AnnoNiemand schreef:Deze ‘trainings’methide heet flooding. Oftewel het dier overspoelen met een prikkel waar het niet voor weg kan vluchten. Dit is hetzelfde als wanneer iemand die doodsbang is voor spinnen, in een ruimte vol spinnen wordt gezet en daar niet weg kan. Het grote verschil is: wij mensen hebben het cognitieve vermogen om de situatie eens goed te analyseren en te relativeren. Een paard kan dat NIET.
Werkt flooding? Ja, het werkt. Maar het is de vraag of je flooding moet willen toepassen. Mijn nekharen gaan overeind staan bij het toepassen van flooding. Het dier ondervindt er veel stress van. Ik wil alleen op basis van vertrouwen samenwerken met een paard (of ander dier). Dat is met deze manier niet zo. Daarom zou ik dit dus nooit zo doen, en uberhaupt nooit de flooding methode gebruiken voor een dier. Het werkt dus, maar je schaadt het vertrouwen van je paard enorm.
Een echt paardenmens? Nee, dat vind ik niet. Dat vind ik je als je samen met een paard op basis van vertrouwen werkt. Met flooding dram je door en negeer je stelselmatig alle stress signalen van een paard. Nee, dat is niet mijn methode. Ik vind het dan ook jammer dat er mensen zijn die zo te werk gaan. Maar er zullen altijd mensen enthousiast blijven van het ‘succes’ en de ‘stoerheid’ die ze zien bij dit soort mensen. Dat vindt men ‘cool’, een mens die zo’n ‘wild’ paard wel eens even ‘temt’. Maar dan ben je dus iemand die niet houdt van paarden, maar houdt van wat paarden voor jou kunnen doen. Je bent zo egoistisch dat je wil rijden, maar wil niet investeren in een echte samenwerking met je paard.
Overigens vind ik ook het niet dragen van een cap (de hele houding kijk mij eens stoer en onaantastbaar zijn) en het rijden op een terrein met allerhande voorwerpen erg onprofessioneel.
Mensen die een dergelijk persoon inhuren hebben imo (veel) te weinig kennis over paardengedrag, stresssignalen en operante en klassieke conditionering.
Ik ben het volledig met je eens!