Jansen van den Hout goede handelsstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 02:19

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de Regels en Richtlijnen voldoen verwijderd.
Let er aub op dat alleen ervaringen uit de eerste hand gedeeld mogen worden en dat je deze op een neutrale en onderbouwde manier neerzet . Speculaties zijn niet toegestaan.
Hierbij tevens het vezoek om niet teveel off topic te gaan.

loissstella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:03

ik was attijd een pony kwijt die ikk nu gevonden heb. en ik hoorde van iemand dat ze daar stond of gestaan heeft. ik bellen nee hoor geen appaloosa merrie ....
half jaar laten gevonden wij die pony kopen en in de pastpoord kijken bij de inentingen staat jansen van hout, ze hebben gewoon onkent over een pony die ik zocht?

Vala

Re: Jansen van den Hout goede handelsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:35

Ja en?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:37

loissstella schreef:
ik was attijd een pony kwijt die ikk nu gevonden heb. en ik hoorde van iemand dat ze daar stond of gestaan heeft. ik bellen nee hoor geen appaloosa merrie ....
half jaar laten gevonden wij die pony kopen en in de pastpoord kijken bij de inentingen staat jansen van hout, ze hebben gewoon onkent over een pony die ik zocht?

Zij worden dagelijks gebeld door een 'tal' van ex eigenaren-verzorgers-penny's etc welke opzoek zijn naar paarden uit het verleden. Houdt in je achterhoofd dat een handelaar z'n brood verdiend door snelle 'verloop', anders is het niet winstgevend. Paarden bij JvdH staan er hooguit een weekje, met uitzonderingen langer of korter. Uitgaande van een populatie van ruim 30 paarden die constant wisselen kun je ze niet kwalijk nemen dat ze een paard uit het blote hoofd niet weten te herrinneren.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:54

Shanna schreef:
Ik heb ons nieuwe paardje niet laten keuren, ik verwacht namelijk geen problemen met hem bij puur recreatief gebruik, en dat is precies alles wat we met hem willen doen.

Succes! Wij hebben onze recreatieve-ling van 12 jaar oud vorig jaar mei bij JvdH aangekocht. Paard heeft niets meer en niets minder gedaan dan licht bakwerk en recreatieve bosritjes. Paard is prima door de klinische keuring gekomen, maar vertoonde her en der wel wat vage klachten wat op gebrek aan bespiering werd gegooid door mijn keurend DA. Achteraf (nadat ik met hem over de kop ben gevlogen)........nu zijn geschiedenis op tafel ligt was dit paard niet geschikt voor de recreatieve sport, was al enige tijd amper bereden en had de voorgaande zomer 'kreupel' op het land gestaan. Zou bij de vorige eigenaar er tussen uit knijpen en zich laten vallen als hij geen zin had. Dit paard in questie hebben wij bij JvdH aangekocht als 'leerpaard' voor mijn partner. Hij liep daar namelijk braaf zijn rondje en vertoonde in dat half uur geen heftige bijzonderheden.

Als wij iets meer 'ballen' hadden getoond, had dit paard gewoon terug gemoeten en zeker nadat de feiten op tafel kwamen. Pure geluk voor het paard dat wij het financieel kunnen opbrengen om hem 'medische' zorg kunnen bieden zodat hij pijnvrij kan grasmaaieren en het vreselijk zouden vinden als hij wederom in de handel terecht komt.

Wat ik hiermee probeer te zeggen; Laat het dier ten alle tijden keuren en ga zijn geschiedenis van de laatste eigenaar na mede omdat een handelaar 1 doel heeft 'verkopen met winst' Het gaat om het moment en het verleden wordt vergeten, niet onthouden of perongelijk niet genoemd. Jij hebt als koper onderzoeksplicht. Voor ons was het een hele wijze maar pijnlijke les.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:16

nog een tip: Laat tijdens de keuring ook even een buisje bloed trekken. Dan kan je altijd nog nakijken of een paard evt gespoten is en daardoor braaf lijkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:24

Liselot schreef:
nog een tip: Laat tijdens de keuring ook even een buisje bloed trekken. Dan kan je altijd nog nakijken of een paard evt gespoten is en daardoor braaf lijkt :)

De meeste veeartsen doen dat al. Waar je je paard ook koopt

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:19

Bloed trekken zit standaard in elke klinische keuring en moet tot een halfjaar na datum bewaard worden.

Heb nog nooit eerder terug gevonden dat ze in het paspoort bij het enten de stal naam zetten. Normaliter staat daar de dierenarts die geent heeft????? incl. stempel van de praktijk.

Met een naam, afstamming en evt chipnr kunnen ze veel voor je betekenen met het zoeken naar een pony of paard.

Tevens word er maar al te graag contact gelegt met de vorige eigenaar/ eigenaren. Mits deze bekend zijn! dat is natuurlijk ook niet altijd zo.

En dan kan het nog altijd zo zijn dat de verkopende particulier niet eerlijk is over de geschiedenis van een paard of pony.

Er wordt namelijk maar al te graag '' slecht gepraat'' over handelstallen. Zogenaamd mug olifant verhaal.

Wel wordt er dagelijks vergeten dat paarden leuk lief en aardig geboren worden en indien er gedrag onstaat wat niet wenselijk is ze zo gemaakt zijn door toe doen van de mens.

Zal karakter allicht mee te maken hebben maar geen enkel paard wat de stempel vervelend of stout heeft is zo uit zich zelf geworden. Ze worden zo gemaakt door het toedoen van vaak ''ondeskundige'' mensen.

En dan vindt ik het erg fijn dat er toch nog stallen zijn waar deze paarden wel een kans krijgen.

Je krijgt het paard immers vrijblijvend op proef, je mag het laten keuren en noem maar op. Dat is een service waar ik in elk geval goed over te spreken ben. En het is overaL waar je iets koopt je ogen en oren open houden.

Ook ik heb contact met de vorige eigenaar van mijn paard en ben niks wijzer geworden als ze me bij jvdh verteld hebben. Wel kreeg ik te horen dat de mensen het erg fijn vinden dat ik wel de klik met het paard heb en ik er wel mee uit de voeten kan omdat het bij hun nooit niet gelukt is.

Zo zie je maar dat vaak op elk potje een dekseltje past. Bij elk paard is een passende ruiter te vinden.

Soms is het een makkelijke zoektocht en soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:25

Shanna schreef:
Neen, we hebben ook nog google bekeken voor ervaringen en recensies, en daaruit blijkt dat de stal in het algemeen goed bekent staat (geheel anders dan stal doorstap), en mocht het paard toch iets mankeren dan doen ze niet moeilijk om het paard terug te nemen.
Het is alleen wel een handelstal, met de handels-valkuilen. Maar welke handelstal heeft dat niet?

?? Waarom geheel anders dan stal Doorstap? Ook daar komen best goede paarden vandaan hoor. Ikzelf heb er mijn Sportfjord weg, en dat is ronduit een topper!! Ik had daarentegen weer slechte ervaringen met Stal Janssen dus beetje jammer dat je er een andere stal bijhaalt. Overal is wel iets,,
Maar vaak hoor je alleen het slechte!

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:48

Zo'n 3 jaar geleden heb ik daar een Fries gekocht. Volgens hun heel braaf en zou geschikt zijn voor ons als onervaren ruiters. Zoals gezegd hebben we de Fries gekocht, maar de "proef periode" hebben we daar gedaan. We zijn in 1,5 week tijd zoveel mogelijk daarheen geweest om van alles met het paard te ondernemen en te zien of hij echt zo braaf was en of er een klik was. Want ja, het zou ons eerste paard worden, dus onzekerheid en voorzichtigheid. Het was voor hun geen probleem dat de Fries daar bleef ondanks dat wij hem al gekocht hadden.

Op buitenrit gegaan met hem; hij sloeg op hol, mijn man valt er vanaf en paard steekt de weg over en rent terug naar stal. Mensen kwamen gelukkig wel snel bij ons kijken omdat het paard terug kwam naar stal zonder ruiter.
Toen ik hem terug ging zetten op stal, kreeg ik een trap van zijn voorbeen wat gelukkig goed afliep.
In de paddock was hij soms erg lief en dan weer dominant.

Na die trap die ik van het paard kreeg was ik in tranen. Dit droompaard bleek niet ons droompaard te wezen, zijn innerlijke schoonheid was niet zo mooi als zijn uiterlijke schoonheid.
We zijn gelijk gaan praten met de handelaren en uitgelegd dat we het heel erg vonden, maar toch van de koop af wilden zien. We hebben netjes al ons geld terug gekregen en geen inhoudingen omdat het paard daar 1,5 week voor ons heeft gestaan.
Dus ondanks dat ze ons een braaf paard verkochten die niet zo heel braaf bleek te zijn, hebben ze het achteraf wel netjes opgelost door het volledige aankoopbedrag terug te betalen.

Het paard in kwestie is later nog 2 maal verkocht geweest en ook weer terug gebracht. Bleek een klophengst te zijn.

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:31

ben onlangs ook bij JVDH wezen kijken en was meteen verkocht door een knappe ruin mocht hem uit de stal halen werd netjes voorgereden en nadat ik een rondje op hem gereden had was ik verkocht!
keurig twee weken proefperiode gekregen en hij is echt zoals JVDH hem hadden omschreven heel braaf, lief in de omgang! en een hart van goud.kortom ik hoop dat ik nog jaren plezier kan hebben van mijn vriendelijke reus maar zou zeker voor een volgend paard weer bij hun gaan kijken !!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:42

ik ben er geweest om te kijken voor een paard, uiteindelijk heb ik er daar geen gekocht omdat wij het niet helemaal vertrouwden.
het paard waar ik nog over twijfelde had rare plekjes op zijn hals, het was niet van het zweten o.i.d. dat kon je zien, maar ze ontkenden dat er iets aan de hand was en dat hij ergens last van had.
ook beweerden ze dat het paard 5 jaar was, maar als je had gezegd dat hij 20 was had ik het ook geloofd.
hij zag er erg verouderd uit, daarnaast was hij ook nog erg rustig met het rijden en bijna niet vooruit te branden, terwijl een jong paard toch meestal wel wat meer energie moet hebben en wat meer moet kunnen doen dan 10 minuten rustig stappen als het niet minder was.
toen we gereden hadden werden de paarden afgespoten omdat het nogal warm was, de poets plaats naast het paard wat wij aan het afspuiten waren stond een merrie, ik ving de naam op omdat het meisje boos was op het beest omdat hij gewoon niet rustig te krijgen was en heel de tijd liep te vervelen.
op de site staat het paard beschreven als: nuchter en rustig, wat dus helemaal niet klopt.

ik snap best dat er mensen zijn die goede ervaringen hebben met de handelsstal en ik wil ze ook helemaal niet afkraken.
maar wat ik wel wil zeggen is dat die handelaren ze niet goed genoeg kennen om te vertellen of er problemen zijn met het paard.
bij hun staan de paarden er ook maar een korte tijd, en die tijd is te kort om alle problemen (als die er zijn) zichtbaar te krijgen, en daarnaast zullen ze die ook weleens kunnen verzwijgen.
ik vind dat je beter een paard van een particulier iemand kan kopen zodat je zijn/haar geschiedenis weet.
mijn paardje heb ik bij een eigenaar gekocht die 1 jaar gedeeltelijk eigenaar van hem is geweest en de andere 8 jaar de volledige eigenaar (hij is nu 9 jaar).
als er dan iets niet wil lukken, kun je altijd nog vragen hoe zij dit oplosten, en dat kan je bij een handelaar niet.
maar het is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk.

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:23

Ik geloof dat hier de meningen erg over verdeeld zijn.
Logisch, er komen en gaan zoveel paarden... en niet ieder paard kan nu eenmaal op en top gezond zijn, maar dat is bij privepaarden ook.

Je kunt de paarden allemaal uitproberen. Je mag ze zelfs alleen poetsen en opzadelen. Ook naar buiten mag je gewoon. Ik wilde een braag paard en veel buiten gaan rijden dus was het voor mij van belang hoe hij buiten reageerde. Dit was geen probleem en ben samen met mijn man met het paard naar buiten gegaan, zonder begeleiding. Ik vind het nooit fijn als iemand op mn lip blijft kijken.

Uiteraard koop je een paard niet ineens. Ik kreeg mijn paard op proef. Een maand lang.
Leenzadel naderhand terug gebracht.
Ik heb echt een super paard ervandaan.

Ik ben erg tevreden

saskardinaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:46

Ik was ook verliefd geworden op een paardje daar, hun opgebeld paard stond in de wei omdat hij hoesstte en vermagerd bleek te zijn! WEl gevraagd of hij bij voorbaat braaf was dit omdat ik twee jaar geleden mijn enkel door val van paard heb verbrijzeld, MS heb en en in januari een tumor uit mijn hoofd is gehaald en ik nu nog een stuk bot rechts boven mijn oor mis. (cap dragen doe ik zowiezo). Dus verteld dat ik op zoek naar een BOM proef paard was! Dat moest deze dus zijn! Daar aangekomen liep hij al in de stap molen en voor hem nog 3 andere paarden geprobeerd! Maar wilde toch die waar ik voor gekomen was proberen omdat het kwa aftekeningen mijn droom was!
Hij was wel erg ingevallen en met een grasbuik! Hij is voorgereden, ik en een vriendin er nog even op en toen naar buiten! Hij liep dus al met al een poosje! Toen best braaf dus besloten hem op proef te nemen. Weekje later werdt hi gebracht en er kwam zo ongeveer een Brooke hospital paard uit de trailer! Zo mager was hij! Dus eerst maar lekker gaan voeren e.d. ijzers eronder wat zonder liep hij heel gevoelig! Twee keer met hem naar buiten geweest ik woon langs erg drukke weg maar ging redelijk! de volgende x draaidde hij al om van achteropkomend verkeer, en de x erna sprong hij vanuit het niets de lucht in een mega bok erachteraan en ik val eraf en breek mijn vinger! De oude eigenaar opgezocht en die is hier komen kijken en meldde gelijk dat ze het nooit met hem had aangedurft hier met hem buiten te rijden! (oude eigenaar rijd veel jonge paarden en hoog in de dressuur). Achteraf heeft hij al hier inde buurt gestaan hoorde ik in de dieren winkel en dat vrouwtje is er wel al vaker vanaf gevallen. Ik mocht dit paard alleen inruilen en geld kreeg ik NIET terug (4000 euro). Omdat we toch met dit paard te doen hadden heeft oude eigenaar een goede plek voor hem gezocht en voor mij een hele brave waar ik nu heel erg blij mee ben!
Dus als je daar eerlijk je verhaal doet en zegt wat je zoekt kan het dus toch voorkomen dat je met een paar dwat al 3x is terug gebracht dus waarvan ze weten hoe is is zo het schip ingaat!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:18

Ik ben er een paar keer geweest, ze zijn erg aardig en laten je je gang gaan met de paarden. Ik mocht er zo mee naar buiten, en alles zelf doen, opzadelen en zo.

ADVIES: altijd laten keuren door de EIGEN veearts als je het dier op stal hebt. Je paard valt dan onder de garantie en kan nog altijd terug.
Advies 2: Quarantaine als dat enigszins mogelijk is. Schimmels en droes zijn besmettelijk en een handelsstal kan soms zelf ook niet weten of zien dat het paard iets heeft...

Over terugbrengen doen ze nooit moeilijk. Ik heb geen slechte ervaringen.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:39

Het is gewoon belangrijk dat je alles op papier laat zetten. duidelijke afspraken over keuren, vervoer, terugbrengen, ruilen/geld terug. proeftijd.

Als je dit goed bespreekt zijn de grootste valkuilen al ondervangen.

Ik zou er zo weer een paard kopen.

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:44

Ben er geweest en kom er nooit meer terug. Vroeg om een braaf ouder paard. Gelukkig heb ik alle paarden wel eerst laten voorrijden. Een paard bleek een 3-jarige die amper was ingereden. De tweede zou ontzettend braaf zijn, maar het dier was bij het voorrijden aan het staken. Toen gevraagd of ze misschien ook haflingers hadden. Jahoor, die hadden ze wel. Berijder klimt er op en werd er meteen afgebokt. De handelaar: "Doet ie normaal nooit hoor!" Beestje bleek stokkreupel. Wat opvalt is dat ze daar alle paarden braaf en verkeersmak noemen :') , maar dat ze ook een kreupel dier doodleuk gingen berijden deed mij besluiten om nooit meer terug te komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:59

Het risico van paardrijden is dat je er af kan vallen.
Heb hier een 8 jarige merrie staan (toevallig ook van JVDH). Kan er een kind van 6 mee laten rijden op een halsterje en een touwtje zonder zadel. Stik braaf. Zet er alleen geen ruiter op die denkt haar wel effe binnen een half uur nageeflijk te rijden. Want die krijgt geheid een hoop protest.
Wat ik hier alleen maar mee wil zeggen. Is dat een paard bij de ene ruiter betrouwbaar en braaf is. En bij de andere ruiter kan ontploffen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:10

Felicity: alsde stal beweert een bomproof paard te hebben waar iemand makkelijk en veilig een rondje op kan rijden dan verwacht een klant/koper dat ook. En bovendien is dit niet het eerste verhaal van een val met vervelend letsel in dit topic. Het feit dat ze willens en wetens paarden aan mensen verkopen die toch al niet blaken van het zelfvertrouwen terwijl er met die paarden vanalles niet klopt, dat is in mijn ogen not done.Ze zien wel wat er van komt, dat stoort me.

Ze wiilden mij gewoon laten proefrijden op een kreupel paard met een dikke kogel. Helaas voor hen zag ik dat meteen. En toen ik weigerde een paard te rijden met een dikke kogel zeiden ze doodleuk dat ie er geen last van had en dat het na een paar dagen koelen wel weer over ging :')
Ja sat zou kunnen, maar ik koop bij voorbaat al geen paard met een mankement, ik ga er ook niet opzitten.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:11

Op een handelstal gebeuren geloof ik doorgaans meer ongelukken dan op een manege of pensionstal. Meer vreemde paarden etc ;)

+ mensen die beweren als sterren te kunen rijden en er niks van bakken.

En daarmee bedoel ik niet mensen hier uit het topic mee maar gewoon doorgaans wat ik vaak mee maak en zie! ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:13

Het zijn handelaren die willen verkopen.
Je laat een paard toch eerst voorrijden waar door je al een beetje kan zien wat voor paard het is?
Dan is het aan jou de keuze er wel of niet op te stappen.
Is het paard dan braaf en bevalt hij heb je nog de mogelijkheid om hem thuis op proef te nemen.
Waar je ook nog uitgebreid kan proberen. En je ook beter in kan schatten wat het karakter is van zo'n paard.
En laat hem dan ook keuren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:15

Op deze manier ontstaat een welles nietes discussie waar niemand wat aan heeft. Beide dames zijn met officiele instanties bezig om eruit te komen wie in deze situatie gelijk heeft. Wij kennen de volledige feiten niet en het lijkt me daarom handig om deze specifieke situatie niet verder te bespreken.

Het gaat hier om de ervaringen die mensen hebben. Schumers heeft aangegeven een hele nare ervaring te hebben gehad, hier is weerwoord opgekomen en dan kom je op een punt waarop je de situatie online beter kunt laten rusten. Laat de officiele instanties hier een uitspraak over doen. Een te uitgebreide discussie op dit punt zal betekenen dat er wederom gemod moet worden in dit topic. Dat betekent dat er posts weggehaald moeten worden die mogelijk ook zaken bevatten die wel relevant zijn. Dat is zonde toch?

Schumers ik wens je veel sterkte en hoop dat je herstelt. Want hoe het ook komt of gegaan is. Het is natuurlijk vreselijk dat je zoveel lichamelijke schade hebt opgelopen.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:15

Een verkoper van een paard of iemand die zijn paard inruilt bij een handelstal kan nog zo'n goed verhaal over zijn paard verzinnen of vertellen. Een handelaar gaat daar ook in goede trouw mee in. Een paard komt in een andere omgeving andere mensen andere ruiters. Het blijft een dier. Hij kan of onder de indruk zijn braaf of stront vervelend oid. Het blijft een dier die met de situatie opgezadeld wordt en het kan zijn dat zijn gedrag daar onder beeinvloed wordt. Je kan ook een stront verpest verwend paard hebben die op dat moment niet behandeld wordt zoals die vroeger werdt en in de staak gaat. Het is maar net hoe het dier is mee om gegaan is en hoe het dier op de nieuwe situatie en omgeving reageerd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:11

Ik heb er goede ervaringen mee. Leuk paardje gekocht, wel met recente flinke wond aan het been, dus kon de koop terug draaien. Wilde hem toch hebben. Bleek uiteindelijk een schimmel in de hoef te hebben. volgens de hoefsmid wat het goed mogelijk dat dat niet eerder was opgemerkt. Toch wilde ik kosten van de D en de hoefsmid terug hebben aangezien ik een gezond paard had gekocht. Dat was geen probleem. Mocht het paard ook omruilen, aangezien niet duidelijk was of en binnen welke tijd de hoeven volledig zouden herstellen. Dat wilde ik niet dus hield het paard. Binnen enkele dagen was het financieel vanuit hun kant geregeld. Heb nooit moeite hoeven don en ze stonden absoluut open voor kritiek. Ik zou er zo weer een paard kopen.

Blijft wel een handelsstal met paarden in o.a. de lagere prijsklasse, dus dat blijft alert zijn

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:54

Moderatoropmerking:
Na het opruimen is er overleg geweest tussen de moderators van dit topic. Er zijn heel wat berichten verwijderd die niet aan de Regels en Richtlijnen van Ervaringen en Diensten voldeden en er zijn berichten verwijderd die wel aan de regels voldeden maar op verzoek van de gebruiker zelf zijn verwijderd.
Het topic gaat weer open met nogmaals het dringende verzoek om deze regels eerst goed door te lezen voordat je een bericht plaatst.
Vanwege de vele moderatoropmerkingen in dit topic loop je het risico op een sanctie indien je na deze moderatoropmerking een bericht plaatst wat niet aan deze regels voldoet.
Hierbij nog een korte samenvatting van deze regels:
Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
Citaat:
• Kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets niet goed is, maar uitleggen waarom.
• Je ervaring moet neutraal geschreven zijn.
Posts die niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen worden verwijderd.
Reageren in een topic op ED is ook toegestaan als je zelf geen ervaring hebt met de dienst. Maar, alleen als je reactie inhoudelijk wat toevoegt en de topicstarter wat aan je reactie heeft. Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan.