet eerst dit netjes afhandelen.
Je mag gerust weten dat het paard voor 2250 gekocht is een de haflinger staat voor 1175.
Dat is 1075 verschil.
En om dat het niet gaat bij mij beroep ik me op geen klik/niet passend bij mijn karakter.
Is dat nou zo erg dat komt veel vaker voor hoor...

En nogmaals hier treft niemand schuld aan zolang beide partijen naar waarheid handelen.
Ik heb zelf daar het paard gezien als ik twijfel had gehad had ik het nooit gedaan.
Maar snap niet dat er van uit gegaan word dat elk jong paard een draak is.
En dat er geroepen word dat ik op een manege paard moet gaan hobbelen.
Dit paard is te hoog gegrepen voor me en dat geef ik grif toe nu dit eruit komt.
Maar daar was het niet zo dus nogmaals wat er ook over gedacht en geschreven word Melanie treft ook geen blaam als zij ook van niets weet.
Ze kan niet zeggen dat hij niet braaf is als hij wel braaf is.

Hij is totaal overdonderd wat hem is overkomen. Hij is totaal overbluft geraakt.
Zeker zijn ze dan braaf maar naar een tijd hier te staan komt dat tot uiting waar ik niet mee om kan gaan.
Ik krijg dat niet opgelost omdat ik bang geworden ben. Komt hij bij iemand die het opgelost krijgt dan zal je er een super paardje aan hebben.
Maar ik kan en wil dat niet.
Leeftijd heeft er niets mee te maken je heb ook oudere paarden die draaken zijn.
Het is op dat moment een paardje wat me aantrekt wat ik mee neem naar huis en achter kom dat hij een heel ander karakter heeft dan dat hij daar vertoonde.

Het lijkt wel of het een schande is dat ik daar voor uit kom.


Nee hoor, helemaal niet..ik vind je in dit bericht zeer helder en duidelijk en eerlijk naar jezelf en het paard toe. Niet ieder jong paard is even moeilijk, en je weet nooit 100% hoe een paard is qua karakter in een korte tijd.

Ik zou je ook willen adviseren om hem zsm terug te brengen of inderdaad iemand ermee te laten werken die er goed mee om kan gaan. En laat haar maar met een ander dier komen wat wel geschikt is en prijstechnisch bij elkaar past.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:04

Ik herken dit gedrag wel! Mijn pony was op zijn vorige stal ook onwijs lief tot ik hem kocht dagen erna begon de ellende! Pony schopte me uit stal, pony beet , pony deed raar , pony deed rodeo en ga zo maar door! Alleen snap jou wel maar ik heb wel volgehouden en heb toch een mep verkocht als die naar me toe schopte! Het is ook niet iets wat ik leuk vond. Maar mijn veiligheid gaat voorop de zijne hoe hard het ook klinkt! Wij waren ook totaal geen team ik dacht waar ben ik aan begonnen maar door sterk in me schoenen te staan en weg te lopen zodra die iets deed wat ik niet wilde lelijk doen enz was ik allemaal voor en probeerde het 5 min later nog eens tot die wel normaal kon doen! Jaar later waren wij het allerbeste team en maatjes!

Lynn_Nikita

Berichten: 25539
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:05

Rocamor schreef:
@ Floortje,M: is het een mythe dat je (als je van een prof koopt) binnen 6 maanden een paard mag terugbrengen? Dat is dus -als ik jou goed begrijp- niet wettelijk zo geschreven, maar komt meer voort uit het feit dat veel proffessionals gewoon "geen zin hebben in gezeur"?



Volgens mij is dat ook weer niet helemaal zo, en ben je meer beschermd als je het paard via een handelaar koopt ipv prive persoon, maar heeft dat alleen met verborgen gebrek te maken en kun je niet ongeacht wat de reden is het paard terug brengen binnen 6 maanden of begrijp ik het verkeerd?

Dit is wat Floortje ook zegt:
- als je van een professional koopt - binnen zes maanden hoe dan ook het paard terug mag brengen.

Silly1972

Berichten: 14786
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:07

makkie79 schreef:
Juist.

Dat was ook de vraag vanaf het begin wie is er bekend mee.
En hoe zijn de ervaringen.
Heb je gewacht totdat er een paard staat naar je zin of heb je de eerste de beste geruild.
En hoe is dat gegaan??
Daar was ik opzoek naar.

Ik wacht nog af totdat ik denk dat er een leuke tussen staat
In de tussen tijd zoek ik hulp want er zal toch iets moeten gebeuren met het paardje.
En wie weet komt het allemaal nog goed met beide en dan bedoel ik met het paardje en met mij.
Dit is nooit de bedoeling geweest en al zeer zeker niet om mensen te verwijten of wat dan ook.
Ik was gewoon opzoek naar ervaring



En ondertussen ben jij je (stal)geld kwijt aan een paard waar je niks mee kan.
Waar je misschien wel mee bezig gaat waardoor hij iets braver zal zijn, maar alsnog geen paard voor jou.
Ik kan je bijna op een briefje meegeven dat ze geen paard voor het zelfde geld zal hebben, je zal ten alle tijden bij moeten betalen.
Zo zijn dit soort handelaren nou eenmaal.
Maw woorden een enorme win/win situatie voor die stal en en niet voor jou.

Rocamor

Berichten: 10973
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:11

Lynn_Nikita schreef:
Rocamor schreef:
@ Floortje,M: is het een mythe dat je (als je van een prof koopt) binnen 6 maanden een paard mag terugbrengen? Dat is dus -als ik jou goed begrijp- niet wettelijk zo geschreven, maar komt meer voort uit het feit dat veel proffessionals gewoon "geen zin hebben in gezeur"?



Volgens mij is dat ook weer niet helemaal zo, en ben je meer beschermd als je het paard via een handelaar koopt ipv prive persoon, maar heeft dat alleen met verborgen gebrek te maken en kun je niet ongeacht wat de reden is het paard terug brengen binnen 6 maanden of begrijp ik het verkeerd?

Dit is wat Floortje ook zegt:
- als je van een professional koopt - binnen zes maanden hoe dan ook het paard terug mag brengen.


ik las deze zin bij FloortjeM, vandaar mijn verwarring en mijn vraag of de manier waarop ik het las juist of onjuist was.

[

Omdat FloortjeM schrijft dat het een mythe is, vroeg ik me af of dit dus iets is, dat we zelf in het leven hebben geroepen. Dus net zoiets als de "onzin" dat als je kunt aantonen dat als je langer dan X maand de kosten voor een paard op je neemt, dat je dan dit paard als de jouwe mag beschouwen.

Naar TS: als je dat paard wilt inruilen, mag je dan niet vandaag al die tinker terugbrengen en gedurende de nog resterende tijd een ander / passend paard zoeken?

Charaz

Berichten: 24354
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:28

Ik heb het hele topic al meegelezen en handelspaarden staan vaak maar een korte tijd ergens op stal en kunnen goed ander gedrag gaan vertonen als ze eenmaal gewend en op hun plek staan. Verder liggen de meeste paarden in de lagere prijs klasse en krijg je waarvoor je betaald.

Ook ik ken Melanie, heb zelf er ook weleens een paard gekocht, natuurlijk zitten er draken tussen, maar paarden drogeren wordt daar niet gedaan.

hwn
Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:02

Ik snap vooral niet dat TS de stal nog blijft verdedigen. Wat is er nu eerlijk/correct aan een ruil waarbij je meer dan 1000 euro verliest? Je zou het paard moeten kunnen ruilen tegen een paard van dezelfde prijsklasse, punt.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:22

Rocamor schreef:
@ Floortje,M: is het een mythe dat je (als je van een prof koopt) binnen 6 maanden een paard mag terugbrengen? Dat is dus -als ik jou goed begrijp- niet wettelijk zo geschreven, maar komt meer voort uit het feit dat veel proffessionals gewoon "geen zin hebben in gezeur"?



Volgens mij is dat ook weer niet helemaal zo, en ben je meer beschermd als je het paard via een handelaar koopt ipv prive persoon, maar heeft dat alleen met verborgen gebrek te maken en kun je niet ongeacht wat de reden is het paard terug brengen binnen 6 maanden of begrijp ik het verkeerd?

Dit is wat Floortje ook zegt:
- als je van een professional koopt - binnen zes maanden hoe dan ook het paard terug mag brengen.


ik las deze zin bij FloortjeM, vandaar mijn verwarring en mijn vraag of de manier waarop ik het las juist of onjuist was.

[

Omdat FloortjeM schrijft dat het een mythe is, vroeg ik me af of dit dus iets is, dat we zelf in het leven hebben geroepen. Dus net zoiets als de "onzin" dat als je kunt aantonen dat als je langer dan X maand de kosten voor een paard op je neemt, dat je dan dit paard als de jouwe mag beschouwen.

Naar TS: als je dat paard wilt inruilen, mag je dan niet vandaag al die tinker terugbrengen en gedurende de nog resterende tijd een ander / passend paard zoeken?


kennelijk was ik in mijn snelheid niet duidelijk genoeg. Ja, het is een mythe dat je een van een professional gekocht paard 'zo maar' terug mag brengen, zoals je hier op bokt vaak leest. De situatie is als volgt - aldus de wet:
1. het gekochte moet aan de redelijke verwachting voldoen
2. daaraan voldoet het als het voor normaal, of specifiek overeengekomen, gebruik geschikt is
3. is dat niet het geval, dan mag je als koper de koopovereenkomst ontbinden

Je moet daarbij (als koper) aantonen dat het gebrek dat het paard dus ongeschikt maakt voor normaal gebruik, al op het moment van leveren bestond. Je moet ook aantonen dat het gebrek niet zomaar over gaat (dus er moet een zeker duurzaam karakter in zitten), en dat het niet aan jou ligt. Bij veterinaire gebreken wil dat nog wel eens lukken, bij gedragsproblemen is dat heel erg lastig, want we weten allemaal dat het gedrag van het paard een kwestie van wisselwerking tussen paard en mens is. Dus je zal dan echt duidelijk moeten hebben dat dit paard het ook bij een handige professional doet en ook in het verleden al gedaan heeft en zo voort en zo verder.

Dat bewijs voeren, met name van het ontstaansmoment, is best wel lastig, zeker als je weinig van het verleden van het paard weet. De wetgever heeft bepaald dat - mocht dus vast staan dat er een gebrek is dat aan normaal gebruik in de weg staat - als het gebrek zich binnen zes maanden na de levering openbaart, het aan de professionele verkoper is, ervan wordt uitgegaan dat het gebrek er al zat en de verkoper in staat wordt gesteld om bewijs te leveren dat dat niet zo is. Dat is extreem lastig, want als verkoper heb je ook geen idee hoe de koper met het paard is omgegaan. Deze bepaling is eigenlijk ook niet zo erg geschikt voor de levende-have-handel, maar meer voor de tweedehands auto's (het neemt als uitgangspunt dat de verkoper veel deskundiger is en dus beter weet wat hij verkoopt dan dat de koper weet wat hij koopt), maar zolang er geen uitzondering is, moeten we het ermee doen. Omdat dat bewijs dus zo moeilijk is (tenzij de koper je op dag vier laat weten dat het paard lelijk over de kop is gegaan in de wei, maar dat nu alles goed is, en dan na twee maanden over ataxie komt klagen), gaat een professional daar meestal geen geld in stoppen.