stalling omg Ede

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovee

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:20

Mee eens hoor cinnepin, maar ze zullen het niet zomaar doen.

Zal ze best klanten gaan kosten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:21

Ja, dat denk ik ook, jammer dat het zo moet gaan he. Ben bang dat er best wat paarden hierom verkocht zullen worden.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:00

Cinnepin schreef:
kiko schreef:

Stal van mijn paard is ook 4 bij 4 en dan staat er een haflingertje in, die heeft ook echt de ruimte! Overdag kan ie in en uit ( van sóchtends 6 tot tot s;avonds half 8, in de winter ).

Maar Bellatrix, echt 100 euro in een keer omhoog? Hoe dan?

Kijk dat is lekker. Zelfs mijn shet heeft een box dus die heeft alle ruimte :-)
Mijn merrie heeft merriebox (2 stallen 1 van gemaakt). Heb zo gelaten. Kan altijd nog terug veranderen als ik die stal nodig heb. De veulens hebben beide een eigen stal en het grootste gedeelte van de bak. Die rennen wat af. De dames (kwpner en shet) staan meer te slapen en te eten :-) Zij staan nu net sinds 2e kerstdag daar. Wei was nu echt kaal.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:41

Ik vind vele stallen zo klein inderdaad

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:26

Cinnepin schreef:

Als ze controle krijgen zijn ze de sjaak want volgens mij zijn er regels daarvoor. Moet een stal niet minimaal iets van 12m2 zijn? De schofthoogte in kwadraat ofzo?
Als ik nu op zoek zou moeten naar een stal zou ik echt wel kijken naar de grote van de box en waar ze buitenstaan. Modder en weinig buiten is ook een no go.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:28

kiko schreef:
Cinnepin schreef:

Als ze controle krijgen zijn ze de sjaak want volgens mij zijn er regels daarvoor. Moet een stal niet minimaal iets van 12m2 zijn? De schofthoogte in kwadraat ofzo?
Als ik nu op zoek zou moeten naar een stal zou ik echt wel kijken naar de grote van de box en waar ze buitenstaan. Modder en weinig buiten is ook een no go.

Ik dacht 3 bij 3 dat dat het dat ongeveer moet zijn? Al vind ik dat nog klein hoor.

Verder mee eens.... :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:33

Ik vind 3x3 ook klein. Als mijn paard dan altijd buiten staat terwijl het licht is zou erover te praten vallen maar ze kunnen hun kont zowat niet keren...

Misschien maar goed dat ik geen paard heb. :') Er is geen stal te vinden die aan mijn eisen voldoet hier in de buurt...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:35

Bellatrix schreef:
Ik vind 3x3 ook klein. Als mijn paard dan altijd buiten staat terwijl het licht is zou erover te praten vallen maar ze kunnen hun kont zowat niet keren...

Misschien maar goed dat ik geen paard heb. :') Er is geen stal te vinden die aan mijn eisen voldoet hier in de buurt...

Daarom ben ik zo blij met eigen beheer met een box van 4 bij 4 :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:46

Ik vind 3 bij 3 ook echt te klein. Zeker voor ons grote paard van 1.70. Die staat nu in 4 bij 4,5. Kan hij lekker liggen :j . Modder ontkom je niet altijd aan, zeker als het zo nat is als afgelopen winter en ook dit jaar meer regen dan normaal. Ze hebben bij ons de paddocks aangevuld met zand het is daardoor wel sneller droog. Maar je ontkomt nooit helemaal aan modder. Goed schoeisel helpt enorm en je paard goed checken op mok en tijdig behandelen. Ik vind de wintermaanden altijd een beetje behelpen. Ongeacht waar je staat. Ben altijd blij als we richting de lente gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:03

Maar het is toch niet zo moeilijk om bij de ingang van de wei/paddock tegels te leggen en ook rondom de voederplaatsen? Dan kunnen ze iig droog eten en hoef je niet diep in de modder om je paard buiten te zetten...

En toch zie ik het niet veel op stallen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:20

Dat snap ik ook nooit zo goed, beter tegels neerleggen dan dat ze in de modder staan de hele tijd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:28

Tegels kan je zowat voor niets op MP krijgen...moet je het alleen leggen maar dat heb je toch wel voor je paarden over? Scheelt ook weer mok. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:30

https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/web ... vastgelegd
Citaat:
Boxmaten per 2027 vastgelegd door sector dd 8 jun 2020
Paardenboxen zijn een van de meest voorkomende stallingssystemen in Nederland. In 2012 zijn de eisen voor de boxmaten aangepast en vanaf 2027 stelt de sectorraad Paarden deze maten verplicht. De minimale boxmaat voor paarden is 10 m² en voor pony’s kleiner dan 1,56 meter is dat (2x stokmaat)². Wanneer er een hoog drachtige merrie of een merrie met veulen in de box gestald wordt, is de minimale box maat 12 m². Tenzij er meer dan 8 uur per dag vrije beweging geboden wordt.

In Nederland zijn nog geen eisen aan het minimum van de stal hoogte. In België is de verplichting van minimaal 1,5 keer stokmaat en minimaal 1,8 meter bij kleinere pony’s. Een hogere stal geeft vaak een betere luchtcirculatie dan een lage stal. Het is daarom verstandig om de stallen niet lager dan drie meter te bouwen.

10m2 is dus een 'rare maat'. 3x3 is dan dus te klein, maar met 3.1x3.2 kom je net 8 cm te kort...
4x2.5 is precies 10 m2, maar ik zou mijn paard niet op 2.5 breed willen hebben ivm te grote belasting bij het draaien.

Citaat:
pony’s kleiner dan 1,56 meter is dat (2x stokmaat)².
Mijn shet is 80 cm en die ga ik echt niet in een stalletje van 1.60x1.60 stoppen ;(

Overigens gaat bovenstaande pas effectief in in 2027 en ik weet niet of dit dan ook voor bestaande stallen gaat gelden of alleen voor nieuw te bouwen ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:30

Precies, het is een dagje werk maar het scheelt echt een heleboel! Ze krijgen ook sneller blessures door de modder.

De prijzen vind ik trouwens ook echt niet grappig meer, snap best dat sommige mensen die niet meer kunnen betalen zo en dat vind ik echt heel zuur voor ze.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:31

Ja ik ook. Mensen worden bijna gedwongen om hun paard te verkopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:27

DubbelFun schreef:
https://www.lltb.nl/nieuwsberichten/web ... vastgelegd

10m2 is dus een 'rare maat'. 3x3 is dan dus te klein, maar met 3.1x3.2 kom je net 8 cm te kort...
4x2.5 is precies 10 m2, maar ik zou mijn paard niet op 2.5 breed willen hebben ivm te grote belasting bij het draaien.

Dus 3.2x3.2m als je toch vierkante stallen wil, maar wij hadden stallen van 2.5x4 en de grote (1.80m trainings)paarden vonden deze stallen beduidend fijner dan de 3x3 boxen. Dat draaien gaat echt prima en ze kunnen er veel beter languit in liggen dan in de 3x3 stallen.

Tegenwoordig staan onze eigen grote paarden (1.80 en 1.60) in 3x5, dus dat is sowieso anders.

Maar een minishet op 1.6x1.6 is net zo vriendelijk als een paard in een gewone 3x3 box. Dat het anders voelt is omdat we dat niet qua beeld gewend zijn, maar niet omdat het zieliger is (hier staan de 2 minishetten samen in een box van 3x3, mogelijk gaan ze in de toekomst naar ieder een box van 2.5x3.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:45

@mizora: in het laatste heb je uiteraard gelijk.
Dat is een groot paard beter languit kan liggen op 4 mtr is natuurlijk zo, maar ik heb een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat paarden die langdurig in een te smalle stal stonden wel degelijk meer problemen met de achterbenen hadden omdat ze te veel om de as moeten draaien.
Als ik 25 jaar terug wist wat ik nu weet hadden mijn stallen ook beduidend breder geworden, maar ik vrees dat ze het er nu mee moet doen.
En dankzij de aanwezigheid van de wolf zijn de verplichte 'staluren' alleen maar toegenomen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:49

Je hebt modder en een nat stuk. Dat drassige zou ik echt niet willen. Mijn vorige merrie heeft daardoor op mijn oude stal meerdere keren een peesblessure door opgelopen. Dus probeer ook altijd te voorkomen dat ze gaan klooien bij het draad als ze naar binnen willen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:29

Elisa2 schreef:
Precies, het is een dagje werk maar het scheelt echt een heleboel! Ze krijgen ook sneller blessures door de modder.

De prijzen vind ik trouwens ook echt niet grappig meer, snap best dat sommige mensen die niet meer kunnen betalen zo en dat vind ik echt heel zuur voor ze.

Wel grappig dat je dat zegt. Mijn paard heeft juist eens "bambi" gedaan op het bestrate stuk bij de ingang naar de track. Hierdoor zijn boegspier gescheurd en nog wat wondjes etc opgelopen. Voor mijn paard heb ik dus liever geen bestraat stuk in en paddock, maar gewoon zand. Dat kan soms nat/blubber zijn, maar zeker niet glad.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:10

Ik betaal €490 voor volpension en daar komt brok en fibermix nog bij maandelijks. Maar het is het geld wel echt waard.

Mis mijn vorige stal (mensen/sfeer) wel enorm, maar daar blijven was geen optie vanwege verhuizing.

Ik ken overigens ook genoeg paarden die juist op het straatje onderuit gingen en geblesseerd raken. Zo lang het nat is, maar ze niet tot de koten in de modder staan vind ik het prima.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:32

Stal jochemsen staat met een uitloop stal/container op marktplaats :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:49

Ik begreep trouwens vandaag dat Unlimited Stables ook geen pensionstalling zou aanbieden?
Er blijft iig heel weinig over zo ;(

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:04

Blacky94 schreef:
Ik begreep trouwens vandaag dat Unlimited Stables ook geen pensionstalling zou aanbieden?

Ow echt dat was in het verleden wel altijd zo..
Nou idd zeg.. er stoppen steeds meer stallen dus het is echt een mega zoektocht als je nu iets zoekt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:16

Ik snap ze wel want je houdt amper iets over en als je ervan moet leven is dat niet te doen. Of je moet de stalling zo duur maken maar dan ben ik bang dat je weinig mensen overhoudt. Toen ik nog mensen in pension had was ik voor amper een €1 per uur aan het werk.
Er blijft weinig over in de omgeving en op veel van die stallen zou ik niet eens willen staan dus snap dat de zoektocht erg lastig is als je wat zoekt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:19

Blacky94 schreef:

Hebben die de boel ( gedeelte) niet verhuurd aan een prof? Dacht zoiets gehoord te hebben. Snap ik persoonlijk wel.