Zadelmak maken Anton van der Schans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:06

AnnoNiemand schreef:
Deze ‘trainings’methide heet flooding. Oftewel het dier overspoelen met een prikkel waar het niet voor weg kan vluchten. Dit is hetzelfde als wanneer iemand die doodsbang is voor spinnen, in een ruimte vol spinnen wordt gezet en daar niet weg kan. Het grote verschil is: wij mensen hebben het cognitieve vermogen om de situatie eens goed te analyseren en te relativeren. Een paard kan dat NIET.

Werkt flooding? Ja, het werkt. Maar het is de vraag of je flooding moet willen toepassen. Mijn nekharen gaan overeind staan bij het toepassen van flooding. Het dier ondervindt er veel stress van. Ik wil alleen op basis van vertrouwen samenwerken met een paard (of ander dier). Dat is met deze manier niet zo. Daarom zou ik dit dus nooit zo doen, en uberhaupt nooit de flooding methode gebruiken voor een dier. Het werkt dus, maar je schaadt het vertrouwen van je paard enorm.

Een echt paardenmens? Nee, dat vind ik niet. Dat vind ik je als je samen met een paard op basis van vertrouwen werkt. Met flooding dram je door en negeer je stelselmatig alle stress signalen van een paard. Nee, dat is niet mijn methode. Ik vind het dan ook jammer dat er mensen zijn die zo te werk gaan. Maar er zullen altijd mensen enthousiast blijven van het ‘succes’ en de ‘stoerheid’ die ze zien bij dit soort mensen. Dat vindt men ‘cool’, een mens die zo’n ‘wild’ paard wel eens even ‘temt’. Maar dan ben je dus iemand die niet houdt van paarden, maar houdt van wat paarden voor jou kunnen doen. Je bent zo egoistisch dat je wil rijden, maar wil niet investeren in een echte samenwerking met je paard.

Overigens vind ik ook het niet dragen van een cap (de hele houding kijk mij eens stoer en onaantastbaar zijn) en het rijden op een terrein met allerhande voorwerpen erg onprofessioneel.

Mensen die een dergelijk persoon inhuren hebben imo (veel) te weinig kennis over paardengedrag, stresssignalen en operante en klassieke conditionering.

Ik ben het volledig met je eens!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:12

Tsja als je een quick fix wil.

Mijn manier is het niet. Sommige dingen die hij doet, zijn best gebruikelijk en dat zweepje wat hij gebruikt is inderdaad meer herrie dan pijn. En een paard kan ook best tegen een stootje, beter duidelijk dan vaag.

Maar zo lomp als hij het doet is nergens voor nodig.
En soms inderdaad gewoon onduidelijk of tegenstrijdige signalen richting het paard.

En dat in de box en stalgang erop ........
Ik zou dat als eigenaar niet toestaan, snap ook niet wat daar nou de meerwaarde van is, dat kan net zo goed in een bak. Voor het eerst dat ik dit zo zie.

nessie3720

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:13

cobiie schreef:
Jolliegirl schreef:
Zoek m op of FB en je ziet meer van dit soort filmpjes. Dit is zijn manier.
Hij noemt zich ook wel de cowboy.

Als hij zelf zo open is over zijn methode, dan kunnen eigenaren iig weten met wat voor type ze in zee gaan. Dan snap ik niet dat iemand als Nessie nu klaagt.

Cobiie: Ik klaag niet ik vraag alleen naar ervaringen van andere. Mij is het tegengevallen.
Ik heb dit adres van een kennis die bevriend is met zijn schoonmoeder. Zijn schoonmoeder beweerde dat hij zeer kundig het paard zadelmak zou maken. En dat hij wel 200 paarden per jaar zadelmak maakt. Ook voor profesionele bedrijven. Dus dacht dat het goed zat. Ik ben inderdaad op vertrouwen van die kennis af gegaan en zij weer op haar vriendin. Idd hebben we verder geen nader onderzoek gedaan. Heel dom van ons maar goed. Als je zelfs je eigen vriendin niet meer kan vertrouwen?Ook leer moment van mij.

Cobbiie: Dit zijn de feiten. Niet meer en niet minder..

GJ9

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:16

Nessie, nare ervaring. Maar gelukkig ben je nu wel zelf aan het rijden? Hoe heb je het aangepakt en het vertrouwen van het paard weer gekregen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:20

nessie3720 schreef:
Cobiie: Ik klaag niet ik vraag alleen naar ervaringen van andere. Mij is het tegengevallen.
Ik heb dit adres van een kennis die bevriend is met zijn schoonmoeder. Zijn schoonmoeder beweerde dat hij zeer kundig het paard zadelmak zou maken. En dat hij wel 200 paarden per jaar zadelmak maakt. Ook voor profesionele bedrijven. Dus dacht dat het goed zat. Ik ben inderdaad op vertrouwen van die kennis af gegaan en zij weer op haar vriendin. Idd hebben we verder geen nader onderzoek gedaan. Heel dom van ons maar goed. Als je zelfs je eigen vriendin niet meer kan vertrouwen? Ook leer moment van mij.

Daar heeft het niets mee te maken. Het is jóuw verantwoordelijkheid dat je zelf even de moeite neemt om onderzoek te doen voordat je een onbekende met een onbekende handelswijze op je dierbare paard laat. Dat is niet je vriendin (die een kennis is) aan te rekenen maar echt alleen jou.

Veel paarden zadelmak maken per jaar zegt vooral iets over de snelheid, dat had al een lampje moeten doen branden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:26

AnnoNiemand schreef:
Deze ‘trainings’methide heet flooding. Oftewel het dier overspoelen met een prikkel waar het niet voor weg kan vluchten. Dit is hetzelfde als wanneer iemand die doodsbang is voor spinnen, in een ruimte vol spinnen wordt gezet en daar niet weg kan. Het grote verschil is: wij mensen hebben het cognitieve vermogen om de situatie eens goed te analyseren en te relativeren. Een paard kan dat NIET.

Werkt flooding? Ja, het werkt. Maar het is de vraag of je flooding moet willen toepassen. Mijn nekharen gaan overeind staan bij het toepassen van flooding. Het dier ondervindt er veel stress van. Ik wil alleen op basis van vertrouwen samenwerken met een paard (of ander dier). Dat is met deze manier niet zo. Daarom zou ik dit dus nooit zo doen, en uberhaupt nooit de flooding methode gebruiken voor een dier. Het werkt dus, maar je schaadt het vertrouwen van je paard enorm.

Een echt paardenmens? Nee, dat vind ik niet. Dat vind ik je als je samen met een paard op basis van vertrouwen werkt. Met flooding dram je door en negeer je stelselmatig alle stress signalen van een paard. Nee, dat is niet mijn methode. Ik vind het dan ook jammer dat er mensen zijn die zo te werk gaan. Maar er zullen altijd mensen enthousiast blijven van het ‘succes’ en de ‘stoerheid’ die ze zien bij dit soort mensen. Dat vindt men ‘cool’, een mens die zo’n ‘wild’ paard wel eens even ‘temt’. Maar dan ben je dus iemand die niet houdt van paarden, maar houdt van wat paarden voor jou kunnen doen. Je bent zo egoistisch dat je wil rijden, maar wil niet investeren in een echte samenwerking met je paard.

Overigens vind ik ook het niet dragen van een cap (de hele houding kijk mij eens stoer en onaantastbaar zijn) en het rijden op een terrein met allerhande voorwerpen erg onprofessioneel.

Mensen die een dergelijk persoon inhuren hebben imo (veel) te weinig kennis over paardengedrag, stresssignalen en operante en klassieke conditionering.

Ik ken flooding als een (onnodig) harde confrontatie bij fobieën met die spreekwoordelijke spin.
Het kan helpen - of traumatiseren.
(Wij mensen kunnen 'relativeren', dat is prachtig maar heeft niets met het laten verdwijnen van een trauma van doen.)

Een dier zonder trauma "flooden" is een eufemisme voor mishandeling.
En idd: 'kijk mij eens met dit wilde paard', ondertussen ben je zelf de oorzaak van het wilde gedoe.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:26

Ik ben nog niet ver in het filmpje, maar heeft dat arme paard in het begin van het filmpje nou een hoofdstel met bit in? En daar wordt dan steeds zo'n harde ruk aan gegeven ;( ?

nessie3720

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:29

absque_dubio schreef:
nessie3720 schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=Ft02qDU1d5o&t=38s

Doe er je voordeel mee of je het wat vindt of niet.

Ik versta het gesprek op het einde helaas niet?
Maar pff, ongelofelijk. Waarom zou een eigenaar het op deze manier willen en grijpt niet in? Begrijp dat het niet om een probleempaard gaat aangezien eigenaar later zelf is opgestapt?

Bij een enkel probleempaard zou ik het nog kunnen begrijpen, maar verder.

Op het laatst zegt hij dat het een poedersuiker is en het een paard een kogel door zijn kop verdient en direct naar Nijkerk kan.

Ik heb dit zelf gefilmd en ja ik had meteen moeten in grijpen. Ben ik het met iedereen die dat vind eens. Ik heb hier zelf verdriet van gehad en moet er mee dealen. Dit heb ik later ook besproken met hem dat ik zijn pak veel te hard vond.
Ook omdat ik zag toen mijn paard terug op stal kwam dat hij een wondje had op zijn kont, knie binnenkant tot bloedend An toe open en later in de middag een dik voorbeen.
Hij draaide in het gesprek de boel nu om en zegt dat ik hem een staat gevaarlijk paard heb aangeboden. Hij wist het goede verhaal.
Dit paard heb ik 3 weken voor ik het aan hem aanbod gekocht. Verleden is wat vaag maar dit paard blijkt uit onderzoek zadelmak te zijn gemaakt en ook al 2 keer op gereden zijn. Alleen de vraag was aan hem moet hij doorgereden worden omdat hij misschien toch wat stout is of is er verder nooit echt wat mee gedaan en is t paard wel braaf. Hij wist hiervan en zou t rustig bekijken. Maar ik heb nooit geweten dat hij op deze wijze te werk zou gaan en ging. En nogmaals ik had er meteen wat van moeten zeggen en nietv1 uur later Nadat ik het letsel had ontdekt.. Daar hebben jullie gelijk in.

Ik vraag alleen naar ervaringen van andere. Als hij zoveel paarden mak maakt hoop ik niet datvt altijd zo gaat. Misschien zijn er ook betere verhalen.

nessie3720

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:34

GDG schreef:
nessie3720 schreef:
Ik heb dit adres van een kennis die bevriend is met zijn schoonmoeder. Zijn schoonmoeder beweerde dat hij zeer kundig het paard zadelmak zou maken. En dat hij wel 200 paarden per jaar zadelmak maakt. Ook voor profesionele bedrijven. Dus dacht dat het goed zat. Ik ben inderdaad op vertrouwen van die kennis af gegaan en zij weer op haar vriendin. Idd hebben we verder geen nader onderzoek gedaan. Heel dom van ons maar goed. Als je zelfs je eigen vriendin niet meer kan vertrouwen? Ook leer moment van mij.

Daar heeft het niets mee te maken. Het is jóuw verantwoordelijkheid dat je zelf even de moeite neemt om onderzoek te doen voordat je een onbekende met een onbekende handelswijze op je dierbare paard laat. Dat is niet je vriendin (die een kennis is) aan te rekenen maar echt alleen jou.

Veel paarden zadelmak maken per jaar zegt vooral iets over de snelheid, dat had al een lampje moeten doen branden.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van zadelmak maken maar ik weet nu inderdaad dat als je zoveel paarden zadelmak maakt er iets niet klopt.. dat zal ik zeker onthouden.

En klopt ik verwijt die kennis ook helemaal niks dat heb je goed. Alleen mezelf dat ik het heb toegelaten.

Maar mijn vraag was: wie er ervaring met hem heeft en er reageerd niemand en nu in 1 keer heeft iedereen zijn oordeel.. dat mag zeker, maar dat is niet wat ik vroeg.

nessie3720

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:41

GJ9 schreef:
Gelukkig raakt deze manier van zadelmak maken / werken met paarden steeds meer uit. Vroeger was het veel normaler om met bluf een paard te ‘breken’. Het grootste gedeelte van de paarden pikte dat, de rest had ‘een steekje los’.
Nu weten we gelukkig beter en passen we het systeem aan aan het paard ipv het paard aan het systeem. Tegenwoordige dressuurpaarden zijn veel te scherp en niet vergevingsgezind genoeg meer voor deze methode.

Ik gok dat de plaatser van het filmpje zelf eigenaar is van het paard en in eerste instantie net zo overbluft was door het ego van deze man als dat het paard had moeten zijn. Maar toen het paard het niet pikte ging Nessie nadenken of het paard nou echt zo’n rotknol was, rijp voor de slacht, of toch de methode niet passend voor dit paard (en de meeste paarden). Kan gebeuren, nare les, en goed om dit verhaal te delen. Wie weet kan een ander er zn voordeel mee doen.

Klopt inderdaad.
Idd zeer goede les. Ik heb het paard zelf verder getraind nadat ze hersteld was en daarna met vertrouwen en rust er op gaan zitten en zo verder.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:43

nessie3720 schreef:
Op het laatst zegt hij dat het een poedersuiker is en het een paard een kogel door zijn kop verdient en direct naar Nijkerk kan.

En daar zie je meteen waar de grens is van wat die man kan bevatten. Voor hem is een paard niet op de juiste manier op zijn kunstje reageert een paard waar niemand iets mee kan. Iets anders kent hij niet en snapt hij niet. Treurig.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:53

nessie3720 schreef:
Maar mijn vraag was: wie er ervaring met hem heeft en er reageerd niemand en nu in 1 keer heeft iedereen zijn oordeel.. dat mag zeker, maar dat is niet wat ik vroeg.

Je hebt niet de filmpjes hier geplaatst omdat je enkel reacties van anderen wilt die ervaring met hem hebben. ;)
Je bent er duidelijk wel op uit om mensen een oordeel te laten vormen over deze beelden.

Wat ik prima vind, maar wees wel eerlijk. ;)

nessie3720

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:57

cobiie schreef:
nessie3720 schreef:

Je hebt niet de filmpjes hier geplaatst omdat je enkel reacties van anderen wilt die ervaring met hem hebben. ;)
Je bent er duidelijk wel op uit om mensen een oordeel te laten vormen over deze beelden.

Wat ik prima vind, maar wees wel eerlijk. ;)

Dat zijn jou woorden.

Deylight2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:05

Ik zou mijn paard hier zelf nooit heen brengen. Gaat erg hardhandig te werk. Kan niet geloven dat met zijn wijze van werken het paard het gaat snappen. Hij is in niks duidelijk wat hij wil. Heb aardig wat ervaring ook in grondwerk waar hij dus bepaalde termen ook van gebruikt maar ook dit pakt hij totaal verkeerd aan...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:08

Kijk en dit is nu de trieste realiteit: mensen laten zich vaak net zo hard overbluffen als paarden en slaan zichzelf later voor hun kop. Eigenlijk zou je als eigenaar heel duidelijk voor ogen moeten hebben wat je wil maar vooral wat je niet wil. En dan de afspraak met jezelf en de ander dat je ingrijpt als die grenzen overschreden worden. Alles staat of valt met duidelijke verwachtingen scheppen, bij jezelf en de ander. Want je huurt niet iemand in als je het zelf goed kan. Dus snap je ook wel dat dingen mss wat anders gaan dan je zelf zou doen. Maar je mag wel grenzen stellen. Ikzelf had hier op exact 1:30 gevraagd om het paard terug te geven. Dat was echt zo onkundig.

In de gang zadelmak maken, flooden, gelijk de weg op... methodes van meer dan een eeuw oud die gelukkig ver uitgestorven zijn.

Nessie: ik heb geen medelijden met je want je hebt iemand echt veel te ver laten gaan met je paard en je stond erbij en keek er naar. Goed dat je dit inziet nu en ik hoop dat je er voor zorgt dat dit nooit meer zal gebeuren. Je bent niet de enige helaas.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:12

8)7 Ik zag het topic van de week al voorbij komen en zag dat het topic van 2015 was. Idioot dat zo'n gast nu nog steeds op dezelfde manier met paarden werkt.

Ooit eens iemand gehad die vond dat mij paard geen manieren had en er wel even iemand bij ging halen. No, thanks ben direct vertrokken.
Dat je hier als eigenaar bij kunt staan dat mensen zo met je paard omgaan. En dat er zoveel mensen rond lopen die het blijkbaar prima vinden.
Soms krijg je nog hoop dat het dierenwelzijn echt aan het verbeteren is en dan kom je dit tegen. De wereld zou heel beter af zijn als de mens uitsterft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:18

Oef jeetje. Ik heb even deze naam op youtube ingetypt... En 2 filmpjes gezien waarbij hij een paard in de box slaat met hand of zweep (so called 'desensibiliseerd'). De manier waarop het lichaam van de dieren beweegt maakt mij echt woedend. Typisch geval: die kerel heeft het hoog in de bol en denkt dat hij meer is dan het dier. 1 trap en hij is hartstikke dood.
Deze man moet gewoon stoppen met werken met dieren. Of lekker professioneel vliegen gaan meppen. Komt die zweep prima van pas. Foxwild word ik er van.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:18

Ik had niet door dat het topic origineel uit 2015 kwam en was echt heftig teleurgesteld dat mensen het opnamen voor deze methode.

Toch fijn om te zien dat we 5 jaar later zoiets niet meer een 'echte paardenman' noemen. Maar ons bewust zijn van flooding, het traumatische effect, de tegenstrijdigheden in zijn signalen (en strenge correcties) en zijn ruwheid. Dat geeft toch wat hoop.

Heel vervelend dat jouw paard dit mee heeft moeten maken Nessie.

Earth

Re: Zadelmak maken Anton van der Schans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:36

Ik kende de beste man niet, maar ik krijg al de kriebels van iemand die zonder cap(2015) paarden zadelmak maakt. Dan krijg ik al het gevoel dat je denkt boven de wet te staan. 'Gelukkig' heeft hij dat in het laatste filmpje wel. Maar dat is ook het enige. Dat met alle macht rukken aan die lijn, gosh hey dat zou ik ook wel bij hem willen doen. Ik snap de intentie van wat hij allemaal aan het doen is, maar jonge jonge dat ie dat op deze manier uitvoert... :') Dit is niks van een paardenman, dit is lomp en onbenullig. En dat ie paarden voor grote stallen zadelmak maakt zegt mij niks, die paarden zijn vaak net zo hulpeloos.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 08:02

nessie3720 schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=Ft02qDU1d5o&t=38s

Waarom was dat dan wel volgens hem? Kan er helaas niets van verstaan op dat filmpje. Ik zie een volledig overdonderd paard dat werkelijk niets begrijpt van wat deze man vraagt (wat heel begrijpelijk is, want zijn signalen zijn volledig tegenstrijdig).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 08:28

GDG schreef:
En daar zie je meteen waar de grens is van wat die man kan bevatten. Voor hem is een paard niet op de juiste manier op zijn kunstje reageert een paard waar niemand iets mee kan. Iets anders kent hij niet en snapt hij niet. Treurig.

Inderdaad. Zodra je een paard gaat 'beleren' dmv angst/agressie/pijn zegt dit vooral hoe weinig kennis en kunde zo'n persoon heeft.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 08:45

Het gaat er toch niet om dat Nessie medelijden wil? Ze heeft zich laten overdonderen door die kerel en dat zal geen 2e keer meer gebeuren en heeft er genoeg spijt van dat ze de keuze heeft gemaakt om haar paard daar heen te brengen.

De boodschap is juist om anderen er van te behoeden om hun paard naar Anton toe te brengen. Met deze filmpjes kun je goed zien wat zijn werkwijze is en dat is alles behalvd paardvriendelijk.

Starlight001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:01

Arm, arm dier. Dit is gewoon dierenmishandeling. En allemaal voor het plezier van de mens, walgelijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:05

Als je denkt het kan niet meer gekker na zijn logeren, zie je hem daar dat paard mishandelen in de stalgang.
ik hoopte toch zo dat hij achterover zou klappen met die gek er onder.

Maar wat ik niet begrijp, wie filmt dit? Wie laat die zo lang doorgaan zonder die kerel er af te meppen?

Goed dat je dit deelt, dit moet stoppen!!

En ik las iets over vroeger was dit normaal.
Ik weet niet wanneer vroeger bedoeld was, maar in mijn vroeger niet.
Het was toen ook niet normaal en ook toen kon het al op een heel andere manier.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:11

En trouwens, zo'n stoere cowboy is t niet want na een paar bokken op t zand weet die niet hoe snel die eraf moet en stapt die er ook niet meer op, paard zou alleen nog goed zijn voor de slacht.

Vragen naar meerdere ervaringen, omdat er een poging is gedaan om een aanklacht te doen voor dierenmishandeling maar dat lukt niet. Als er meerdere verhalen komen dan kan er misschien wel iets gedaan worden.