Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cinnepin schreef:kiko schreef:
Stal van mijn paard is ook 4 bij 4 en dan staat er een haflingertje in, die heeft ook echt de ruimte! Overdag kan ie in en uit ( van sóchtends 6 tot tot s;avonds half 8, in de winter ).
Maar Bellatrix, echt 100 euro in een keer omhoog? Hoe dan?
Cinnepin schreef:Ik vind vele stallen zo klein inderdaad
kiko schreef:Cinnepin schreef:Ik vind vele stallen zo klein inderdaad
Als ze controle krijgen zijn ze de sjaak want volgens mij zijn er regels daarvoor. Moet een stal niet minimaal iets van 12m2 zijn? De schofthoogte in kwadraat ofzo?
Als ik nu op zoek zou moeten naar een stal zou ik echt wel kijken naar de grote van de box en waar ze buitenstaan. Modder en weinig buiten is ook een no go.
Bellatrix schreef:Ik vind 3x3 ook klein. Als mijn paard dan altijd buiten staat terwijl het licht is zou erover te praten vallen maar ze kunnen hun kont zowat niet keren...
Misschien maar goed dat ik geen paard heb.Er is geen stal te vinden die aan mijn eisen voldoet hier in de buurt...
Citaat:Boxmaten per 2027 vastgelegd door sector dd 8 jun 2020
Paardenboxen zijn een van de meest voorkomende stallingssystemen in Nederland. In 2012 zijn de eisen voor de boxmaten aangepast en vanaf 2027 stelt de sectorraad Paarden deze maten verplicht. De minimale boxmaat voor paarden is 10 m² en voor pony’s kleiner dan 1,56 meter is dat (2x stokmaat)². Wanneer er een hoog drachtige merrie of een merrie met veulen in de box gestald wordt, is de minimale box maat 12 m². Tenzij er meer dan 8 uur per dag vrije beweging geboden wordt.
In Nederland zijn nog geen eisen aan het minimum van de stal hoogte. In België is de verplichting van minimaal 1,5 keer stokmaat en minimaal 1,8 meter bij kleinere pony’s. Een hogere stal geeft vaak een betere luchtcirculatie dan een lage stal. Het is daarom verstandig om de stallen niet lager dan drie meter te bouwen.
Mijn shet is 80 cm en die ga ik echt niet in een stalletje van 1.60x1.60 stoppenCitaat:pony’s kleiner dan 1,56 meter is dat (2x stokmaat)².
DubbelFun schreef:https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/web ... vastgelegd
10m2 is dus een 'rare maat'. 3x3 is dan dus te klein, maar met 3.1x3.2 kom je net 8 cm te kort...
4x2.5 is precies 10 m2, maar ik zou mijn paard niet op 2.5 breed willen hebben ivm te grote belasting bij het draaien.
Elisa2 schreef:Precies, het is een dagje werk maar het scheelt echt een heleboel! Ze krijgen ook sneller blessures door de modder.
De prijzen vind ik trouwens ook echt niet grappig meer, snap best dat sommige mensen die niet meer kunnen betalen zo en dat vind ik echt heel zuur voor ze.