Pensionstalling amsterdam?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:39

Okay ik kom nog een keer binnen vallen (alleen dan met een andere prijs categorie). Nu echt serieus op zoek naar een paard, maar het uitkiezen van een stal valt niet mee.
Zelf heb ik al een redelijke selectie gemaakt met stallen in de buurt en waar sowieso gemest wordt. Maar kan me nergens 100% in vinden.. Wie kan er nog wat bedenken? :D

- Harde eis om aan het recreatie gebied te zitten. 500 meter over de weg is prima daarna wil ik echt veilig in de berm kunnen rijden en op max 15/20 minuten stappen naar het gebied.
- paard in de winter min 8 uur op een dag buiten. Met eten!
- binnenbak. Ik wil er eigenlijk geen harde eis van maken, maar het lijkt me in de winter echt heerlijk!
- mogelijkheid tot hooi voeren in plaats van voordroog, en voldoende hooi. Hoeft niet onbeperkt, maar moet in ieder geval ruim voldoende zijn.
- er moet gemest worden, liefst elke dag. Maar weekend zelf doen is okay.
- prijs all-in max +- 350
- haalbaar vanuit Purmerend

De stallen aan het Amsterdamse bos bieden niet of nauwelijks weidegang.

Oostzaan
Taams, maar hier komen ze in de winter naar mijn mening te weinig buiten (4 uur) volgens mij ook zonder hooi.
8 uur kan ook maar dan betaal je 50 euro op je stal kosten plus nog eens kosten voor het buiten en binnen zetten 1.50 px volgens mij. Zomer is prima, kunnen 24/7 het land op voor nop. Verder moet je overal extra voor betalen, warm water, stampmolen, buiten en binnen zetten etc. (Wat is er zo moeilijk aan een all-in tarief :( ) Tevens geen onbeperkt hooi, 10 a 12 kg op een dag.
Met wat pech sta je in de binnen stallen, dan heb je een mini kast waar je zadel en hoofdstel in passen. Als je een grotere wilt moet je 10 in de maand extra betalen...
Maar toch vind ik dit de meest geweldige locatie voor buiten rijden en in de zomer is het heerlijk met het land erbij.

Ook heb je nog Rene Taams, maar ik heb geen flauw idee over deze accommodatie. In dit topic las ik nog wat van iemand terug. Maar die kon me niks vertellen omdat ze het niet meer wist.

Landsmeer/Den Ilp
Molenaar zelfde verhaal met naar buiten, is alleen goedkoper en alles zit er eigenlijk bij. Paarden worden zonder morren voor je buiten en binnengehaald. Ook wordt er voor je gemest voor een meer prijs. Hooi is onbeperkt, maar volgens mij was het kuil (en heb toch liever hooi)

Stal de Vries heeft momenteel geen plek. Maar komen daar in de winter (volgens mij) ook niet heel lang buiten op de paddock.

Op marktplaats vond ik een privestal van ene Ellen. Deze vond ik heel tof, maar ik weet niet of deze plek er nog zal zijn tegen de tijd dat ik een paard heb gevonden. -O- Enige minpuntje is dat er een binnenbak ontbreekt, maar dat ontbreekt bij bijna alle stallen in mijn lijst.

Stal Kok, de meeste boxen vind ik verschrikkelijk, ander deel zag er wel mooi uit. Voordeel is dat ze in de zomer 24/7 op het land staan en je betaald half geld. Winter ook een halve dag buiten. Iets verder dan gewenst van recreatiegebied.

Purmerend/Purmerland
Johan, wil ik niet staan. Klaar :+

Dan heb je in Purmerend nog manege Purmerbos, maar daar komen ze in de winter 1 uur pd buiten, dat vind ik helemaal niks. Plus ze kunnen niet 24/7 buiten in de zomer.

In de Beemster wil ik niet staan, want daar kan ik geen kant op mits ik een trailer heb (en een auto die kan trekken)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:47

Privestal van Ellen ken ik wel, fijne stal. Niet zelf gestaan, maar ken de stal via ex-collega. Of er plek is tegen tijd dat je een paard gevonden hebt moet je op wel meer stallen maar afwachten natuurlijk. ;)

Verder heb je denk ik zo'n beetje alles wel genoemd al.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:10

Volgens mij kent bokker Nelleke heel veel stallen ten Noorden van Amsterdam (uit eigen ervaring). Misschien kun je haar nog vragen.
Van wat je opnoemt klinkt Taams wel het beste. Wat zou je dan in totaal gaan betalen als je al die extra kosten meerekent?
Minpunt is natuurlijk wel dat buiten in een paddock zonder hooi.
Ik zou met de minder uren nog eerder akkoord gaan dan met het zonder hooi geloof ik... Misschien kun je navragen hoe het precies zit en of hooi voeren een optie is.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:19

@Nikass hooi voeren is geen optie, zelfs niet tegen betaling.... Een vriendin van een vriendin stond daar met een joekel van een beest. Aan die 10 a 12 kg had hij niet genoeg, toen heeft ze gevraagd of ze extra mocht pakken voor een meerprijs, maar met geen mogelijkheid. Lijkt me dan ook niet dat het in de paddock mag.

In de winter (9 maanden lang..) zou ik dan dus rond de 400 euro uit komen.
320, buiten zetten 1,5 x 30= 45 (als het ook voor binnen halen geldt is dat 90) huur paddock 25 voor 4 uur ,50 voor 8 uur. Dus dan zit je sowieso rond de 390 euro in het goedkoopste geval. 460 in het slechtste, zonder stampmolen gebruik dan..

Zal eens kijken of ik haar op kan snorkelen.

Heb verder wel feedback gehad van Rene Taams, denk dat hij nu boven aan mijn lijstje staat :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:22

Ja dat paddock verhaal daar zou ik idd wel op afknappen want je kunt wel 2 x 4 uur doen maar mijn paard doe je er zonder hooi echt geen plezier mee.
Raar dat je geen extra hooi mag geven tegen betaling terwijl alle extraatjes daar tegen betaling zijn :roll:

Ben wel benieuwd wat die andere Taams te bieden heeft?

https://www.google.nl/search?q=kickerst ... e&ie=UTF-8
Is dit misschien nog iets? Of kun je er niet/nauwelijks buiten rijden?

Edit: volgens mij zit er trouwens een pp in de Beemster. Ik ga even kijken of ik het voor je kan vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:33

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:40

Zeker die laatste ziet er echt heel mooi uit. Maar inderdaad op beide locaties zijn er geen uitrij mogelijkheden.. Ja langs weggetjes. Alleen is dat nou net niet wat ik wil.

In ieder geval heel erg bedankt voor het mee kijken!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:53

Nee snap ik! Zou ook bovenaan mijn wensenlijstje staan. Waarschijnlijk hebben met alle stallen boven Purmerend dat probleem.

Edit: Is stal Hoedjes in Oosthuizen iets? Ken het niet uit eigen ervaring.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:16

KellyR schreef:
@Nikass hooi voeren is geen optie, zelfs niet tegen betaling.... Een vriendin van een vriendin stond daar met een joekel van een beest. Aan die 10 a 12 kg had hij niet genoeg, toen heeft ze gevraagd of ze extra mocht pakken voor een meerprijs, maar met geen mogelijkheid. Lijkt me dan ook niet dat het in de paddock mag.

In de winter (9 maanden lang..) zou ik dan dus rond de 400 euro uit komen.
320, buiten zetten 1,5 x 30= 45 (als het ook voor binnen halen geldt is dat 90) huur paddock 25 voor 4 uur ,50 voor 8 uur. Dus dan zit je sowieso rond de 390 euro in het goedkoopste geval. 460 in het slechtste, zonder stampmolen gebruik dan..

Zal eens kijken of ik haar op kan snorkelen.

Heb verder wel feedback gehad van Rene Taams, denk dat hij nu boven aan mijn lijstje staat :o

Hier ben ik :wave:

Je hebt inderdaad de meeste stallen genoemd. Stal Kok is echt ver van het Twiske af, in stap ben je gerust 40 minuten bezig en de weg er naartoe is met mooi weer flink druk dus stukken draven zit er (bijna) niet in.

Tegen Purmerend zit nog een stal (tegenover de Mac Donalds, alleen dan aan de andere kant van het water), met 24/7 buiten in gedraineerde paddock en schuilstallen en in de zomer weidegang met direct naast de deur het ruiterpad naar het Twiske. Geen binnenbak, buitenbak was er destijds slecht maar de laatste keer dat ik er ben geweest is 5/6jr geleden dus misschien is dit inmiddels aangepast. Eigenaresse met (enorme) gebruiksaanwijzing, voor je paard echt een prachtige plek. Ik (en heel veel mensen met mij) kon alleen echt niet overweg met de eigenaresse (en ik ben echt een allemansvriend) dus ik ben daar vertrokken.

Verder heb ik nog bij PaardenKo gestaan alleen ik kan er nu geen facebook of website meer van vinden dus ik weet niet of het nog bestaat. Ruime boxen (sommige met uitloop) van minimaal 4 bij 3,5 (sommige waren volgens mij ruimer). 8u buiten in de winter kom je daar wel aan en goede 20x60 buitenbak. Weidegang volop aanwezig. Mooie kwaliteit ruwvoer. Alleen ook beperkte uitrijdmogelijkheden (ook inderdaad alleen langs weggetjes).

Wegens afwezigheid van een redelijke stal in de buurt van het Twiske ben ik destijds verhuisd naar Hilverzicht in Loosdrecht, waar de paarden in een hit-actief staan. Was wel wat verder rijden maar voldeed echt aan al mijn eisen en daar had ik wel 20 minuutjes extra in de auto voor over. Binnenbak, uitrijd mogelijkheden op 10 minuten stappen, weidegang, goed voer, leuke sfeer, veel mogelijk, mooie prijs.

Ik sta overigens nu ruim 4,5jr bij de Middenhoeve in Amstelveen, dus ben ook al weer een tijd niet meer op Hilverzicht geweest.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:19

Is paardenko nu niet stal Sjors geworden? Zit aan de weg voor Stal Kok. Die plek t/o de Mc zag er idd uit als een heel fijne plek, zie ze altijd buitenstaan!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:22

Nee stal Sjors heeft altijd al stal Sjors geheten maar voldoet echt in geen enkel opzicht aan de eisen van TS. Paardenko zat/zit tussen Monnickendam en Broek in Waterland.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:24

Oh dan had ik ze door elkaar gehaald, sorry.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:30

Haha geeft niks! Ja die plek tegenover de Mac is echt een mooi plekje. Wel een heel hoog verloop en daardoor nooit echt een stabiele kudde. Ik heb gehoord dat de eigenaresse iets milder is geworden sinds ze moeder is. Ik heb alleen ervaring met haar van voor die tijd en dat zijn ook de enige die ik kan delen. Ik heb er 2/3 maanden gestaan en toen heb ik van ellende midden in de maand met nog 1,5 mnd betaald stalgeld vertrokken omdat ik haar niet meer kon verdragen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:47

Oh dat is inderdaad niet fijn, heb dat ook wel eens gehad en dan heb je er idd alles voor over om gewoon weg te kunnen :\

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:53

_Nelleke_ schreef:
Haha geeft niks! Ja die plek tegenover de Mac is echt een mooi plekje. Wel een heel hoog verloop en daardoor nooit echt een stabiele kudde. Ik heb gehoord dat de eigenaresse iets milder is geworden sinds ze moeder is. Ik heb alleen ervaring met haar van voor die tijd en dat zijn ook de enige die ik kan delen. Ik heb er 2/3 maanden gestaan en toen heb ik van ellende midden in de maand met nog 1,5 mnd betaald stalgeld vertrokken omdat ik haar niet meer kon verdragen.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Ik heb hier 3 jaar gestaan met mijn vorige verzorg paardje. Dat is inmiddels een jaar geleden dus ik ben je net mis gelopen. Nu staat er wel een hele stabiele kudde. Eigenaresse is weg gegaan omdat ze meer uitdaging wilde met het paard, anders had ze er nu nog gestaan denk ik zo.
Ik zelf had ook al 20x mijn biezen gepakt :') Maar moet zeggen, in die 3 jaar heb ik ook wel veel goede momenten met ze gehad hoor. Ze waren erg begaan met hoe het met mij en mijn studie ging. Alleen sjah... ik was het niet overal mee eens met opruimen. Als ik een hooi plukje liet liggen nadat ik er al 100 op had geraapt in de paddock kreeg je dat te horen. Ah ja zo houden ze het wel netjes.

Hier moet ook gemest worden en dat valt niet in mijn eisen lijstje (geen zin om 1,5 uur te mesten zijn op een dag dat ik vroeg thuis ben uit werk...)

Ik ga even kijken bij die andere stal die je noemde!

Edit: Paardenko kan ik inderdaad niks over vinden. Maar zit ook in een recreatie arm gebied.
Hilverzicht ziet er mooi uit! Ik ga eens kijken hoe ver dat rijden is vanuit werk.
Middenhoeve leuk! Met haar heb ik pb contact gehad, ik moet nog steeds een keer komen kijken. Het enige wat me tegen houdt is dat je de auto nodig hebt om bij het bos te komen :(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:25

KellyR schreef:
Okay ik kom nog een keer binnen vallen (alleen dan met een andere prijs categorie). Nu echt serieus op zoek naar een paard, maar het uitkiezen van een stal valt niet mee.
Zelf heb ik al een redelijke selectie gemaakt met stallen in de buurt en waar sowieso gemest wordt. Maar kan me nergens 100% in vinden.. Wie kan er nog wat bedenken? :D

- Harde eis om aan het recreatie gebied te zitten. 500 meter over de weg is prima daarna wil ik echt veilig in de berm kunnen rijden en op max 15/20 minuten stappen naar het gebied.
- paard in de winter min 8 uur op een dag buiten. Met eten!
- binnenbak. Ik wil er eigenlijk geen harde eis van maken, maar het lijkt me in de winter echt heerlijk!
- mogelijkheid tot hooi voeren in plaats van voordroog, en voldoende hooi. Hoeft niet onbeperkt, maar moet in ieder geval ruim voldoende zijn.
- er moet gemest worden, liefst elke dag. Maar weekend zelf doen is okay.
- prijs all-in max +- 350
- haalbaar vanuit Purmerend

De stallen aan het Amsterdamse bos bieden niet of nauwelijks weidegang.

Oostzaan
Taams, maar hier komen ze in de winter naar mijn mening te weinig buiten (4 uur) volgens mij ook zonder hooi.
8 uur kan ook maar dan betaal je 50 euro op je stal kosten plus nog eens kosten voor het buiten en binnen zetten 1.50 px volgens mij. Zomer is prima, kunnen 24/7 het land op voor nop. Verder moet je overal extra voor betalen, warm water, stampmolen, buiten en binnen zetten etc. (Wat is er zo moeilijk aan een all-in tarief :( ) Tevens geen onbeperkt hooi, 10 a 12 kg op een dag.
Met wat pech sta je in de binnen stallen, dan heb je een mini kast waar je zadel en hoofdstel in passen. Als je een grotere wilt moet je 10 in de maand extra betalen...
Maar toch vind ik dit de meest geweldige locatie voor buiten rijden en in de zomer is het heerlijk met het land erbij.

Ook heb je nog Rene Taams, maar ik heb geen flauw idee over deze accommodatie. In dit topic las ik nog wat van iemand terug. Maar die kon me niks vertellen omdat ze het niet meer wist.

Landsmeer/Den Ilp
Molenaar zelfde verhaal met naar buiten, is alleen goedkoper en alles zit er eigenlijk bij. Paarden worden zonder morren voor je buiten en binnengehaald. Ook wordt er voor je gemest voor een meer prijs. Hooi is onbeperkt, maar volgens mij was het kuil (en heb toch liever hooi)

Stal de Vries heeft momenteel geen plek. Maar komen daar in de winter (volgens mij) ook niet heel lang buiten op de paddock.

Op marktplaats vond ik een privestal van ene Ellen. Deze vond ik heel tof, maar ik weet niet of deze plek er nog zal zijn tegen de tijd dat ik een paard heb gevonden. -O- Enige minpuntje is dat er een binnenbak ontbreekt, maar dat ontbreekt bij bijna alle stallen in mijn lijst.

Stal Kok, de meeste boxen vind ik verschrikkelijk, ander deel zag er wel mooi uit. Voordeel is dat ze in de zomer 24/7 op het land staan en je betaald half geld. Winter ook een halve dag buiten. Iets verder dan gewenst van recreatiegebied.

Purmerend/Purmerland
Johan, wil ik niet staan. Klaar :+

Dan heb je in Purmerend nog manege Purmerbos, maar daar komen ze in de winter 1 uur pd buiten, dat vind ik helemaal niks. Plus ze kunnen niet 24/7 buiten in de zomer.

In de Beemster wil ik niet staan, want daar kan ik geen kant op mits ik een trailer heb (en een auto die kan trekken)

Piet rep, zwager van ellen, buurman van ellen ;)

dan nog ene corina in Purmerland? Wel iets langer stappen naar het twiske.

Nico, ilpendam, (purmerbos op stapafstand) Erg rommelig, low budget maar veel buiten ,veel weidegang, eigen paddocks mag je maken, goed hooi en weinig kosten en een best goede bak

Stal houting, low budget stal, wel dagelijks op de paddock, veel weidegang, redelijke bak, op 20 min van het purmerbos (berm rijden mogelijk)

stal koster, westerweg, naast 3e ingang purmerbos, incl mesten en lekker de hele dag buiten, geloof maar 185,- zag ik laatst eens.

Jansen, westerweg, tegenover manege purmerbos

Lommers, kwadijk, binnen "bakje" (longeer) zeer goede buitenbaan, renbaan, 9-10 uur per dag buiten
ik zou er vanwege bepaalde mensen niet dood gevonden willen worden maar goed, er zijn ook mensen die het daar wel leuk vinden. Purmerbos is goed te doen, en je kan er op zich ook heel leuk rondje hobrede en purmerend rijden

middelie schijnt ook een paddock paradise te zitten, erg goed verzorgd wat ik zo op de foto's bij een kennis zie

thea hoedjes is btw een hele fijne stal!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:29

Ik ben inmiddels in Katwoude uitgekomen. Heerlijke stal. Paarden ma tm vrij 3 tot 4 uur op de paddock, onbeperkt ruwvoer, stallen 3x4 binnenbak en buitenbak. Stapmolen en overdekte longeer. Hele dagen weidegang met service op ma tm vrij. Ook is er hele fijne instuctie aanwezig.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:36

Thank Ojajoh! Staan zeker wat stallen tussen die ik af kan gaan.
Corina en Houting (is Johan toch) wil ik sowieso niet staan

Ik moet ook even die advertentie van Ellen op snorkelen. Lijkt me leuk om even te kijken en zie ik meteen de buurman.

Koster klinkt goed, ga ik eens een keer door rijden. Kom eigenlijk nooit verder dan de tweede ingang. Volgens mij weet ik welke Jansen is, maar daar staan ze in de winter toch ook bijna niet buiten? Of vergis ik me dan?

(Jeetje met al die stallen op een rijtje zie je toch maar weer hoe kieskeurig je bent)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:53

KellyR schreef:
Thank Ojajoh! Staan zeker wat stallen tussen die ik af kan gaan.
Corina en Houting (is Johan toch) wil ik sowieso niet staan

Ik moet ook even die advertentie van Ellen op snorkelen. Lijkt me leuk om even te kijken en zie ik meteen de buurman.

Koster klinkt goed, ga ik eens een keer door rijden. Kom eigenlijk nooit verder dan de tweede ingang. Volgens mij weet ik welke Jansen is, maar daar staan ze in de winter toch ook bijna niet buiten? Of vergis ik me dan?

(Jeetje met al die stallen op een rijtje zie je toch maar weer hoe kieskeurig je bent)

Rinus houting is geen Johan hoor ;) Johan is nansink ;)
houting zit in ilpendam, johan in purmerland, en corina is ook purmerland maar wel een andere stal
bij janssen staan ze winter in de bak en kleine zijpaddock

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:29

katwoude ken ik ook, zou ik graag gaan staan als dat binnen mijn (vervoers) mogelijkheden was geweest. Sta zelf op Taams dus als je een keer wilt afspreken om rond te kijken of je hebt nog vragen, stuur maar een PB.
Voeren op de paddocks is overigens gewoon mogelijk, moet je alleen wel zelf regelen. Land is wel zozo, dus wil je 24/7 staan, moet je paard daar wel goed tegen kunnen, mijn paard trekt het niet maar das ook een veelvraat en een relnicht dus hele dag in de weer met klieren ;)
paardenco heb ik ook gestaan. Weinig uitrijmogelijkheden, geen binnenbak maar wel een meer dan prima buitenbak en prachtig mooi, goed onderhouden land. Wel diensten draaien voor binnenhalen en mesten van land en paddock.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:28

Hoi hoi allemaal :wave:

Het is al een tijdje stil in dit topic, maar hopelijk lezen er nog wat mensen mee.
Mijn eisen voor een pensionstal zijn veranderd, en het is een compleet nieuwe wereld voor mij, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn paard gaat voor minimaal een jaar op rust ivm blessure. Dit betekent dat de eisen voor een goede bodem, longeerkraal, enz. wegvallen.

:list: Mijn lijst is nu:
- Hele jaar naar buiten, liefst wel nachten op stal, als ze 's winters niet op het land kunnen dan een ruime paddock met andere paarden
- Schuilmogelijkheden in de zin van een uitloopstal oid
- Onbeperkt ruwvoer
- Groepshuisvesting
- (Supplementen) voeren
- Een rusthuis, of iets in die richting, zou perfect zijn
- Ik zou mijn paard het liefst een beetje in de buurt houden, dus iets van max. een half uur rijden vanaf Uithoorn
- Qua prijs hangt het af van wat ze bieden, maar ik wil graag onder de 300 euro per maand blijven.

Oeps, het is nog best wel een lange lijst geworden :Y)

Als dressuurprikker ken ik alleen de echte dressuurstallen, dus het is een nieuwe wereld voor mij.

Hopelijk weten jullie nog stalletjes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:46

Ik weet de perfecte stal voor je, maar die is op de Veluwe, dus niet binnen een half uur rijden van Uithoorn. Mocht je toch interesse hebben, pb dan even.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:52

In Drente heb je ook een stal waar je daarvoor terecht kan, maar dat is weer niet op een half uur rijden.

Bij Zeinstra hebben ze wel de hit-actief stal, misschien is dat een optie? Ander zou je eens kunnen informeren bij de Zonnehoeve in Zeewolde.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:17

Calente: Het jaar rond 24/7 op de wei (met schuilstal) is niks voor je?
We hebben hier op de wei nog 2 plekjes daarvoor namelijk.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:36

Bij Zeinstra is niet ideaal en ik meen dat daar alleen ruinen staan en om daar nu een merrie tussen te zetten als enige, is niet zo'n strak plan :=

Veulen84, zou je me wat meer kunnen vertellen? Waar is het? Mag ook in pb :)