Mandarijn12 schreef:O MY GOD. Ik zie gewoon nu pas dat jij Amanda bent (Daihyo). HOE DAN? Waar is je oude boktnaam?

Die is echt al een tijdje geleden veranderd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EmptyWords schreef:whaha, mijn hemel, lekker wakker
Mandarijn12 schreef:Herstel: herkennen
Lekker geheel offtopic, deze vond ik van de week nog in m'n mailbox.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ Video ]
Toen stond hij trouwens in Gaanderen, over stallen gesproken. Dat was ook echt een superfijne stal. @boemel, daar heb jij ook gestaan toch? Mooie binnenbak, buitenbak. Paarden de hele dag door in de wei (ook 's winters) en 's nachts in een keurige stal.
boemel schreef:Mandarijn12 schreef:Herstel: herkennen
Lekker geheel offtopic, deze vond ik van de week nog in m'n mailbox.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ Video ]
Toen stond hij trouwens in Gaanderen, over stallen gesproken. Dat was ook echt een superfijne stal. @boemel, daar heb jij ook gestaan toch? Mooie binnenbak, buitenbak. Paarden de hele dag door in de wei (ook 's winters) en 's nachts in een keurige stal.
Daar stond ik inderdaad en sta ik weer. Woonde daar voorheen in de buurt.
Ik ben 2 jaar geleden naar Velp verhuisd. Mijn paard in 1e instantie in Spankeren gehad, maar was daar snel weg. Toen dik een jaar in Wolfheze gestaan, maar uiteindelijk weer terug naar Gaanderen.
En mijn paard doet het daar zo goed, dat ik ondanks de reistijd geen seconde spijt heb gehad.
En leuk dat filmpje van Pedro (Peetje). Ik heb m altijd erg leuk gevonden!
Mandarijn12 schreef:Daihyo schreef:En besef ook dat ieder paard andere dingen nodig heeft. Zo doet die van mij het beter op beperkt eten (want anders wordt hij moddervet) en geen stal (want stofallergie). Terwijl een ander paard behoefte heeft aan onbeperkt eten en een stal voor de nacht. Maar dat maakt de ene stal niet slechter dan de ander, alleen minder passend.
Precies dit is hetgeen wat mensen goed dienen te beseffen.
Mijn huidige pony was vet en hoefbevangen op 24/7 weiland, terwijl mijn vorige pony (ze stonden samen) prima op gewicht bleef. Nu staat m'n huidige in de HIT-actief in de Wolfskuil. Daar moest hij wel even een paar maanden aan wennen, het voer, de setting, meer zand. Heb hem vooral 3-4 maanden rust gegund. Toen ben ik weer gaan rijden en trainen, kwamen er spieren op en werd hij mooi breed. Maar opeens viel hij terug in gewicht. Dat was onlogisch, want de situatie was niet veranderd. Staleigenaar gevraagd: hij at gewoon normaal ruwvoer. Dus dierenarts: wormen. Daar heeft hij weer maanden van moeten bijkomen. Sterker nog: we zijn nu 10 maanden verder, maar hij is nu weer op het gewicht waar ik hem wil hebben. Heeft me wat moeite én voer gekost, maar dan zijn we ook weer ergens.
Zoals je online veel leest (en ik ervaren heb met m'n paarden): een verhuizing vergt echt een hoop van een paard. De mijne hadden altijd 4-6 maanden nodig om écht te acclimatiseren. Daarnaast kan niet-passend voer of niet-passende huisvesting ook zorgen voor ongewenst psychisch gedrag. Alles staat met elkaar in verbinding.
Long story short: paardafhankelijk wat past, veel verschillende factoren, en wat voor de een niet werkt kan voor de ander perfect werken. Goed naar je paard kijken, niet te snel handelen.