Stalling regio Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:27

Mijn paard gaat s morgens vroeg de wei in en er ligt hooi klaar in de wei.

En als ze s avonds op stal komt heeft ze al hooi klaar liggen in de stal. Dat wordt al in de stallen gelegd als de paarden net in de wei staan.

Ideaal als ik mijn paard halverwege de middag binnen wil rijden, want dan kan ik haar al wat hooi geven.

Maar goed, ik zit wel een half uur in de auto om bij mijn paard te komen. Rondom Arnhem heb ik het voor nu opgegeven.

Anoniem

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:30

Ja ik heb het ook opgegeven voor nu althans.
Zocht zelf ook wel omgeving rheden laag soeren, dus iets meer weg van Arnhem zelf.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:39

Ik heb het ook opgegeven, ga voorlopig maar een flinke reistijd tegemoet. Het is te treurig maar waar inderdaad dat hier niks fatsoenlijks te vinden is, zelfs niet als je er goed voor wil betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:45

Ik heb geen bizarre eisen behalve toch wel voldoende ruwvoer, elke dag buiten weer of geen weer, en stalhouder met wie je normaal kan overleggen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:03

Dat zijn geen positieve berichten allemaal. Mijn ervaring is tot nu toe ook dat het bedroevend is. Maar hoe ver gaan jullie staan? Ik vind een half uur met de auto echt wel ver. + De kosten die daarbij komen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:04

Wij hebben de keuze wel gemaakt om op 25 minuten afstand met de auto te gaan staan. Liever dat dan dat de paarden tekort komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:08

Nu 20 minuten met de auto.
Soms moet je iets.
Hoop op den duur weer rond de Veluwezoom terecht te kunnen maar alleen als de voorwaarden goed zijn.
Neem geen genoegen meer met ellende.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:34

Nikass schreef:
Dat zijn geen positieve berichten allemaal. Mijn ervaring is tot nu toe ook dat het bedroevend is. Maar hoe ver gaan jullie staan? Ik vind een half uur met de auto echt wel ver. + De kosten die daarbij komen.

Ik sta nu op 25 minuten rijden afstand. Hele fijne stal dus heb het er wel voorover. Ik sta liever ergens goed dan dat ze dichterbij staat en dan waardeloos.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:54

Levita schreef:
Nikass schreef:

Ik sta nu op 25 minuten rijden afstand. Hele fijne stal dus heb het er wel voorover. Ik sta liever ergens goed dan dat ze dichterbij staat en dan waardeloos.

Ja mee eens hoor! Maar ver blijft het! In de randstad waren meer stallen op korte afstand te vinden. Dat had ik niet verwacht!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:30

upendo schreef:
Wij hebben de keuze wel gemaakt om op 25 minuten afstand met de auto te gaan staan. Liever dat dan dat de paarden tekort komen.

Maar jouw paard stond toch bij Stal Loenen? Wat kwam je paard daar tekort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:34

Eten lijkt mij.
Aangezien ze daar smorgens geen ruwvoer krijgen.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:29

Wij rijden rond de 20 / 30 minuten (soms drie kwartier als de weg druk is) voor paard. Toen we een andere stal zochten was dit de enige die aan onze lijst eisen en verwachtingen voldeed. Inmiddels is dat nu weer anders, maar als je zo'n reistijd gewend bent valt het best mee en is het zo gedaan..

De stal die ik nu op het oog heb is vijf minuten verder. Het erge is dat paard steeds verder weg van mijn woonplaats komt te staan en steeds dichter bij mijn vriend.. hij is er met 15 minuten. :=

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:44

Ja ik ook op een half uur vanaf 1 mei. Baal er echt van, want nu heb ik vijf minuten reistijd. En vanaf mijn werk komt er nog eens een kwartier tot twintig minuten bij. Zie er echt tegenop, afgezien van inderdaad nog de forse reiskosten die erbij komen (ook al is de toekomstige stal superfijn denk ik). Maar wat moet je zonder passend aanbod dichtbij? Het zal moeten, ook al heb ik geen idee of ik alles qua tijd nog wel in elkaar ga kunnen passen straks. Ergens gaat het wringen en zullen er door mij concessies gedaan moeten worden, dat kan niet anders. :\

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:51

Ik ben voor mijn paarden en mij tevreden met de 2 stallen waar ik sta, beide 10 minuten van huis (wel beide een andere kant op). Ik heb een van mijn paarden wel eens op een stal vlakbij mijn werk gehad, moest dan altijd via hem terug naar huis en in de weekenden had ik een half uur reistijd enkele reis. Zo ver zou ik eigenlijk niet weer willen staan met een fulltime baan. Ik heb ook een koophuis in een andere omgeving (richting Apeldoorn) laten lopen, omdat ik daar geen geschikte pensionstal kon vinden.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:52

Hangt natuurlijk ook af van het paard. Thanks voor je pb upendo :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:26

Ik stond eerst op 5 minuten, dat werden er 15 en vervolgens in stappen steeds verder weg. lang op 25 minuten en semi dhz en ben geeindigt op 25 minuten met de auto en doe het zelf. Gewoon niet vol te houden. -O-

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:43

Hier word het ook de vraag of we het vol gaan houden hoor, we stonden eerst op 10 minuten fietsen, maar de laatste 2 jaar op 10km met de auto en ivm kosten probeer ik zo veel mogelijk te fietsen, maar het is al snel een hele dagtaak als je en zo lang onderweg bent en volledige doe het zelf stal en als je dan ook nog wil rijden ben je zo 5 a 6 uur kwijt, nu gaat het, maar toen ik een fulltime baan had met werkdagen van 10 a 11 uur ( ik werkte in 4 dagen fulltime 40 uur + veel overwerken) was het niet te doen, mijn moeder ving op den duur 3 tot 4 tot dagen in de week op omdat ik het anders gewoon niet trok. Straks in laag soeren is het 14km enkele reis en ook volledig doe het zelf. Nu heb ik nog geen baan, maar straks als ik dat wel heb en zeker in de winter 's avonds in het donker word het ook wel weer een uitdaging. En dan voldoet deze stal nog niet helemaal aan mijn eisen :')
Maargoed, we gaan het zien, wie weet heb ik straks wel een baan waar ik wat meer dan minimumloon verdien en het ook red met iets minder dan fulltime werken, geen idee nog waar ik terecht ga komen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:36

Toch is Enkhoeve best een fijne plek.
Ik kon er nu niet komen kijken door Corona maar ik zou het wel graag eens zien allemaal.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:56

Ja weet je, op de Enkhoeve kom je een heel eind als je het binnen en buiten zetten erbij hebt. Je kunt dan gewoon een paar ochtend- en avond kratjes maken met je voer en hooi (of een hele flinke slowfeeder ophangen) en dat klaarzetten, dat wordt door de pensionhouder gegeven. Flink dik opstrooien en dan kun je bij tijdgebrek waarschijnlijk best eens een dagje overslaan als je stalgenoot even een blik op je paard wil werpen qua benen etc. Niet ideaal maar het kan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:12

Ja precies. Lekker zelf bepalen hoeveel je dier eet is wel een reuze groot pluspunt.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:28

Ik weet niet of er mensen zijn die Veenendaal te doen vinden, maar ik weet eventueel een plekje in eigen beheer :)

Bespreek de rest graag per PB mochten mensen info willen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:36

Ja enige nadeel vind ik nog inderdaad de afstand, zelf mesten ( heb ik nu ook hoor, maar had het leuk gevonden als ik daar vanaf was :') ) en dat ze geen ruwvoer in de winter krijgen als ze buiten staan. Maar de stalhouder gaf gelukkig wel aan dat ze dan minder lang naar buiten gaan als er geen eten staat en vaak als ze aangeven naar binnen te willen ze ook gewoon naar binnen gaan, hopen dat dat in de praktijk ook een beetje fijn uitpakt dat ze niet echt heel lang zonder eten staat. Zelf zal ik dan maar proberen de dagen dat ik kan op de middag te komen om haar bij te voeren in de winter, alleen dat lukt niet altijd natuurlijk.
Zelf bepalen hoeveel ze eet is wel fijn inderdaad, dat hebben we nu ook, zet altijd voor 3x per dag voeren klaar, ochtend pluk hooi, bij binnenzetten pluk hooi en 's avonds laat een grote slowfeeder voor de nacht, werkt ideaal.

Doen ze trouwens wel de halsters af op wei en in de stal bij de Enkhoeve? Heb ik ook niet naar gekeken, ben zo gewend dat dat zo gaat, maar heb wel is gehoord dat er stallen zijn die de halsters om laten in de wei, die van mij hangt zich zelf alleen op dan dus dat mag absoluut niet :+
ben bijna nog kritischer op het huis van mijn paard dan mijn eigen huis, erg eigenlijk he :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:39

Weet je, niet 1 stal zal perfect aan je eisen voldoen. De enige stal waar je alles zelf kunt bepalen, dat is een stal aan huis. Maar dan moet je verder ook alles zelf doen. Zodra je kiest voor een pensionstal, moet je dingen uit handen geven. Daar kies je ook voor als je voor een pensionstal kiest. En dan zul je voor jezelf op een rij moeten zetten waar je wel en geen concessies wil en kan doen.
Zorg dat je je paard goed kent en weet wat zijn behoefte zijn. Als je daar aan kunt voldoen, dan is dat voldoende. De rest is luxe. Ik heb van de 11 jaar dat ik mijn paard heb 8 jaar aan huis gestaan. Het eerste jaar daar was heel hard werken en heel veel verkeerde keuzes maken. Ik heb heel goed leren kijken naar mijn paard. Eigenlijk kan ik het iedereen aanraden. Want die ervaring en kennis over je paard neem je overal weer mee naartoe. En dan kun je ook heel gericht een keuze voor een stal maken als je voor iets anders kiest.

Reistijd maakt het ook nog een uitdaging. Ik heb max een half uur reistijd. Maar voor de juiste stal kan dat oprekken. Wel fijn als het dan ergens tussen thuis en werk is. Dat scheelt al 4 dagen vanuit huis :D

En besef ook dat ieder paard andere dingen nodig heeft. Zo doet die van mij het beter op beperkt eten (want anders wordt hij moddervet) en geen stal (want stofallergie). Terwijl een ander paard behoefte heeft aan onbeperkt eten en een stal voor de nacht. Maar dat maakt de ene stal niet slechter dan de ander, alleen minder passend.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:36

Daihyo schreef:
En besef ook dat ieder paard andere dingen nodig heeft. Zo doet die van mij het beter op beperkt eten (want anders wordt hij moddervet) en geen stal (want stofallergie). Terwijl een ander paard behoefte heeft aan onbeperkt eten en een stal voor de nacht. Maar dat maakt de ene stal niet slechter dan de ander, alleen minder passend.

Precies dit is hetgeen wat mensen goed dienen te beseffen.

Mijn huidige pony was vet en hoefbevangen op 24/7 weiland, terwijl mijn vorige pony (ze stonden samen) prima op gewicht bleef. Nu staat m'n huidige in de HIT-actief in de Wolfskuil. Daar moest hij wel even een paar maanden aan wennen, het voer, de setting, meer zand. Heb hem vooral 3-4 maanden rust gegund. Toen ben ik weer gaan rijden en trainen, kwamen er spieren op en werd hij mooi breed. Maar opeens viel hij terug in gewicht. Dat was onlogisch, want de situatie was niet veranderd. Staleigenaar gevraagd: hij at gewoon normaal ruwvoer. Dus dierenarts: wormen. Daar heeft hij weer maanden van moeten bijkomen. Sterker nog: we zijn nu 10 maanden verder, maar hij is nu weer op het gewicht waar ik hem wil hebben. Heeft me wat moeite én voer gekost, maar dan zijn we ook weer ergens.

Zoals je online veel leest (en ik ervaren heb met m'n paarden): een verhuizing vergt echt een hoop van een paard. De mijne hadden altijd 4-6 maanden nodig om écht te acclimatiseren. Daarnaast kan niet-passend voer of niet-passende huisvesting ook zorgen voor ongewenst psychisch gedrag. Alles staat met elkaar in verbinding.

Long story short: paardafhankelijk wat past, veel verschillende factoren, en wat voor de een niet werkt kan voor de ander perfect werken. Goed naar je paard kijken, niet te snel handelen.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 10-04-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:38

O MY GOD. Ik zie gewoon nu pas dat jij Amanda bent (Daihyo). HOE DAN? Waar is je oude boktnaam?