Daihyo schreef:Ik heb in de 30 jaar dat ik me in de paardenwereld begeef al heel wat pensionstallen gezien. Overal gaan er mensen met gedoe weg, om welke reden dan ook. Waar andere mensen het op die stal prima naar hun zin hebben. En andersom ook. Er is niet 1 stal in Nederland waar álle paarden of eigenaren het goed doen. Dat bestaat gewoon niet. En dus zijn er van elke stallen zowel negatieve als positieve ervaringen te vinden. Maar mijn ervaring is in ieder geval positief voor de tijd dat ik er sta en dat wilde ik ook even delen.
Imo komt dat aan de ene kant omdat er heel wat mensen met paarden zijn die geen paardenmensen zijn, en aan de andere kant omdat de meeste stallen gewoon niet voldoen aan de basisvoorwaarden voor huisvesting van paarden.
Dat voorop gesteld
Vervolgens denk ik als een paard een jaar nodig heeft om "te wennen" (of heeft hij zich er somehow bij neergelegd) dan heeft de stal voor mij al afgedaan eerlijk gezegd.
Ik heb een paard met een gebruiksaanwijzing, maar de keer dat ik een echt fijne stal binnen liep was ze binnen een dag gewend. Het is goed, of het is niet goed. Het is niet pas na een jaar goed.
Daarbij ben ik geen voorstander van hit actief stallen, maar los daarvan lijkt mij een deken dragen in een hit niet ongevaarlijk.
Ik heb veel paardeneigenaren gezien die -en dat bedoel ik niet vervelend of persoonlijk - te gemakkelijk te veel concessies doen.
Ik heb op stal meegemaakt dat een paard vast zat in de hekken van de uitloop. Het was een godswonder dat we hem zonder noemenswaardige schade konden bevrijden. Tot mijn grote verbazing bleef de eigenaar zijn paard in dezelfde stal met uitloop stallen. Want "een ongeluk kan altijd gebeuren". Maar dat is dus niet waar! Er zijn legio ongelukken die voorkomen kunnen worden als er sprake is van veilige huisvesting.
En dan is het helaas vaak zo dat als je kritisch bent, omdat je wèl ziet wat er niet goed geregeld is op een stal, dat je dan lastig bent en kunt vertrekken.